Naapurin parisuhdeväkivalta
Naapurissa asuu somalinainen yksin lapsensa kanssa ja häntä on nyt kahdesti käynyt pahoinpitelemässä joku maahanmuuttajamies, joka ei asu tässä samassa osoitteessa. Todennäköisesti on siis kyse "kakkosvaimosta".
Minä ja pari muuta naapuria ollaan menty väliin, kun nainen on paennut rappukäytävään verisenä ja mies on vain yrittänyt jatkaa lyömistä. Meitä ulkopuolisia ei ole yrittänyt lyödä. Nainen ei halua apua, on kummallakin kerralla pyytänyt, ettei soiteta poliisia.
Mitä tehdä? Kannattaako poliisille ilmoittaa naisen vastustelusta huolimatta? Minä ja muut naapurit ei tiedetä, kuka tämä mies on, joten jos nainen ei itse suostu kertomaan miehen nimeä, voiko poliisi tehdä mitään?
Eniten pelkään sitä, että nainen saa jatkossa vielä enemmän osumaa, jos poliisit sotketaan mukaan. Ehkä sen jälkeen mies alkaa käyttäytyä aggressiivisesti myös auttamaan meneviä naapureita kohtaan. Ulkopuoleltakaan en suostu kuuntelemaan ilman, että menen apuun. Sen verran hyytävältä kuulostaa.
Ollaan asuttu naapureina jo yli vuosi eikä aiemmin ole ollut mitään tämän kaltaisia tapahtumia, vaan nainen on aina ollut todella ystävällinen ja avoin. Puhuu kohtalaista suomeakin. Nyt kahden viikon sisään kahdesti on siis tapahtunut pahoinpitely.
Kommentit (4)
no tottakai soitatte poliisit heti kun kuulette ensimmäiset äänet ja sitten vasta menette väliin. Älkää kysykö naiselta mitään, soittakaa ne poliisit heti - eikä teidän tarvitse sanoa, että juuri te ne soititte.
Ensi kerralla soitat poliisin heti ennen kuin menet tilanteeseen.
Ei ole tullut siinä tilanteessa mieleen se, että pitää soittaa ensin poliisille ja sitten vasta mennä katsomaan, mikä on tilanne. On siis ollut oikeasti akuutti tilanne siinä vaiheessa, kun häly on siirtynyt rappukäytävään, mistä ääni on sitten kantautunut asuntooni sisälle.
Tilanne on ollut ohi ihan minuutissa tai kahdessa sen jälkeen, kun nainen on päässyt rappukäytävään ja me naapurit siihen väliin. Täytyy jutella seinänaapureina asuvien kanssa, jotka ovat myös tulleet tuohon tilanteeseen väliin. Ehkä heille ääni kantautuu seinien läpi ja he ehtivät soittaa poliisille ja poliisit jopa voivat ehtiä paikalle ennen kuin tilanne on ohi.
Olen jutellut sen naisen kanssa ekan pahoinpitelyn jälkeen ja selittänyt, että kannattaa kertoa poliisille ja hakea apua, mutta nainen tosiaan ei uskalla.
Toivottavasti uutta tilannetta ei enää tule. Taidan kuitenkin oman mielenrauhan takia soittaa vielä poliisille, vaikka tilanne ei enää olekaan päällä. Minulla ei olisi mitään ongelmaa mennä vaikka oikeuteen asti todistajaksi tässä asiassa omalla naamalla, mutta sen naisen puolesta pelkään.
Kysy poliisilta mitä kannattaa tehdä.