Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi luottotietoihin suhtaudutaan kuin rikosrekisteriotteeseen?

Vierailija
17.11.2013 |

En ymmärrä, enkä hyväksy että rekrytoijat tarkistavat luottotietoja, niinkuin se olisi joku todiste työnhakijan rehellisyydestä ja luotettavuudesta. Köyhyys ei ole mikään rikos. Ovatko työnantajat käsittäneet tuon termin "luottotiedot" väärin (luottotiedot kunnossa=luotettava)? Minusta tuollainen köyhien syrjiminen ja kyykyttäminen on niin väärin, eikä saisi olla laillistakaan. Valtion pitäisi puuttua siihen, että köyhien ja velkaisien mahdollisuuksia parantaa tilannettaan ja maksaa velkojaan pois vaikeutetaan näin. Kuka tästä hyötyy, työttömyyskorvauksestako pitäisi riittää ne rahat siihen velkojen maksuun? Jotenkin järkyttävää että jos on vaikka firma mennyt nurin, tapahtunut joku kriisi tai sairastuminen elämässä, hyväuskoisena taannut lainoja niin se on osoitus epärehellisyydestäsi. Ja olet suorastaan potentiaalinen varas ja rikollinen! Millaisia ihmisiä nämä ovat jotka ajattelevat että jos et ole pystynyt maksamaan velkojasi niin todennäköisesti varastat avustamasi mummon rahat? Että köyhä=rikollinen? 

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 16:14"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 15:43"]

Te luottotiedottomia haukkuvat olette jotenkin henkisesti särkyneitä.

Jokaisen luottotiedon menetyksen takana on nimittäin ihminen, jolla on jokin tarina.

Luottotietojen menetyksestä ette voi päätellä mitään ettekä voi niputtaa ihmisiä tämän ongelman takia. Voitte vain arvailla tapahtumia tai tehdä niin kuin tässä keskustelussa teette: selitellä asiat niin, että tunnette mahdollisimman paljon ylemmyyttä ja erinomaisuutta itsestänne ja elämänhallinnastanne. Olkaa onnellisia omasta elämäntilanteestanne, mutta älkää lyökö heitä, joilla ei ole ollut yhtä paljon onnea tai elämäntaitoa kuin teillä. 

[/quote]

Taas kirjoitus mikä menee täysin ohi aiheen. Argumentum ad hominem.

Aivan samalla periaatteella ei saisi arvostella että tupakoitsija on tyhmä, jokaisen tupakoitsijan takana on henkilö ja tarina. Se ei silti tee tupakoinnista yhtään vähemmän typerää.

Luottotietojen menetyksestä voi tehdä sen johtopäätöksen, että henkilö ei osaa hoitaa raha-asioitaan. Sitä on turha selitellä millään nyyhkytarinalla, että luottotiedottomat on raukkoja. Jos olisin yrittäjä en palkkaisi sellaista henkilöä hoitamaan yrityksen raha-asioita, joka ei osaa hoitaa omia raha-asioitaan. Onneksi jos sinä olisit yrittäjä, saisit ihan itse tehdä tämän valinnan.

[/quote]

Olet niin yksinkertainen, ettei sinun kanssasi voi kekustella. Pari sanaa latinaa osaat kuitenkin. Vautsi.

Vierailija
42/50 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 16:19"]

Jokaisen luottotiedon menetyksen takana on nimittäin ihminen, jolla on jokin tarina.

Luottotietojen menetyksestä ette voi päätellä mitään ettekä voi niputtaa ihmisiä tämän ongelman takia. Voitte vain arvailla tapahtumia tai tehdä niin kuin tässä keskustelussa teette: selitellä asiat niin, että tunnette mahdollisimman paljon ylemmyyttä ja erinomaisuutta itsestänne ja elämänhallinnastanne. Olkaa onnellisia omasta elämäntilanteestanne, mutta älkää lyökö heitä, joilla ei ole ollut yhtä paljon onnea tai elämäntaitoa kuin teillä. 

[/quote]

Aivan samalla periaatteella ei saisi arvostella että tupakoitsija on tyhmä, jokaisen tupakoitsijan takana on henkilö ja tarina. Se ei silti tee tupakoinnista yhtään vähemmän typerää.

Luottotietojen menetyksestä voi tehdä sen johtopäätöksen, että henkilö ei osaa hoitaa raha-asioitaan. Sitä on turha selitellä millään nyyhkytarinalla, että luottotiedottomat on raukkoja. Jos olisin yrittäjä en palkkaisi sellaista henkilöä hoitamaan yrityksen raha-asioita, joka ei osaa hoitaa omia raha-asioitaan. Onneksi jos sinä olisit yrittäjä, saisit ihan itse tehdä tämän valinnan.

[/quote]

Olet niin yksinkertainen, ettei sinun kanssasi voi kekustella. Pari sanaa latinaa osaat kuitenkin. Vautsi.

[/quote]

Niinhän se on, että kun ei ole mitään asiallista sanottavaa niin sorrutaan henkilökohtaisuuksiin. Se kertoo enemmän sinusta kuin minusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 15:55"]

[/quote]

Minua ei kiinnosta selitykset.

Luottotietonsa menettänyttä en palkkaisi enkä vuokraisi asuntoa.

[/quote]

En minäkään palkkaisi tai vuokraisi asuntoa luottotiedottomalle.

Ihmisiä he ovat kuitenkin ja jokaisella on oma tarinansa joka selittää tilanteen.

Sinun tarpeesi täällä haukkua luottotiedottomia ei kerro heistä vaan sinusta. Haluat kokea ylemmyyttä. Säälittävää on se, että et kykene tuntemaan ylemmyyttä kuin ainostaan ihmisen, joka on aivan pohjalla, rinnalla. Surullista ihmisreppana.

Vierailija
44/50 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 16:22"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niinhän se on, että kun ei ole mitään asiallista sanottavaa niin sorrutaan henkilökohtaisuuksiin. Se kertoo enemmän sinusta kuin minusta.

[/quote]

Sanotaanko nyt sitten vaikka niin, että aiempi vertauksesi (tupakoitsija versus luottotiedoton) ei ollut oikein pätevä.

Vierailija
45/50 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 16:27"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 16:22"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sanotaanko nyt sitten vaikka niin, että aiempi vertauksesi (tupakoitsija versus luottotiedoton) ei ollut oikein pätevä.

[/quote]

Se oli aivan pätevä. Ihmisiä arvostellaan heidän tekojensa perusteella. Jos tupakoitsijaa saa arvostella tekonsa perusteella, niin tällöin myös luottotiedotonta. Tupakoitsija on ihminen ja hänellä on tarina, aivan kuten luottotiedottomalla.

Ja mikä täällä ketjussa on sitä luottotiedottomien haukkumista? Sekö, että sanoo että luottotietojen menetys on elämänhallinnan puutetta? Sitä se on juuri on, ainakin 99 % tapauksista.

Sinä olet nyt itse saanut päähäsi että ihmiset täällä haukkuvat luottotiedottomia etkä kykene objektiivisesti katsomaan koko asiaa. Samaan aikaan väität ja arvostelet täällä, että ihmiset haukkuvat joitakin ja samaan aikaan itse haukut kanssakeskustelijoita. Se kertoo hyvin paljon sinusta itsestäsi. I rest my case.

Vierailija
46/50 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sanoi, että ostin auton, vaikka ei ollut tuloja? Mulla oli ihan vakiduuni kun auto hommattiin ja rahoitussopimus oli neljäksi vuodeksi. Vielä ois ollut pari vuotta maksettavaa, kun äijä lähti ja totesi, ettei hänen tarvitse maksaa autoa, mitäs olin tyhmä ja suostuin siihen, että auto on mun nimissä. Ja kyllä mä siitä autosta luovuinkin, mutta osaatko yhtään aavistaa, miten nopeasti auton arvo laskee? Kutakuinkin yhtä nopeasti kun ajat auton pois autoliikkeen tiloista. Renkaat oli kuluneet, ex-mies kolhinut sitä johonkin ym. Viitisen tonnia jäi autosta maksettavaa kun sen palautti. Lisäksi muista jutuista kaatui mun niskaan kuluja noin 4000e. Ja arvatkaa vaan, kuinka monta kertaa oon jossitellut, että entä jos oisin ollut varovaisempi. Kun tapasin nykysen mieheni, hävetti kertoa tätä kaikkea. Olin varma, että opintoja puurtava yh-äiti, jolla on luottotiedot menneet ei ehkä oo se mitä yksikään mies haluaisi, mutta päätin että paljastan kaiken heti alkuun, niin ei tunne oloaan kusetetuksi. Onneksi se näki mun todellisen luonteen...

Ei täällä maailmassa mikään ole mustavalkoista. Kyllä mä tiedän, että osa merkinnöistä voi olla ihan omalla toiminnalla aiheutettuja, mutta mä luulisin, että sen taakan kantaminen on aina silti yhtä raskasta. Tuntuis kurjalta, jos en olisi saanut työtä siksi, että mulla oli merkinnät. Talouspuolen duuneihin jotenkin vielä ymmärrän tuon, mutta että ei kai muunlaisissa duuneissa tuolla pitäisi olla suurta merkitystä? Tsemppiä kovasti kaikille, jotka syystä tai toisesta ovat rahavaikeuksissa. <3

Vierailija
47/50 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 14:52"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 14:17"]

Lain mukaan hakijan luottotiedot saa tarkistaa siinä tapauksessa, että työnhakijan työtehtäviin sisältyy mm. sitä, että työntekijä saa tehdä taloudellisia sitoumuksia työnantajan nimiin. Luottotietojen menetys on merkki siitä, että työnhakijalla on elämän hallinta on ollut / on hukassa. Se, kun ei osaa hoitaa omia raha-asioitaan on olemassa suurempi riski siitä, että työnhakija ei osaa välttämättä myöskään hoitaa yrityksen raha-asioita.

En ymmärrä miksi nykyään luottotietojen menetystä pitää nykyään koko ajan puolustella. Ei niitä luottotietoja ihan pienestä menetä.

[/quote]

Eli kun kotipalveluyritys etsii mummolle kotiavustajaa, joka ei käsittele rahaa ei tietoja saa lain mukaan kysellä? Eikö niitä saa kuka vaan kysellä? Pitääkö pyyntö perustella?

[/quote]

No jokainen voi itse perehtyä lakiin yksityisyyden suojasta työelämässä. Siellä annetaan aika suorat ohjeet missä tilanteissa luottotietoja saa selvittää, tietysti laissa nyt on aina tulkinnanvaraa. Kuvittelisin, että noissa kotipalvelutilanteissa tärkeämpi merkitys ole rikostaustan selvittämisellä kuin luottotietojen. Koska työssä ei suoranaisesti tehdä töitä taloudellisten sitoumuksien tai käsitellä rahaa ilman valvontaa. Työnantajan pitää tietysti aina kysyä hakijalta lupaa selvittää tämä luottotiedot, ei työnantaja saa niitä mennä katselemaan ilman työnhakijan lupaa.

Itsekin olen toiminut työtehtävissä mitkä edellyttävät silloin tällöin asiakkaan luottotietojen selvittämistä, ja aina pitää pyytää asiakkaalta lupa ne tarkastaa. Siitä myös jää aina jälki, että olen ne tarkistanut.

Vierailija
48/50 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhakijoita on vaan yksinkertaisesti niin paljon, että on varaa valita ne, joilla vähiten ongelmia. Raaka peli, mutta jotenkin ne työntekijät on karsittava, kun kaikkia ei voi palkata.

Vierailija
49/50 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaikuttaa...jos sulla on netissä sexy kuvia ja työnantaja ne näkee, sekin vaikuttaa, vaikkei tuo nyt mikään rikos ole.

Vierailija
50/50 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 16:25"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 15:55"]

[/quote]

Minua ei kiinnosta selitykset.

Luottotietonsa menettänyttä en palkkaisi enkä vuokraisi asuntoa.

[/quote]

En minäkään palkkaisi tai vuokraisi asuntoa luottotiedottomalle.

Ihmisiä he ovat kuitenkin ja jokaisella on oma tarinansa joka selittää tilanteen.

Sinun tarpeesi täällä haukkua luottotiedottomia ei kerro heistä vaan sinusta. Haluat kokea ylemmyyttä. Säälittävää on se, että et kykene tuntemaan ylemmyyttä kuin ainostaan ihmisen, joka on aivan pohjalla, rinnalla. Surullista ihmisreppana.

[/quote]

En ole haukkunut luottotiedottomia ja analyysisi luonteestani on täysin päin peetä sekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän