Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi veget. pitäisi huomioida juhlissa?

Vierailija
18.11.2013 |

Olen miettinyt miksi vegetaristit ja vegaanit pitäisi huomioida juhlissa?

Ymmärrän kyllä laktoosittomat ja gluteenittomat, mutta se että veget pitää huomioida on sama kun huomioisi karppaajat, atkinsilla olevat ym.

Järkeviä perusteluja kiitos :). Yritetään pitää keskustelu asiallisena.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 22:47"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 22:32"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 20:02"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 20:00"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 19:54"]

Mietin tuota "muiden huomioimista" silloin, kun tarjolla on vain kasvisruokaa. Miksi vegaanien ei tarvitse kunnioittaa omia vieraitaan tarjoamalla näille lihaa jos lihansyöjän täytyy ottaa veget huomioon? Miksi minulle ei voi tarjota kunnon paistia, jos siitä pidän?

[/quote]

Ei näissä ruokavalioissa ole kysymys siitä, mistä joku pitää tai ei pidä. Kyse on terveystä ja etiikasta/vakaumuksesta. Kenenkään terveys tuskin vaatii, että juhlissa tarvitaan paistia, enkä ole kuullut sellaisesta vakaumuksestakaan, että lihaa pitäisi syödä joka päivä.

Itse rakastan sekä kunnon pihviä että hyvin tehtyä kasvisruokaa.

[/quote]

Jos minulla on lihansyöjän vakaumus, niin juhlissa oletan, että vegaani kunnioittaa sitä ihan samalla tavalla kuin minä omissa juhlissani varaan hänelle kasvisruokaa. Minusta kasvisruokavalio ei voi olla este olla kohtelias muille. Tosin yleensä on.

[/quote]

Kerrotko enemmän tästä lihansyöjän vakaumuksesta? Yleensä lihaa syövät ihmiset nimittäin erityisesti kiistävät, että kyseessä olisi mikään vakaumus. Sinusta on siis jollainlailla sietämättömän epäeettistä, jos syöt yhdenkin aterian, jonka vuoksi eläimiä ei ole tapettu? Pidät eläinten tappamista ruokaa varten eettisesti välttämättömänä ja todella tarpeellisena?

Kaikkea sitä kuuleekin. Tai lukeekin.

[/quote]

Ihan samalla tavalla kuin vegaanista on epäeettistä syödä yhtäkään ateriaa, jossa on lihaa. Ihan samanlainen vakaumus meillä molemmilla eli kumpikin voisi varsin hyvin syödä lihaa tai olla syömättä, mutta periaatteen vuoksi noudattaa omaa ruokavaliotaan.

Pidän eläinten tappamista tämän maapallon kannalta paljon parempana vaihtoehtona kuin soijankasvatusta, joka aiheuttaa melkoisia nälkäongelmia kasvualueillaan puhumattakaan maaperän köyhtymisestä.

[/quote]

Soijasta suurin osa menee niiden syömiesi eläinten rehuksi, ellet ihan vain riistalla elä. Eikä sitä riistaakaan kaikille riittäisi, kun miettii montako kiloa lihaa keskiverto sekasyöjä vuodessa pistelee poskeensa. Tofuksi ym. menee soijasta joitain prosentteja eikä soijan syöminen ole kasvisruokavaliossa mitenkään välttämätöntä. 

[/quote]

Suomalainen karja syö hyvin vähän soijaa, koska se on kallista eläinten ravinnoksi. Kannattaisi ensin tarkistaa faktat ja vasta sitten argumentoida.

[/quote]

Kyllä, karjan rehusta vain pieni osa on soijaa, ja muutahan ei väitettykään (opettelehan seuraavaksi lukemaan, ennen kuin kirjoitat). Kuitenkin tuo pieni osa muodostaa pääosan siitä soijasta, joka tuodaan Suomeen, Lihatiedotuksen mukaan 95 % prosenttia Suomeen tuodusta soijasta menee eläimille. Tämä johtuu siitä, että Suomessa yksinkertaisesti tuotetaan niin paljon eläimiä, joten ne myös syövät valtavan määrän ruokaa, ja sellaistakin eläintenruuan ainesta, jota kuluu suhteellisesti vähän, kuluu absoluuttisessa määrässä erittäin paljon.

Lisäksi kasvissyöjän ei ole mikään pakko koskaan syödä soijaa. On jopa soija-allergikkoja vegaaneja.

Vierailija
2/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 22:30"]

Nykyään nautojenkin navetat ovat ISOJA. Jos vain viitsit katsoa ympärillesi. Parsinavetat poistuu kokonaan.

puutun vain tähän. todellisuudessa melkein 75 % Suomen navetoista on parsinavettoja. parsinavetassa siis naudat on päästään kiinni koko elämänsä pystymättä liikkumaan yhtään. suurta muutosta ei ole tulossa lähitulevaisuudessa.

se on lehmän kannalta ihan sama kuinka iso navetta on, kun se ei kuitenkaan pääse liikkumaan siitä parrestaan mihinkään.

Ihanko totta? Miksi sitten yli 90% navettojen rakennusluvista 2000-luvulla on haettu pihattonavetoille? Ja suurin osa nyt käytössä olevista navetoista on rakennettu tai peruskorjattu/laajennettu 2000-luvulla.

Ja näin meidän kesken: naudat ei ole päästään kiinni siellä parsinavetassakaan. Mieti hetki, miten asia oikeasti on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tuota "muiden huomioimista" silloin, kun tarjolla on vain kasvisruokaa. Miksi vegaanien ei tarvitse kunnioittaa omia vieraitaan tarjoamalla näille lihaa jos lihansyöjän täytyy ottaa veget huomioon? Miksi minulle ei voi tarjota kunnon paistia, jos siitä pidän?

[/quote]

Ei näissä ruokavalioissa ole kysymys siitä, mistä joku pitää tai ei pidä. Kyse on terveystä ja etiikasta/vakaumuksesta. Kenenkään terveys tuskin vaatii, että juhlissa tarvitaan paistia, enkä ole kuullut sellaisesta vakaumuksestakaan, että lihaa pitäisi syödä joka päivä.

[/quote]

Jos minulla on lihansyöjän vakaumus, niin juhlissa oletan, että vegaani kunnioittaa sitä ihan samalla tavalla kuin minä omissa juhlissani varaan hänelle kasvisruokaa. Minusta kasvisruokavalio ei voi olla este olla kohtelias muille. Tosin yleensä on.

[/quote]

Kerrotko enemmän tästä lihansyöjän vakaumuksesta? Yleensä lihaa syövät ihmiset nimittäin erityisesti kiistävät, että kyseessä olisi mikään vakaumus. Sinusta on siis jollainlailla sietämättömän epäeettistä, jos syöt yhdenkin aterian, jonka vuoksi eläimiä ei ole tapettu? Pidät eläinten tappamista ruokaa varten eettisesti välttämättömänä ja todella tarpeellisena?

[/quote]

Ihan samalla tavalla kuin vegaanista on epäeettistä syödä yhtäkään ateriaa, jossa on lihaa. Ihan samanlainen vakaumus meillä molemmilla eli kumpikin voisi varsin hyvin syödä lihaa tai olla syömättä, mutta periaatteen vuoksi noudattaa omaa ruokavaliotaan.

Pidän eläinten tappamista tämän maapallon kannalta paljon parempana vaihtoehtona kuin soijankasvatusta, joka aiheuttaa melkoisia nälkäongelmia kasvualueillaan puhumattakaan maaperän köyhtymisestä.

[/quote]

Soijasta suurin osa menee niiden syömiesi eläinten rehuksi, ellet ihan vain riistalla elä. Eikä sitä riistaakaan kaikille riittäisi, kun miettii montako kiloa lihaa keskiverto sekasyöjä vuodessa pistelee poskeensa. Tofuksi ym. menee soijasta joitain prosentteja eikä soijan syöminen ole kasvisruokavaliossa mitenkään välttämätöntä. 

Vierailija
4/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 21:04"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 20:55"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 20:29"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 20:05"]

Kasvissyönti ei ole sen eettisempää kuin lihansyöntikään. Kyseessä on oma valinta, jolla ei ole mitään tekemistä terveyden kanssa. Kasvissyöjän tulee kunnioittaa vieraitaan tarjoamalla näille lihaa, jos tietää vieraiden sitä syövän. Jos he eivät niin tee, ei heillä ole käytöstapoja.

[/quote]

On se sikäli eettistä, että lihantuotanto saastuttaa enemmän kuin kasvisten tuottaminen. Lisäksi lihan tuottaminen on epäekologisempaa kuin kasvisten tuottaminen. Tehotuotannossa eläimet elävät monesti todella kauheissa olosuhteissa, joten kasvissyönnin voi sanoa oleva senkin kannalta eettisempää.

Sekasyöjät syövät myös kasviksia. Toki sinä saatat olla se poikkeus, joka syö pelkästään lihaa ja muita eläinkunnan tuotteita. Ilmoita toki ruokavaliostasi etukäteen.

[/quote]

Oletko koskaan ajatellut, miten ne kasvit kasvaisivat, jos ei koskaan maata lannoiteta eli palauteta sinne ravinteita?

Suomessa ei edes ole eläinten tehotuotantoa muualla kuin löytöeläintaloissa, joissa on kissoja yleensä tuplasti enemmän kuin mitä ohjeet sallivat.

[/quote]

Minä en vastusta eläinten tappamista ja syömistä (olen kyllä itse kasvissyöjä), enkä myöskään vastusta eläinten kasvattamista tuottamaan elintarvikkeita (munia, maitoa). Vastustan sitä, että nykyään lihaa, maitotuotteita ja munia käytetään niin helvetisti.

Suurin osa maapallon viljeltävistä kasvikunnan tuotteista kasvatetaan eläinten ravinnoksi. Jos näitä kasvikunnan tuotteita kasvatettaisiin vähemmän, ei tarvittaisi myöskään niin paljon paskaa. Lihakiloa varten tarvitaan niin moninkertainen määrä ruokaa, että maapallon ravinnontuotantoa voitaisiin supistaa huomattavasti, jos lihantuotantoa vähennettäisiin.

Et taida tietää, mistä puhut tehotuotannon suhteen. Eläintuotantokustannuksista halutaan tinkiä eläintenpidon kustannuksia pienentämällä, ja tämä tarkoittaa tietenkin pienempiä tiloja, nopeampaa kasvatusta ja liian vähän virikkeitä. Esim. sioista ainoastaan luomusiat saavat ulkoilla. Monet kasvattavat nautojakin niin, että ne ovat koko ajan sisällä.

[/quote]

Sinulla ei puolestaan taida olla mitään käsitystä siitä, mitä nykyiset säädökset sanovat eläinsuojiksi kelpaavista tiloista, niin neliöistä, kuutioista, lämmöstä, ilmanvaihdosta kuin jaloittelumahdollisuuksistakin. Monet muutkin kuin luomusiat saavat ulkoilla, mutta vain luomusian on pakko ulkoilla, siinä on pieni ero.

Vierailija
5/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Suomalainen karja syö hyvin vähän soijaa, koska se on kallista eläinten ravinnoksi. Kannattaisi ensin tarkistaa faktat ja vasta sitten argumentoida.

Vierailija
6/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 22:47"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Edelleen: Suomeen tuodusta soijasta menee lihatiedotus.fi -sivun mukaan eläinten rehuksi 95%. Loppuosaa käytetään muun muassa lisäaineina, esim. soijalesitiinina, jota on lähes joka paikassa. Veget syövät edelleenkin vain pikkiriikkisen murto-osan tänne tuodusta soijasta, joten kasvissyöntiä ja -syöjiä on turha syyllistää soijan aiheuttamista ympäristöongelmista. Lisäksi, syömällä soijan soijana sitä kuluttaa paljon vähemmän kuin jos sen kierrättää eläinten kautta, koska eläin kuluttaa kasvuunsa enemmän proteiinia kuin siitä lopulta saadaan.

Vierailija
7/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta isäntäväellä ei ole suorastaan velvollisuutta huomioida kasvis- ja vegaaniruokavalioita noudattavia vieraita juhliensa tarjoiluja suunnitellessaan. Itse kasvissyöjänä en oleta, että minua varten välttämättä olisi mitään muuta kuin ehkä salaattia ja leipää, ja olen aina tähän varautunut ilman sen kummempaa numeroa. Jos juhlissa on pöytiintarjoilu ja kaikkien kutsuttujen tulisi syödä samaa, olisi kuitenkin fiksua isäntäväeltä ilmoittaa selvästi asiasta kasvisruokailijalle, jotta tämä ei joutuisi kiusalliseen tilanteeseen. Minulle on eettisistä syistä vastenmielistä syödä liha- ja maitotaloustuotteita, mutta melkein vielä pahempaa on, jos saan liharuokaa lautaselleni vahingossa. Silloin koen, että eettisesti sietämätön vaihtoehto olisi antaa lihan (siis omasta maailman- ja elämänkatsomuksellisesta näkökulmastani käsin epäeettisen prosessin tuotteen) mennä roskikseen. Minulle on yhden kerran käynyt niin, että olen erehdyksessä saanut eteeni kasvispihvien sijaan lindströmmin pihvejä, ja silloin söin ne, koska pois heittäminen olisi ollut, noh, epäeettistä. Vatsavaivoja en saanut, koska ruokavaliooni kuuluu normaalistikin kananmunia ja kalaa. Olen päättänyt, että vastaavissa hätätilanteissa, kun vahinko on jo tapahtunut ja liha lautasella, syön sen. Onneksi näitä ei usein satu. Lihan väkisin syöminenkään ei silti tule varsinkaan vegaanien kohdalla yleensä kyseeseen, sillä heidän elimistönsä ei tottumuksen seurauksena pysty enää kunnolla käsittelemään eläinproteiinia.

Moni on täällä kysellyt myös sitä, miksei kasvissyöjillä ja vegaaneilla ole velvollisuutta huomioida sekasyöjävieraitaan lihapitoisilla ruokalajeilla. Ensinnäkin sekasyöjän ruokavalioon kuuluvat kasvikset. Harva sekasyöjäkän nauttii joka ikinen päivä lihaa pääaterioillaan. Tällöin sekasyöjän ruokavaliosta ei jää vegaanijuhlissa mitään olennaista pois, koska sekasyöjä saa proteiininsa muun muassa lihasta, ei pelkästään lihasta. Toiseksikin  kasvisruokavalio ja usein etenkin vegaaninen ruokavalio on yleensä voimakkaan eettinen valinta. Kasvissyöjän ja vegaanin oikeustajun mukaan on siis väärin omilla kulutusratkaisuilla tukea lihantuotantoa. Sellainen on heidän omantuntonsa vastaista. Olisi mielestäni hieman erikoista, että kasvissyöjän tai vegaanin olisi sekasyöjävieraan vuoksi toimittava eettisen vakaumuksensa ja omantuntonsa vastaisesti.

Vierailija
8/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se aika rasittavaa, että on tarjolla esim. alkuruokana vain lihakeittoa ja sitten loukkaannutaan, jos ei oteta ollenkaan. Ja vanhemmilla vieraillessani otan aina omat ruuat mukaan, koska en halua joutua syömään mm. pelkkää makaroonia. 

Ja kyllä minä otan lihansyöjät huomioon omissa juhlissani, joten toivoisin että joskus minunkin valintani otettaisiin huomioon edes joissakin juhlissa...

Vierailija
9/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty miksi kutua juhliin ihminen joka ei oöe niin täekeä, että voisit huomioida hänet. Ja jei, kasviksia pitää kaikkien syödä, ja suositellaan ihan yleisesti kasvisruokaa silloin tällöin, ei luulis olevan kuomemaksi.

Vierailija
10/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 21:35"]

Onhan se aika rasittavaa, että on tarjolla esim. alkuruokana vain lihakeittoa ja sitten loukkaannutaan, jos ei oteta ollenkaan. Ja vanhemmilla vieraillessani otan aina omat ruuat mukaan, koska en halua joutua syömään mm. pelkkää makaroonia. 

Ja kyllä minä otan lihansyöjät huomioon omissa juhlissani, joten toivoisin että joskus minunkin valintani otettaisiin huomioon edes joissakin juhlissa...

[/quote]

Mulla on tässä omalaatuinen ongelma: Jos alkuruokana on lihakeittoa, on se niin raskasta, etten enää paljon muuta pysty syömään. Mulle pitää kolmen ruokalajin menussa alkuruuan ja jälkiruuan aika kevyitä, kun olen pienikokoinen ja ilmeisesti aika pienivatsainen, sillä tulen vähästä täyteen. Lautasellinen keittoa on minulle jo täyttävä ateria. Sitten loukkaannutaan siitäkin, kun ruoka meinaa tulla ulos, kun sitä on vatsassa liikaa. Vaikka saisi itse ottaa, niin loukkaannutaan, kun otan niin vähän. Tai ei se minun ongelman oikeastaan olekaan, vaan niiden, jotka loukkaantuvat.  

Vierailija
11/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä ap pippalosi, älä kutsu kasviksia. Kai sinne joku saapuu paikalle, äitisi?

Vierailija
12/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 19:44"]

Sitäkään en tajua, miksi vege saa lapselleen ilmaisen kouluruoan pelkällä ilmoituksella, mutta esim. karppiruokavalio ei onnistu edes lääkärin todistuksella? Allergiat huomioidaan, uskonnot samoin- ja sitten joku vegehörhöily, joka ei perustu kummallekaan. Logiikka?

[/quote]

No olisko reilua, että uskonnot huomioitais, mutta omaa eettistä vakaumusta ei? Eli vakaumus huomioitaisiin vain, jos se on kirjoitettu johonkin kirjaan parisen tuhatta vuotta sitten, mutta ei, jos se perustuu omaan ajatteluun ja tuntemuksiin?

Vierailija
13/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Koska ei oo lihansyöjiä, vaan sekasyöjiä, ja kasvisruoka kuuluu sekasyöjien ruokavalioon.

Vierailija
14/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 21:04"]

Et taida tietää, mistä puhut tehotuotannon suhteen. Eläintuotantokustannuksista halutaan tinkiä eläintenpidon kustannuksia pienentämällä, ja tämä tarkoittaa tietenkin pienempiä tiloja, nopeampaa kasvatusta ja liian vähän virikkeitä. Esim. sioista ainoastaan luomusiat saavat ulkoilla. Monet kasvattavat nautojakin niin, että ne ovat koko ajan sisällä.

[/quote]

No et tunnu sinäkään tietävän. Nykyään nautojenkin navetat ovat ISOJA. Jos vain viitsit katsoa ympärillesi. Parsinavetat poistuu kokonaan. Jnejnejne. Muutoksia tulee kyllä, mutta ne ovat eläimille parempia. Vaikkakin tilalliset joutuvat siinä ahtaalle. Vaikka tulee lisää vaatimuksia millaiset tilojen pitää olla (lisää velkaa) niin samalla tukia pienennetään eikä edes tuotteista saa yhtään enempää rahaa. Hulluja nuo tilalliset.

Sikaloista en osaa sanoa juuta enkä jaata kun en niissä ole vieraillut :)

Tässähän maassa eläimillä on hyvät oltavat. OE:n kuvamateriaalia ja videoita ei kannata uskoa sinisilmäisesti. Ne on jännästi kuvattu niin että vain sairaspuolilta on otettu kuvaa yms. Ei kokonaistilannetta saa niistä selville.

Näin ohiksena vain :D

Mutta ap, ei se ole vaikeaa ottaa kasvissyöjiä huomioon! :) Netistä löydät paljon vaihtoehtoja sille pihvillekin. On kohteliasta ottaa huomioon kaikki vieraat. Jos ei siihen kykene, kannattaa varmaan rajata vieraslistaa.

Vierailija
15/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä heitän vastapallona kysymyksen, että miksipä ei heitäkin voisi huomioida?

Miksi tuosta pitää tehdä niin kovin iso asia, kasvispitoisia vaihtoehtoja on maailma täynnä, niiden laitto ei ole vaikeampaa kuin liharuokienkaan, eikä saletisti kukaan siihen kuole, että syö edes kerran vuodessa jotain vihreää.

- paitsi tietty ne mukahauskat tyypit jotka selittää jotain salaateista ja kaneista.

Vierailija
16/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Vierailija
17/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh. Millainen valelääkäri kirjoittaa lääkärintodistuksen jonkun karppiruuan tarpeellisuudesta. En ole kullutkaan sairaudesta, joka vaatisi tuollaisen dieetin.

Meillä on juhlissa aina tarjolla jotain kasvisruokiakin ja vastaavasti vannoutuneet vegaanit ovat tarjonneet meille lihaakin.

Vierailija
18/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihme, että täällä on niin suuret itsem....luvut, eihän tätä herkempi, toisista välittävä ihminen kestä. Taas tuli todistettua, minkälaista mammaa täällä tallaa...

-Ohikulkija-

Vierailija
19/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sekasyöjä, mutta voisin kysyä vaikkapa: Miksi makean syöjille pitää olla juhlissa tarjottavaa, kun meillä ei syödä makeita kahvileipiä? 

No pääasiassa meillä tarjoilut suunnitellaan näin: Juhlakalu esittää ensin toiveensa. Usein varsinkin nuoret ja lapset esittävät toiveita vain kakun suhteen ja kakku tehdään heidän toiveidensa mukaan. Seuraavana mietitään allergiat, vakavimmat ensin. Mietitään, voidaanko toivekakku tehdä jo ne huomioiden vai tehdäänkö/tilataanko kaksi kakkua. Viime kevään ratkaisu oli, että erikoisruokavaliokakun tein itse ja kermakakku tilattiiin. Allergioiden jälkeen mietitään erikoisruokavaliot toiveiden mukaan ja sitten jos ei voida ottaa kaikkea huomioon kerralla, tehdään muutama erilainen laji. Suurin osa lajeista tehdään kuitenkin niin, että voidaan itsekin syödä, jottei tarvitse jämiä heittää roskiin. Salaatti maistui kaikille ja sitä varmaan otettiinkin kaikista eniten. Tein salaatin sellaisista aineista, että se kävi useimmille. Minulle tärkein juhlissa on juhlittava itse, sitten vieraat ja viimeisenä minä. Itse asiassa en koskaan ole järjestänyt juhlia, joissa itse olisin juhlittava, enkä varmaan tulekaan järjestämään. Mutta kyllä silloinkin tekisin suuremman osan vieraita kuin itseäni ajatellen. Jotain omaa lemppariani, mutta sitä salaattia olisi kun itse tykkään siitä ja siitä tykkää melkein kaikki, paitsi ei ehkä ihan suvun vanhimmat. 

Vierailija
20/60 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään nautojenkin navetat ovat ISOJA. Jos vain viitsit katsoa ympärillesi. Parsinavetat poistuu kokonaan.

puutun vain tähän. todellisuudessa melkein 75 % Suomen navetoista on parsinavettoja. parsinavetassa siis naudat on päästään kiinni koko elämänsä pystymättä liikkumaan yhtään. suurta muutosta ei ole tulossa lähitulevaisuudessa.

se on lehmän kannalta ihan sama kuinka iso navetta on, kun se ei kuitenkaan pääse liikkumaan siitä parrestaan mihinkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi