Pomo kysyi, miksi menen lääkäriin. Asiatonta??
Aloitin uudessa duunissa marraskuun alusta. Tänään menin kysymään esimieheltä, miten toimitaan (onko työaikaa vai omaa aikaa), kun minulla on lääkäriaika tulossa joulukuun puolessavälissä, ja joudun siis menemään lääkärille työaikana. Esimies kysyi, miksi menen lääkäriin. Vähän kummeksuin, mutta vastasin sitten kumminkin, että ihan reseptiä uusimaan, niin tämä kysyy, että mitä reseptiä! Olin jonkin aikaa hiljaa, ja sitten sanoin, että LÄÄKEreseptiä, joka taisi mennä perille, koska ei udellut enempää.
Jäi vähän vaivaamaan tuo. Eihän se nyt voi olla sallittua tai asiallista pomon kysyä tuollaista yksityisasiaa. Jos joskus joudun sairaslomalle, niin sitten näkee lääkärintodistuksesta syyn, mutta ei kai lääkäriin menosyytä nyt tarvitse pomolle kertoa? Tai ainakaan ei ole asiallista kysyä, mitä lääkereseptiä menen uusimaan...
Kommentit (12)
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 18:40"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 18:26"]
Tyhmempikin tajuaa, että edellisessä työpaikassa sattuneen työtapaturman hoidosta syntyviä kuluja ei maksateta uudella työnantajalla eli esimies teki ohjeen mukaan: uuden työntekijän kulut lankeavat todella ripeästi työnantajalle, jos tämä ei tajua pitää puoliaan. Ja jos työntekijä sanoo menevänsä joulukuussa lääkäriin, tulee ainakin minulle mieleen, että se menee hakemaan 2 vko sairauslomaa päästäkseen matkalle. Niin ne usein tekevät.
[/quote]Mitä ihmettä? Millainen kieroutunut henkilö pitää olla, että vetää tällaisia johtopäätöksiä ap:n viestistä. Hulluutta.
[/quote]En ole tämä vastaaja mutta tuli myös tämä mieleen.Olen ollut työelämässä 20v ja kaikenlaisia tapauksia tullut vastaan.Eräs naikkonen "oli sairas" AINA ennen joulua, pääsiäistä ja juhannusta...10v. ajan..tiedettiin jo etukäteen että on pois...arvaa oliko reilua muita työtekijöitä kohtaan...muut eivät ikinä saaneet vapaita niille päiville.Ja kun näitä saikuttajia on nähnyt vuosien varrella jos jonkinnäköisiä , ei tarvi olla kummoisesti kieroutunut...
Ei ole asiallista kysellä ainakaan mistä reseptistä on kyse, muutenkaan lääkärissäkäyntien syyt ei kuulu esimiehille.
Meillä akuutissa tapauksessa lääkärissäkäynti on työaikaa, mutta sitten on tapauksia, joissa se katsotaan omaksi ajaksi. Ehkä siksi kysyi? Tosin ne akuutit tapaukset on tietysti yleensä sellaisia, että sairastuu kesken päivän tai loukkaa itsensä.
Meillä akuutin sairauden hoitoa varten saa mennä lääkäriin palkallisesti, mutta esim. reseptin uusiminen tehdään omalla ajalla. Esimies siis halusi tietää, että maksetaanko palkkaa vai ei.
Olisinkin ymmärtänyt kysymyksen paremmin, jos olisin ilmoittanut, että vaikka huomenna on lääkäri. Mutta kun se lääkäriaika on tosiaan joulukuun puolessa välissä, niin luulisi tyhmemmänkin tajuavan, ettei voi olla mistään akuutista asiasta kyse.
Ap
Yleensä akuuttivaiva hoidetaan akuutisti,ja ap:han kertoi että lääkäriaika oli jo varattuna----------daaaaa.
Yleensä akuuttivaiva hoidetaan akuutisti,ja ap:han kertoi että lääkäriaika oli jo varattuna----------daaaaa.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 18:21"]
Olisinkin ymmärtänyt kysymyksen paremmin, jos olisin ilmoittanut, että vaikka huomenna on lääkäri. Mutta kun se lääkäriaika on tosiaan joulukuun puolessa välissä, niin luulisi tyhmemmänkin tajuavan, ettei voi olla mistään akuutista asiasta kyse.
Ap
[/quote]
Tyhmempikin tajuaa, että edellisessä työpaikassa sattuneen työtapaturman hoidosta syntyviä kuluja ei maksateta uudella työnantajalla eli esimies teki ohjeen mukaan: uuden työntekijän kulut lankeavat todella ripeästi työnantajalle, jos tämä ei tajua pitää puoliaan. Ja jos työntekijä sanoo menevänsä joulukuussa lääkäriin, tulee ainakin minulle mieleen, että se menee hakemaan 2 vko sairauslomaa päästäkseen matkalle. Niin ne usein tekevät.
[/quote]Mitä ihmettä? Millainen kieroutunut henkilö pitää olla, että vetää tällaisia johtopäätöksiä ap:n viestistä. Hulluutta.
Toiset lääkärikäynnit on palkallisia, toiset ei. Ehkä siksi ta halusi tietää, miksi sä meet lääkäriin.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 18:21"]
Ap
[/quote]
[/quote]Olen hämmentynyt. Teen ihan toimistoduunia, joten eipä edes käynyt mielessä, että esimies voisi epäillä jotain edellisessä työssä tapahtunutta työtapaturmaa. Lisäksi koskaan ikinä missään työpaikassa en ole törmännyt ihmisiin, jotka hakisivat saikkua jostain muusta syystä kuin oikean sairastumisen vuoksi. Ok, muutama henkilö on ollut vähän sellainen "alati sairas", mutta kaipa heilläkin sitten vain on tavallista enemmän kremppaa. Ilmeisesti joillain aloilla on sitten ihan riesaksi asti näitä tekosairaita, jos sellaisesta noin herkästi epäillään.
Ap
Ei kuulu työnantajalle.
Jos lääkäri määrää sairaslomaa, niihin on omat koodinsa jotka määrittävät onko sairasloma palkallinen vai ei. Toki tässä vaiheessahan työnantaja saa tietää syyn, mutta syytä ei tarvitse kertoa etukäteen.
Juu tiedän, koska kävin kauhean flunssan takia hakemassa saikkua, ja työnantaja oli laittanut työterveyslääkärille viestin että KUUME MITATTAVA :D Lääkäri oli hyvin pöyristynyt, ja selvensi minulle hieman oikeuksiani.
Tässä tapauksessa olin siis itse kertonut syyn miksi haluan sairaslomalle, koska vaiva oli hyvin ilmiselvä eikä mitenkään salattava.