Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tosielämän tilanteita, jolloin olet tarvinnut kouluruotsia?

Vierailija
21.09.2020 |

En itse heti keksi, mutta varmasti jotain löytyy? Tosielämän tilanteeksi ei lasketa virkamiesruotsin läpäisyä yliopistossa yms.

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä

Vierailija
2/70 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovella puhuttiin ruotsin kieltä suorilta käsin. Tällöin muistin "Talar du engelska eller finska?"

Ainoa tilanne elämän aikana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruotsi on kyllä ihan ruotsia, eikä mikään oma kielensä... Eli työn puolesta kun tapaan ruotsalaisia niin heidän kanssaan puhun. Samoin norjalaisten, mutta heidän vastauksiaan onkin sitten vaikeampi ymmärtää... toimittaja ammatiltani, alalla jossa paljon ulkomaalaisten kanssa tekemisissä.

4/70 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä. Matkustellessani Ruotsissa ja Norjassa sekä Ahvenanmaalla. Halutessani lukea ruotsinkielisiä artikkeleita ja uutisia Internetistä. Kyläillessäni pikkuveljen luona. Veljen vaimo puhuu kotona aina ruotsia, veljeni suomea. Lapset ovat täysin kaksikielisiä.

Vierailija
5/70 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Vierailija
6/70 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä tarvinut ruotsia. Englantia olen puhunut muutaman hurrin kanssa.

Vierailija
7/70 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran yksi henkilö tuli kysymään multa jotain ruotsiksi. Hämmennyin. Sitten alkoi puhua hyvää Suomea, eli en tarvinnut ruotsia kuitenkaan. Olen jo lähes 60, ja tuo on ainoa kerta jolloin olen Ruotsin "tarpeeseen" törmännyt.

Vierailija
8/70 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Töissä silloin tällöin tarvitsee, vaikka olen äidinkielen eli suomen opettaja. 😄

Vierailija
9/70 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä ei ole.

Vierailija
10/70 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brasilialaisessa autovuokraamossa asiakaspalvelija puhui ruotsia. 

Olis varmaan englannillakin sujunut, mutta ruotsiksi auton vuokraaminen Etelä-Amerikassa oli juttu, joka oli pakko kokea.

Siinä se.

Vierailija
11/70 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikaisemmin työpaikassa jonka emoyhtiö oli Ruotsissa ja silloin tuli puhuttua puhelimessa ruotsia aina silloin tallöin. 90-luvulla kuljin paljon autolla Saksaan Ruotsin kautta ja silloinkin matkan varrella piti joskus puhua.

Vierailija
12/70 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain hyväpalkkaisen työn Ruotsista, koska osasin edes auttavasti kieltä.

Työssä opin lisää ja olen tarvinnut täällä Suomessakin eri tilanteissa.

Vierailija
13/70 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä viikoittain ruotsalaisiin asiakasyrityksiin yhteyttä pitäessä.

Vierailija
14/70 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä päivittäin. Ja kouluruotsi ei riitä, olen opiskellut lisää korkeakoulussa. En voisi tehdä tätä työtä ilman ruotsinkielen taitoa.

Vierailija
15/70 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen uutisia Ruotsin tapahtumista. Laajentaa maailmankuvaa. Niitähän ei täällä uutisoida. Sama juttu Saksan median kanssa. Onneksi on kielitaitoa.

Vierailija
16/70 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä sairaalassa

Vierailija
17/70 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuota täällä Vaasassa tarvitsee töissä, on ihan oikeasti duunareita, jotka eivät juurikaan osaa Suomea. Sekä Tukholmassa jossain pikkukahvilassa on tullut tilattua en macka och en kopp kaffe. 

Vierailija
18/70 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on täysin kansainvälinen yhteisö töissä, jossa kaikki pohjoismaat edustettuna ja ruotsilla pärjää jotenkuten kaikkien kanssa. Tanska puhuttuna on kyllä vähän hankalaa ymmärtää, kirjoitettuna ok.

Vierailija
19/70 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jag har haft dubbelt så många arbetsmöjligheter som enspråkiga.

Och större lön.

Vierailija
20/70 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukututkimuksesssa tarvitsee ruotsia, sillä kirkonkirjat v:een 1880 asti olivat ruotsinkielisiä. Tosin siihen riittää kun oppii suppean perussanaston kuten "ökänd" isän nimen kohdalla tarkoittaa "tuntematonta" ja niistä voi löytyä myös ammatit, yhteiskunnallinen asema ja kuolinsyyt.

Muuten en ole törmännyt Itä-Suomessa yhteenkään ruotsinkieliseen, joka ei osaisi suomea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi