Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko niin ,että perushoitajat tekee vaan pesuja

Vierailija
15.11.2013 |

ja sairaanhoitajat tekevät  vaativammat toimenpiteet ja hoidot ?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 20:07"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 21:31"]

Perushoitajia ei ole koulutettu pariin kymmeneen vuoteen, vaan lähihoitajia.

Ja lähihoitajat tekevät kaikkea samaa kuin sairaanhoitajatkin, paitsi eivät saa pistää suoneen.

[/quote]

perushoitajat on apulaisia sh:lle ja lh:lle niinkö ?

[/quote]

Eivät ole. Kukaan hoitajista ei ole apulainen toiselleen. Eikä myöskään kukaan hoitajista ole esimiesasemassa toiseensa ellei tosiaan ole esimies.

Vierailija
22/61 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voisiko joku vielä selventää tätä? En ole itse hoitoalalla, enkä ymmärrä lh:n ja sh:n eroa.

Miksi kukaan haluaa opiskella 4 vuotta amk:ssa sairaanhoitajaksi, jos työ on käytännössä täysin samaa kuin lähihoitajalla (lääkkeiden antamista lukuunottamatta). Ja palkkakin on yhtä huono, vain pari sataa korkeampi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari sataa j o k a kuussa. Ei se ole vähän.

Vierailija
24/61 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä järkeä olekkaan. Mutta joihinkin toimiin vaaditaan sairaanhoitajan tutkinto. Mutta joihinkin toisaalta taas joku suuntautuminen joka on vain lähihoitajilla. Palkassa ei isoa eroa ole.

Vierailija
25/61 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 23:42"]

[/quote]

No kyllä se on vähän vastuuseen nähden!

Vierailija
26/61 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuuta on tasan yhtä paljon molemmilla. 

Vierailija
27/61 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 23:42"]

[/quote]

Pari sataa bruttona miinus verot. On se vähän. Ja mieti paljonko menetit pidemmän opiskeluajan takia.

Vierailija
28/61 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelin sairaanhoitajaksi ihan siitä syystä, että ei ollut edes vaihtoehtona mennä amikseen. Valmistuin lukiosta E:n papereilla ja halusin mahdollisimman kansainvälisen ammatin, jota voisi harjoittaa missä maassa tahansa. Sairaanhoitajahan on maailman kansainvälisin ammatti, se on lähes ainoa, joka on sama maassa kuin maassa. Nyt olen töissä lasten erikoissairaanhoidossa anestesia- ja leikkausosastolla, Suomessa. Sairaanhoitajan tutkintoon on myös erittäin hyvin mahdollista yhdistää esim. hoitotieteen tai kasvatustieteen ym. opintoja. Lähes mihin tahansa päädynkään vielä opiskelemaan, on tästä hyötyä :) Minulla on hyvät asiakaspalvelu- ja kommunikointitaidot, kylmät hermot ja ensiaputaidot. Ei huono valinta ollenkaan, huomioiden vielä sen, että voin lähteä opiskelemaan yliopistoon vielä lähes mitä tahansa työllistymisestä huolehtimatta; meidän alallamme löytyy aina töitä, jonne palata.

Vierailija
29/61 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sairaanhoitajan ja lähihoitajan työnkuvissa juuri ole eroa. Ei aina edes erikoissairaanhoitajan ja lähihoitajan. Lisäksi vastuu omasta työstä kuuluu yhtälailla molemmille. Joissain yksittäisissä työpaikoissa voi olla eroa työtehtävissä.

Lähihoitaja voi laittaa tulemaan suonensisäiset lääkkeet JOS sairaanhoitaja on ne annostellut valmiiksi sekä kiinnittänyt letkut. Lähihoitaja voi ottaa suonesta verta, mutta ei laittaa suoneen mitään (edellistä lausetta lukuunottamatta). Muut pistokset saa tehdä.

Vierailija
30/61 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 21:32"]

Pistää suoneen? Kyllä lähihoitajat ottavat suoniverinäytteitä. Lähihoitajat eivät yleensä saa antaa suonensisäisiä lääkkeitä.

[/quote]

Missä lähihoitajat ottavat suonesta verinäytteitä, kuten väität?

Ei lähihoitajan koulutukseen kuulu ollenkaan suoneen pistäminen, eikä verinäytteiden otto.

Se onkin sitten varmaan ainut ero tuossa hoitotyössä.

Vierailija
31/61 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 23:56"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 21:32"]

Pistää suoneen? Kyllä lähihoitajat ottavat suoniverinäytteitä. Lähihoitajat eivät yleensä saa antaa suonensisäisiä lääkkeitä.

[/quote]

Missä lähihoitajat ottavat suonesta verinäytteitä, kuten väität?

Ei lähihoitajan koulutukseen kuulu ollenkaan suoneen pistäminen, eikä verinäytteiden otto.

Se onkin sitten varmaan ainut ero tuossa hoitotyössä.

[/quote]

Kyllä lh saa ottaa suoniverinäytteitä, lisäkoulutuksella. Hoito- ja huolenpito-jaksoon kai sisältyykin tämä, muuten työpaikka järjestää.

13

Vierailija
32/61 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama työnkuva poiketen, että lähihoitaja ei anna suoneen meneviä lääkkeitä. Edes sairaanhoitajan ne ennalta laimantamana. Kirkkaitanesteitä (joissa ei lääkettä kuten keittis) vaihtava itse. Kanyylin saavat laittaa ensihoitoon suunnanneet lähärit. Hyvin harva käyttää tätä oikeutta jostain syystä.

Verinäytteitä ottaa lähärit monissa paikoissa mm. kotihoito, vanhainkodit.

Vierailija
33/61 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lähihoitaja ja kysynkin nyt, että kuuluuko koulutukseen nykyisin verinäytteiden otto suonesta, jos noin väitätte?

Koska ihan varmasti sitä ei opeteta missään työpaikalla ja oleteta, jos siihen ei ole oikeuksia. Nykyään siis on vai? Itse valmistuin vuonna 2003

Vierailija
34/61 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin opettanut työpaikallani. 5 näyttöä riittää. Ohjaan valmisteluissa, näytteeotossa, jne. Kun sujuu saa toimia itsenäisesti. Ylilääkäri kuittaa luvan.

16

Vierailija
35/61 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 00:15"]

Olen itse lähihoitaja ja kysynkin nyt, että kuuluuko koulutukseen nykyisin verinäytteiden otto suonesta, jos noin väitätte?

Koska ihan varmasti sitä ei opeteta missään työpaikalla ja oleteta, jos siihen ei ole oikeuksia. Nykyään siis on vai? Itse valmistuin vuonna 2003

[/quote]

Ihan varmasti siihen on tarjottu lyhyt lisäkoulutus halukkaille meidän työpaikassa.

Vierailija
36/61 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 23:54"]

Ei sairaanhoitajan ja lähihoitajan työnkuvissa juuri ole eroa. Ei aina edes erikoissairaanhoitajan ja lähihoitajan. Lisäksi vastuu omasta työstä kuuluu yhtälailla molemmille. Joissain yksittäisissä työpaikoissa voi olla eroa työtehtävissä.

Lähihoitaja voi laittaa tulemaan suonensisäiset lääkkeet JOS sairaanhoitaja on ne annostellut valmiiksi sekä kiinnittänyt letkut. Lähihoitaja voi ottaa suonesta verta, mutta ei laittaa suoneen mitään (edellistä lausetta lukuunottamatta). Muut pistokset saa tehdä.

[/quote]

Minun mielestäni sh:n ja lh:n toimenkuvassa on kyllä eroja. Olen työskennelyt niin lasten kuin aikuistenkin teho-osastolla ja eipä siellä ole paljon lähäreitä näkynyt. Ja miksi olisi näkynytkään, eihän heillä ole yhtä vaativaa koulutusta ja osaamista.

Lähihoitajat eivät myöskään työskentele leikkaussaleissa, heräämöissä ym.

Jossain sairaalan vuodeosastolla tai erityisesti terkkarin vuodeosastolla sh:n ja lh:n työt voivat olla lähellä toisiaan. Silti sh:lla on aina päävastuu ja hän vastaa juuri esim. suonensisäisestä lääkityksestä ja ylipäätään lääkityksestä ja kantaa muutenkin päävastuun potilaiden hoidosta.

Minusta 200 euron palkkaero on vähän vastuuseen nähden!

Vierailija
37/61 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on siinäse ero, että jos lähäreitä on käytettävissä, niin sairaanhoitajat teettävät heillä kaikki työt ja istuvat itse kahvihuoneessa ilkkumassa heitä ja juoruavat omiaan.

Mutta omaisena olen huomannut, että yleensä juurikin ne lähihoitajat ovat mukavia, ihmisläheisiä ja potilaat tykkäävät heistä enemmän.

Vierailija
38/61 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin lh-suuntautumisopintoihin ei kuulu suoniverinäytteen ottaminen. Esimerkiksi sahuun jota itse käyn, kuuluu, samoin vanhustyöhön. Ja kyllä monella tietämälläni työpaikalla lähihoitajat ottavat verinäytteitä.

Ja "epävirallisestihan" esimerkiksi perushoitajat ovat pistäneet kipulääkkeitä suoraan suoneen, kun lääkäri on käskenyt. Nykyään vastuukysymykset taitavat painaa enemmän.

Vierailija
39/61 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman ihmettelen, että lähihoitajat ottaisivat verinäytteitä? Missä tilanteessa? Labrahan ne aina ottaa.

Vierailija
40/61 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 00:49"]

Hieman ihmettelen, että lähihoitajat ottaisivat verinäytteitä? Missä tilanteessa? Labrahan ne aina ottaa.

[/quote]

Edelleen sielläkotihoidossa ja vanhainkodeissa/palvelutaloissa. Ei se labra kotiin tule eikä kaikkia ole järkevää kuljettaa labraan. Ihmiset ei näemmä ymmärräkuinka huonokuntoisia asuu kotona ja laitoksissa. Vuodepotilaita.