Geelikynnet otettava pois ennen synnytystä
Geelikynnet otettava pois ennen synnytystä
Kuva: Paula Pohjamo
Katariina Karjalainen
07:25 07:40
Kuopion yliopistollisen sairaalan synnytysosastolla on havahduttu uuteen ongelmaan. Naisten suosiossa olevat geelikynnet voivat pahimmassa tapauksessa olla riski synnytyksessä.
– Suosittelemme poistamaan kaikki rakennekynnet. Aivan tavallisesti etenevässä tai operatiivisia toimenpiteitä vaativassa synnytyksessä saatetaan tarvita antureita, joilla tarkkaillaan äidin hapettumista, KYSin synnytyssalin osastonhoitaja Satu Juttula kertoo.
Hapettumisella tarkoitetaan äidin hengityksen ja hapensaannin tarkkailua.
– Anturit kiinnitetään sormeen, ja niiden toiminta voi häiriintyä, jos kynnen päällä on ylimääräistä väliainetta. Kynsilakkakin voi jo vaikeuttaa anturien toimintaa, Juttula sanoo.
– Äidin hapensaanti vaikuttaa suoraan myös siihen, kuinka vauva saa happea. Tarkkailemme antureilla siis myös vauvan vointia.
Kuopiossa kynsi-asia otetaan esille synnytysvalmennuksen yhteydessä, kun äitejä pyydetään poistamaan myös korut ja lävistykset.
– Synnytysvalmennuksen aineistossa kynsistä ei ole erillistä mainintaa. Kynsilakasta ja geelikynsistä mainitaan kuitenkin suusanallisesti, KYSin synnytysvalmennuksesta vastaava lapsivuodeosaston osastonhoitaja Sari Vatanen toteaa.
Lue lisää maanantain Savon Sanomista.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
geelaus SAATTAA heikentää / vääristää happisaturaatioanturin lukuja. muistan että minä otin kynsilakatkin pois mennessäni leikkuriin.
normi synnytyksessä ei antureita tarvi laittaa jos kaikki menee ok, jos ei menekään ja lähdetään vaikka kiireesti saliin niin voin kuvitella nukutuslääkärin harmitusta kun tajuttomalla potilaalla on tuhdit geelit tai tekokynnet ja anturi huutaa ei oota..
Sen anturin voi laittaa myös varpaaseen tai korvaan.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 13:57"]
Savossa vaan noin takapajula tietoutta :) Kohta 10v ollut geelaukset tai akryylimassa oman kynnen päällä, eikä ole kertakaan ollut ongelma.
Mihin sä niitä geelauksia ja massoja tarvitset? eikö sulla ole omia kynsiä?
Vahvistaa oma kynttä. Ei muuten pysy kauniina ja pitkinä. Kynnet haperoitui muinoin.
t. se sama Mulla hapertui jodin puutteen takia.Kun vaihdoin jodioituun suolaan, kynnet vahvistuivat takaisin.
Pureskelin kynsiä ihan lapsesta saakka. Stressaava lapsuus, olin ahdistunut. Elämä tasaantui ja helpottui, mutta kynsien pureskelu oli piintynyt tapa. Lisäksi oma kynnet olivat rumat, ihan pehmeät ja järsityt.
Kokeilin rakennekynsiä ja tekokynsiä, mutta herkistyin liimoille. Työelämässä hävetti omat nysät kynnet ja rumat kädet.
Näin luontaistuotteen mainoksen vitamiinista, joka oli tarkoitettu hiuksille ja kynsille (sisälsi piitä) ja päätin, että kynsien pureskelu loppuu nyt. Omat kynnet vahvistuivat yllättävän nopeasti luontaistuotteen avulla.
Nyt on jo useamman vuoden ollut upeat pitkät omat kynnet.
Toistan, että turhaa syyllistämistä. Ajat ovat muuttuneet,mutta joissain paikoissa asenteet ovat vanhanaikaisia. Lävistykset ovat tätä päivää. Itse olen yli nelikymppinen, ja asenteeni on suvaitseva, sitä toivon jokaiselle.