Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan mennyt opiskelijavaihtoon "vanhana"?

Vierailija
20.11.2013 |

Harkitsen opintojen jatkamista yliopistossa... Olisi hienoa tehdä osa kursseista jossain ulkomaisessa yliopistossa, siis lyhyehkö aika, puoli vuotta tms. Mutta voiko käytännössä "vanha" lähteä vaihtoon? Vai onko ne vaihto-opinnot oikeasti vain teinibiletystä?

terveisin ikäloppu kolmevitonen

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan minne olisit menossa? Esimerkiksi Pohjois-Amerikassa suurin osa opiskelijoista on todella nuoria ja se on nimenomaan sitä teinibiletystä, mikäli ystäviä haluaa saada.

Vierailija
2/9 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni oli toissavuonna Etelä-Afrikassa kolme kuukautta opiskelijavaihdossa, ikää vähän reilu kolmekymmentä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä minne menee vaihtoon ja esim. siitä miten järjestää asumisen vaihtokohteessa. Jos päätyy asumaan monen muun vaihtarin kanssa niin silloin voi olla vaikea välttyä biletykseltä. Suurin osa vaihtareista on joka tapauksessa melko nuoria, joten itsensä voi siinä joukossa tuntea vanhaksi ja ulkopuoliseksi. Halutessaan voi kyllä keskittyä ihan opiskeluunkin ja uusia ihmisiä voi tavata yliopiston ulkopuolellakin. Kyllä ulkomaillakin usein opiskelijoiden joukkoon mahtuu muutama vanhempikin. Jos vain on mahdollisuus ja kiinnostusta lähteä, niin se ehdottomasti kannattaa.

Vierailija
4/9 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähtee tekemään kandidaattitason opintoja vaihtoon niin silloin muut opiskelijat saattavat olla todella nuoria. Esim. Hollannissa monet yliopiston aloittavat ovat 17-vuotiaita ja meno sen mukaista. 

Vierailija
5/9 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Euroopassa yleisesti opiskelijat ovat paljon nuorempia kuin keskimäärin Suomessa. Eli kyllähän sen huomaa, että on itse aika vanha. En suosittele ainakaan mitään asuntola-asumista. Muuten kyllä kannattaa lähteä. Olin itse vaihtarina 30-vuotiaana, mutta tiedän että jopa viisikymppiset ovat olleet vaihdossa. Sinne vaan!

Vierailija
6/9 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin vaihdossa 23-24 -vuotiaana ja kyllähän sen eron huomasi. Italialaiset ja espanjalaiset vaihtarit olivat pääosin alle 20-vuotiaita tai hilkun verran päälle parikymppisiä ja kovin meluisia. Tosin samassa paikassa oli vaihdossa yksi päälle nelikymppinen brittirouva. Kannattaa mennä vaihtoon ja tosiaan pyrkiä asumaan joko itsenäisesti tai työssäkäyvien aikuisten kämppiksenä. Nuorilla vaihtareilla kun on tapana möykätä ja juhlia harva se päivä, eikä vaihto-opinnoista oikein osata ottaa irti mitään.

Vierailija
7/9 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta että suurimmalle osalle vaihtareista ulkomaanjakso on lähinnä huoletonta juhlimista ja matkustelua muiden samanhenkisten kanssa. Joukkoon kuitenkin mahtuu vähän kypsempääkin porukkaa (siis vanhempia henkilöitä) joille biletys ei ole se ykkösasia. Kun olin itse vaihdossa Pohjois-Amerikassa, niin ulkkariopiskelijoiden ikähaitari oli 19-50v.

Vierailija
8/9 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up! Vieläkö ehtii 30-vuotiaana? :)

Vierailija
9/9 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kantsii myöntää, että se juna meni jo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme