Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on lapsesi ärsyttävin ominaisuus?

Vierailija
17.11.2013 |

Mulla poika 7v on ollut pikkuvanha ja näsäviisas siitä asti kun on syntynyt. Kolme muuta lasta on tavallisia, mukavia, normaaleja lapsia - mutta tää nuorin on rasittava, myös minun ja lapsen isän mielestä.

Näsäviisaus, varsinkin kun se on laskelmoitua, niin kuin poikamnme tapauksessa on, on ääriimmäisen r-a-s-i-t-t-a-v-a ominaisuus.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 12:42"]

Ap. Minä haluaisin ohjeita ja huomioita - ja myös samalla tavalla tuntevien vanhempien kokemuksia.
Eihän nyt kaikista lasten ominaisuuksista voi - tai edes tarvitse pitää!!!!

Vai onko mun pakko pitää ihana ja rakkaan poikani näsäviisaudesta vain sen takia, että hän on poikani?

Minusta ei ole. Ja sitäpaitsi, kuten joku jo totesikin, on pojalleni parempi, että han tyajuaa, ettei näsäviisaus ole ihmisen paras ominaisuus.

Tänä aamuna viimeksi sanoin pojalle näsäviisaudesta "en jaksa kuunnelle sitä ennää, lopeta, se on tyhmää" ja poika vastaa: "Äiti sinähän olet sanonut, etten ole tyhmä, miten sitten se mitä sanon voisi olla tyhmää..."

Jäiks!!!!!!!

[/quote]

Esim. ADHD lapsen vanhemmatkin tarvitsevat apua ja ohjeita lapsen kanssa, ratkaisu ei ole se, että nujerretaan lapsesta pois epämiellyttävät piirteet (toinen ei niille mitään voi), vaan opetellaan elämään niiden kanssa niin hyvin kuin mahdollista. 

Vierailija
22/25 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua kun lukee, niin osaa taas arvostaa vapaaehtoisesti lapsettomia. Se on hieno asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 12:30"

No mitä sitten? Onko täällä ketään, konka kehitykseen ei olisi vaikutettu negatiivisesti? Jos lapsella on ärsyttävä piirre, on hänen ihan hyvä tajuta, että vanhemmat pitävät sitä ärsyttävänä, ja opetella pois siitä! Ei kukaan muukaan ihminen pidä näsäviisaudesta, joten on ihan lapsen omaksi parhaaksi jos lopettaa sen viisastelun! Sitten kun on lopettanut, häneen suhtaudutaan taas varmaan ihan samalla tavalla kuin muihinkin sisaruksiin.

[/quote]

Jos lapsella olisi vaikka rasittava lukihäiriö, josta kukaan ei pidä, olisiko parhaaksi vain lopettaa sen? Sen jälkeen voisi suhtautua samalla tavalla kuin muihinkin sisaruksiin.

Lapsi tuskin on ilkeyttään näsäviisas vaan se on luonteenpiirre tai taustalla voi olla muutakin, esim. as-piirteitä. Tilanne ei käskemällä muutu vaan sitä pitäisi yrittää hallita rakentavasti, vaikka olisikin turhauttavaa.

Vierailija
24/25 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska huomata, ettei hokema "Se on ihan eri juttu, kun kyseessä on oma lapsi" pidäkään paikkaansa.

Vierailija
25/25 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 12:42"]

Ap. Minä haluaisin ohjeita ja huomioita - ja myös samalla tavalla tuntevien vanhempien kokemuksia.
Eihän nyt kaikista lasten ominaisuuksista voi - tai edes tarvitse pitää!!!!

Vai onko mun pakko pitää ihana ja rakkaan poikani näsäviisaudesta vain sen takia, että hän on poikani?

Minusta ei ole. Ja sitäpaitsi, kuten joku jo totesikin, on pojalleni parempi, että han tyajuaa, ettei näsäviisaus ole ihmisen paras ominaisuus.

Tänä aamuna viimeksi sanoin pojalle näsäviisaudesta "en jaksa kuunnelle sitä ennää, lopeta, se on tyhmää" ja poika vastaa: "Äiti sinähän olet sanonut, etten ole tyhmä, miten sitten se mitä sanon voisi olla tyhmää..."

Jäiks!!!!!!!

[/quote]

poikasi on meleko nokkela tapaus ja tottahan tuo puhui. Minulla 5 v. tyttö on oikeasti aika fiksu ja monesti yrittää saada minut puhumaan itseni pussiin. Osa on hieman näsäviisautta, joka ärsyttää mutta toisaalta olen aika ylpeä tuosta tytöstä, koska osaa jo yhdistellä asioita tarkasti, muisti on hyvä ja ymmärtää monia asioita ikäisiään paremmin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan