Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AMK VALINTAKOE SYKSY 2020

kokeeseenosallistuva
22.09.2020 |

Kaikki, jotka ovat hakeneet AMK nyt sykyllä, tulkaa keskustelemaan kaikesta aiheeseen liittyvästä! Mihin aloille olette hakenu? :)

Kommentit (1351)

Vierailija
101/1351 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kritisoineet kun ei ole haastattelua ja että siten löydettäisiin motivoituneet opiskelijat. Itse opiskelen sairaanhoitajaksi ja opiskelukavereissa on pari sellaista, jotka kyllä osaavat puhua ihmiset ihan pyörryksiin ja selostavat kuinka ovat niin kiinnostuneita siitä ja tästä ja tähtäävät akuuttipuolen hommiin kun pitää olla haastavaa. Tosiasiassa sitten kuitenkin mennään koulu rimaa hipoen, ryhmätöissä ollaan vapaamatkustajina ja edes ne akuuttihoitotyön tunnit ei voisi vähempää kiinnostaa vaan räpelletään puhelinta kaiket tunnit jne. Eli ei se haastattelukaan mikään takuuvarma karsintakeino ole. Supliikkimiehille ja -naisille toki hyvä keino myydä omaa motivaatiotaan, oli sitä oikeasti tai ei.

Vierailija
102/1351 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaks kertaa AMKin esivalintakokeen tehneenä täytyy kyllä sanoa, että mielestäni koe on hyvä, se karsii heti aineksesta ne, joilla ei oo kompetenssia opiskella ammattikorkeessa. Esimerkiks jos matikasta jää kiinni, niin reeniä reeniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/1351 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko todella niin että jos jostakin osiosta saa 0 pistettä niin koe hylätään? Epäilen että englannin osio taisi mennä persiilleen, miinus pisteitäkin taisi saada jopa - 0.70 väärästä vastauksesta.

Näin se valitettavasti menee joo, mut enkussa tarvii olla vaan 0,5 oikein, et se menee läpi.

Vierailija
104/1351 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei kyllä mee yhtään noin. Oon ite suorittanu amkin ja hyvillä arvosanoilla, mutta mulle matikka on ollu aina vaikeeta. Amkeissa järjestetään tukikursseja/valmentavia kursseja matikassa ja esimerkiks kielissä kans. Joo kannattaa ehdottomasti harjotella lisää, ETTÄ pääsee sisään, mutta vaikket ois hyvä matikassa tai vastaavasti enkussa ei tarkota ettet pärjäis Amk:ssa.

Vierailija
105/1351 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuuh, melkein (!!) harmittaa, etten päässyt näkemään tätä koetta, kun meni parikymmentä vuotta vanhalla yo-todistuksellani suoraan sisään... Ja hieman myös jännittää, jos on kerran noin vaikea, koska olen saattanut tässä vuosien varrella hieman tyhmentyä...

Vierailija
106/1351 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkahan tuloksia kannattaa aikaisintaan odottaa? Tiedän kyllä milloin ne viimeistään julkaistaan, mutta missään ei kerrota että milloin aikaisintaan.

Vierailija
107/1351 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväällä ei ollut minimipisteitä osiota kohti. Miksi nyt on?

Vierailija
108/1351 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikan osaaminen ei todellakaan ole yksinään mikään "korkeakoulukompetenssin" tae. Se joka niin väittää, on pahasti hakuteillä. Mulla on paljon läheisiä, jotka opiskelevat eri aloilla korkeakoulussa, vaikka matikka ei ole vahva. Kaikki ovat pärjänneet opinnoissaan hyvin. Hyvä esimerkki on poikaystäväni, joka opiskelee oikiksessa, vaikka veti lukiossa lyhyestä matikasta arvosanoiksi 4-6 eikä edes kirjoittanut koko ainetta. Tosin se on yleinen vitsi, että oikikseen hakee ne, jotka eivät osaa matikkaa.. 🤓 Kaveri opiskelee biokemiaa eikä osaa edes peruslaskuja, ajatelkaa, silti hän pärjää siellä hyvin. Pidän tosi hassuna, että AMK-kokeessa annetaan niin suuri painoarvo matikalle ja päättelykyvylle. Oon itse melko hyvä luonnontieteissä, mutta ymmärrän erittäin hyvin heitä, joille ne tuottavat vaikeuksia.

Vierailija
109/1351 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku kertoa ton eettisen osion idean mitä siinä haettiin kun oli parikin vaihtoehtoa mikä ois voinu olla oikein mutta mistä sen sitten erotti?

Vierailija
110/1351 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valmistunut 2003 sairaanhoitajaksi ja toiminut akuuttihoitotyössä siitä lähtien. Haluaisin terveydenhoitajaksi ja minulla vähän opintoja siitäkin jo takana ja haluaisin suorittaa ne loppuun. Järkyttävän haastava koe näin parikymmentä vuotta hoitotyötä tehneelle. Että oliko Leenalle yksi lelu ja oliko traktori punainen ja myytiinkin taulukon mukaan volvoa enemmän kuin opelia... unohtamatta niitä murtolukuladkuja ja aivan todella vaikeaa englannin osiota. Jatkan tyytymättömänä omassa työssäni ja odottelen josko joskus pääsykoevaatkmuksissa huomioitaisiin jälleen työkokemus, motivaatio ja alakohtaiset taidot...

Vierailija
111/1351 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen valmistunut 2003 sairaanhoitajaksi ja toiminut akuuttihoitotyössä siitä lähtien. Haluaisin terveydenhoitajaksi ja minulla vähän opintoja siitäkin jo takana ja haluaisin suorittaa ne loppuun. Järkyttävän haastava koe näin parikymmentä vuotta hoitotyötä tehneelle. Että oliko Leenalle yksi lelu ja oliko traktori punainen ja myytiinkin taulukon mukaan volvoa enemmän kuin opelia... unohtamatta niitä murtolukuladkuja ja aivan todella vaikeaa englannin osiota. Jatkan tyytymättömänä omassa työssäni ja odottelen josko joskus pääsykoevaatkmuksissa huomioitaisiin jälleen työkokemus, motivaatio ja alakohtaiset taidot...

Mitenkä sit jos alakohtaiset taidot ja työkokemus näyttelis suurimmas roolissa täs kokeessa, niin olisko se reilua heitä kohtaan ku on just valmistunu lukiosta, pitäny välivuoden tai ollut vaikka armeijassa? Sun kaltaisille iäkkäämmille, jotka ei oo ees vaivautunu panostaa siihen et osais taas noi helpot murtolukulaskut, niin onko sun morivaatio ollu kauheen korkealla?

Vierailija
112/1351 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä sit jos alakohtaiset taidot ja työkokemus näyttelis suurimmas roolissa täs kokeessa, niin olisko se reilua heitä kohtaan ku on just valmistunu lukiosta, pitäny välivuoden tai ollut vaikka armeijassa? Sun kaltaisille iäkkäämmille, jotka ei oo ees vaivautunu panostaa siihen et osais taas noi helpot murtolukulaskut, niin onko sun morivaatio ollu kauheen korkealla?

Tai voisko sun paikka olla sit avoimen-amk:n puolella, jossa tehdään motivaatio lomake? Tai vaihtoehtoisesti monimuoto opinnot, sinne kun tarvitaan vähintään 5v:n työkokemus ollakseen hakukelpoinen...

Vierailija
113/1351 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tietoa paljonko äidinkielen tehtävästä sai pisteitä oikeasta vastauksesta?

Vierailija
114/1351 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai voisko sun paikka olla sit avoimen-amk:n puolella, jossa tehdään motivaatio lomake? Tai vaihtoehtoisesti monimuoto opinnot, sinne kun tarvitaan vähintään 5v:n työkokemus ollakseen hakukelpoinen...

Ei kaikkiin monimuoto-opintoihin tarvitse nykypäivänä aikaisempaa työkokemusta tai tiettyä pohjakoulutusta. Ennen oli ehkä yleisempää, että esim. sairaanhoitajan monimuotototeutukseen hakevilta vaadittiin aikaisempi hoitoalan tutkinto, käytännössä perus-/lähihoitaja. Nykyään suoraan lukiopohjaltakin voi hakea.

Muuntokoulutukseen sen sijaan pitää olla soveltuva pohjakoulutus ja mahdollisesti työkokemusta, hakukelpoisuudet vaihtelevat amkeittain. Tästä väylästä ei ole juurikaan apua, jos haluaa vaihtaa kokonaan alalta toiseen. Terveydenhoitajan muuntokoulutukseen voi useimmiten hakea sh, kätilö ja eh -pohjilla ja tällöin itse koulutus kestää vähemmän aikaa, 1-1,5 vuotta.

Vierailija
115/1351 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei kyllä mee yhtään noin. Oon ite suorittanu amkin ja hyvillä arvosanoilla, mutta mulle matikka on ollu aina vaikeeta. Amkeissa järjestetään tukikursseja/valmentavia kursseja matikassa ja esimerkiks kielissä kans. Joo kannattaa ehdottomasti harjotella lisää, ETTÄ pääsee sisään, mutta vaikket ois hyvä matikassa tai vastaavasti enkussa ei tarkota ettet pärjäis Amk:ssa.

Tämä! Sehän on ihan yleisesti tiedossa, että AMK:n käyneet ovat sitä heikompaa ainesta. Kun ei siellä tarvi osata lukea eikä kirjoittaa, kun yks tai kaks "kutsumusammattilaista" tekee ryhmätyöt muiden vajaaälyisten puolesta.

Sinä varmaankin olet vajaaälyinen, kun tälläisen kommentin tänne kirjoitit? 🙂🤦🏻‍♂️

116/1351 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään voidaankin illalla käydä tarkempaa keskustelua kysymyksistä ja vastauksista:)

Vierailija
117/1351 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keväällä ei ollut minimipisteitä osiota kohti. Miksi nyt on?

Oli kyllä keväälläkin

Vierailija
118/1351 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan 2.kokeessa ollut minimiä. Mistä johtuu?

Vierailija
119/1351 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7531 kirjoitti:

Tänään voidaankin illalla käydä tarkempaa keskustelua kysymyksistä ja vastauksista:)

Mä en enää muista mitä siel kysyttii ja mitä mä ees vastasin 😅

Vierailija
120/1351 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks kukaa muu hakenu kareliaan fysioterapeuttiksi? Mulla lukee karelia fysioterapeutti kohdassa "et saanut opiskelupaikkaa" ja mietin mistä voi johtua?