Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin ranskalaiset perunat tuli kauppoihin pakastealtaisiin?

Vierailija
21.11.2013 |

Osaako joku sanoa milloin kaupoista alkoi saada pakaste-ranskalaisia?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötiin jo 80 luvun alussa.

Vierailija
2/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri mieltä kakkosen kanssa, mielestäni valmisranskiksia ei ole syöty vielä 1980-luvun alussa, väitän. Olen syntynyt 1967, ja lapsena ne ranskikset piti kyllä tehdä itse. Uuniranskalaisia alkoi olla muistini mukaan vasta 1980-luvun lopulla ja mikroranskiksia vasta joskus 1990-luvulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolivalmiita ranskalaisia myytiin kyllä kaupan palvelutiskissä jo 70-luvun lopulla, ainakin meidän lähi-Sokoksessa. Tosin ne ei olleet uuniranskalaisia, vaan ne uppopaistettiin itse rasvassa. Muistan, että äiti osti näitä n. kerran kuussa ja se oli juhlaa! :)

Vierailija
4/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin veikkaan vähän myöhempää ajankohtaa kuin 80-luvun alku, koska tuollainen muona on yllättävän uusi tulokas. Suomen eka hampurilaisravintola (Carrols) perustettiin vasta 1975 ja eka Mäkkärikin vasta 1984. En siksi usko, että niitä olisi saanut valmiinakaan kaupoista vielä 80-luvun alussa.

Vierailija
5/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 14:32"]

Puolivalmiita ranskalaisia myytiin kyllä kaupan palvelutiskissä jo 70-luvun lopulla, ainakin meidän lähi-Sokoksessa. Tosin ne ei olleet uuniranskalaisia, vaan ne uppopaistettiin itse rasvassa. Muistan, että äiti osti näitä n. kerran kuussa ja se oli juhlaa! :)

[/quote]

Ok, tuo varmaan on totta, mutta ne on olleet sitten ko. kaupan omaa valikoimaa, ei yleisesti pakastealtaissa.

3

Vierailija
6/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 14:36"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 14:32"]

[/quote]

Ok, tuo varmaan on totta, mutta ne on olleet sitten ko. kaupan omaa valikoimaa, ei yleisesti pakastealtaissa.

3

[/quote]

Tähän en ota kantaa, koska en voinut alle 7-vuotiaana niin kamalasti tutkia muiden kauppojen valikoimia. :) Pakasteesta ne oli kuitenkin sinne palvelutiskiin sulatettu, koska ne ranskikset oli aina vielä hiukan jäisiä. Mutta tosiaan, pakastealtaiden uuniranskikset tuli vasta 80-luvulla.

Vierailija
7/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ei ollutkaan nk. hampurilaisravintoloita, niin kyllä Suomessa sai ranskanperunoita ja hampurilaisia jo aiemmin. Niitä myi grillikioskit, joista tuotteet ostettiin ja syötiin ulkona, autossa tai kotona. Kaupungillakin oli pieniä grillejä, joissa yleensä oli muutama asiakaspaikka baarijakkaralla kapean tiskin ääressä.

Uskotteko, että niiden tekemät hampurilaiset ja ranskalaiset oli parempia kuin Hesen ja Mäkkärin koskaan! :)

Vierailija
8/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vanhempani muistelevat, että vielä 70-luvun alussa ravintoloissa ei yleensä ollut tarjolla mitään ranskalaisia. Ne oli grilliruokaa. Keitettyjen perunoiden sijaan oli yleensä duchesse-perunaa... Ja Hienouden huippu ravintola-annoksessa oli keitetty riisi! :)

Vierailija
9/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -69 ja ripille pääsin -84 ja silloin oli kyllä jo ranskiksia pakastealtaasta ostettavissa emmekä edes asuneet pääkaupunkiseudulla vaan Etelä-Phjanmaalla.

Voi olla, että oli saatavana jo 70-luvun lopussakin.

Vierailija
10/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin kyllä 70-lukua. En muista aikaa, jolloin niitä ei olisi ollut. Kyllä 70-luvulla myytiin ruokakaupoissa varsin samoja asioita kuin nykyisin. Dinosauruksen lihaa ei enää saanut.

Vierailija
11/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 14:46"]

Vaikka ei ollutkaan nk. hampurilaisravintoloita, niin kyllä Suomessa sai ranskanperunoita ja hampurilaisia jo aiemmin. Niitä myi grillikioskit, joista tuotteet ostettiin ja syötiin ulkona, autossa tai kotona. Kaupungillakin oli pieniä grillejä, joissa yleensä oli muutama asiakaspaikka baarijakkaralla kapean tiskin ääressä.

Uskotteko, että niiden tekemät hampurilaiset ja ranskalaiset oli parempia kuin Hesen ja Mäkkärin koskaan! :)

[/quote]

Joo, mutta noista ei tässä ketjussa ollut puhe, vaan markettien pakasteranskiksista.

Vierailija
12/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma muistini yltää 80-luvun alkuun ja silloin ainakin oli niitä ja vanhempani ovat syöneet niitä jo 70-luvulla mutten tiedä ostivatko he ranskikset Suomesta vai Ruotsista (asuimme rajan pinnassa). Nuudeleitahan piti vielä 80-luvun lopullakin ostaa Ruotsista.

Vierailija
13/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan 70-luvulla vielä ollut. Itse veikkaan 80-luvun puoli- tai loppupuolta.

Aika yllättävän uusia ovat monet asiat, joita nykyään pitää täysin itsestäänselvinä.

Esimerkiksi kiivit ja avokadot, nekin tulivat kauppoihin vasta 80-luvulla. Ja eka einespitsa, se tuli kauppoihin vasta 1981!

http://kehittyvaelintarvike.fi/teemajutut/suomessa-vahvaa-osaamista-valmisruoka-alalla

Vierailija
14/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että odotin aina käyntiä isäni silloisen naisystävän, nykyisen vaimon luona, koska siellä sai uuniranskiksia ruuan kanssa. Eli 1986 viimeistään ranskiksia sai yleisesti pienemmilläkin paikkakunnilla. 

Vierailija
15/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin kauppaan töihin 86, silloin ranskalaiset perunat myytiin irtomyynnissä palvelutiskistä. Pakasteita muistelen tulleen vuotta tai paria myöhemmin.

Näin siis Tampere nimisessä kylässä, varmaan on vaihdellut alueittain.

Vierailija
16/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ravintoloissa 70-luvuilla sai ranskiksia. Wienerleike ja ranskalaiset kerran vuodessa oli suurta juhlaa!

Vierailija
17/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 14:30"]

Olen eri mieltä kakkosen kanssa, mielestäni valmisranskiksia ei ole syöty vielä 1980-luvun alussa, väitän. Olen syntynyt 1967, ja lapsena ne ranskikset piti kyllä tehdä itse. Uuniranskalaisia alkoi olla muistini mukaan vasta 1980-luvun lopulla ja mikroranskiksia vasta joskus 1990-luvulla.

[/quote]

ei pidä paikkaansa. Olen syntynyt -71 ja pidin kerran yläasteella seiskaluokalla 13-vuotiaana kotibileet jossa söimme myös pakasteranskalaisia, vuosi on ollut silloin -84.
Ja saattoi näitä olla aikaisemminkin, mutta -84 viimeistään kun tämä on jäänyt mieleen.

Vierailija
18/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 15:41"]

[/quote]

ei pidä paikkaansa. Olen syntynyt -71 ja pidin kerran yläasteella seiskaluokalla 13-vuotiaana kotibileet jossa söimme myös pakasteranskalaisia, vuosi on ollut silloin -84.
Ja saattoi näitä olla aikaisemminkin, mutta -84 viimeistään kun tämä on jäänyt mieleen.

[/quote]

-71 jatkaa vielä että tämä siis pohjoisen pienessä kaupungissa :)

Vierailija
19/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 15:25"]

Ei ainakaan 70-luvulla vielä ollut. Itse veikkaan 80-luvun puoli- tai loppupuolta.

Aika yllättävän uusia ovat monet asiat, joita nykyään pitää täysin itsestäänselvinä.

Esimerkiksi kiivit ja avokadot, nekin tulivat kauppoihin vasta 80-luvulla. Ja eka einespitsa, se tuli kauppoihin vasta 1981!

http://kehittyvaelintarvike.fi/teemajutut/suomessa-vahvaa-osaamista-valmisruoka-alalla

[/quote]

Avokadot ja kiivit oli kaupoissa jo 70-luvulla:

"Kun avokadoa alettiin tuoda Suomeen 1970-luvun alussa, myyjät yrittivät keittää sitä, jotta se kypsyisi", muistelee Annika Hongell avokadoja maahantuovasta Satotukusta

http://www.hs.fi/tulosta/1135255933692

Muisti tekee tepposet kyllä monille. Kyllä ranskiksia oli kaupoissa jo 70-luvulla.

Vierailija
20/37 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 15:41"]

[/quote]

[/quote]

1984 ei ole 80-luvun alku, se on puoliväli. Lisäksi niitä ranskalaisia on voinut valmistaa ihan itse, niin meilläkin tehtiin 70-luvulla. Tai ostaa puolivalmisteina palvelutiskiltä, johon ne on kauppa saanut ravintolavalmisteina. Siis sellaisia tukkupakkauksia, joita tilattiin ravintoloihin. Mikä on edelleen eri asia kuin että niitä olisi myyty kaupan pakastealtaasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi