Miksi roikut peräpuskurissani, vaikka ajan rajoituksen mukaan?
Että voi ottaa päähän autoilijat, jotka ajavat kiinni peräpeilissä. Ajan itse aina rajoitusten mukaan kaupunkialueella ja ihmettelen, mitä nämä pellet (99 % miehiä) oikein ajattelee.
Kommentit (100)
Olin kerran tuttavan kyydissä, ja hän ajoi moottoritiellä ihan kiinni edessä olevassa. Keli oli huono, turvaväliä ei ollut senttiäkään vaan lujaa olisi rytissyt jos olisi tullut jotakin yllättävää vastaan edessä ajajalle, ja ohituskaistaa ei käyttänyt. Olin niin kummastunut, etten voinut muuta kuin hokea vähän väliä, että jätä nyt hyvä ihminen se turvaväli. Hän vain totesi, että näin hän ajaa aina. NÄIN HÄN AJAA AINA. Ota siitä sitten selvää, että miksi... ei syytä!
Laitan tähän oma vuodatukseni. Aiemmin joku laittoi, että paina kaasua nysväri. No kuinka paljon? Mikä on riittävä ylinopeus? Olen nykyään se ärsyttävä nysväri, joka noudattaa rajoituksia. Mutta olen ollut ennen hieman erilainen tielläliikkuja. Olen aiemmin vetänyt kaikilla vehkeillä, autoilla ja prätkillä sen mitä niillä pääsee. Eli liikutaan siellä 200+ nopeuksissa joka päivä. Joo, olen tajunnut sentään sen tyhmyyden, ja ajan nykyään aina rajoitusten mukaan ja pyrin ottamaan huomioon muut tiellä liikkujat. Se vaan ottaa kupoliin kun nämä muka kiireiset perseessä roikkujat kannustavat ajamaan kovempaa. Voin sanoo, että mulla se raja kovaa ajamisen kanssa vastaan tulee aika paljon myöhemmin kuin muilla yleensä. Ja jos ei, niin olin vain tyytyväinen, että sain jotain vastusta liikenteessä. Eli, mikä on oikea ylinopeuden määrä? Jos jokainen voi sen määritellä "taitojensa" tai kiireen mukaan, ni ehkä mäkin luovun mun ns. järkevästä ajamisesta. Saattepahan taas päiviteltävää ku joku ei ookkaan tukkimassa teitä, vaan ajamassa liian kovaa. Vai pitäiskö kaikkien vaan noudattaa sääntöjä, vaikka se niin tylsää olisikin?
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 18:22"]
Että voi ottaa päähän autoilijat, jotka ajavat kiinni peräpeilissä. Ajan itse aina rajoitusten mukaan kaupunkialueella ja ihmettelen, mitä nämä pellet (99 % miehiä) oikein ajattelee.
[/quote]
Koska ajat todennäköisesti alinopeutta, mittari näyttää 10 km liian vähän.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 03:45"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 18:22"]
[/quote]
Koska ajat todennäköisesti alinopeutta, mittari näyttää 10 km liian vähän.
[/quote]
80-luku soitti ja haluaisi autosi takaisin. Työn puolesta tullut ajettua aika monia eri merkkejä ja malleja, ja gepsin ja tienvarsinäyttöjen perusteella realistisempi mittarivirhe on nykyään noin +3km/h riippuen nopeudesta. Alinopeuttahan mittari ei lain puitteissa saa näyttää, mutta tuo 10 kilsaa on jotain eläkeläisvaarien horinoita.
Aina kun joku tunari liimautuu hanuriin, niin nopeus tippuu ihan turvallisuussyistä kympillä samantien ja turvaväli eteen päin vähintään tuplautuu. Sitä kun joutuu omalla ajamisellaan paikkailemaan vähempilahjaisten tunarointia. Ja rassukat ei edes osaa kiittää, kun välttyy edellä ajavan fiksumman ajotavan takia hankaluuksilta.
Älykkyyden näkee siitä pystyykö turväetäisyyttä pitämään.
80% autoilijoista ei osaa tai ymmärrä turvaetäisyydestä mitään!
Koska maanteillä ajetaan 8-10 km ylinopeutta. Ja toisaalta nopeusmittarit yleensä valehtelee jonkin verran
Jos ajat perässä, ajat turvavälin päässä.
Voit mennä myös ohi, kun se on turvallista.
Asia on näin simppeli todellisuudessa.
Tästä voi kerrata, mikäli autokoulun jälkeen on päässyt unohtumaan.
Itseltäni oli päässyt, viisastuin rutkasti!
Kannattaa tarkistaa erityisesti, mikäli tunnet tietäväsi nämä asiat hyvin muutenkin.
https://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenne/1074302426/Miten+paasta+eroon…
https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/turvavalilla-valia
Naurettavaa toimintaa kyllä. Aika simppeliä oikeastaan:
1. Jos toisen nopeus harmittaa, ole hyvä ja ohita (mahdollisuuksia varmasti löytyy)
2. Pidä kuitenkin turvaväli, sillä jos edessä ajava joutuu jarruttamaan äkillisesti (vaikkapa tielle juoksevan lapsen vuoksi), sinä olet todennäköisesti törmännyt edellä ajavan perään.
Täällä on otettu esiin, että nopeusrajoitusta noudattava ajaisi 5-10km/h vähemmän mitä mittari näyttää. Ei se silti oikeuta perässä roikkumiseen, vaikka tämä pitäisikin paikkansa.
Liikennesäännöt on tehty kaikkien meidän turvallisuuden takaamiseksi. Puhumattakaan lapsista, jotka kulkevat liikenteessä. Jos rattiraivo iskee, on syytä siirtyä käyttämään julkisia.
Vierailija kirjoitti:
Koska maanteillä ajetaan 8-10 km ylinopeutta. Ja toisaalta nopeusmittarit yleensä valehtelee jonkin verran
TIetysti jos haluat saada säännöllisesti sakot. Ajonopeushan ei pysy ilman vakkaria kuskilla mitenkään vakaana joten 10 km ylinopeutta ajaen mennään sitten alamäissä helposti jo 15 kilsaa ylinopeutta. Ajamalla suunnilleen nopeusrajoituksen mukaan jätetään sitä luonnollista varaa sille että nopeus välillä nousee jonkin verran ilman että oltaisiin heti sakkorajoilla.
Hankkikaa jo vähitellen modernit autot joissa adaptiivinen vakionopeudensäädin. Se pitää autosi automaattisesti sopivan turvavälin etäisyydellä edessä ajavasta ja sovittaa nopeuden sen nopeuteen.
Stressi vähenee 100% kun vain antaa auton viedä eikä koko ajan tarvitse kytätä sen edessä ajavan nopeuden muutoksia.
Ajat epävarmasti ja nykivästi. Sinun olisi parempi liikkua julkisilla, koska etenemisesi on niin verkkaista, että hidastat turhaan muun sujuvan liikeenteen etenemistä. Jos ajat mittarin mukaan 30 kilometriä tunnissa niin ymmärtänet, että kaltaisesi saavat suuren kaupungin tukkoisen liikenteen jumiutumaan täysin.
Siinähän on tarkoitus painostaa edessä olevaa ajamaan kovempaa. Itse olen sen verran veemäinen, että mielummin hiljennän hitaasti vauhtia ja katson tajuaako se takana oleva vihjeen turvavälin pitämisestä. Pakkohan se on hiljentää, ja se on myös takana huohottajan etu, oli sitten riittävän älykäs ymmärtämään oman etunsa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ajat epävarmasti ja nykivästi. Sinun olisi parempi liikkua julkisilla, koska etenemisesi on niin verkkaista, että hidastat turhaan muun sujuvan liikeenteen etenemistä. Jos ajat mittarin mukaan 30 kilometriä tunnissa niin ymmärtänet, että kaltaisesi saavat suuren kaupungin tukkoisen liikenteen jumiutumaan täysin.
Itsehän varmasti omien neuvojesi mukaan siirryit kortin saatua julkisiin, kun et heti osannut ajaa täydellisesti? Kuten ei kukaan juuri kortin saanut.
Siinä ajokokemuksen karttuessa sitä oppii ja sujuvuus paranee. Ohi voi aina ajaa, jos joku ajaa sinusta liian hitaasti.
On todettava pari asiaa. Ensinnäkin aina noita kaahailijoita liikenteessä näkee. Joillakin saattaa oikeasti olla kiire, suurimmalla osalla lienee asennevamma. Toiseksi on hienoa, että niillä alueilla, joissa liikennettä on paljon, osataan pääsääntöisesti huomioida muut. Eli on opittu ajamaan joustavasti puolittaisessa ruuhkassa. Siis ei pidetä omista "oikeuksista" itsepäisesti kiinni, vaan pidetään liikennevirta liikkeellä. Tiukkaankin jonoon pääsee liittymään kun sovittaa nopeuden oikein ja laittaa vilkun päälle, aina saa tilaa. Jos joku tulee ylinopeutta takaa, niin sopivan paikan tullen päästetään ohi. Rampilta hitaammin tulevalle tehdään tilaa väistämällä vasemmalla kaistalle, vaikke se ihan sallittua olekaan. Jotenkin on jäänyt sellainen vaikutelma, että siellä missä liikennettä on vähemmän, toisten huomioiminen ei ole samalla tasolla.
Liikenteessä on muistettava, että mukana on heikoilla ajotaidoilla ja -kokemuksella ajavia sekä huumaavien aineden vaikutuksen alaisia, joten tilannesilmää aina tarvitaan. Itsellä on takana toista miljoonaa ajokilometriä, vaikken ammattikuski olekaan. Siinä kehittyy taito tarkkailla muiden ajotapoja ja toimia sen mukaan. Jonoissa ajettaessa näkee, kuka on pyrkimässä ohittamaan tilaisuuden tullen ja joskus ajotavasta huomaa, että tuohon ajoneuvoon on pidettävä etäisyyttä kun näyttää käyttäytyvän arvaamattomasti (suuntavakaus, nopeuden vaihtelu y.m.s.)
Vierailija kirjoitti:
Voi tietenkin ohittaa, ja lopussa ohitankin, mutta perässäroikumisen tarkoitus on vihjata sulle, että ajat liian hiljaa. Jos et vaikka itse huomaa.
Kaikilla ei ole kiire, jotkut on ihanvaan ajelulla, tai testaavat juuri vaihdettuja renkaita...
Itsekin ihmettelen tätä perseessä roikkumista. Kannattaa katsoa se loistava Russel Crown tähdittämä "Rattiraivo"-elokuva ja miettiä, kuuluisiko itse ko. leffan pääosaan! :D Vantaalla muuten 50-alueen (joka alkaa n. vesitornin kohdalla) Talvikkitiellä porukka ajaa aina ihan sairasta ylinopeutta. Ko. tiellä on siis Tikkurilan kohdalla 40-alue ja kun keskusta loppuu, tulee merkki, että 40-alue loppuu. Tällöin pätee taajama-alueen yleisrajoitus, joka on 50. Ajan siinä aina suurinta sallittua nopeutta ja melkein poikkeuksetta joku persereiska tulee perseeseen kiinni. Joskus taas joku mummo ajelee 40:iä vielä tuolla 50-alueella, joka sekin on hölmöä. Siitä jos jatkaa oikealle Koivukylänväylää, niin 50-alue jatkuu. Jossain vaiheessa tulee 60, kun taas tulee 50. Siinäkin ajaessa nämä oman elämänsä Russel Crow:t tulevat raivoilemaan peräpeiliin. :D Noilla siis on oikeasti jotain vikaa päässä.
Ylipäänsä ihmettelen miksi nuo rattiraivoilijat aina valittavat kanssaliikkujille, jotka noudattavat sääntöjä? Nämä persereiskathan ovat nimenomaan rikollisia lain kirjaimen edessä ja siksi ovat väärässä. Miksi eivät valita poliiseille ym. virkamiehille, kaupunginvaltuutetuille ja poliitikoille? Hehän tekevät päätökset nopeusrajoituksista eivätkä ne nopeusrajoitteita noudattavat lainkuuliaiset kansalaiset. Taitavat persereiskat vain olla liian laiskoja ja tyhmiä kun eivät tajua, että ei se nopeusrajoitus siitä mihinkään muutu perseessä roikkumalla. Noita roikkujia on kaikenlaisia. Suurin osa taitaa kuitenkin olla yli 50-vuotiaita "kaleveita", joilla on mukavasti elintaso-mahaa.
Joskus olen vähän opettanut noita ääliöitä. Joku ajaa ensin perseessä kiinni pitkään. Mahdollisesti menee sitten ohi. Sitten menen ajamaan hänen peräänsä kiinni, vaihdan kaistaa samaan aikaan yms. Kerran töistä kotiin tullessani joku nainen oli se perässä ajaja. Aloin sitten seuraamaan häntä ja hän meni paniikkiin, yritti jotenkin ajaa "karkuun". No ei siinä mitään, jossain vaiheessa käännyin sitten ihan normaalisti kotisuuntaan, kuten normaalistikin olisin tehnyt ja ajoin ihan muina miehinä kaikkia rajoituksia ja tapoja noudattaen kotiin päin. :D
Aika muuten usein maalla päin tulee niitä perseroikkujia, eli ajavat useita kilometrejä tai kymmeniäkin, eivätkä muka missään vaiheessa pääse ohi, paitsi sitten todella myöhään. Jaa...eikö ole elämää? Jos joku ajaa perässä kiinni, niin on ihan ok pistää päälle takasumarit tai hätävilkut, ihan sama...koska perseessä roikkuminen on laitonta, elikä liikenteen vaarantamista, niin sitten voi itsekin vähän rikkoa lakia, mutta toki hieman miedommin.
Aina löytyy niitä, jotka ajavat ilman syytäkin liian lähellä. Toki voi olla niin että todellinen gps nopeutesi on alle rajoitusten, tai ajonopeutesi heiluu paljon. Itseäni ottaa päähän nämä henkilöt joiden nopeus seilaa kännykän, radion ym sähläämisen takia. Suuressa osassa autoja on vakkari, käyttäkää sitä!
Tähän samaan ääliökuskien sarjaan kuin perässäroikkuja menevät myös ne, jotka ensin ohittavat, sitten jäävät siihen eteesi ajamaan n 10 km/h hiljempaa kuin sinä olet ajanut, joten joudut ohittamaan hänet, mistä mieskuski (aina ovat miehiä nämä) vetää herneen nenään js ohittaa sinut ylinopeutta ja sitten hidastaa ja asettuu eteesi ajamaan 10 km/h hitaammin kuin sinä, ja sama uudelleen ja uudelleen.
HIDASTELIJAT PYSYKÄÄ SIELLÄ OIKEANPUOLEISELLA KAISTALLA VASEN KAISTA ON TARKOITETTU OHITTAMISEEN