Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi veget. pitäisi huomioida juhlissa?

Vierailija
18.11.2013 |

Olen miettinyt miksi vegetaristit ja vegaanit pitäisi huomioida juhlissa?

Ymmärrän kyllä laktoosittomat ja gluteenittomat, mutta se että veget pitää huomioida on sama kun huomioisi karppaajat, atkinsilla olevat ym.

Järkeviä perusteluja kiitos :). Yritetään pitää keskustelu asiallisena.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 20:02"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 20:00"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 19:54"]

Mietin tuota "muiden huomioimista" silloin, kun tarjolla on vain kasvisruokaa. Miksi vegaanien ei tarvitse kunnioittaa omia vieraitaan tarjoamalla näille lihaa jos lihansyöjän täytyy ottaa veget huomioon? Miksi minulle ei voi tarjota kunnon paistia, jos siitä pidän?

[/quote]

Ei näissä ruokavalioissa ole kysymys siitä, mistä joku pitää tai ei pidä. Kyse on terveystä ja etiikasta/vakaumuksesta. Kenenkään terveys tuskin vaatii, että juhlissa tarvitaan paistia, enkä ole kuullut sellaisesta vakaumuksestakaan, että lihaa pitäisi syödä joka päivä.

Itse rakastan sekä kunnon pihviä että hyvin tehtyä kasvisruokaa.

[/quote]

Jos minulla on lihansyöjän vakaumus, niin juhlissa oletan, että vegaani kunnioittaa sitä ihan samalla tavalla kuin minä omissa juhlissani varaan hänelle kasvisruokaa. Minusta kasvisruokavalio ei voi olla este olla kohtelias muille. Tosin yleensä on.

[/quote]

Kerrotko enemmän tästä lihansyöjän vakaumuksesta? Yleensä lihaa syövät ihmiset nimittäin erityisesti kiistävät, että kyseessä olisi mikään vakaumus. Sinusta on siis jollainlailla sietämättömän epäeettistä, jos syöt yhdenkin aterian, jonka vuoksi eläimiä ei ole tapettu? Pidät eläinten tappamista ruokaa varten eettisesti välttämättömänä ja todella tarpeellisena?

Kaikkea sitä kuuleekin. Tai lukeekin.

[/quote]

Ihan samalla tavalla kuin vegaanista on epäeettistä syödä yhtäkään ateriaa, jossa on lihaa. Ihan samanlainen vakaumus meillä molemmilla eli kumpikin voisi varsin hyvin syödä lihaa tai olla syömättä, mutta periaatteen vuoksi noudattaa omaa ruokavaliotaan.

Pidän eläinten tappamista tämän maapallon kannalta paljon parempana vaihtoehtona kuin soijankasvatusta, joka aiheuttaa melkoisia nälkäongelmia kasvualueillaan puhumattakaan maaperän köyhtymisestä.

Vierailija
22/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohteliaisuudesta ja kunnioituksesta lähimmäisten elämäntapavalintoja kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse, älä hermostu suotta. Itse otan aina sitä mitä nyt on, salaattia ja leipää jos ei ole muuta.

Vierailija
24/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlissa on ihan kiva, jos ylipäänsä on pari erilaista ruokavaihtoehtoa. On ihan hyvä, että se toinen vaihtoehto on kasvis. Olen itse ihan kaikkiruokainen, mutta valitsen usein kasvisruuan koska se on kevyempää.

Vierailija
25/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, se nyt on vaan ystävällistä ja ehkä jopa kunnioitettavaa, jos joku yrittää olla tapattamatta muita eläviä olentoja. Mielipiteensä kullakin.

Vierailija
26/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisevaa varmaankin on se, pidätkö juhlat itseäsi vai vieraitasi varten. Sen kysymyksen ratkaistuasi tiedät mitä tehdä ja keitä huomioida.

Vierailija
27/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruokavalio on yleisesti tunnettu, jota saa oikeastaan missä vaan. Armeijassakin kasvisruoka järjestyy, toisin kuin mikään erityinen dieetti. 

Vierailija
28/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se mikään pakko ole, mutta kyllä sen mun mielestä aika huono emäntä/isäntä on joka ei tarjoo ainuttakaan kasvisvaihtoehtoo, jos tietää vegen tulevan juhliin. 

Vierailija
29/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kutsun yleensä juhliini ystäviäni, joista pidän ja joille teen hyvää mielelläni. Erikoisruokavalioiden huomioiminen ei siksi tunnu mitenkään isolta jutulta. Karppaajatkin otan huomioon ihan mielelläni - kaikki tarjolla oleva ei tietenkään ole tiukimmille karppaajille sopivaa, mutta huolehdin siitä, että hekin saavat jotain syödäkseen.

Vierailija
30/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan kakkosta. Sekä itse koen kunnioitusta monien heistä halua kohtaan tehdä eettisiä valintoja ja pyrkiä parantamaan maailmaa, vaikka itse en olekaan niin viitseliäs, että jaksaisin omassa elämässä samoja valintoja tehdä.

Minä siis huomioin ja jos vaan on aikaa ja jaksamista, mielellään mahdollisimman hyvin ruokatarjoiluin, ne usein onnistuessaan kelpaavat sekasyöjillekin.

Vierailija
31/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 19:32"]Kohteliaisuudesta ja kunnioituksesta lähimmäisten elämäntapavalintoja kohtaan.[/quote]

näinkin, mutta myös ihan siksi, että jos yleensäkin jotain ruokia laittelet, on aika normaalia, että kaikki niistä ei ole liharuokia. ei ole edes mitään syytä tunkea joka ruokalajiin lihaa. 

ihmettelisin kovasti jos olisi joku pelkkä lihapata eikä esim. lihattomia alkupaloja, keittoa tms.

tuntuisi aika köyhältä ja yksipuoliselta ja epävieraanvaraiselta tuo. 

Vierailija
32/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itsevalittuja erikoisruokavalioita EI tarvitse huomioida. Siis jos nyt puhut valmiiden annosten pöytiintarjoilusta, etkä jostakin buffasta. Buffassa toki voi yksi vaihtoehto olla vegekin, kun niitä vaihtoehtoja muutenkin on useampia. Mutta jos nyt siis järjestät jotkut pöytiintarjoiluillalliset, joissa jaetaan kaikille sama alkupala, pääruoka ja jälkiruoka, niin tietysti silloin teet ruuaksi mitä itse pidät juhlavana ja hyvänä - jos vieraana on muitakin kuin se ypö vegetaristi.

Olen itsekin kasvissyöjä (syön lisäksi maitotuotteita), eikä tulisi pieneen mieleenkään vaatia, että kaikkien muidenkin menyyn pitää noudattaa juuri minun mieltymyksiäni!

Vierailija
33/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäkään en tajua, miksi vege saa lapselleen ilmaisen kouluruoan pelkällä ilmoituksella, mutta esim. karppiruokavalio ei onnistu edes lääkärin todistuksella? Allergiat huomioidaan, uskonnot samoin- ja sitten joku vegehörhöily, joka ei perustu kummallekaan. Logiikka?

Vierailija
34/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko ei tietenkään ole. Huomioiminen ei kuitenkaan ole mitään rakettitiedettä, ja miksi kutsua juhliin vieraita, jos ei halua että heillä on mukavaa?

Vierailija
35/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kasvissyöjiä ei voi verrata karppaajiin/muilla dieetillä oleviin yms.

Dieettiä pidetään yleensä ihan oman itsensä takia, ja vaikka jotkut ryhtyvät kasvissyöjiksi vain myös omista terveydellisistä syistä, niin kasvissyönti on silti mm. ekologisesti ja eettisesti parempi valinta kun lihansyönti. Musta kasvissyöjiä voisi "huomioida" juhlissa enemmänkin, eli useampikin kuin yksi ruokalaji voisi olla kasvisversioita, niin muutkin vieraat voisivat niitä syödä. Kasvisruokien syönti kun ei ole pahaksi sekasyöjillekään.

Vierailija
36/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 19:44"]

Sitäkään en tajua, miksi vege saa lapselleen ilmaisen kouluruoan pelkällä ilmoituksella, mutta esim. karppiruokavalio ei onnistu edes lääkärin todistuksella? Allergiat huomioidaan, uskonnot samoin- ja sitten joku vegehörhöily, joka ei perustu kummallekaan. Logiikka?

[/quote]

Kasvissyönti voi perustua eettiseen vakaumukseen silloinkin, kun taustalla ei ole uskontoa.

Vierailija
37/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tuota "muiden huomioimista" silloin, kun tarjolla on vain kasvisruokaa. Miksi vegaanien ei tarvitse kunnioittaa omia vieraitaan tarjoamalla näille lihaa jos lihansyöjän täytyy ottaa veget huomioon? Miksi minulle ei voi tarjota kunnon paistia, jos siitä pidän?

Vierailija
38/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 19:42"]

No, itsevalittuja erikoisruokavalioita EI tarvitse huomioida. Siis jos nyt puhut valmiiden annosten pöytiintarjoilusta, etkä jostakin buffasta. Buffassa toki voi yksi vaihtoehto olla vegekin, kun niitä vaihtoehtoja muutenkin on useampia. Mutta jos nyt siis järjestät jotkut pöytiintarjoiluillalliset, joissa jaetaan kaikille sama alkupala, pääruoka ja jälkiruoka, niin tietysti silloin teet ruuaksi mitä itse pidät juhlavana ja hyvänä - jos vieraana on muitakin kuin se ypö vegetaristi.

Olen itsekin kasvissyöjä (syön lisäksi maitotuotteita), eikä tulisi pieneen mieleenkään vaatia, että kaikkien muidenkin menyyn pitää noudattaa juuri minun mieltymyksiäni!

[/quote]

tota en tullut ajatelleeksi. Ap, millasista juhlista on kyse, onko buffetti?

Vierailija
39/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tajua, mkä siinä kasvisruuassa on oikeasti niin vaikeaa. Kun meillä oli lakkaiset ja oli muna- ja maitoallergiaa, tuli leivonnaisista vegaanisia jo senkin takia. Ei se ollut mitenkään vaikeaa. Salaattikin tehtiin myös itseämme varten, että saimme raikasta syötävää, ei mitenkään vaikeaa. TEin yhdet leivonnaiset monta kärpästä yhdellä iskulla: Ei munaa, ei maitoa, luontaisesti gluteenitonta jauhoa ja täytteetkin puhdasta marjaa, ei liivatetta, rasvana keijua. Ei se ollut sen vaikeampaa kuin kakunkaan tekeminen ja kyllä ne ylijääneet tui syötyä, hyviähän niistä tuli. Niille, jotka käyttävät maitotuotteita, oli jo useampikin laji, omaa herkkuani kasvispiirakkaa, karjalanpiirakoita ja juustoleipää. Moni mieltää että kasvisruuan pitäisi olla jotain ihme ituja ja soijaa, mutta ei tarvitse. Kasvisruokaa saa ihan tavallisista arkipäiväisistä aineksista. 

Vierailija
40/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 19:54"]

[/quote]

Ei näissä ruokavalioissa ole kysymys siitä, mistä joku pitää tai ei pidä. Kyse on terveystä ja etiikasta/vakaumuksesta. Kenenkään terveys tuskin vaatii, että juhlissa tarvitaan paistia, enkä ole kuullut sellaisesta vakaumuksestakaan, että lihaa pitäisi syödä joka päivä.

Itse rakastan sekä kunnon pihviä että hyvin tehtyä kasvisruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän