Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin ranskalaiset perunat tuli kauppoihin pakastealtaisiin?

Vierailija
21.11.2013 |

Osaako joku sanoa milloin kaupoista alkoi saada pakaste-ranskalaisia?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 15:55"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 15:25"]

Ei ainakaan 70-luvulla vielä ollut. Itse veikkaan 80-luvun puoli- tai loppupuolta.

Aika yllättävän uusia ovat monet asiat, joita nykyään pitää täysin itsestäänselvinä.

Esimerkiksi kiivit ja avokadot, nekin tulivat kauppoihin vasta 80-luvulla. Ja eka einespitsa, se tuli kauppoihin vasta 1981!

http://kehittyvaelintarvike.fi/teemajutut/suomessa-vahvaa-osaamista-valmisruoka-alalla

[/quote]

Avokadot ja kiivit oli kaupoissa jo 70-luvulla:

"Kun avokadoa alettiin tuoda Suomeen 1970-luvun alussa, myyjät yrittivät keittää sitä, jotta se kypsyisi", muistelee Annika Hongell avokadoja maahantuovasta Satotukusta

http://www.hs.fi/tulosta/1135255933692

Muisti tekee tepposet kyllä monille. Kyllä ranskiksia oli kaupoissa jo 70-luvulla.

[/quote]

No. Itse olen kauppiaan tytär Salosta, ja siellä sai avokadoja kaupasta vasta 80-luvun alussa. Tiedän, koska meillä kokeiltiin tulokastuotteita aina kotona heti, kun niitä tuli kauppaan. Ja olin jo siinä vaiheessa teini-iässä, joten muistikin pelaa hiukan paremmin kuin jollain alle kouluikäisellä.

Kiivit tulivat myös vasta 80-luvulla.

Pakasteranskalaiset 80-luvun puolivälissä.

Vierailija
22/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa syötiin uuniranskalaisia jo vuonna 1982.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 66 ja muistan kun ala-asteikäisenä käytiin kylässä perheessä, joka oli ostanut rasvakeittimen. Tekivät sillä ranskalaisia ruuaksi ja ne sitten olivatkin HYVIÄ. 

Ihmettelen ,että olisi saanut jo 80-luvun puolivälissä. Opiskelin silloin, enkä muista, että koskaan oltaisi pakasteranskalaisia laitettu.

Vierailija
24/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

24, komppi.

3, samaa ikäluokkaa

Vierailija
25/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä laitettiin pakaste-uuniranskalaisia jo -70 luvulla.

Muistan sen siitä, että meille tuli tätini perheineen syömään usein ja usein oli uunikanaa/broileria? ja uuniranskiksia.

Vierailija
26/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin tehtiin ranskalaisia kotona 70-luvulla, en muista koska ne altaaseen tulivat. Mutta asuin vuonna -74 Punavuoressa ja sinne ilmaantu muistaakseni Helsingin ensimmäinen pizzeria joka kierrettiin kaukaa! Muistaakos joku muu missä näki ekan kerran pizzapaikan? Ei täällä edes ollut etnisiä ruokapaikkojakaan, muistan kun 70-luvulla kävin usein Englannissa ja siellä sai ihania intian ruokia pikku paikoissa ja ravintoloissa..siellä rakastuin aitoon intialaiseen kotiruokaan ja oli niin harmi kun täällä ei saanut!

Vierailija
27/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä meilläkin ainakin 80-luvun puolivälissä oli ihan normiruokaa. Meidän pikkukaupunkiin tuli pitseria myös niihin aikoihin, siellä käytiin kaverin kanssa syömässä puoliksi margaretha vai miten se kirjoitetaan, pitsa jossa oli vaan tomaattisosetta ja juustoa, ja oli muuten hyvää. Kotona kyllä tehtiin itse pitsoja muuten.

Vierailija
28/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 16:41"]

Kyllä meillä laitettiin pakaste-uuniranskalaisia jo -70 luvulla.

Muistan sen siitä, että meille tuli tätini perheineen syömään usein ja usein oli uunikanaa/broileria? ja uuniranskiksia.

[/quote]

Ei ne olleet pakasteranskiksia, vaan äitisi silppusi itse ranskalais-suikaleita, laittoi sekaan öljyä ja paistoin pellillä uunissa. Tuosta oli reseptikin joskus 77 tai 78 Kotiliedessä, oiskohan sunkin äiti sen sieltä keksinyt.

Niin minä teen nykyään lohkopotut. Sori!

Vierailija
29/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moni kertoilee varhaislapsuutensa muistoja faktoina pakasteranskalaisista, mutta älkää nyt kauhean kiivaasti väittäkö. Kun nimittäin ranskalaisia tehtiin kodeissa jo 1970-luvulla, mutta ei pakasteranskalaisia. Te ette lapsina voineet tietää, miten äiti ne teki, turha sitten kamalasti inttää.

Vierailija
30/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakasteranskalaisia muistan olleen jo 70-luvulla.

Pizzaa ja kiivihedelmiä olen syönyt ainakin vuodesta 1973 saakka. Vuoden -73 muistan siitä kun aloitin silloin leikkikoulussa ja meillä piti olla joka päivä mukana hedelmä. Pizzaa söin muistaakseni jo aiemmin sillä parin sadan metrin päästä meistä oli todella hyvä ulkomaalaisten pitämä pizzeria, jonne tuli asiakkaita kauempaakin. Asuimme tuolloin kyllä Ruotsissa.

Aloitin koulukäynnin vuonna -75 ja muistan kuinka meillä oli silloin kouluruokana muun muassa spagettia ja raviolia. Ja veripalttua, pannukakkua sekä ruskeita papuja...

Vierailija
31/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 17:37"]

Pizzaa ja kiivihedelmiä olen syönyt ainakin vuodesta 1973 saakka. Vuoden -73 muistan siitä kun aloitin silloin leikkikoulussa ja meillä piti olla joka päivä mukana hedelmä. Pizzaa söin muistaakseni jo aiemmin sillä parin sadan metrin päästä meistä oli todella hyvä ulkomaalaisten pitämä pizzeria, jonne tuli asiakkaita kauempaakin. Asuimme tuolloin kyllä Ruotsissa.

Aloitin koulukäynnin vuonna -75 ja muistan kuinka meillä oli silloin kouluruokana muun muassa spagettia ja raviolia. Ja veripalttua, pannukakkua sekä ruskeita papuja...

[/quote]

Anteeksi nyt, mutta sekoitat sinäkin iloisesti eri asioita.

Pakasteranskalaisia EI ollut SUOMESSA 70-luvulla kaupan pakastealtaissa, mutta niitä tehtiin kodeissa muuten. Kuten tuossa joku muisti, niitä neuvottiin lehdessä tekemään uunissa. Ruotsi on eri asia.

Kiiviä EI ollut Suomessa vielä 73,  miten tuo Ruotsissa ostettu kiivi millään tavalla liittyi tähän keskusteluun?

Pitsoja sai muutamasta pitseriasta Suomessa, mutta einespitsa tosiaan tuli SUOMESSA kauppoihin vasta 1981.

Vierailija
32/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 17:58"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 17:37"]

[/quote]

Anteeksi nyt, mutta sekoitat sinäkin iloisesti eri asioita.

Pakasteranskalaisia EI ollut SUOMESSA 70-luvulla kaupan pakastealtaissa.

Kiiviä EI ollut Suomessa vielä 73,

[/quote]

Kyllä varmasti oli pakasteranskalaisia myynnissä Suomessa 1970-luvulla, ei ehkä 1971, mutta varmasti jotain 1976.

Kiiviä oli kyllä kaupoissa 1970-luvulla, miksei 1973.

Varmaan väittäisit, ettei sitä avokadoakaan ollut kaupoissa 1970-luvulla, ellen olisi laittanut asiasta linkkiä.

Vierailija
33/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 16:34"]

Olen syntynyt 66 ja muistan kun ala-asteikäisenä käytiin kylässä perheessä, joka oli ostanut rasvakeittimen. Tekivät sillä ranskalaisia ruuaksi ja ne sitten olivatkin HYVIÄ. 

Ihmettelen ,että olisi saanut jo 80-luvun puolivälissä. Opiskelin silloin, enkä muista, että koskaan oltaisi pakasteranskalaisia laitettu.

[/quote]

pakasteranskalaiset olivat tuolloin varsin kalliita verrattuna nykypäivään, joten ne eivät olleet mitään opiskelijaruokaa. Kilohinta oli moninkertainen verrattuna perunaan.

muistan kärttäneeni ranskiksia pakastealtaalla joskus kahdeksankymmentäluvun alkupuolella. Jäivät saamatta hintaan vedoten, vaikkemme nyt mitenkään erityisen varattomia olleet.

Vierailija
34/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa ainakin kaupunkilegenda kertoo, että Suomen eka pizzeria olisi ollut Dennis 1975.

Pizzaa tosin tehtiin kotona, äitini tekee edelleen 70-luvun alun vai oisko 60-luvun lopun ohjeenmukaista pizzaa. Se on kyllä enempi ehkä piirasta, jossa ohut pizzapohja ja 5 cm kerros erilaisia täytteitä jauhelihasta herkkusieniin ja katkaravuista paprikaan - tietty eri makuja vaihdellen. Mutta erittäin hyvää!

Vierailija
35/37 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen oikean pitsani söin Adrianos -nimisessä paikassa Lappeenrannassa. Vuosi oli -74. Sitä ennen olin syönyt joitain kotiviritelmiä, jotka etäisesti muistuttivat pitsaa. Ranskalaisia soi ensimmäisen kerran grillikioskilla, joka sijaitsi Vanhan ylioppilastalon (Helsinki) aukiolla. 60-luvulla, tarkkaa vuosilukua en muista.

Vierailija
36/37 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun alussa.

Vierailija
37/37 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turussa ainakin kaupunkilegenda kertoo, että Suomen eka pizzeria olisi ollut Dennis 1975.

Pizzaa tosin tehtiin kotona, äitini tekee edelleen 70-luvun alun vai oisko 60-luvun lopun ohjeenmukaista pizzaa. Se on kyllä enempi ehkä piirasta, jossa ohut pizzapohja ja 5 cm kerros erilaisia täytteitä jauhelihasta herkkusieniin ja katkaravuista paprikaan - tietty eri makuja vaihdellen. Mutta erittäin hyvää!

Suomen ensimmäinen pizzeria oli Giovanni Haminassa vuonna 1961.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä