Kaupan kassa saastutti ruokatuotteeni
Tänään olin ruokakaupassa. Lähestyin kassoja ja katsoin, että lähimpänä ollut kassa oli ottamassa juuri maksua toiselta asiakkaalta, joten olisin hyvin voinut mennä sille. Huomasin kuitenkin viereisen kassan, jossa edellinen asiakas oli jo pakkaamassa. Kävelin siihen ja sitten vasta näin kuinka miesmyyjä siinä niisteli hartaasti molemmin käsin nenäänsä. Mä seisahduin ja katsoin häntä, olisi tehnyt mieli kääntyä kannoilla. Mutta hän ehti moikata minua samalla kun jatkoi niistämistä enkä vaan kehdannut siirtyä viereiselle kassalle. Kun aloin latomaan ruokia hihnalle, hän yhä jatkoi niistämistä. Inhottaa, että joudun käsittelemään niitä bakteerisia ruokatarvikkeita. En tiedä, kuinkahan monella ois ollut pokkaa mennä toiselle kassalle. Miksei kaikilla myyjillä ole hanskoja, jotka laittavat käteen niistämisen jälkeen...
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 21:43"]
Itse kassalla työskennelleenä sanoisin että ne kassan kädet on niin likaiset niistä rahojen käsittelystä! Oikein inhottaa kun ihmiset eivät pussita joitain kasviksia esim. Purjoa, kaalia, ja niillä rahoista tummuneilla käsillä niitä siinä käpälöin.
Nuhassa joutuu olemaan töissä, saikkua saa jos kuume.Hyvä jos asiakkaan välillä ehtii niistämään, ettei räkä valu suuhun samalla kun rahastan...
[/quote]
Ei se haittaa. Otan kaalista ja purjosta aina päällimmäisen kerroksen pois kotona. Käpälöi rauhassa kaalejani ja purjojani.
On hyvä, että ympäristössä on taudinaiheuttajia. Jos eläisimme pitkään steriilissä ympäristössä, emmekä saisi ollenkaan harjoitusvastustajia, olisimme melkein hengenvaarassa kun vihdoin menisimme esim isoon markettiin.
Syöpäpotilaat ovat tietysti asia erikseen. Heidän pitää välttää taudinaiheuttajia. Nyt tarkoitin perustervettä ihmistä.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 21:57"]
Kerran todella mietin, että käännynkö kannoillani ja jätän ostokset siihen... kassoja pienessä K-kaupassa vain yksi ja kiukkuinen ja äkäinen vanhempi naismyyjä köhi ja röhisi käsiinsä ja niistä turisutti ja pyyhki kämmenselällään loput räät nenästään :(( tutulleen kaakatti kovaan ääneen, miten on kauhea flunssa ja kuumetta mutta kun ei vaan voi olla saikulla... miksi ihmeessä, käsittämätöntä on ihmisen usko tärkeyteensä.
[/quote]
Näitä löytyy. En vaan tajua, miksi joku kokee myyjän työnsä niin korvaamattomaksi, ettei saikulle voida jäädä. Sitten tullaan kipeänä töihin ja tartutetaan kaikki muut. Eräs nero tuli kerran töihin saatuaan influenssan. Lopputuloksen voinee jo arvata: yli puolet henkilökunnasta saikulla rankan influenssaepidemien takia. Itsekin podin viikon lähes neljänkymmenen asteen kuumeessa.
Että oli varmaan pomo hirvittävän kiitollinen tälle uskolliselle työntekijälle, joka tautiaan vastaan uhmaten tuli reippaana töihin.
Luen otsikon koko ajan "Kaupan kassa saastutti ruokatorveni".
Puhelin, tietokoneen näppäimistö ja puinen veitsiteline ovat oikeita bakteeripesiä. Samoin ovat varmasti hissien ja kauppojen vaakojen painonapit. eli Ap:n kannattaa ottaa kynä/tikku mukaan ja sillä tökkiä nappuloita.
Autoissa autonratti, vaihdekepin pää, käsijarrun kahva ja ovenkahvat ovat myös ihan varmasti saastaisia. Niitä harvemmin edes pyyhitään.
Ja listaan kuuluu myös bussilippu, jota tuskin kukaan pyyhkii vaikka päivitäin pitää moneen kertaan kädessään.
Oletko koskaan ajatellut kuinka likaista raha on? Tai ne vihannekset mitä keräät pussiin hevi osastolla, niitä kun ihmiset tutkii ja pyörittelee kun valkkaa parhaita.
Kaupasta tullessa pesen joka tapauksessa kädet, juuri sen takia että itse kosken siellä kaupassa jos jonkinmoiseen tuotteeseen. Ruokaa laittaessani pesen kaikki vihannekset ja hedelmät.
Enemmän minua ällöttää kun jossain grilleillä työntekijä rahastaa sinut, menee tekemään ruokaasi, nuolaisee sormeaan, pyyhkäisee kädellä pyllyä, haroo hiuksiaan, ja vaikka mitä muuta, tietenkin käsiä missään kohtaa pesemättä. ja sitten tuo hän hymyillen ateriasi sinulle. Oikein hyvää ruokahalua!
Itse dyykkaan ruokaa kuppojen roskiksista niin eipä tollaset paljo pelota :D
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 22:39"]
Ootko ajatellut kuinka moni asiakas tulee kipeänä kauppaan? Kuinka monen bakteerit lentää niiden ruokien päälle? Entä kuinka likaista on raha; myyjä käsittelee rahaa usein ilman hanskoja, ja varmaan itsekin käytät käteistä joskus. Entäpä julkiset liikennevälineet tai vessat?
Parempi lukittautua neljän seinään jos noin kammoksuttaa :)
[/quote]
Mulla on vastaus noihin kaikkiin. No en otakaan koskaan sitä etuimmaista tuotetta. Jonkun mielestä toi on varmaan överibakteeripelkoisen tapa, vaikka oikeesti se on vain järkevää, niinkuin itsekin myönsit, että muut asiakkaat hipelöi tuotteita.
Käteistä en nykyään käytä ollenkaan, mutta se ei liity bakteereihin vaan siihen, että kyllästyin kantamaan kolikoita mukanani. Olen opiskelija ja monien opiskelijoiden tapaan pyöräilen paljon, joten julkisia liikennevälineitä en juurikaan käytä. Julkisissa liikennevälineis on tietty hankala välttää koskemasta tankoihin, jos ei ole hanskakeli, mutta ei se ole mulle tosiaan iso juttu. Sit vaan ei hiero silmiä tai koske nenän tai suun tienoille. Julkisissa vessoissa tietty kädet pestään saippualla, pois lähtiessä lukko avataan paidankulmalla ja ovenkahvan voi avata kyynärpäälläkin. Oon huomannut, että elän terveysviranomaisten suositusten mukaan, joten jos joku elää epähygieenisemmin, niin hänen pitäisi pysyä kotonaan. ;) Mä vaan minimoin mahdollisuuden saada helposti tarttuvia tauteja. Elämääni ei ollenkaan haittaa tuollaiset pienet tavat, joita ei edes tule ajatelleeksi. t. ap
Oletko ajatellut, että ostamiisi tuotteisiin on varmasti koskenut myös muut asiakkaat, etkä voi tietää, missä heidän kätensä ovat olleet. Pitäisikö siis kaupan eteisessä jakaa hanskoja kaikille kaupassa asioiville?
Sä olet ap sairas. Arvaa mitä pöpöjä on ostoskärryjen työntökahvassa ja koko kauppa on täynnä ihmisiä joilla on jokin pöpö.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 20:55"]
Kyllä mun mielestä flunssaisena ei sovi olla kaupan kassalla töissä. Ei tarvinne esitelmöidä flunssan leviämisestä ihmisten keskuudessa. :)
[/quote]
Mutta kun sairausloman saaminen ei ole sun mielipiteestä kiinni !
Suomessa iljettävintä on kaupoissa juurikin nuo kassat, muualla maailmassa on hygienisiä itsepalvelukassoja joilla ruokiin ei koske kukaan muu kuin itse.
Mikset itse käytä hanskoja ja käsidesiä, jos noin kamalasti pöpöt pelottaa?
Niistikö se kaveri paperiin vai sormiinsa?
Pyyhittekö pyllynne paperiin vai sormiin?
Harrastatteko koskaan suuseksiä?
...Listaa vois jatkaa loputtomiin.
Voi ap, tietäisitpä vaan... kaupan tuotteet eivät todellakaan ole mitenkään steriilejä, ne pyörivät ties missä lattioilla lastauspaikoissa, missä nenää kaivavat jantterit niitä roudaavat.
Kaupassa käyvillä ihmisillä ei myöskään ole mitään vaatimuksia olla terveitä, joten yksi pieni aivastus, ja ilmateitse leviävät vesirokko-, tuberkuloosi, tai vaikka tuhkarokko.
Ja ne ostoskärryt ja -korit! Ne vasta saastan peittämiä ovatkin! Flunssaviruksia, influenssaviruksia, vatsatautiviruksia, herpesviruksia, ulostebakteereita, MRSA-bakteereita, ynnä muuta miellyttävää. Siinä kaikki mukavasti siirtyy sinun pikku kätösiin, josta ne omaan elimistöösi viet huolimattomalla kasvojen sipaisulla, nenän raapimisella tai sormia nuolaisemalla, kun yrität avata hedelmäpussia.
Se kassan pikku nuha on vain pieni pisara meressä.
Ajattele kaikkia niitä asiakkaita ja työntekijöitä, jotka ovat työnnelleet ostoskärryjäsi tai kantaneet ostoskoriasi räkäisillä käsillään ennen sinua. Ajattele mitä kaikkea saastaa ET ole nähnyt. Ehkäpä juuri sinun valitsemasi tomaatti on tippunut vahingossa lattialle, josta joku on kävellyt kengillä, joilla on astunut koiran kakkaan... ;)