Ravintola lisännyt 80 e tippiä laskuun ?
Huomasin tiliotteesta, että minulla oli 86 euron lasku viime viikolta ravintolasta. onneksi löysin kuitin, siinä oli juoma + 80 e tippiä !!
Joo joo, pitäisi varmaan tarkistaa kuitti heti kun maksaa, mutta kun siellä oli niin pirun pimeää ja lukulasit kotona
Ja en ollut kännissä! Todella törkeä huijausyritys
Kommentit (72)
kerron ravintolan nimen, jos en saa rahoja takaisin
OT, mutta joissain maissa on käteviä ne pankkikorttilaitteet kun ensin hyväksyt sen ruoan loppusumman ja sen jälkeen valitset siitä lukijasta haluatko lisätä siihen 10%, 15% vai 20% tippiä. Kätevää niin ei tarvi kolikoiden kanssa tapella.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 14:57"]
Huomaa että täällä KUKAAN EI ANNA TIPPIÄ RAVINTOLASSA kun maksaa kortilla! Kun kortilla jätetään tippiä siinä hyväksytään / allekirjoitetaan laskun summa (tässä tapauksessa 6.-), kuittiin kirjoitetaan tipinmäärä+loppusumma. Sen jälkeen tarjoilija lisää tipinmäärän koneella.
Koskaan en ole tämän jälkeen saanut uutta kuittia, mutta varmaan sellainen onnistuu tulostamaan jos asiakas niin haluaa.
[/quote]
eli ensin hyväksytään 6 e ja sen jälkeenkö pitää UUDELLEEN hyväksyä 80 e ??? Näinkö se menee jos maksaa pankkikortilla?
EN TODELLAKAAN ole kahta kertaa näppäillyn pin koodia samasta ostoksesta. Eli sen voi tehdä jollain muullakin tavalla..
[/quote]
Ei kun se tarjoilija itse lisäilee sen summan kuitin numeron perusteella eikä sitä erikseen enää allekirjoiteta/ näppäillä.
Ei tippiä lisätä ellet itse ole kuittiin sitä kirjoittanut. Jotenkin juttu haiskahtaa. Ulkomailla turistia yritetään huijata mennen tullen, mutta en usko, että kotimaisessa ketjuravintolassa. Joko pilkkuvirhe tai olet maksanut jonkun toisen laskun.
Jospa kyseessä oli "strippiä" tuolla 80 € lla
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 15:06"]
Huomaa että täällä KUKAAN EI ANNA TIPPIÄ RAVINTOLASSA kun maksaa kortilla! Kun kortilla jätetään tippiä siinä hyväksytään / allekirjoitetaan laskun summa (tässä tapauksessa 6.-), kuittiin kirjoitetaan tipinmäärä+loppusumma. Sen jälkeen tarjoilija lisää tipinmäärän koneella.
Koskaan en ole tämän jälkeen saanut uutta kuittia, mutta varmaan sellainen onnistuu tulostamaan jos asiakas niin haluaa.
[/quote]
eli ensin hyväksytään 6 e ja sen jälkeenkö pitää UUDELLEEN hyväksyä 80 e ??? Näinkö se menee jos maksaa pankkikortilla?
EN TODELLAKAAN ole kahta kertaa näppäillyn pin koodia samasta ostoksesta. Eli sen voi tehdä jollain muullakin tavalla..
[/quote]
Ei kun se tarjoilija itse lisäilee sen summan kuitin numeron perusteella eikä sitä erikseen enää allekirjoiteta/ näppäillä.
[/quote]
siis what? silloinhan kuka tahansa tarjoilija voi tehdä tuota koska vaan. Näppärää, lisätään joka laskuun muutama euro ja ei todella harva asiakas sen huomaa.
Mutta tässä tapauksessa minulla on kuitti, enkä ole saanut mitään uutta kuittia, vaan vain tämän yhden
.
kuitissa LUKEE
olut 6 e
tippi 80 e
Minäpä kerron miten tämä päättyy...
sitäpaitsi tipin summa oli siis 79.85 mutta pyöristin sen tässä jutussa 80 e
Siis sinä hyväksyt summan joko allekirjoituksellasi tai näppäilemällä tunnusluvun. Eikö?
Tarkista aina summa ennen kuin hyväksyt sen. Kyllä näitä sattuu, luultavasti ihan näppäilyvirhe myyjältä.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 14:32"]
Huijaus? Sehän lukee kuitilla, että olet hyväksynyt ja maksanut juoman + tipin, 86 euroa! Ensi kerralla lue lasku ennen kuin hyväksyt sen.
[/quote]
No ei se ihan noinkaan mene. Tuollaisesta tipistä pitää kyllä aina erikseen sopia, ei riitä että vaivihkaa lisätään hämyisessä baarissa summa kuittiin ja odotetaan kuinka monelta jää huomaamatta.
Tippiä ei todellakaan voi lisätä automaattisesti loppusummaan muutenkaan, ei se silloin ole tippi vaan osa hintaa.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 14:40"]
Etkö ap kuullut kun tarjoilija sanoi summan, kun yleensähän ne ravintolassa kuin ravintolassa sanovat juoman hinnan kun sen ojentavat? Vai sanoiko vaan sen 6 euroa? Aika mielenkiintoinen tapaus!
[/quote]
tottakai sanoi 6 euroa ja annoin pankkikortin ja näppäilin tunnusluvun. Ja kuten sanottu, lukulasit kotona ja tosi pimeää
Ja paikka kuuluu suureen ketjuun, ei todellakaan mikään karvakäsipaikka
[/quote]
mikä ketju kyseessä?
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 14:31"]
Pankkikorttia ei pidä pääsääntöisesti myöntää henkilölle, joka ei lue papereita ennenkuin allekirjoittaa. Tai näppäilee, tai mitä hyvänsä. Vähän myöhäistä nyt valitella, kun olet jo hyväksynyt veloituksen.
Tipin kohtuullisuudesta on paha mitään kommentoida, kun laskun loppusumma ei ole tiedossa.
[/quote]
No kuitinhan saa vasta sen jälkeen kun on näppäillyt sen pin-koodinsa lukijaan. Eli paha siinä on ennen ruveta mitään tarkistamaan. Ja loppusummaanhan sitä tippiä ei lisätä, koska se ei ole myyntiä, mutta kuitille lisättäessä se sellaiseksi katsottaisiin ja silloin siitä pitäisi maksaa myös verot.
Itsekkin olen saanut pankkikortilla tippiä ja sen voi lisätä siihen kuittiin allekirjoituksen jälkeen.
Ainakin eräässä S-ryhmän ravintolassa tipin pystyi asiakas itse lisäämään maksupäätteellä. Ettet olisi itse vahingossa lisännyt summaa? Ei satu tunnusluku olemaan 7985?
Nyt on tullut uusia systeemejä. Turussa Sevillassa ainakin on sellainen korttilaite, joka tarjoaa ensin mahdollisuutta näppäillä tipin summan ennen pinkoodia. Mulla meni maksutapahtuma sekaisin kun aloin jo näppäillä pinkoodia ja kesken kaiken huomasin tuon ja sitten piti ottaa koko homma alusta. Tarjoilija sanoi ettäse on tosi typerästi siinä kun kaikki sähläävät sen kanssa.
Eli ap, onko pinkoodisi 7985 :)
Miksi kukaan edes maksaa Suomessa tippiä? Ne palvelumaksut on jo sisällytetty ravintoloiden pääsääntöisesti törkeän koviin hintoihin. Todella harvoin suomalaisissa ravintoloissa palvelu on niin poikkeuksellisen hyvää, että siitä voisi edes harkita maksavansa tippiä.
No hyvä sentis, ettei mennyt 7985 e tippiä?
Kiinnostaisi kuulla ap:n kommentti tuohon tunnuslukuun?
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 15:12"]
Ei tippiä lisätä ellet itse ole kuittiin sitä kirjoittanut. Jotenkin juttu haiskahtaa. Ulkomailla turistia yritetään huijata mennen tullen, mutta en usko, että kotimaisessa ketjuravintolassa. Joko pilkkuvirhe tai olet maksanut jonkun toisen laskun.
[/quote] Minua ei ole ikinä yritetty huijata missään maassa 30 vuoden aikana, suomessa on pari virhettä tapahtunut ruokakaupassa. Ettekö säästä kuitteja ja vertaa niitä tiliotteeseen viikottain? Näin minä teen vaikka en ole yhtään pihi.
[/quote]