Koulussa on yhä enemmän oppilaita, jotka eivät pysty keskittymään edes puolen sivun tekstin lukemiseen
Muotakin ongelmia on pilvin pimein.Kyse on alunperin Suomesta kotoisin olevista. Tilanne huononee vuosi vuodelta ja yhä useammalle peruskoulun opetussuunnitelman mukaan opiskeleminen on täysin ylivoimaista. Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Naiisopettajissa ja miesopettajisssakin on eroja kuten tarinallisuus ja enemmän asiakeskeisyyys.
Tarinoiiissa on alku, keskikohta ja loppu muttta asiakeskeinen opetus tarkoitttaa mm älyllistä stimulaaatiota eli herätellään millaisia ajatuksia asia herätttää ja ratkaistaaan ongelmia. Meilipiteeet ja tunteeet luovat polkua siihen mm kokemusperäiseen ajattteluun muttta tiedä sittten jos enemmän mennään faktojen kautttta ja aivot sitä kautta itse muodostaaa niitä ajatuksia, mielipiteitä ja tunteiiita niin ehkä se on ihmisellllkin ominaisempaaa ja verovarojen hyödylllisempää käytttöä kuin etttä joku tuputttaa niitä sanasta sanaa eikä kukaaan jaksa kuuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiisopettajissa ja miesopettajisssakin on eroja kuten tarinallisuus ja enemmän asiakeskeisyyys.
Tarinoiiissa on alku, keskikohta ja loppu muttta asiakeskeinen opetus tarkoitttaa mm älyllistä stimulaaatiota eli herätellään millaisia ajatuksia asia herätttää ja ratkaistaaan ongelmia. Meilipiteeet ja tunteeet luovat polkua siihen mm kokemusperäiseen ajattteluun muttta tiedä sittten jos enemmän mennään faktojen kautttta ja aivot sitä kautta itse muodostaaa niitä ajatuksia, mielipiteitä ja tunteiiita niin ehkä se on ihmisellllkin ominaisempaaa ja verovarojen hyödylllisempää käytttöä kuin etttä joku tuputttaa niitä sanasta sanaa eikä kukaaan jaksa kuuunnella.
Ihhmisen aivoisssa yhdistyyy havaintojen tekemiinen ja johdonmukainen ajatttelupolku sekä asioiden yhdistäminen.
Itse luin ala-aste ikäisenä paljon ja tykkäsin lukea vapaa-ajalla. Lukihäiriön takia etäännyin lukemisesta koska aloin vihata koulussa sitä että pakotettiin lukemaan ääneen ja muut naureskeli kun tuli lukuvirheitä ja jos piti lukea jokin kappale niin olin aina puolessa välissä kun muut olivat valmiina. Joten keksin myös vapaa-ajalle itselleni muuta tekemistä.
Kuinkahan suuri vaikutus sillä on lukutaitoon, ettei perheisiin tule enää sanomalehtiä? Paperilehti alkaa olla jo harvinaisuus, eikä nuorten varmaan tule luettua näköislehteä tabletilta, jos vanhemmat vielä maksavat sellaisesta.
Käkättävät kujeilijamme kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan suunniteltu juttu, tyhmennetään kansaa niin saadaan äänestäjiä jotka eivät tajua mistään mitään ja uskovat joka höpöhöpö-puheen eivätkä laita vastaan.
Tuo kuulostaa ihan varteenotettavalta faktalta.
Tyhmennys alkoi kuvitteellisista kuulennoista.
Oletetaan nyt että edes nykyaikana ei voida lähettää radiosignaalia livenä kuun toiselta puolelta.
Yhdessä mielialaläkkeiden ja nettiverkkojen ihmisten kyky keskittyä vähenee oleellisesti. Muistihäiriöt ovat yleistyneet räjähdysmäisesti.
Kenedy yritti puuttua asiaan. Hän sai vihiä kansainvälisestä eliitistä ja sen pyrkimyksistä, mutta hänet salamurhattiin. On viitteitä että hän itsekin olisi vihitty salaiseen seuraan (mutta muutti mieltään), joka on hallinnut ihmiskuntaa jo aikojen alusta. Tarkalleen maailman synnystä asti. Noin viidentuhannen vuoden ajan.
Elämme todellisuutta jossa Kennedy on poissa ja hänen pyrkimyksensä estää globaaleja rosvoja tuhota planeetta ja orjuuttaa ihmiskunta on epäonnistunut.
Seuraa pitkä hidas tuho, mutta jossain on myös se toinen versio. Meidän varjoversio on eräänlainen varoitus niille jotka näkevät ajan ja pyrkivät muuttamaan tapahtumien kulkua.
Meidän varjoversiossa jokaisella suomalaisellakin on oma idän trolli suojelusenkelinään näppäimistön reunalla käkättämässä.
Siis mitä ihmettä? Ei silloin kuulentojen aikanakaan lähetetty mitään signaalia Kuun kääntöpuolelta. Alus kiertäessään Kuuta oli tuon ajan ilman radioyhteyttä. Olet oikeassa, ei siihen signaalin lähettämiseen kyetä nykyisinkään.
Mutta ei sitä tehty silloinkaan. Kaikki kennot tapahtuivat Kuun näkyvälle puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan suuri vaikutus sillä on lukutaitoon, ettei perheisiin tule enää sanomalehtiä? Paperilehti alkaa olla jo harvinaisuus, eikä nuorten varmaan tule luettua näköislehteä tabletilta, jos vanhemmat vielä maksavat sellaisesta.
Meillä nelikymppinen isä luki aku ankan näytenumerot kun niitä ilmestyi kotiimme, mutta lapset eivät tajunneet niiden ideaa.
Meidän perheessä on pakko lukea kirjaa vähintään kolme lukua päivässä, mikä ei ole paljoakaan.
Huomasimme että mitään ei tapahdu jos ei tule pakkoa. 12v ja ekaluokkalainen kyseessä.
Molemmat oppi lukemaan neljän vanhana, mutta innostus ei lähtenyt mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Olen yllättynyt siitä että teinit ja ihan parikymppisetkään eivät enää käsitä ihmisikää ja elinkaarta. Kolmi-nelikymppisiä pidetään vanhuksina ja parikymppiset valittelevat musavideoissa kuinka ovat jo niin vanhoja ja nuoruus eletty. Mitä helvettiä, oikeasti. Eikö tämä kerro jo älykkyyden laskusta? Pitäisikö tehdä jotain..?
Tuo on ihan normaalia kaikille. Et vain muista.
Tuo ajattelusi kertoo että olet tulossa huonomuistiseksi. Kannattaisi mennä hoitamaan dementiaa jo varhain jonnekin.
Minä olen kirjoittanut viisikymmentävuotta päiväkirjaa ja olen tehnyt lukemattomia ite-kirjoja ja olen suhteellisen suosittu kirjailija lähipiirissäni.
Kyllä sielä lukee selvästi oma kantani nelikymppisiinkin. Ajattelin että heillä hiukset harmaantuu ja ei seksikään pelaa.
Sitten myöhemmin totesin että kyllä! Osittain oikein ja toisaalta väärin.
Kuinka monilla näistä lapsista on näössä häikkää? TIedän monia joilla näössä vähän häikkää, muta ei niin paljon, että tajuaisivat tarkastuttaa näkönsä. Valittavat vain, etteivät jaksa keskittyä lukemiseen. Kun sitten menevät tarkastuttamaan näkönsä, on molemmissa silmissä vähän hajataitoa ja lasien hankinnan myötä alkaa lukeminenkin kiinnostaa. Omalla luokallani oli tällaisia lapsia aikoinaan pari, joiden väitettiin olevan keskittymisongelmaisia, mutta keskittymisongelmat hävisivät kun heidän näkönsä korjattiin laseilla. Ja opiskeluaikana muutamalla kaverilla sama, kun saivat lasit, niin alkoi keskittyminen parantua ja opinnot edistyä.
Eli vika ei olekaan keskittymiskyvyssä vaan näössä. Kun näön saa korjattua, paranee keskittyminenkin.
Tajusin itse tuon jokin aika sitten koskevan myös itseäni. Näen ihan hyvin ilman laseja ja optikon mukaan en laseja tarvitse jos en niitä halua käyttää, mutta ilman laseja keskittymiskyky on huomattavasti huonompi. Kyllä se pienikin vika näössä vaikuttaa. Minulla siis on lasit ja käytän niitä valikoiden. Jos teen jotain mikä vaatii keskittymistä niin on pakko olla lasit päässä.
Vierailija kirjoitti:
Yläkouluikäiset oppilaat eivät enää tunnista ihan tavallisia sanoja tai käsitteitä.
Tehkääpä testi ja kysykää lapseltanne
- kuukaudet
- ilmansuunnat
- mitä tarkoittaa ilmenee
- mitä tarkoittaa karu
Yllättävän moni ei tiedä.
Ei parikymppisetkään osaa äidinkieltään.
Eivät osaa käyttää kieltä kieliopillisesti oikein.
Eivät osaa laskea, kirjoittaa, eivätkä tiedä yksinkertaisiakaan asioita.
Kiinnostusta ei ole oikein mihinkään eikä omatoimisuutta.
Sen sijaan keski-iän kulumia ja kipuja löytyy ja läskiä.
Ensimmäinen sukupolvi joka ei elä edes vanhempiensa ikäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Yläkouluikäiset oppilaat eivät enää tunnista ihan tavallisia sanoja tai käsitteitä.
Tehkääpä testi ja kysykää lapseltanne
- kuukaudet
- ilmansuunnat
- mitä tarkoittaa ilmenee
- mitä tarkoittaa karu
Yllättävän moni ei tiedä.
Kysyin abiltani tietääkö, mikä on tiuku. Ihme kyllä tiesi.
Karu tarkoitta mun käyttämällä murteella muuten ensisijaisesti karkkia.
Ilmeisesti ei pysty aikuisetkaan. Koska nykyään on artikkeleissa tieto siitä,kauanko jutun lukeminen kestää.
Lisään abistani. Sanoin, että aion testata, osaako verrannon ja prosenttilaskun. Entä osaako laskea, paljonko tehoa saa laittaa 10 tai 16 ampeerin sulakkeelle.
Lyhyen matikan kirjoitti jo. Sai vain surkean arvosanan a. Pelkään, ettei tiedä perusasioita, joit tarvitaan elämässä.
https://www.telegraph.co.uk/education/educationnews/8959489/Boys-raised-...
"In a major study, researchers said family structures had a much more significant effect on boys’ early education than school type or even the gender of teachers."
"It found that boys were much more likely to misbehave, be excluded from school and go on to achieve low grades after rebelling against “emotionally distant” parents."
"The pattern is particularly marked in single-parent families where mothers “invest disproportionately less in their sons or feel less warm toward them” than daughters."
Yh-äidit myrkkyä pojille.
v-78 suomen koulu järjestelmä meni vituiks keski koulut lopetettiin ja meidänkin luokalle tuli keski tasoa tyhmempiä joiden ehdoilla vanhojen opettaja tanttojen mukaan mentiin. suomen koulu järjestelmä pitää pistää uusiksi tai palata vanhaan toimivaan järjertelmään. ei ole ihme että koulu kiusaamista esiintyy. kun tyhmistä ja terävistä koitetaan tehdä keski tyhmiä. ei tosiaan auta vaikka olisivat 30v koulussa päin vastoin. teräviltä viisailta menee loppukin halu opiskeluun
Tää on ihan totta, että useat nuoret eivät enää lue. Itse kuulin bussissa erään keskustelun, noin parikymppinen mies kertoi kaverilleen, että katsoo ainoastaan kirjojen elokuvaversiot, koska ei yksinkertaisesti kykene lukemaan, se on liian raskasta hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä herää kysymys, miksi lukemista ja esimerkiksi kirjakielen osaamista pidetään itseisarvona. Sen pitäisi olla ainoastaan väline yleissivistyksen hankkimiseen ja viestintään. Olen ollut tekemisissä maa han muut tajien kanssa ja heidän kanssaan olen huomannut, että on täysin yhdentekevää, ovatko taivutusmuodot tai isot kirjaimet nyt ihan täsmälleen oikein, kunhan asiat tulevat hoidettua. Ja samaa armeliaisuutta yritän opettaa itselleni, että vaikka en täydellisesti osaakaan englantia, on paljon hyödyllisempää erilaisissa tilanteissa, että ylipäätään käytän kieltä, kuin pelkään kielioppivirheitä.
Oletpa tärähtänyt. eNkä jaks A selitaa Sule miski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nelikymppinen isä luki aku ankan näytenumerot kun niitä ilmestyi kotiimme, mutta lapset eivät tajunneet niiden ideaa.
Meidän perheessä on pakko lukea kirjaa vähintään kolme lukua päivässä, mikä ei ole paljoakaan.
Huomasimme että mitään ei tapahdu jos ei tule pakkoa. 12v ja ekaluokkalainen kyseessä.
Molemmat oppi lukemaan neljän vanhana, mutta innostus ei lähtenyt mihinkään.
Kuulostaa siltä, että viette kaiken ilon lukemisesta noin hölmöillä säännöillä. Ja miksi te vanhemmat ette lue ekaluokkalaiselle ääneen? Lukemaan oppinutkin lapsi kaipaa vanhempien kanssa yhteisiä lukuhetkiä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monilla näistä lapsista on näössä häikkää? TIedän monia joilla näössä vähän häikkää, muta ei niin paljon, että tajuaisivat tarkastuttaa näkönsä. Valittavat vain, etteivät jaksa keskittyä lukemiseen. Kun sitten menevät tarkastuttamaan näkönsä, on molemmissa silmissä vähän hajataitoa ja lasien hankinnan myötä alkaa lukeminenkin kiinnostaa. Omalla luokallani oli tällaisia lapsia aikoinaan pari, joiden väitettiin olevan keskittymisongelmaisia, mutta keskittymisongelmat hävisivät kun heidän näkönsä korjattiin laseilla. Ja opiskeluaikana muutamalla kaverilla sama, kun saivat lasit, niin alkoi keskittyminen parantua ja opinnot edistyä.
Eli vika ei olekaan keskittymiskyvyssä vaan näössä. Kun näön saa korjattua, paranee keskittyminenkin.
Tajusin itse tuon jokin aika sitten koskevan myös itseäni. Näen ihan hyvin ilman laseja ja optikon mukaan en laseja tarvitse jos en niitä halua käyttää, mutta ilman laseja keskittymiskyky on huomattavasti huonompi. Kyllä se pienikin vika näössä vaikuttaa. Minulla siis on lasit ja käytän niitä valikoiden. Jos teen jotain mikä vaatii keskittymistä niin on pakko olla lasit päässä.
TÄMÄ!!!