Kyllä on tehty työlääksi työnhaku!!
Nykyään yhä useampaan työpaikkaan hakiessa pitää täyttää työpaikan oma sähköinen työnhakulomake. Niissä on erilaisia kysymyksiä sivutolkulla. Täytin äsken kaksi ja multa meni niihin aikaa yli tunti. Siis ei mitään järkeä.
Niihin voi yleensä laittaa liitteeksi oman CV:n, mutta siitä huolimatta niihin kysymyksiin pitää vastata, koska niissä kysytään myös asioita, joita ei CV:hen ole tapana laittaa, joten CV ei vähennä työtä yhtään. Tuskin tulisi myöskään hakemus otettua huomioon, jos vain CV:n laittaisi liitteeksi, eikä vastaisi kaavakkeen kysymyksiin.
Tietotekniikan käyttö tällä tavoin hankaloittaa työnhakua.
Kommentit (51)
Itse olen jättänyt monta hakemusta laittamatta juuri tuon lomakkeen takia. Ne on yleensä liian työläitä. Jos on samantasoisia muita työpaikkoja haussa, olen laittanut mieluummin niihin perinteisen hakemuksen. Harvoin mikään työpaikka on niin kiinnostava, että sitä olisi ihan pakko hakea.
Onhan se rekrytoijalle helpompaa, mutta mikä on työnantajalle tärkeätä? Se, että on helppoa verrata hakijoita vai saada hyviä hakijoita ja paras mahdollinen työntekijä?
Hyvä, avoin hakemus mahtuu yhdelle sivulle. Sen päivittäminen sopivaksi eri työpaikkoihin vie muutaman minuutin.
Voisko joku kertoa, kokeeko Eilakaislan cv-systeemin liian hankalaksi?
Mä pidän itseäni suht järkevänä ja keskimääräistä parempana tietokoneiden sekä perus-office-ohjelmien kanssa, mutta eilakaislan työnhakijaksi ilmoittautumislomake on ihan mahdoton?
Ei musta siinä Eilakaislan systeemissä ole mitään outoa, mutta Adeccon vastaavan systeemin kanssa meni hermot ja taisi olla jotain yhteensopimattomuusongelmia oman selaimenkin (Safari) kanssa.
Ja esim. Osuuskauppa Hämeenmaassa ei edes lueta nettihakemuksia, niitä tulee liikaa.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 15:03"]
Ei musta siinä Eilakaislan systeemissä ole mitään outoa, mutta Adeccon vastaavan systeemin kanssa meni hermot ja taisi olla jotain yhteensopimattomuusongelmia oman selaimenkin (Safari) kanssa.
[/quote]
Mulla ihan tasan toisinpäin :D Adeccon kanssa kaikki hyvin, eilakaisla on vaikee.
Minulla on sekä akateeminen että ammattitutkinto, työkokemusta kahdelta eri alalta yli 20 v. Pidän itseäni näiden alojen asiantuntijana.
Olen vaihtanut parempaan työpaikkaan kolme kertaa kymmenen vuoden sisällä. Nykyiseen työpaikkaani minut pyydettiin.
Joskus olen katsonut noita sähköisiä hakulomakkeita, enkä todellakaan ala niitä täyttelemään. Sopivat mielestäni ehkä vastavalmistuneille, työttömille tai työntekijätason töihin, ei asiantuntijoille, itse en viitsisi vaivautua. Jos ei normihakemukset kelpaa, niin olkoon.
Liekö työnantajat ajatelleet lainkaan sitä, että oma sähköinen lomake vähentää erityisesti "hyvien" työntekijöiden hakemuksia?
Minä olen pitkäaikaistyötön enkä ole enää pitkään aikaan järjestänyt itselleni aikaa täytellä yritysten omia sähköisiä hakemuksia. Lähetän aina muodollisen CV:n ja hakemuksen sähköpostiin tai etanapostina ja jos se ei kelpaa niin pärjää se yritys erinomaisesti ilman minun työpanosta.
Myös töissä voi joutua joskus painimaan kaikenlaisten lomakkeiden kanssa, voi jopa tuntua ihan työltä ja mennä jopa monta tuntia.
Ymmärrän työnantajien tarpeen saada karsittua ja lokeroitua hakemukset mahdollisimman nopeasti. Mutta pitääkö jokaisella firmalla olla erikseen oma järjestelmänsä! Kätevämpää olisi esim. "valtiolle.fi" -tyyppinen järjestelmä, johon voisi kirjata CV:nsä ja ominaisuutensa ainoastaan kertaalleen ja sen jälkeen tiedot olisi vapaasti siirrettävissä hakemuksesta toiseen.
Joskus rekrytointia hoitaneena pyysin aina työnhakijoita laittamaan mielummin vapaamuotoisen hakemuksen kuin täyttämään valmiin lomakkeen. Lomakkeet ovat tylsiä ja persoonattomia. Ei niistä saa minkäänlaista kuvaa työnhakijasta ihmisenä.
Nykyään kun itse hakee töitä, teen juurikin samoista syistä aina sen vapaamuotoisen hakemuksen kuvalla ja CV:llä. Pienellä vaivalla saa hakemuksesta tekijänsä näköisen ja persoonallisen joten sillä on helppo erottua edukseen.
Minäkin noita nettilomakkeita tunnollisesti täyttelin kun olin työtön. Yhdestäkään ei tullut haastattelukutsua, ja töihin pääsin lopulta firmaan, johon pyydettiin hakemukset sähköpostitse. Hyvä kuvallinen CV on myös tarpeen, että erottuu joukosta.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 15:24"]
Joskus rekrytointia hoitaneena pyysin aina työnhakijoita laittamaan mielummin vapaamuotoisen hakemuksen kuin täyttämään valmiin lomakkeen. Lomakkeet ovat tylsiä ja persoonattomia. Ei niistä saa minkäänlaista kuvaa työnhakijasta ihmisenä.
Nykyään kun itse hakee töitä, teen juurikin samoista syistä aina sen vapaamuotoisen hakemuksen kuvalla ja CV:llä. Pienellä vaivalla saa hakemuksesta tekijänsä näköisen ja persoonallisen joten sillä on helppo erottua edukseen.
[/quote]
Tässä taitaa olla kyse vähän eri asiasta. Noilla lomakkeilla kerätään massiivisia pankkeja, joista voidaan tarvittaessa ottaa ulos lista niistä henkilöistä, jotka täyttävät kriteerit x ja y ja joiden z on suurempi kuin q. Sitten kun taas on avoinna joku tietty positio, toimii avoin hakemus tietenkin paremmin.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 15:03"]
[/quote]
Mulla ihan tasan toisinpäin :D Adeccon kanssa kaikki hyvin, eilakaisla on vaikee.
[/quote]
Mä en taas päässyt sinne Adeccoon systeemiin edes sisälle. Rekisteröidyin jonnekin, mutta koskaan ei tullut niitä aukkoja täytettäväksi. Niiden nettisivutkin on ajalta kivi ja miekka ennen internettiä.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 21:21"]
Minä olen aina saapastellut suoraan firmaan ja kysynyt työhönottajaa ja sitten jutellut hänen kanssaan kasvotusten siitä, saisko töitä, oli paikkoja ilmoittuna auki tai ei. Kolmesti olen tuolla tavalla saanut töitä, siis joka kerran, kun päätoimisesta työpaikastani on ollut lomautus. Ehkä joillekin työttömille vain ottaa liikaa voimille ihan itse mennä kysymään joltain ihmiseltä tai firmalta töitä?
[/quote]
Toimii ehkä jossain kaupassa, mutta...esim. firmaan, josta edellisen kerran ennen nykyistä sain töitä täytettyäni nettihakemuksen, kun sellianen käskettiin täyttää, ei tuolla tavalla voinut päästä. Firma oli teollisuusalueella, missä oli lukittu portti ja vartiointi. Jo pelkästään haastatteluun mennessä piti ilmoittautua vartijalle, joka aukaisi portin. Sen jälkeen menin firmaan, jossa myös ovet ovet oli lukossa. Firman ainoa päällikkö oli paikalla, koska meillä oli sovittu haastattelu. Pääsääntöisesti hän oli työpisteessään n. 30 % työajasta, lopun aikaa kentällä tai reissussa, aika usein toisella paikkakunnalla sijaitsevassa pääkonttorissa.
Tai se paikka, missä olin harjoittelussa. Se oli myös lukittu teollisuusalue, mutta teollisuusalueen sisällä sinne pääsi kyllä menemään sisälle. Mutta pomoja oli kaksi, eri osastot. Heitä ei työntekjätkään saaneet pahemmin kiinni muuten kuin puhelimella, he eivät olleet konttorilla kuin käväisemässä.
Sama on nykyisellä työpaikallani, jos tulet kysymään töitä, pomon paikalla olon todennäköisyys on 50 %. Meille kyllä pääsee soittamalla ovisummeria ja ilmoittautumalla. Todennäköisesti kohtaan ensimmäisenä minut, joka annan ohjeen: Tuossa on sähköpostiosoitteemme, ole hyvä ja laita nettihakemus. Tuollainen ohje minulle on annettu antaa.Tosin tällä hetkellä ei ole tarvetta palkata ketään. Tämäkin paikka on saatu netissä täytetyn hakemuksen perusteella, joten...ainakin minun silmissäni teit itsesi vähän huvittavaksi.
Minua työttömämä ihmisenä ärsyttävät nämä myös.
Joku sanoi olevansa rekrytoija ja että nämä kaavakkeet helpottavat rekrytoijan työtä. Mutta onko oikeasti niin, että kymmenien (ellei satojen) hakijoiden työtä vaikeutetaan ja hidastetaan ihan vaan jotta yhdellä ihmisellä olisi helpompi työ?
Työttömäksi jäädessä täytin paljon eri firmojen sivuilla niitä "tule meille töihin" kaavakkeita (eli ei siis mitään paikkaa auki tai haeta työntekijöitä, nettisivuilla vain tuollainen linkki), mutta kun yhdestäkään ei koskaan kuulunut mitään, alkoi minua ärsyttämään. Ärsytystä lisäsi vieläpä se, että täytin yritykseen x tuollaisen kaavakkeen ja rastitin hakemukseeni että olisin kiinnostunut työskentelemään toimipisteissä a, b ja c. Ei kuulunut mitään. Kahden viikon päästä molin sivuilla he hakivat sitten työntekijää toimipaikkaan a. Noh, laitoin uyden hakemuksen vielä tähän kyseiseen toimipisteeseen. Ei taaskaan kuulu mitään. Menee pari viikkoa taas ja he hakevat työntekijöiä toimipaikkaan b. Ihmetellen tein taas uuden hakemuksen. Noin viikon päästä he hakivat JÄLLEEN työntekijää paikkaan a! Siinä kohtaa alkoi vituttamaan enkä enää neljättä hakemusta siihen.puljuun laittanut.
Ja siis on kyse ravintola-alan työstä (minulla on koulutus ja paljon kokemusta), enkä siis ole esimerkiksi sähkömies joka yrittäisi ilman koulutusta kirurgin työtä saada.
Nykyään minulla on koneella tallennettuna hyvä työhakemus, josta vain vaihdan muutaman lauseen eri työpaikkoja varten. En todellakaan ala vaivautumaan niitä monen sivun kaavakkeita täyttämään joissa kysytään samat asiat jotka minulla lukevat hakemuksessanikin. Jos vain suinkin löydän jonkun email osoitteen kyseiseen puljuun johon olen hakemassa, lähetän oman hakemukseni.
Teille rekrytoijille vielä kysymys; vaikka kaavakkeita olisi helppo lukea, niin eikö persoonallinen vapaamuotoinen hakemus kuitenkin kerro paljon enemmän hakijoista, kuin vain eri kenttiin täytetyt pakolliset tiedot kuten nimi osoite syntymäaika jne? Eikö kerro paljon enemmän hakijan persoonasta ja kiinnostuksesta työtä kohtaan itse tehty hakemus? Ensimmäisenähän voisi karsia pois ne kahden lauseen hakemukset joista huomaa ettei paikka oikeasti kiinnosta? Jos taas hakemus on pitkä ja huolella tehty, huomaa että hakija on oikeasti käyttänyt paljon aikaa ja vaivaa hakemuksen tekoon; ja todennäköisesti siis myös kiinnostunut työstä.
Joku sanoi olevansa rekrytoija ja että nämä kaavakkeet helpottavat rekrytoijan työtä. Mutta onko oikeasti niin, että kymmenien (ellei satojen) hakijoiden työtä vaikeutetaan ja hidastetaan ihan vaan jotta yhdellä ihmisellä olisi helpompi työ?
Työttömäksi jäädessä täytin paljon eri firmojen sivuilla niitä "tule meille töihin" kaavakkeita (eli ei siis mitään paikkaa auki tai haeta työntekijöitä, nettisivuilla vain tuollainen linkki), mutta kun yhdestäkään ei koskaan kuulunut mitään, alkoi minua ärsyttämään. Ärsytystä lisäsi vieläpä se, että täytin yritykseen x tuollaisen kaavakkeen ja rastitin hakemukseeni että olisin kiinnostunut työskentelemään toimipisteissä a, b ja c. Ei kuulunut mitään. Kahden viikon päästä molin sivuilla he hakivat sitten työntekijää toimipaikkaan a. Noh, laitoin uyden hakemuksen vielä tähän kyseiseen toimipisteeseen. Ei taaskaan kuulu mitään. Menee pari viikkoa taas ja he hakevat työntekijöiä toimipaikkaan b. Ihmetellen tein taas uuden hakemuksen. Noin viikon päästä he hakivat JÄLLEEN työntekijää paikkaan a! Siinä kohtaa alkoi vituttamaan enkä enää neljättä hakemusta siihen.puljuun laittanut.
Ja siis on kyse ravintola-alan työstä (minulla on koulutus ja paljon kokemusta), enkä siis ole esimerkiksi sähkömies joka yrittäisi ilman koulutusta kirurgin työtä saada.
Nykyään minulla on koneella tallennettuna hyvä työhakemus, josta vain vaihdan muutaman lauseen eri työpaikkoja varten. En todellakaan ala vaivautumaan niitä monen sivun kaavakkeita täyttämään joissa kysytään samat asiat jotka minulla lukevat hakemuksessanikin. Jos vain suinkin löydän jonkun email osoitteen kyseiseen puljuun johon olen hakemassa, lähetän oman hakemukseni.
Teille rekrytoijille vielä kysymys; vaikka kaavakkeita olisi helppo lukea, niin eikö persoonallinen vapaamuotoinen hakemus kuitenkin kerro paljon enemmän hakijoista, kuin vain eri kenttiin täytetyt pakolliset tiedot kuten nimi osoite syntymäaika jne? Eikö kerro paljon enemmän hakijan persoonasta ja kiinnostuksesta työtä kohtaan itse tehty hakemus? Ensimmäisenähän voisi karsia pois ne kahden lauseen hakemukset joista huomaa ettei paikka oikeasti kiinnosta? Jos taas hakemus on pitkä ja huolella tehty, huomaa että hakija on oikeasti käyttänyt paljon aikaa ja vaivaa hakemuksen tekoon; ja todennäköisesti siis myös kiinnostunut työstä.
Miten sen nyt ottaa... kyllä siihenkin aikaa menee, jos teet huolella ja ajatuksella hyvän avoimen hakemuksen jokaista työpaikkaa kohti. Toki voi käyttää samaakin useampaan paikkaan, mutta yleensä suositellaan, että hakemus on nimenomaan laadittu SITÄ työpaikkaa varten.
Turhauttavaa niitä sähköisiä lomakkeita on täytellä sen myönnän, tosin niissäkin on paremmin ja huonommin toteutettuja yksilöitä.