Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä on tehty työlääksi työnhaku!!

Vierailija
18.11.2013 |

Nykyään yhä useampaan työpaikkaan hakiessa pitää täyttää työpaikan oma sähköinen työnhakulomake. Niissä on erilaisia kysymyksiä sivutolkulla. Täytin äsken kaksi ja multa meni niihin aikaa yli tunti. Siis ei mitään järkeä.

Niihin voi yleensä laittaa liitteeksi oman CV:n, mutta siitä huolimatta niihin kysymyksiin pitää vastata, koska niissä kysytään myös asioita, joita ei CV:hen ole tapana laittaa, joten CV ei vähennä työtä yhtään. Tuskin tulisi myöskään hakemus otettua huomioon, jos vain CV:n laittaisi liitteeksi, eikä vastaisi kaavakkeen kysymyksiin.

Tietotekniikan käyttö tällä tavoin hankaloittaa työnhakua.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

...25  lisää, että mun pomo ei tykkää soittelijoistakaan. Kävijöitä meillä onkin tosin vähän, kun firmaa ei niin helposti löydä; samassa osoitteessa on paljon muutakin. 

Vierailija
42/51 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

APUA, miten tuo viesti tuli kolmeen kertaan!! :D ja vielä hävettävän paljon kirjoitusvirheitä...

t.26-28

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

25+28 vastaa vielä tuolle yhdelle ylimieliselle 80-luvulle jämähtäneelle: Poika haki viime kesänä monestakin paikasta kesätöitä. Kyllä hyvin monessa, missä kävi kysymässä, käskettiin täyttää hakemus netissä. Hautausmaalle pääsi, sinne taisi täyttää paperihakemuksen. Sinnekin puoliksi suhteila, kun työhön ottaja tunsi pojan, ei hyvin, mutta tiesi sen verran, että on ns. kunnon poika, kun oma poikansa oli ollut aiemmin samalla luokalla. 

Vierailija
44/51 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 21:21"]

Minä olen aina saapastellut suoraan firmaan ja kysynyt työhönottajaa ja sitten jutellut hänen kanssaan kasvotusten siitä, saisko töitä, oli paikkoja ilmoittuna auki tai ei. Kolmesti olen tuolla tavalla saanut töitä, siis joka kerran, kun päätoimisesta työpaikastani on ollut lomautus. Ehkä joillekin työttömille vain ottaa liikaa voimille ihan itse mennä kysymään joltain ihmiseltä tai firmalta töitä?

[/quote]

Minua ihmetyttää kyllä vieläkin, että missä firmassa on työhönottajalla aikaa istua odottamassa hakijoita pöydän takana koko työpäivä? Ei tule mitään mieleen, paitsi tosiaan ehkä joku kioski tai kampaaja, missä yrittäjä on paikalla koko ajan, ellei ole palkattua väkeä. Nettihakemuksilla kuitenkin saa töitä, kun minäkin sain, joten miksi sinun tapasi on muka parempi? Kuulostaa jotenkin vanhanaikaiselta. Vaikka rekrytoija olisikin paikalla, miten voit olla varma, että hänellä on aikaa juuri sinulle juuri sillä hetkellä? Vaikka olisikin paikalla, voi hetken päästä olla alkamassa palaveri tai asiakaskäynti...jotenkin tuntuu, että työnhakukokemuksesi on jostain 70-80 -luvulta tai sitten se on tosi yksipuolista. Minun äidilläni oli tosin jo 80-luvulla kaupan alan yritys, jota hän pyöritti yksin,  eikä edes hänkään ollut aina paikalla, vaan joskus oli tilapäisiä tuuraajia. Toki osa tunsi hänet ja silloin tiesi, että voi mennä kysymään. Mutta eihän siellä voinut ketään palkata, kun yritys riitti itsensä elättämiseen. Itse asuin silloin jo muualla ja olin töissä kokonaan toisella alalla. 

Vierailija
45/51 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 14:44"]

Rekrytoijana näen asian toisen puolen: kun kaikkien hakijoiden hakemuksissa on kerrottu samat tiedot samassa järjestyksessä, helpottaa se selvästi hakijoiden vertailua (erityisesti karsinnan alkuvaiheessa).

[/quote]

Rekrytoijana sinun on myös syytä tietää, että on olemassa sovellus, joka "imuroi" rekrysivuille ladatusta cv:stä henkilötiedot ja muut olennaiset tiedot oikeisiin kenttiin ilman että hakijoita tarvitsee kyykyttää. Hakija vain tarkistaa tiedot ja korjaa virheet tarvittaessa. Olen joskus kokenut tällaisen helppouden riemun ja sen jälkeen kaikki kyykytyslomakkeet ovat tuntuneet silkalta ilkeilyltä.

Vierailija
46/51 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on noin saamarin laiska, niin utskin myöskään on silloin se paras mahdollinen hakija.

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 14:49"]

Itse olen jättänyt monta hakemusta laittamatta juuri tuon lomakkeen takia. Ne on yleensä liian työläitä. Jos on samantasoisia muita työpaikkoja haussa, olen laittanut mieluummin niihin perinteisen hakemuksen. Harvoin mikään työpaikka on niin kiinnostava, että sitä olisi ihan pakko hakea.

Onhan se rekrytoijalle helpompaa, mutta mikä on työnantajalle tärkeätä? Se, että on helppoa verrata hakijoita vai saada hyviä hakijoita ja paras mahdollinen työntekijä?

[/quote]

Vierailija
47/51 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua niiden nettilomakkeiden täyttäminen haittaa. Enemmän haittaa se, kun koulutus ja työkokemus pitää täyttää erikseen omiin kohtiinsa ja sitten kumminkin laittaa vielä erikseen samat asiat sisältävä cv. Ja sitten pitää kirjoittaa johonkin lomakkeen kenttään vapaamuotoinen hakemus ja varmuuden vuoksi laittaa se vapaamuotoinen hakemus vielä liitteenäkin.

Vierailija
48/51 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hakijoita johonkin paikkaan on satoja, niin noilla valmiilla lomakkeilla saadaan karsittua sitä joukkoa, joiten cv:t luetaan.

Vierailija
49/51 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne sähköiset lomakkeet ei ole kovin käytännöllisiä, kun kaikentasoiset hakijat täyttävät saman lomakkeen, vaikka haettava toimenkuva olisi ihan eri. Itse tunsin itseni ihan tyhmäksi, kun hain opiskeluaikaan harjoittelupaikkaa. Käskettiin täyttää sähköinen lomake, jossa oli miljoona yksityiskohtaista kysymystä, joissa oli esim. työkokemus paljon, jonkin verran, ei ollenkaan ja kaikkiin piti vastata...kun opiskelijana hakee, suurimpaan osaan tulee vastaus ei ollenkaan. Toisaalta, itsellä kun on nyt jo useampi tutkinto ja paikkoja on vain kahdelle. Mitä teen, kun jos ei kaikkia laita, jää ikävä aukko historiaan, vaikka olen ollut koulussa. Osan olen käynyt työn ohessa tosin, mutta eri paikkoihin on eri koulutuksilla suurempi merkitys, joten jos se päiväkouluna käyty on vähemmän tärkeä, on valittava jättääkö tärkeimmän pois vai jättääkö aukon. Sen lisäksi on alasvetovalikkoja, joista tutkinto valitaan, eikä sitä  omaa sieltä löydy, kun lomakkeen tekijä ei edes tiedä että sellaisiakin on ollut.

Valmiit lomakkeet saattavat karsia hyviä hakijoita pois, kun lomake on tehty huonosti. Hyvin tehtyjä lomakkeita on toistaiseksi tullut vastaan aika vähän. Nyt olen kyllä töissä, joten en ole vähään aikaan niitä täyttänyt. Kaikkein huonoimpia on nuo alasvetovalikot niiden rajallisuuden vuoksi. Ne ovat myös hitaampia käyttää kuin kirjoittaa itse. Jos joku teistä rekrytoijista on tehnyt ne, eikä tiedä että vielä on elossa ja työiässä esim, teknikoita, voisitteko suoraan sanoa, ettette enää sen ikäisiä halua. Tai sitten päivittää tietonne näiltä osin...

Vierailija
50/51 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 15:19"]

Myös töissä voi joutua joskus painimaan kaikenlaisten lomakkeiden kanssa, voi jopa tuntua ihan työltä ja mennä jopa monta tuntia.

[/quote]

Siitä maksetaan palkkaa, joten se on ihan eri asia. Typerästi tehtyjä lomakkeita on kyllä työssä tullut täytettyä useampiakin, mutta vähät siitä, kun niiden täyttämisestä maksetaan. Minulle on annettu työssä aika sitä varten, että hoidan annetut hommat. 

Vierailija
51/51 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina saapastellut suoraan firmaan ja kysynyt työhönottajaa ja sitten jutellut hänen kanssaan kasvotusten siitä, saisko töitä, oli paikkoja ilmoittuna auki tai ei. Kolmesti olen tuolla tavalla saanut töitä, siis joka kerran, kun päätoimisesta työpaikastani on ollut lomautus. Ehkä joillekin työttömille vain ottaa liikaa voimille ihan itse mennä kysymään joltain ihmiseltä tai firmalta töitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä