Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuri perintö ja toimeentulotuki

Vierailija
17.11.2013 |

Meillä on kummallinen tilanne käsillä. Olemme köyhä perhe, miehen kanssa molemmat työttömiä ja työvoimakoulutuksessa ja pienet lapset. Saamme toimeentulotukea ja teemme viikonloppusin osa-aikatöitä. Asumme vuokralla (liian) pienessä asunnossa.

Yhtäkkiä mieheni vanhemmat ovat myyneet asuntonsa ja sanoneet että saamme siitä suuren summan "ennakkoperintöä" MUTTA vain ja ainoastaan jos käytämme sen asunnon ostamiseen. He haluavat että pääsemme elämässemme eteenpäin, eivät halua että käytämme rahan elämiseen koska he haluavat että meillä jää tulevaisuudessa jotain käteen.

En usko että jos otamme tämän rahan vastaan ja yhtäkkiä ostaisimme omistusasunnon että saisimme sossusta senttiäkään, mutta tarvitsemme tämän rahan elämiseen.

Mitä tekisitte meidän tilanteessamme?

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa rahoilla sellainen asunto, mihin ne riittävät. Lähiöstä, pienikokoinen jne. Työttömyyskorvaukset riittävät taatusti elämiseen, jos asumiskulut ovat pelkkä vastike. 

Kun on oma kämppä, on helpompi ottaa riskejä jatkon suhteen:pätkätöitä, opiskelua jne, jotka voivat pitemmällä tähtäimellä parantaa tilannetta. Kämppä ei lähde alta yhtä helposti kuin vuokra-asunto.

Vierailija
62/98 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ostakoon talon lapsille, verot hyppää teidän yli. Asunto vuokralle ja siitä yhdelle palkka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 17:22"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 16:22"]

No minä kyllä ymmärrän sikäli ongelman, että onhan se siirtymävaihe ainakin mahdollisesti ongelmallinen. Voi olla, että koko perintöä ei voi vastaanottaa jos siitä menisi ensin iso osa veroihin, loput ei riittäisikään sopivaan asuntoon vaan olisi ostettava joku liian pieni remontoimaton kaukaa, rahaa menisi muuttoon, toimeentulotuki loppuisi, asuntoon tai taloyhtiöön voisi tulla pakollista remontin tarvetta ja mitäs sitten. Onhan se todella avokätinen tarjous sukulaisilta, mutta käytännössä ei välttämättä ollenkaan helppo toteuttaa juuri nyt heti. Sitä asuntoa ei minusta kannata ostaa, ennen kuin on jonkunlainen tieto että toimeentulo pysyy (ainakin) nykyisellä tasolla.

[/quote]

Olen samaa mieltä ja juuri näiden mahdollisten odottamattomien kulujen takia miehen vanhemmat eivät halua ostaa asuntoa omiin nimiinsä, olisivat siitä lain mukaan vastuussa jne. Ehdotin heille tätä ja sanoivat että se tulee rahana tai ei ollenkaan, kuitenkin siinä vaiheessa kun sen itse haluamme ottaa vastaan.

Ja meille on vaikea tietää etukäteen kuinka suuren asunnon voimme ostaa jos tietoa tulevaisuuden tuloista ei ole.

ap

[/quote] Minä ymmärrän sen, että miehesi vanhemmat eivät halua asuntoa ottaa nimiinsä. Jos haluavat pikkuhiljaa luopua ja yksinkertaistaa elämäänsä. Jos asunto on heidän nimissään, siitä tulee heille vuokratuloa ja monenlaista blanketin täyttöä verottajalle. Te olisitte vuokralaisina ja appivanhemmat joutuisivat hoitamaan remontit asunnossaan. Tiedättekö jo millaisen summan he haluavat teille lahjoittaa etukäteen ? Onko miehesi ainoa perijä ?

Vierailija
64/98 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostanut asuntoa vastaavassa tilanteessa. Miksi? Koska jos kaikki rahat palavat asuntoon, eikä kuukausittaisia tuloja juuri ole, omistusasuntoon ei yksinkertaisesti ole varaa. Jos tarvitsee remontoida, omistaja maksaa: verot ym. maksetaan vuosittain: asunto katsotaan omaisuudeksi ja sen myymistä voidaan vaatia.

Vierailija
65/98 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 10:18"]

Saisitteko siis koko summan asunnon ostoon? Vai "pesämunan", jolla saa maksettua asunnon osittain? Kas, kun pankit tuskin myöntävät teille asuntolainaa, kun teillä ei ole töitä.

Lisäksi teille varmaan pätkähtää hurjat perintöverot maksettavaksi, jos saatte ennakkoperintönä vaikka sen 100000, milläs sen maksatte?

[/quote] Kun annetaan ennakkoperintö, maksetaan LAHJAVERO, ei perintöveroa. Voihan olla, että miehen vanhemmat ovat varautuneet tämän veron maksamaan lajan saajien puolesta. Se onnistuu nimittäin niinkin.

Vierailija
66/98 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 16:30"]

Minä olen kouluttautunut kaksi kertaa alalle, jolla piti olla töitä ja sitten ei ollutkaan. Hoitoalalle nyt en vaan kerta kaikkiaan sovellu, ei siihen kaikista ole. Jo pelkästään hajamielisyyteni ja heikot kädentaidot on este, en esim. sairaanhoitajana pystyi löytämään suonta ilman kymmentä yritystä, jos vaikka pistää pitäisi. Vastaan on itsellekin tullut kädentaidoiltaan heikkoja pistäjiä ja sitten on koko käsivarsin viikon kipeä...joten ei kiitos. Minä kouluttautuiduin työvoimakoulutuksena vielä kolmannelle alalle, jolla silläkin piti olla töitä, jopa niin, että täsmäkoulutettiin erästä firmaa varten, mutta kaikille ei sitten ollutkaan. Kaksi pääsi, eikä nämä olleet mitenkään parhaita tai fiksuimpia, vaan paremminkin sieltä ryhmän heikoimmasta päästä. Minulla kävi kuitenkin tuuri: pääsin melko pian kuitenkin ensin muualle määräaikaiseksi ja sitten toiseen paikkaan vakituiseksi. Eli kannatti käydä se työvoimakoulutus loppuun asti! 

[/quote]Ei kaikki sairaanhoitajat ole näytteenotossa pistelemässä( harvoin ovat ), sh:n työtä tehdään hyvin monenlaisissa paikoissa. Tärkeintä ovat hyvät vuorovaikutustaidot, hajamielinen ei kyllä saa olla.

Vierailija
67/98 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä olisi asumiskuluista enää yhtiövastike maksamatta, niin silloinhan se on paljon vähemmän kuin vuokra? Silloin ette välttämättä saa edes toimeentulotukea. Asumistukea kyllä voi saada.

Vierailija
68/98 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois kiva saada tähän ap:n laskelmat. Eli toisessa versiossa elellään tukien varassa 1200 e vuokrakämpässä = paljon on tulot silloin.

Entäpä kun olis velaton omistusasunto ja vaikkapa 300 e yhtiövastike = paljon olis tulot silloin

Vierailija
69/98 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti ap:n perhe saa jo nyt asumistukea, koska saavat myös toimeentuloatukea. Sitä ei myönnetä, jos ei ole tarvetta asumistuellekaan. Asumistuki voi olla jopa 60% vuokran suuruudesta, joten ap:n perheellä maksettavana oleva summa ei ole tuo 1200€.

Vierailija
70/98 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 19:32"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 16:30"]

Minä olen kouluttautunut kaksi kertaa alalle, jolla piti olla töitä ja sitten ei ollutkaan. Hoitoalalle nyt en vaan kerta kaikkiaan sovellu, ei siihen kaikista ole. Jo pelkästään hajamielisyyteni ja heikot kädentaidot on este, en esim. sairaanhoitajana pystyi löytämään suonta ilman kymmentä yritystä, jos vaikka pistää pitäisi. Vastaan on itsellekin tullut kädentaidoiltaan heikkoja pistäjiä ja sitten on koko käsivarsin viikon kipeä...joten ei kiitos. Minä kouluttautuiduin työvoimakoulutuksena vielä kolmannelle alalle, jolla silläkin piti olla töitä, jopa niin, että täsmäkoulutettiin erästä firmaa varten, mutta kaikille ei sitten ollutkaan. Kaksi pääsi, eikä nämä olleet mitenkään parhaita tai fiksuimpia, vaan paremminkin sieltä ryhmän heikoimmasta päästä. Minulla kävi kuitenkin tuuri: pääsin melko pian kuitenkin ensin muualle määräaikaiseksi ja sitten toiseen paikkaan vakituiseksi. Eli kannatti käydä se työvoimakoulutus loppuun asti! 

[/quote]Ei kaikki sairaanhoitajat ole näytteenotossa pistelemässä( harvoin ovat ), sh:n työtä tehdään hyvin monenlaisissa paikoissa. Tärkeintä ovat hyvät vuorovaikutustaidot, hajamielinen ei kyllä saa olla.

[/quote]

Mutku ei voi tietää mihin joutuu. Esim. sairaalassa kai joutuu laittelemaan kanyyleita? Huolimattomuus ja hajamielisyys on mulla kuitenkin suurempi ongelma. Omalla alallani voin tarkistaa tekemiseni, mutta hoitoalalla pitää onnistua kerralla, esim. lääkkeitä ei saa jakaa väärin. Olen esim. matemaattisesti tosi lahjakas, mutta laudatur meni huolimattomuusvirheisiin. Olen katsellut lääkelaskuja ja periaatteessa osaan ne kaikki ainakin mitä olen katsonut, annostelulaskuja yms., ilman koulutustakin, mutta ne ovat juuri sellaisia, että virheitä ei saa tulla yhtään. 

Vierailija
71/98 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo tai mielikuvitusleikkihän tämä on, ap keksi ja mietiskeli ääneen ja verhosi tilanteen todelliseksi. Kuinka ratkaista dilemma köyhä vs tuleva rikkaus vs pitääkö alkaa tehdä töitä.

Vierailija
72/98 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

^niin joo, eihän kukaan vanhempi nyt lapselleen asuntoon rahaa antaisi, saduissa näin vain tapahtuu. Kyllä jokainen kunnon vanhempi kierii rahoissaan ja antaa lapsensa perheen kituutella toimeentulotuella.

Vierailija
73/98 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän ap.ta täysin... Vaikka itse emme saa toimeentulotukea ollenkaan saati as.tukea tms niin silti minäkin miettisin muutamankin kerran ennen kuin ottaisin vastaan asuntoa ennakkoperintönä. Ne verot kun voipi kaataa talouden pitkäksi aikaa. Vaikka veroja varten saisikin lainaa asuntoa vastaan niin silloin pitää laskea as.kuluihin myös se lainanmaksu eikä vain vastiketta.

Noh, me ei saataisi lainaa edes sitten,  koska molemmilla meiltä on luottotiedot menneet. Töissä käymme ja maksamme noita ulosottoja ja pärjäämme kyllä, mutta jos ap:n kaltainen tilanne olis niin joutuisin kieltätymään aika varmasti...

Vierailija
74/98 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin ymmärrän ap:n ongelman. Mitä jos sossusta ei saakaan yhtään mitään omistusasunnon ostettua? Sitten ainoat tulot on työkkärin tuki josta vähennetään viikonloppuosa-aikatöistä tuleva palkka, ja niillä pitää kattaa viiden ihmisen elämä + vastike joka on varmaan n.300e. Tätä ns. tukiloukkua eivät anteliaat vanhemmat ole ottaneet huomioon.

Mutta tässä ei auta nyt muu kuin ottaa selvää että katoaako toimeentulotuki kokonaan ja tehdä tarkat laskelmat. Voihan olla että pärjäisittekin hyvin.

Vierailija
75/98 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voitte ottaa rahat vastaan ja ostaa asunnon. Ensimmäisinä 3kk ettei saa toimeentulotukea, koska saamanne rahat ens. Vyörytetään. Tämän jälkeen tt laskennassa otetaan huomioon asialliset yhtiövastike ja sähkö + vesi + kotivakuutus.

Vierailija
76/98 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 19:40"]

Jos teillä olisi asumiskuluista enää yhtiövastike maksamatta, niin silloinhan se on paljon vähemmän kuin vuokra? Silloin ette välttämättä saa edes toimeentulotukea. Asumistukea kyllä voi saada.

[/quote]

Oon käsittänyt että omistusasuntoon ei saisi asumistukea? Oonko siis ihan väärässä? :O

Vierailija
77/98 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kolmion vuokra on jo 1200, niin kuinka kalliita alueen asunnot ovat? (180 000 - 200 000)? Asunnon hinnan lisäksi pitäisi jostain saada verojen osuus (n. 20 000) myös. Tai sitten ostaa sen verran halvempi asunto.

http://prosentti.vero.fi/Pelalaskuri/EtusivuPerintovero.aspx

Vierailija
78/98 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksettte tee niin että katsotte vanhempienkanssa teille asunnon jonka vanhemmat ostaa ja antavat sitten sen asunnon teille ennakkoperinnöksi. tuskin silloin pyydetään muumään asuntoa poisja käyttämäämn rahat elämiseen

Vierailija
79/98 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 21:37"]

miksettte tee niin että katsotte vanhempienkanssa teille asunnon jonka vanhemmat ostaa ja antavat sitten sen asunnon teille ennakkoperinnöksi. tuskin silloin pyydetään muumään asuntoa poisja käyttämäämn rahat elämiseen

[/quote]

Jos se asunto on omilla nimillä niin mitään väliä ei ole sillä kuka sen on maksanut. se voidaan silti vaatia myytäväksi...

Vierailija
80/98 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 21:31"]

Jos kolmion vuokra on jo 1200, niin kuinka kalliita alueen asunnot ovat? (180 000 - 200 000)? Asunnon hinnan lisäksi pitäisi jostain saada verojen osuus (n. 20 000) myös. Tai sitten ostaa sen verran halvempi asunto.

http://prosentti.vero.fi/Pelalaskuri/EtusivuPerintovero.aspx

[/quote] ennakkoperinnöstä maksetaan lahjaveroa ei perintöveroa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme