Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita hoikkia, joiden mielestä maailmassa on hirveästi ruokaa/herkkuja kiinnostavampaa sisältöä?

Vierailija
22.09.2020 |

Luin Hesarin artikkelin, jossa vaaditaan hiukan karrikoiden valtiota apuun kieltämään epäterveellisten ruokien myyntiä. Ymmärrän, että ruoka on koukuttava asia mutta en voi olla miettimättä sitä, kuinka paljon ihmisillä on aikaa käyttää syömistensä miettimiseen. Minulla on aika kiireinen arki, jossa syöminen on enimmäkseen vain tankkaamista. Eli kylmän rationaalinen valinta sen suhteen, mikä on ateria on nopeasti syötävissä ja samalla kutakuinkin terveellinen.
Jos taas on vapaapäivä, mielenkiintoinen lukeminen/leffa/tekeminen saa unohtamaan pöydällä olevan karkkikulhon ja pakastimessa olevat herkut.
Sosiaaliset ruokailut ovat jo eri asia ja nautin hyvästä ruoasta. Silti hyvän seuran vierellä kalpenee paraskin ruoka-annos jälkiruokineen.

Muita, joilla samanlainen (ja ilmeisesti nykypäivänä outo) asennoituminen ruokaan?

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se epäterveellinen ruoka vaan se määrä. Ja epäterveellisenkin ruuan voi tehdä terveellisesti, esim. hampurilaiset, mäkki vs. kotitekoinen sämpylöistä alkaen. Suurin ongelma tuntuu oleva se, ettei jakseta kokata. Sehän olisi nyt kauheaa viettää puoli tuntia keittiössä kun sen ajan voisi lukea AV:ta! Sen sijaan tilataan noutoruokaa tai tehdään valmisruokia, joiden annoskoko on jo itsessään sellainen että pitää vetää muutama "annos". 

Vierailija
2/83 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se epäterveellinen ruoka vaan se määrä. Ja epäterveellisenkin ruuan voi tehdä terveellisesti, esim. hampurilaiset, mäkki vs. kotitekoinen sämpylöistä alkaen. Suurin ongelma tuntuu oleva se, ettei jakseta kokata. Sehän olisi nyt kauheaa viettää puoli tuntia keittiössä kun sen ajan voisi lukea AV:ta! Sen sijaan tilataan noutoruokaa tai tehdään valmisruokia, joiden annoskoko on jo itsessään sellainen että pitää vetää muutama "annos". 

Minä muuten en juurikaan tee itse ruokaa. Olen 41 vuotta ja painan 51 kg. Myös ilman ”kotiruokaa” on mahdollista syödä terveellisesti. Tilaan usein ruokaa Woltista ja käyn paljon ravintoloissa syömässä.

Tiesitkö, että lautasta ei ole pakko syödä tyhjäksi?

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet onnekas, sinulla ei selvästikään synny aivokemiallista koukkua ruokaan. Minäkin olen hoikka, mutta en pysyisi hoikkana ellen jatkuvasti rajoittaisi halujani. Nautin kyllä kaikesta muustakin kuin ruoasta, ei ole siitä kiinni.

Vierailija
4/83 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä muuten en juurikaan tee itse ruokaa. Olen 41 vuotta ja painan 51 kg. Myös ilman ”kotiruokaa” on mahdollista syödä terveellisesti. Tilaan usein ruokaa Woltista ja käyn paljon ravintoloissa syömässä.

-ap

Just tätä ihmettelen myös. Jopa siellä mäkkärissä on ne salaattivaihtoehdot. Ja jos pelkkä salaatti tuntuu liian kevyeltä, ottaa siihen jonkun pienen burgerin kylkeen, ei tuplamättö-ateriaa isona ja 20 nuggettia.

Vierailija
5/83 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka on polttoainetta. Ota tämä mentaliteetti, niin et enää syö paskaa.

Et syöttäisi kilparavihevosellesi Snickers patukoita, koska se ei olisi hyvää polttoainetta tekemää siitä eläimestä voittajaa. Joten miksi et pidä itseäsi samassa arvossa?

Vierailija
6/83 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua naurattaa aina nämä ketjut, joissa yritetään pönkittää omaa egoa ja vaikuttaa niin mahtavalta muiden silmissä XDDDDDDDDDD Minäkin aina suunnittelen mättäväni suklaata ihan hervottoman määrän, ja lopulta ostan yhden tai kaksi suklaalevyä. En silti tee asiasta mitään numeroa, toisin kuin aloittaja XDDD.

Vierailija
7/83 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloisena tämä on helppoa: roska on pakko jättää kauppaan ja syödä juureksia, papuja, itsetehtyjä sämpylöitä, marjoja. Autotta on liikuttava kävellen tai pyörällä. Jos mulla olisi yhtään enemmän rahaa, herkuttelisin joka päivä!

Vierailija
8/83 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en laita tuolla tavalla tärkeysjärjestykseen. Maailmassa on todella paljon kiinnostavia ja ihania asioita, mutta kyllä minä rakastan kokkaamista, ravintoloita, ruokaa ja syömistä.

Tähän mennessä ei ole tullut eteen tilannetta että olisi pitänyt valita hyvän ruoan ja hyvän seuran välillä, joten jokseenkin keinotekoiselta kuulostaa tuo aloitus.

Vierailija
9/83 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Suurimmalla osalla ikäisistäsi on jo perhe tai ainakin puoliso. Kuinkakohan paljon maksaisi syödä ulkona tai tilata ruokaa kotiin nelihenkiselle perheelle? Yhden päivän aterioilla saisi viikon ruuat.

Vierailija
10/83 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aina hoikka. Selvä ero ruokailutottumuksissa isompikokoisten ystävien ja sukulaisten kanssa on annoskoko ja ruoan määrä. Muistan jo teininä, kun kaverit otti irtokarkkeja kilon säkin ja söi niitä monta päivää. Mökkireissuille ja viikonlopun herkuiksi megasäkki sipsejä, niiden kilon karkkisäkkien ja kaiken muun mättöruoan lisäksi. Kahvipöydän piirakoita ja pullaa otetaan kaikkia joka sorttia ja vielä uusi kierros.

Mulle ei vaan maistu, tulee huono olo jos syö noin paljon. Vaaleaa höttöleipää tai pullaa en ole koskaan tykännyt syödä, rasvaisista ruoista tulee pahoinvointi.

Vierailija
11/83 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja ei. Ei se ruoka ole mulle kiinnostavin sisältö, mutta tykkään laittaa ruokaa ja kyllä mä käytän aikaa niin siihen ruoanlaittamiseen kuin suunnitteluun. Varmaan käytän paljon enemmän aikaa kun ihminen joka nappaa kaupasta ranskalaispussin ja nakkipaketin. Rahaakin palaa enemmän, mutta mielummin satsaan siihen ruokaan ja syön jotain mistä nautin kun aattelen ruokaa vain polttoaineena

Vierailija
12/83 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisinpa, että nämä, jotka eivät koe ruokaa niin kiinnostavaksi, tajuaisivat, että kyse ei ole heidän omasta valinnastaan ja erinomaisuudestaan. Se on tuuria. 

Ihmiset ovat synnynnäisesti erilaisia ja eri tavoin virittyneitä pitämään eri asioista eritasoisesti. Jotkut kokevat humalan mahtavana, toisille se on epämiellyttävää.  Toinen voi jäädä koukkuun seksiin, toinen pärjää vaikka kokonaan ilman. Toiset saavat ruuasta merkittävästi enemmän nautintoa kuin toiset.  Kyse on geenien säätelemästä aivokemiasta. 

Ihminen ei voi kokonaan sanoutua irti ruuasta. Sitä on pakko syödä. Jotkut meistä joutuvat säätelemään jatkuvasti syömistään, mikä on itse asiassa todella raskasta touhua pitkän päälle. Se vie paljon psyykkistä energiaa ja aivokapasiteettia.

Ennen ruokaa oli rajallisesti, eikä varsinkaan energiatiheää ravintoa ollut juuri saatavilla. Lisäksi arki oli fyysisempää ja kalorit kulutettiin lihasvoimin päivän mittaan. Yhteiskunta on mullistunut vain parin sukupolven aikana täysin. Olen keski-ikäinen ja minun isovanhempani ja jopa toinen vanhemmistani elivät lapsuudessaan maailmassa, jossa nälkä oli ainakin silloin tällöin realiteetti. Ruokaa ei saanut niin paljon kuin olisi halunnut.

Olisi ihme, jos ihmisten paino ei olisi noussut nyt, kun tilanne on täysin muuttunut: siirtymät tehdään autolla, ei suksilla, työ on istumista, ei kuokkimista, ja ruokaa, erityisesti sokerista ja rasvaista sellaista, on edullisesti yllin kyllin tarjolla joka paikassa. Itse asiassa on ihme, että on vielä hoikkia ja normaalipainoisia ihmisiä!

Vierailija
13/83 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Suurimmalla osalla ikäisistäsi on jo perhe tai ainakin puoliso. Kuinkakohan paljon maksaisi syödä ulkona tai tilata ruokaa kotiin nelihenkiselle perheelle? Yhden päivän aterioilla saisi viikon ruuat.

Hinnastako on mielestäsi kiinni se, lihoaako vaiko eikö liho? Kannattaisiko sitten ennen lisääntymistä miettiä sitä, kuinka laadukasta ruokaa on jälkikasvulleen mahdollista omalla tulotasolla ostaa? Ja jättää vaikka se kolmas lapsi tekemättä?

Vierailija
14/83 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet onnekas, sinulla ei selvästikään synny aivokemiallista koukkua ruokaan. Minäkin olen hoikka, mutta en pysyisi hoikkana ellen jatkuvasti rajoittaisi halujani. Nautin kyllä kaikesta muustakin kuin ruoasta, ei ole siitä kiinni.

Just näin.

Kertoo kyllä sivistyksen puutteesta, ettei tätä ymmärrä. Yksilölliset erot ovat merkityksellisiä. Miksi jotkut jäävät koukkuun helpommin kuin toiset... tai kiinnostuvat eri asioista eri intensiteetillä. Siinä ap;lle selvitettävää.

Vierailija
15/83 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on polttoainetta. Ota tämä mentaliteetti, niin et enää syö paskaa.

Et syöttäisi kilparavihevosellesi Snickers patukoita, koska se ei olisi hyvää polttoainetta tekemää siitä eläimestä voittajaa. Joten miksi et pidä itseäsi samassa arvossa?

Tämä. Mä otan kaupasta muutaman kilon kananrintaa, perunoita, kaalia, porkkanoita, munia, voita ja puuroa.

Koiralle haen eläintenruokakaupasta parasta nappulaa, koska meillä syö kaikki kunnon ruokaa. Koira saa myös kananrintaa.

Vierailija
16/83 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytön artikkeli. Kyllä ihminen tietää mikä on terveellistä ja mikä ei. Jos on niin tyhmä, että mättää epäterveellistä ruokaa päivästä toiseen ja lihoo sen takia, niin ei siitä saa ketään muuta kuin itseään syyttää.

Ravintosisällön lisäksi ruokamäärään tulisi kiinnittää huomiota. Sillä on jopa isompi merkitys kuin itse ruoalla. Mitä olen esim. ruokaloissa/buffeteissa huomannut, niin suomalaiset syövät ihan järkyttäviä määriä ruokaa kerralla. Myös pullakahvikulttuuri on edelleen vahvasti näkyvissä joka puolella. Pullaa ei tarvitse ottaa, vaikka sitä olisikin tarjolla. 

Monelle on järkytys kuulla että pienemmälläkin määrällä ruokaa pärjää. Terveellisen ruoan syöminen ei ole yhtään sen kalliimpaa kuin epäterveellisen. Se vaatii vain enemmän järjen käyttöä ja suunnitelmallisuutta. 

Mieti kaupassa kun olet ostamassa jotain tuotetta, että mitä hyvää tämä minulle antaa? Näin sitä alkaa pikkuhiljaa karsimaan kaiken epäterveellisen pois listalta. Tottakai sitä joskus saa herkutella, mutta kohtuus kaikessa. 

Vierailija
17/83 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoisinpa, että nämä, jotka eivät koe ruokaa niin kiinnostavaksi, tajuaisivat, että kyse ei ole heidän omasta valinnastaan ja erinomaisuudestaan. Se on tuuria. 

Ihmiset ovat synnynnäisesti erilaisia ja eri tavoin virittyneitä pitämään eri asioista eritasoisesti. Jotkut kokevat humalan mahtavana, toisille se on epämiellyttävää.  Toinen voi jäädä koukkuun seksiin, toinen pärjää vaikka kokonaan ilman. Toiset saavat ruuasta merkittävästi enemmän nautintoa kuin toiset.  Kyse on geenien säätelemästä aivokemiasta. 

Ihminen ei voi kokonaan sanoutua irti ruuasta. Sitä on pakko syödä. Jotkut meistä joutuvat säätelemään jatkuvasti syömistään, mikä on itse asiassa todella raskasta touhua pitkän päälle. Se vie paljon psyykkistä energiaa ja aivokapasiteettia.

Ennen ruokaa oli rajallisesti, eikä varsinkaan energiatiheää ravintoa ollut juuri saatavilla. Lisäksi arki oli fyysisempää ja kalorit kulutettiin lihasvoimin päivän mittaan. Yhteiskunta on mullistunut vain parin sukupolven aikana täysin. Olen keski-ikäinen ja minun isovanhempani ja jopa toinen vanhemmistani elivät lapsuudessaan maailmassa, jossa nälkä oli ainakin silloin tällöin realiteetti. Ruokaa ei saanut niin paljon kuin olisi halunnut.

Olisi ihme, jos ihmisten paino ei olisi noussut nyt, kun tilanne on täysin muuttunut: siirtymät tehdään autolla, ei suksilla, työ on istumista, ei kuokkimista, ja ruokaa, erityisesti sokerista ja rasvaista sellaista, on edullisesti yllin kyllin tarjolla joka paikassa. Itse asiassa on ihme, että on vielä hoikkia ja normaalipainoisia ihmisiä!

Miksi alkoholisteille ei puhuta lainkaan yhtä kauniisti? Alkoholi on energiaa ja osa ihmisistä koukuttuu siihen ruoan sijaan. Silti vain alkoholismia pidetään sairautena. Minusta olisi aika myöntää se, että sekä alkoholismi että sairaalloinen kiinnostus ruokaa kohtaan ovat samanlaisia ”häiriöitä”.

Vierailija
18/83 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua naurattaa aina nämä ketjut, joissa yritetään pönkittää omaa egoa ja vaikuttaa niin mahtavalta muiden silmissä XDDDDDDDDDD Minäkin aina suunnittelen mättäväni suklaata ihan hervottoman määrän, ja lopulta ostan yhden tai kaksi suklaalevyä. En silti tee asiasta mitään numeroa, toisin kuin aloittaja XDDD.

Olipas kateellinen kommentti.

Vierailija
19/83 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiat ei ole noin mustavalkoisia. Edelleen on fyysistä työtä ja kaikilla ei ole varaa mihin tahansa ruokaan.

Ja meinaatko että ihminen toimii noin halujensa varassa? Nyt on enemmän kuin koskaan saatavilla tietoa terveellisestä ruoasta ja elintavoista, hyvältä näyttävää vartaloa on ihailtu vuosisata, kaikenlaiset liikuntavälineet ja kotijumpat on tarjolla kaikille.

Vierailija
20/83 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Minun tulotasollani onnistuisi helposti koko köörin ruokkiminen ulkona. Minulla on myös mies, joka tienaa vielä paremmin. Me nyt sattumalta emme ole halunneet lapsia. En silti ymmärtänyt sitä, miten kommenttisi liittyi aloitukseen. Lihottaako sinusta kotona tehty ruoka siis aivan erityisesti?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi