Miksi veget. pitäisi huomioida juhlissa?
Olen miettinyt miksi vegetaristit ja vegaanit pitäisi huomioida juhlissa?
Ymmärrän kyllä laktoosittomat ja gluteenittomat, mutta se että veget pitää huomioida on sama kun huomioisi karppaajat, atkinsilla olevat ym.
Järkeviä perusteluja kiitos :). Yritetään pitää keskustelu asiallisena.
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 19:44"]
Sitäkään en tajua, miksi vege saa lapselleen ilmaisen kouluruoan pelkällä ilmoituksella, mutta esim. karppiruokavalio ei onnistu edes lääkärin todistuksella? Allergiat huomioidaan, uskonnot samoin- ja sitten joku vegehörhöily, joka ei perustu kummallekaan. Logiikka?
[/quote]
Kasvissyönti voi perustua eettiseen vakaumukseen silloinkin, kun taustalla ei ole uskontoa.
[/quote]
Ja miksi "eettinen vakaumus" olisi parempi peruste ruokavaliolle kuin esim. sellainen tosiasia, että kaikille hiilihydraattipitoinen ruoka ei sovi? Perusteita ei ole.
18, jos sulla on buffa, niin toi onkin helppoa. Mutta jos kaikkien pitää syödä samaa ruokaa (valmiit annokset), se on jo vähän eri asia.
Plus että oikeesti kyllä rasvalla ja maidolla saa parempia leivonnaisia. Ilmankin voi tehdä, muttei ne keiju-tekeleet maistu ja ole rakenteeltaan silti yhtä hyviä.
Kasvissyönti ei ole sen eettisempää kuin lihansyöntikään. Kyseessä on oma valinta, jolla ei ole mitään tekemistä terveyden kanssa. Kasvissyöjän tulee kunnioittaa vieraitaan tarjoamalla näille lihaa, jos tietää vieraiden sitä syövän. Jos he eivät niin tee, ei heillä ole käytöstapoja.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 20:05"]
18, jos sulla on buffa, niin toi onkin helppoa. Mutta jos kaikkien pitää syödä samaa ruokaa (valmiit annokset), se on jo vähän eri asia.
Plus että oikeesti kyllä rasvalla ja maidolla saa parempia leivonnaisia. Ilmankin voi tehdä, muttei ne keiju-tekeleet maistu ja ole rakenteeltaan silti yhtä hyviä.
[/quote]
Mulla alkoi pulla onnistua, kun aloin tehdä sen veteen. Voita se kyllä vaatii. Mutta kun leivonnaisessa on makuja, ei pohjaa paljon edes huomaa, mistä se on tehty.
Täällä mitää rehuja pureksita. Saatana.
Perustakoon omat juhlat kaikki ituhipit.
Kasvissyönti ei ole sen eettisempää kuin lihansyöntikään. Kyseessä on oma valinta, jolla ei ole mitään tekemistä terveyden kanssa. Kasvissyöjän tulee kunnioittaa vieraitaan tarjoamalla näille lihaa, jos tietää vieraiden sitä syövän. Jos he eivät niin tee, ei heillä ole käytöstapoja.
[/quote]
Ja mitenhän perustelet tuon, että kasvissyönti ei ole sen eettisempää kuin lihansyöntikään..? Onhan jo vuosia tiedetty, että (sen ilmiselvän seikan lisäksi, että liharuokaa varten pitää tappaa eläimiä) kasvisruokavalio tuottaa paljon tehokkaammin ruokaa kuin sekaruokavalio ja jos kaikki olisivat kasvissyöjiä, nälänhätää ja monia muita ongelmia ei olisi.
Lisäksi vielä tuosta vieraiden kunnioittamisesta... Minä tiedän, että ystäväni syö mm. nautaa, sikaa, riistaa, kalaa, äyriäisiä, munia, suklaata, kaurahiutaleita ja porkkanoita, joten sinun logiikallasi minun pitää tehdä ruokaa noista kaikista, tai en kunnioita häntä eikä minulla ole käytöstapoja???
Onneksi ystäväni on järki-ihminen, eikä kuvittelekaan olevansa lihansyöjä vaan sekasyöjä (kuten ihan jokainen muukin, pl. kasvissyöjät) ja ymmärtää, että hänen ei suinkaan joka aterialla tarvi eikä kannata syödä lihatuotteita vaan hän voi aivan täysin ruokavalionsa ansiosta syödä myös kasvikunnan tuotteita.
[/quote]
On se sikäli eettistä, että lihantuotanto saastuttaa enemmän kuin kasvisten tuottaminen. Lisäksi lihan tuottaminen on epäekologisempaa kuin kasvisten tuottaminen. Tehotuotannossa eläimet elävät monesti todella kauheissa olosuhteissa, joten kasvissyönnin voi sanoa oleva senkin kannalta eettisempää.
Sekasyöjät syövät myös kasviksia. Toki sinä saatat olla se poikkeus, joka syö pelkästään lihaa ja muita eläinkunnan tuotteita. Ilmoita toki ruokavaliostasi etukäteen.
Mitä varten niitä juhlia järjestetään? Ymmärrän nuivan suhtautumisen, jos juhlien järjestäjä ei halua järjestää juhlia ja inhoaa vieraita, muuten en.
Minusta oli kivaa, kun sain kehuja siitä, että olin huomioinut niin hyvin eri ruokavaliot. koetin tehdä sellaisia eväitä, että kaikille oli vähintään yksi suolainen ja yksi makea, monessa sitten saattoikin yhdistellä näitä tarpeita. Laiton myös selkeät merkinnät siitä, missä ei ollut munaa tai maitoa ja niissä missä ei ollut kumpaakaan, en sitten käyttänyt voitakaan.
no en odota et huomioidaan mutta sit alkaa vituttaa kun aletaan tyrkyttämään hirvipaistia tai mitä nyt sattuu tarjolla olemaan.. "Otanyt" "kyllä tätä voi syödä pentti sen ite ampui" "ootko sitä semmoinen homo?" raivostuttavaa saatana!
t. Mies 15vuotta vege eloa takana.
Kasvissyönti perustuu usein vahvaan eettiseen vakaumukseen, mikä on mielestäni verrattavissa uskonnolliseen vakaumukseen. Jos pitkään kasvissyöjänä ollut vieras kuitenkin söisi kohteliaisuudesta lihatuotteita juhlissasi, hän voisi saada siitä melkoiset mahavaivat. Tiedän sen kokemuksesta.
Ite ei kokata kotona liharuokaa, mutta aika omituiselta tuntuis, että kylässä vaatisin lihatonta tarjoilua tai esim. pakottasin lapset koulussa valitsemaan kasvisruuan (no yks niistä on sen valinnut ite). Mulle lihattomuus kotona on eettinen periaate (ei kiitos tehotuotannolle, eläinten huonoille elinolosuhteille ja lihakarjan vaatimalle rehulaidunmaalle), mut en mä niin hullu oo, et kylässä alkaisin niuhottaa. Ei maailma fundamentalismilla pelastu!
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 20:29"]
[/quote]
On se sikäli eettistä, että lihantuotanto saastuttaa enemmän kuin kasvisten tuottaminen. Lisäksi lihan tuottaminen on epäekologisempaa kuin kasvisten tuottaminen. Tehotuotannossa eläimet elävät monesti todella kauheissa olosuhteissa, joten kasvissyönnin voi sanoa oleva senkin kannalta eettisempää.
Sekasyöjät syövät myös kasviksia. Toki sinä saatat olla se poikkeus, joka syö pelkästään lihaa ja muita eläinkunnan tuotteita. Ilmoita toki ruokavaliostasi etukäteen.
[/quote]
Oletko koskaan ajatellut, miten ne kasvit kasvaisivat, jos ei koskaan maata lannoiteta eli palauteta sinne ravinteita?
Suomessa ei edes ole eläinten tehotuotantoa muualla kuin löytöeläintaloissa, joissa on kissoja yleensä tuplasti enemmän kuin mitä ohjeet sallivat.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 20:29"]
[/quote]
[/quote]
Oletko koskaan ajatellut, miten ne kasvit kasvaisivat, jos ei koskaan maata lannoiteta eli palauteta sinne ravinteita?
Suomessa ei edes ole eläinten tehotuotantoa muualla kuin löytöeläintaloissa, joissa on kissoja yleensä tuplasti enemmän kuin mitä ohjeet sallivat.
[/quote]
Minä en vastusta eläinten tappamista ja syömistä (olen kyllä itse kasvissyöjä), enkä myöskään vastusta eläinten kasvattamista tuottamaan elintarvikkeita (munia, maitoa). Vastustan sitä, että nykyään lihaa, maitotuotteita ja munia käytetään niin helvetisti.
Suurin osa maapallon viljeltävistä kasvikunnan tuotteista kasvatetaan eläinten ravinnoksi. Jos näitä kasvikunnan tuotteita kasvatettaisiin vähemmän, ei tarvittaisi myöskään niin paljon paskaa. Lihakiloa varten tarvitaan niin moninkertainen määrä ruokaa, että maapallon ravinnontuotantoa voitaisiin supistaa huomattavasti, jos lihantuotantoa vähennettäisiin.
Et taida tietää, mistä puhut tehotuotannon suhteen. Eläintuotantokustannuksista halutaan tinkiä eläintenpidon kustannuksia pienentämällä, ja tämä tarkoittaa tietenkin pienempiä tiloja, nopeampaa kasvatusta ja liian vähän virikkeitä. Esim. sioista ainoastaan luomusiat saavat ulkoilla. Monet kasvattavat nautojakin niin, että ne ovat koko ajan sisällä.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 20:51"]
Ite ei kokata kotona liharuokaa, mutta aika omituiselta tuntuis, että kylässä vaatisin lihatonta tarjoilua tai esim. pakottasin lapset koulussa valitsemaan kasvisruuan (no yks niistä on sen valinnut ite). Mulle lihattomuus kotona on eettinen periaate (ei kiitos tehotuotannolle, eläinten huonoille elinolosuhteille ja lihakarjan vaatimalle rehulaidunmaalle), mut en mä niin hullu oo, et kylässä alkaisin niuhottaa. Ei maailma fundamentalismilla pelastu!
[/quote]
Miksi pakotat lapsesi koulun sitten laittamaan hänelle kasvisruokaa?
Ja jokaisen ihmisen pitää syödä kasviksia. Voihan sitä ottaa vaikka oman paistin, jos kuolee ilman sitä.
Ja jokaisen ihmisen pitää syödä kasviksia. Voihan sitä ottaa vaikka oman paistin, jos kuolee ilman sitä.
Ja ehkä tiettykandee miettiä, kuttuako sitä ihmistä kerran se ei edes niin tärkeä ole, että haluaisit kunnioittaa hänen vakaumustaan.
Tämä "vege" ei odota kannssaihmisiltä yhtään mitään. Ei tarvitse huomioida ketään; ihmisiä, eläimiä...juhlissa tai arkena.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 19:54"]
Mietin tuota "muiden huomioimista" silloin, kun tarjolla on vain kasvisruokaa. Miksi vegaanien ei tarvitse kunnioittaa omia vieraitaan tarjoamalla näille lihaa jos lihansyöjän täytyy ottaa veget huomioon? Miksi minulle ei voi tarjota kunnon paistia, jos siitä pidän?
[/quote]
Ei näissä ruokavalioissa ole kysymys siitä, mistä joku pitää tai ei pidä. Kyse on terveystä ja etiikasta/vakaumuksesta. Kenenkään terveys tuskin vaatii, että juhlissa tarvitaan paistia, enkä ole kuullut sellaisesta vakaumuksestakaan, että lihaa pitäisi syödä joka päivä.
Itse rakastan sekä kunnon pihviä että hyvin tehtyä kasvisruokaa.
[/quote]
Jos minulla on lihansyöjän vakaumus, niin juhlissa oletan, että vegaani kunnioittaa sitä ihan samalla tavalla kuin minä omissa juhlissani varaan hänelle kasvisruokaa. Minusta kasvisruokavalio ei voi olla este olla kohtelias muille. Tosin yleensä on.