Äänikirjojen pahimmat mokat
Listataanko pahimmat kuullut mokat äänikirjoissa? Kolumnisti aloittaa: https://suomenkuvalehti.fi/kirjailijanpaivakirja/katvevuo-datsaussa-aan…
Kommentit (40)
Harry Potterin Dumbledoore tai jotenkin vastaavasti äännetty on jäänyt mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Urpot kuuntelee jotain äänikirjoja, vaikka telkkarikin on keksitty. 👍
Ja onhan ne kirjat, joita voi itsekin lukea.
Äänikirjat ovat muutenkin aivan naurettava keksintö. Sama kundi lukee sekä miesten että naisten repliikit. Ei noita muutenkaan pysty kuuntelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyään ihmisillä riitä enää äly ja kärsivällisyys itse lukemiseen. Luullaan, että polpotuksen kuuntelu on sama asia kuin lukea itse. Ihmiskunta tyhmentyy.
Äänikirjojen virheet johtuvat siitä, että lukija ei tutustu tekstiin etukäteen vaan näkee kirjan studiossa ensimmäisen kerran. Kustantamot opastavat joskus lukijoita, mutta eivät aina. Kun ohjeita ei tule, on lukija oman kielitaitonsa varassa ja suomalaisilla lukijoilla oma kielitaito ei vain yleensä riitä.
Se, että loistavasta kirjasarjasta väännetään äänikirjaksi vain eka osa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyään ihmisillä riitä enää äly ja kärsivällisyys itse lukemiseen. Luullaan, että polpotuksen kuuntelu on sama asia kuin lukea itse. Ihmiskunta tyhmentyy.
Kannattaa kokeilla saunassa äänikirjan kuuntelemista. Lähtee litra nesteitä kuin varkain ja koitappa samaa tavallisen kirjan kansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla riittää äly ja kärsivällisyys, mutta ei näkö. Mitä heidän pitäisi mielestäsi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesa Vierikko on yleisesti ottaen paras lukija, mutta kerran Harry Potteria lukiessaan hän sanoi samassa lauseessa kahden hahmon nimen väärin. Hän sanoi Villisilmä Vauhkomieltä Vauhkosilmäksi ja Koukkujalkaa Koukkuhännäksi.
Näitä virheitä on ihan kirjoissakin. Häiritsevän monta kertaa on kirjoitettu Vauhkosilmä. Mulla on kai aika ensimmäiset painokset kaikista.
Myöskin yhdessä luvussa Lavender muuttuu Levanderiksi.
Oi näitä on niin paljon! Ärsyttää jos lukija lausuu vaikkapa nimen Dan välillä ”Dan” ja välillä ”Dän”. Ja sushi ei ole sussi tai adrenaliini atrenaliini! Lisäksi multa jäi Elena Ferranten Napoli-sarja ensimmäisen kirjan puoliväliin koska lukijan ääni riipi niin pahasti (Erja Manto).
Ensin äidinkielen ääntäminen kuntoon ja sitten vieraitten kielien. Suuria puutteita molemmissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän pari tuntia päivästä urheiluun ja lisäksi pyöräilen työmatkat, mutta haluan nauttia kirjoista myös sen ajan. Kuuntelen tietokirjoja ja luen kaunokirjallisuutta.
Kuuntelin juuri yhden Agatha Christien kirjan. Lukija luki putkeen hirveää kyytiä repliikkejä ja lauseita ja piti oudoissa paikoissa taukoja, joten välillä oli vaikea hahmottaa, kuka sanoi ja teki mitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Äänikirjojen virheet johtuvat siitä, että lukija ei tutustu tekstiin etukäteen vaan näkee kirjan studiossa ensimmäisen kerran. Kustantamot opastavat joskus lukijoita, mutta eivät aina. Kun ohjeita ei tule, on lukija oman kielitaitonsa varassa ja suomalaisilla lukijoilla oma kielitaito ei vain yleensä riitä.
Miksi lukijat eivät tutustu tekstiin etukäteen? Eikö se säästäisi aikaa lukukopissa?
Se että kirja on kirjoitettu vaikeasti luettavaksi ei auta asiaa jos kirja on kirjoitettu pitkillä lauseilla joissa lukijan henki loppuu kesken ja lause jatkuu ja jatkuu ilman taukoa ja lukijaparan ääni sortuu kun happi loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kirjat ja äänikirjat poissuljettu toisiaan. Itse luen paljon mutta tykkään kuunnella äänikirjoja esimerkiksi siivotessa.
Televisiota ja kirjoja taas ei voi mitenkään verrata toisiinsa.
Ärsyttävimpiä ovat ylimääräiset hönkimiset, maiskutukset tai liian kuivasta suusta lähtevä napse.
Haluaisin äänikirjoihin mahdollisuuden paitsi säätää nopeutta, myös säätää lauseiden välistä taukoa.
Lisäksi mahdollisuus halutessaan kuulla teksti konelukijan äänellä, vaihtoehtona. Joskus hyvin intiimi teksti tuntuu kivemmalta koneluettuna.
Vielä jos kirjaa myös voisi tarkastella ekirjana, olisi täydellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lukijat eivät tutustu tekstiin etukäteen? Eikö se säästäisi aikaa lukukopissa?
Sitäpä moni ihmettelee.
Näitä virheitä on ihan kirjoissakin. Häiritsevän monta kertaa on kirjoitettu Vauhkosilmä. Mulla on kai aika ensimmäiset painokset kaikista.