Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tosi moni lopettaa imettämisen kesken

Vierailija
15.11.2013 |

Mistä oikein johtuu, että niin moni lopettaa imettämisen muutaman kuukauden jälkeen. Kun "maitoa ei vain tule". Eri asia on, jos äiti ei halua imettää, mutta on kumallista, että imettäminen ei onnistu, kun biologisesti sen pitäisi onnistua. Kertokaapa ajatuksianne, mistä imetyksen loppuminen johtuu?

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan yksi lysti, mikä sun äitisi on, 62.

Aiemmin pumppasin ihan joka ikinen kerta, 3 kertaa päivässä imetyksen lisäksi 100-120 ml maitoa. Vauva oli siis täysimetyksellä niin, että sai myös pullosta omaa maitoa.

Se oli naps vaan, kaksi päivää ennen ensimmäisiä kuukautisia, 20 ml. Vauvan virtsan määrä väheni reilusti ja muuttui viimein tummaksi ja vauva raivosi. Otin yhteyttä neuvolaan jossa sanottiin että kuukautisten aikaan maito voi todella vähetä, tai heruminen lukkiutua. Herumisongelmasta ei ollut kyse, sillä ymmärrätkö, kun rinnoista on siihen asti tullut useita desilitroja päivässä, mutta nyt tuleekin ulos muutamia kymmeniä millilitroja, ne pakkautuvat ihan satavarmasti.

Ja ettet nyt luulisi, että olen imetysammattitaidoiltaan kyseenalaisen neuvolan varassa, olen ollut yhteydessä imetystukeen, sekä saanut apua imetysklinikalta.

Maidon määrän pitäisi periaatteessa lisääntyä parin viikon aikana kuukautisista ennalleen, nyt niin vain ei käynyt.

Mitähän mun olisi kannattanut tehdä? Todeta että kyllä vauva muutaman päivän pärjää muutamalla kymmenellä millillä maitoa? Annoin sitten korviketta kuten jokainen täysipäinen kun huomaa, että vauva on ihan oikeasti kuivumisvaarassa, kun virtsa vähenee ja tummuu.

Mutta sä olet juuri tälläinen imetysjeesus jonka mielestä kaikki toimivat samallatavoin, kuin imetyskoneet. Hormonitoiminnalla voi olla aika isokin vaikutus joskus, joillain ja jossain tilanteissa, vaikkakaan aina ei kyse ole kuin äidin hermoilemisesta.

Vierailija
2/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 23:06"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 22:43"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 22:40"]

Tressi,vähäinen nesteen juominen,väsymys jne. voi vähentää maidontuotantoa. Sitten kun huomaa ettei vauva saa tarpeeksi maitoa niin siitä on helppo alkaa antaa vauvalle pullosta korviketta. Korviketta kun antaa paljon niin huomataan että hei se maidon tulo loppui ja vauva on tyytyväinen kauemmin. Se korvikkeen antaminen on vaan niin helppoa siis yritetään päästä helpommalla.

[/quote]

Onko siinä jotain vikaa, että yritetään päästä helpommalla? Eikö elämässä yleensäkin yritetä päästä ennemmin helpommalla kuin vaikeammalla. 

[/quote]

Miksi sun piti ottaa tuo heti negatiivisesti vaikka se ei tarkoittanut sitä???

[/quote]

En tehnyt mitään oletuksia, siksi kysyin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah. Mulla on ollut osin imetetty vauva ja täysimetetty vauva, ja sillä osin imetetyllä on ollut yksi korvatulehdus neljävuotiaana. Silloin olin itsekin niin pahassa flunssassa, että sain korvatulehduksen. Sen sijaan täysimetetyn kanssa olen joutunut juoksemaan mm. iho- ja allergiasairaalassa tutkimuksissa ja allergiatesteissä, kun vauvalla oli pahoja iho-ongelmia. Korvatulehduksilta ollaan tosin vältytty. Mutta omasta kokemuksessa imetyksen hyödyt eivät näy. Toinen ei huolinut rintaa kuuden kuukauden jälkeen ja toinen ei huolinut koskaan pulloa, imetyksen lopetin runsaan vuoden jälkeen.

Mielestäni on tärkeintä, ettei vauvaa pidetä nälässä ihmeellisen imetysintoilun vuoksi.

Totuushan on, että sairauksista on aika vaikea sanoa, että mistä ne johtuvat. Jonkun yksittäisen riskitekijän muuttaminen ei vielä paljon vaikuta, sillä riskitekijöitä on yleensä aina useampi. Aika paljon on kyse myös geeneistä, eli toisilla on suurempi taipumus esimerkiksi rintasyöpään kuin toisilla. Samoin korvatulehdusalttius riippuu myös korvan rakenteesta.

Vierailija
4/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys vähentää lasten riskiä

- sydän- ja verisuonitauteihin

- ykköstyypin diabetekseen

- korkeaan kolesteroliin

- infektiosairauksiin

- sairaalahoitoon

Imetys lisää

- lapsen älykkyyttä (tästä tutkimustulokset ovat alustavia)

Kyllä nuo imetyksen hyödyt ovat kansanterveydellisestikin merkittäviä, eikä Suomen imetystilastoilla ole paljoa varaa paukutella henkseleita.

Mutta useinhan sanotaan vaan, että kyllä se korvike on ihan yhtä hyvää ravintoa. No ei ole, vaan rintamaidolla ja imetyksellä on selvät hyötynsä, ja korvike on nimenomaan korvike, ei suinkaan täysin vastaa imetystä. Sillekin on paikkansa, eikä lasta tule pitää nälässä, mutta usein imetyksen hyödyistä puhuva leimataan fanaatikoksi ja jutut paikkaansapitämättömiksi.

Vierailija
5/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 23:13"]

Imetys vähentää lasten riskiä

- sydän- ja verisuonitauteihin

- ykköstyypin diabetekseen

- korkeaan kolesteroliin

- infektiosairauksiin

- sairaalahoitoon

Imetys lisää

- lapsen älykkyyttä (tästä tutkimustulokset ovat alustavia)

Kyllä nuo imetyksen hyödyt ovat kansanterveydellisestikin merkittäviä, eikä Suomen imetystilastoilla ole paljoa varaa paukutella henkseleita.

Mutta useinhan sanotaan vaan, että kyllä se korvike on ihan yhtä hyvää ravintoa. No ei ole, vaan rintamaidolla ja imetyksellä on selvät hyötynsä, ja korvike on nimenomaan korvike, ei suinkaan täysin vastaa imetystä. Sillekin on paikkansa, eikä lasta tule pitää nälässä, mutta usein imetyksen hyödyistä puhuva leimataan fanaatikoksi ja jutut paikkaansapitämättömiksi.

[/quote]

Thl:n toimintaohjelmassa sanotaan kyllä, että:

"Lukuisissa yksittäistutkimuksissa on esitetty, että imetettyjen lasten kognitiiviset taidot ja älykkyys olisivat parempia kuin pulloruokinnassa olleilla. Tarkemmissa analyyseissä on kuitenkin todettu erojen selittyvän muilla tekijöillä, esimerkiksi äidin älykkyydellä (Ip ym. 2007)."

ja:

"Imetykseen liittyy hiukan matalampi lapsuusiän verenpaine kuin pulloruokintaan, mutta ei tiedetä, jatkuuko tämä ero aikuisikään. Myöhempään sydän- ja verisuonitautisairastuvuuteen imetys ei vaikuta (Ip ym. 2007). "

ja:

"Täysimetetyn lapsen veren kolesterolitaso on selvästi korkeampi kuin pulloruokitun, mutta ero tasoittuu vuoden ikään mennessä. Varhaisella imetyksellä ei näytä olevan yhteyttä aikuisiän veren kolesterolipitoisuuteen (Ip ym. 2007)."

ja ihan hyvä, että tämä syykin (kustannussäästöt) myönnetään: "

Vaikka imeväisistä vain harva joutuu sairaalahoitoon tulehdustautien takia, kustannussäästöt voivat olla melkoiset, jos tätäkin sairaalahoidon tarvetta voidaan vähentää imetyksen ansioista (Cattaneo ym. 2006)."

Vierailija
6/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaksi lasta joutunut imettämään rintakumin kanssa. Rinnanpääni ovat niin matalat, että vauva ei saa niistä otetta, hamuaa ja hamuaa mutta ei tunnu tajuavan mitä pitäisi tehdä. Molemmilla kerroilla jo synnärillä annettiin rintakumi käyttöön kun yhdessä kätilöiden kanssa yritettiin saada vauva syömään. Myös sokeritippaa ja luovutettua äidinmaitoa tiputeltiin rinnanpäähän innostamaan vauvaa imemään ilman rintakumia.

Aluksi maito nousi hyvin, sitä tuli runsaasti ja vauvalla nousi paino hienosti. Rintakumissa on ikävä kyllä se huono puoli, että se voi ainakin toisilla heikentää rinnan stimulaatiota ja vähentää maidon eritystä. Minulla on käynyt näin molemmilla kerroilla. Olen lisäksi pumpannut maitoa lisätäkseni maidon eritystä. Olen yrittänyt "huijata" vauvoja: kun lapsi on hyvässä syöntivauhdissa olen napannut rintakumin pois ja kokeillut jatkaa näin. Mitkään konstit eivät ole auttaneet  ja loppujen lopuksi pystyin imettämään esikoista melkein 4 kk ja kuopusta 2 kk. Maidon tulo oikeasti loppui, ei tullut pumppaamalla, lapsi huusi nälkäänsä 1,5 tunnin välein ja paino vain laski.

Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin äidit, joilla imetys on onnistunut hyvin, satunnaisia rintaraivareita lukuunottamatta, jotka tulevat sanomaan että imetyksen onnistuminen on aina vain äidin tahdosta ja viitsimisestä kiinni. Olisin itse halunnut imettää lapsiani ainakin sen 6 kk ja olen todella kateellinen niille, joille se on ollut mahdollista. En todellakaan olisi halunnut viettää vapaita hetkiäni tuttipulloja keitellen ja ostaa korviketta (mikä ei ole halpaa). Kuinka mukavaa olisikaan ollut voida imettää ilman sitä kirottua rintakumia!

Esikoisen ollessa muutaman kuukauden sairastuin masennukseen, syinä mm. järkyttävät paineet joita koin imetyksen epäonnistumisen takia ja jatkuva väsymys, kun imetin yöt jatkuvasti nälkäistä lasta. Imetys voi olla maailman luonnollisin asia, mutta kaikilla se ei vain onnistu.

Vierailija
7/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä loppui maidon tulo reilussa vuorokaudessa täysin. Siihen ei kyllä vaikuttanut mitkään mystiset voimat vaan ihan 39 asteen kuume, järkky räkätauti ja lisäksi kun olen "miessairas" niin kroppa lopetti kaikki "turhat" toiminnot ja keskittyi taistelemaan tautia vastaan. Muutenkin korkea kuume kuivatti minua niin ei sitä vettä enää maitoon riittänyt. Terveen kirjoihin kun pääsin tuntuivat rinnat tyhjääkin tyhjemmiltä niin ei sitä osannut ajatella että maito nousisi uudestaan ennen kuin seuraava raskaus olisi päättynyt ja uusi vauva sylissä.

Kasvokkain jos joku kertoo lopettaneensa pikkuvauvan imettämisen, totean vain että niin minäkin tein, enkä sen kummemmin jää asiaa vatvomaan mikä on kaverin lopettamisen syy, kyllä niistä lapsista ihmisiä kasvaa ja uskon että imetyksen puutteen tai vähyyden voi korvata pitkälti (ei täysin) rakkaudella, turvallisella kodilla ja terveita elämäntapoja opettamalla.

Vierailija
8/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä halusin imettää lastani ja kaikkemme mieheni kanssa teimme, mutta 3 viikon kohdalla oli pakko luovuttaa. Lapseni ei oppinut oikeaa imuotetta, heruminen oli huonoa ja rintani tubulaariset. Sentään lypsin puoli vuotta, mutta sekin oli työlästä heikon herumisen vuoksi ja vei jopa 8h päivässä. Olisin todella paljon mieluummin imettänyt ja nukkunut tuonkin ajan vauvani kanssa. En pidä itseäni laiskana, päinvastoin tunnen ansainneeni ansiomerkin. Joo, oli minullakin rintatulehdus korkeine kuumeineen, kipeät ja verestävät nännit, vaan enpä lopettanut lypsämistä. Samoin mieheni teki ison työn niitä pumppuja ja pulloja pesen ja steriloiden sekä vauvaa hoitaen.

Vierailija
9/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monia tilanteita mikse haluaa/joutuu lopettamaan imetyksen. Esim. Ystäväni joutui pitkän antibiootti kuurin takia lopettamaan (oli sairas ja kuumeinen + lapsen hoito. Ja lypsäminen on tosi raskasta hygieenisyyden tyrvaamisen vuoksi joten ei yksinkertaisesti jaksanut)

Stressi voi olla toinen syy.. itselläni lapsi oli 4 kuukautta teho hoidossa sydänvian ja kromosomipoikkeavuuden tuomien ongelmien vuoksi. Lypsin maitoa ahkerasti joka päivä ja yö 3 tunnin välein tissit tyhjiksi, mutta lapseni sydänleikkauksen aikoihin yksinkertaisesti maito loppui. Vaikka lypsin ja lypsin sitä ei tullut. Ja lapseni ei siis suulakihalkion vuoksi voinut imeä rintaa.

Kolmaas esimerkki äitini imetti 3 kk ja maito yksinkertaisesti loppui. Ja näin kävi kaikkien kolmen lapsen kohdalla.

Liekkö syy sitten alitajuinen päätös että siihen loppuu vai elimistön tapa toimia. Ihmisen mieli ja elimistö ovat niin monimutkaisia laitoksia että meneppä niistä ottamaan selvää. Mutta itse en ainakaan halunnut tai päättänyt lopettaa.!

Vierailija
10/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei vaan yksinkertaisesti pysty imettämään. Joskus maitoa ei ihan oikeasti tule. Korviketta on pakko antaa jos oma maito ei riitä. Tietysti on muitakin syitä, mutta joillaikin yksinkertaisesti ei tule tarpeeksi maitoa, korviketta on annetta jottei vauva olisi nälässä, monesti korvike syrjäyttää pikkuhiljaa rintamaidon ja maito loppuu. Toisilla ei maitoa tule ollenkaan tai sitä tulee todella vähän. Itsellä toinen rinta on palvellut todella hyvin. Toinen rinta taas on ollut ongelmallinen. Siitä tuli maitoa kohtalaisesti kiinteiden alotukseen asti. Tämän jälkeen rinta oli lähinnä riesa, vauva suostuis satunnaisesti hörppäämään siitä vähän, mutta sylki sen melkein heti ulos. Rinta valutti ärsyttävästi maitoa aina kun imetin toista, vaikka tuntui ettei vauva saanut siitä syödäkseen ollenkaan. Päätinkin lopettaa imetyksen tästä rinnasta ja nyt olen viimeisen 2kk imettänyt yhdellä rinnalla. Jos molemmat rinnat olisi olleet yhtä huonoja, en olisi pystynyt imettämään varmaan kovinkaan kauaa. Vauva ei ole hyväksynyt tätä huonompaa rintaa kunnolla missään vaiheessa. Tuntuu että sieltä tulee huonosti ja silloin kun tulee se ruikkii hurjalla paineella maitoa miten sattuu.  Se että suurinosa pystyy halutessaan imettämään pitkäänkin, ei tarkoita että kaikki pystyy. 

Vierailija
11/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo jengi! Teidän ei tarvitse selitellä imetystänne/korveruokintaanne kenellekään! On todistettu, että imetys suojaa tilastollisesti paremmin tietyiltä taudeilta ja allergioilta, mutta jos se on kunkin itse valittava imettääkö vai ei. Mikä teitä vouhkaajia, jotka otatte itsernne jonkun toisen korvikkeen käytöstä, oikren vaivaa? Onko se teiltä pois, jos joku toinen äiti "lopettaa kesken"? (Mitä tuo kesken lopettaminen nyt sitten tarkoittaakaan, ainhan se loppuu jossain vaiheessa?!)

Vierailija
12/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, imettääkä äiti vai ei, ei aina ole valintakysymys, ts. joskus on niin, ettei imetys halusta huolimatta onnistu. Mutta se, että jättää imettämättä koska ei huvita tms., kertoo kyllä äidin halusta tehdä kaikkensa lapsen hyvinvoinnin eteen. Vaikka omat imetykset ovat olleet vaikeita, niin halusin niitä jaksaa juuri tuon imetyksen suojaavan vaikutuksen takia. Tuntuu itsekkäältä, ettei joku imetä siksi ettei vain halua. Jos ko. äiti on valmis tinkimään tässä mahdollisesta lapsen hyvinvoinnin heikkenemisestä, mistä muusta on valmis tinkimään?

Vierailija
13/82 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 23:58"]

Se, imettääkä äiti vai ei, ei aina ole valintakysymys, ts. joskus on niin, ettei imetys halusta huolimatta onnistu. Mutta se, että jättää imettämättä koska ei huvita tms., kertoo kyllä äidin halusta tehdä kaikkensa lapsen hyvinvoinnin eteen. Vaikka omat imetykset ovat olleet vaikeita, niin halusin niitä jaksaa juuri tuon imetyksen suojaavan vaikutuksen takia. Tuntuu itsekkäältä, ettei joku imetä siksi ettei vain halua. Jos ko. äiti on valmis tinkimään tässä mahdollisesta lapsen hyvinvoinnin heikkenemisestä, mistä muusta on valmis tinkimään?

[/quote]

No varmaankin tällainen äiti jatkossakin tinkii lapsen ravinnosta. Antaa eineksiä, ei osta luomua, antaa lisäaineita sisältävää ravintoa, aspartaamia, sokeria turhassa muodossa kuten makeisina ja limuina. Tällaisia äitejä ihan oikeasti on  olemassa!

Vierailija
14/82 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 23:20"]

ja:

"Täysimetetyn lapsen veren kolesterolitaso on selvästi korkeampi kuin pulloruokitun, mutta ero tasoittuu vuoden ikään mennessä. Varhaisella imetyksellä ei näytä olevan yhteyttä aikuisiän veren kolesterolipitoisuuteen (Ip ym. 2007)."

Vaikka imeväisistä vain harva joutuu sairaalahoitoon tulehdustautien takia, kustannussäästöt voivat olla melkoiset, jos tätäkin sairaalahoidon tarvetta voidaan vähentää imetyksen ansioista (Cattaneo ym. 2006)."

[/quote]

No kustannussäästöäkin varmasti syntyy mutta luulen, että jokainen vanhempi joka on hoitanut oksennustautista lasta (mahdollisesti itse samassa taudissa) on onnellinen lievemmästä kuin pahemmasta taudista. Varmaan hirveää jos oma vauva joutuu sairaalahoitoon mahataudin takia olisi sitten imetetty tai ei. Kyllä tuossakin on mielestäni yksi hyvä syy imettää vaikka se onkin joskus työlästä.

Vierailija
15/82 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 02:22"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 23:20"]

ja:

[/quote]

No kustannussäästöäkin varmasti syntyy mutta luulen, että jokainen vanhempi joka on hoitanut oksennustautista lasta (mahdollisesti itse samassa taudissa) on onnellinen lievemmästä kuin pahemmasta taudista. Varmaan hirveää jos oma vauva joutuu sairaalahoitoon mahataudin takia olisi sitten imetetty tai ei. Kyllä tuossakin on mielestäni yksi hyvä syy imettää vaikka se onkin joskus työlästä.

[/quote]

Mistä tähän nyt vedit mahataudin? Se ei ole tulehdustauti sillä tavalla kuin tässä haetaan. Suurin osa vatsataudeista, joiden vuoksi imeväiset ovat sairaalahoidossa, johtuu rotaviruksesta. Rotavirukseen kannattaa ottaa rokote, se tuo niitä kustannussäästöjä tosi tehokkaasti.

Jos vauvalle tulee paha rotavirus, niin tärkein hoito on riittävä nesteytys. Voi olla jopa, että rintamaito ei vaan riitä (eikä pahassa taudissa missään tapauksessa riitä), vaan nestettä on annettava pullosta tai viimein tipasta.

Toinen merkittävämpi tekijä on käsihygienia. Vatsataudit tartuvat käsistä suun kautta. Ei ole juuri merkitystä, imettääkö vai ei, ellei pese käsiään aina kotiintullessaan ja huolehdi että myös vieraat pesevät. Sama koskee myös muita tarttuvia tauteja.

Imetyksellä voi olla osahyöty, mutta missään tapauksessa ei niin suuri kuin tavanomaisen, huolellisen hygienian noudattamisella.

Meillä ei ole sairasteltu ollenkaan pienenä vatsatauteja, mutta vaikka imetin pidempään niin tiedän, ettei se imetyksestä johdu. 

Vierailija
16/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä itse ajattelet sen johtuvan?

Vierailija
17/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä se johtuu siitä että lapselle aletaan antaa korviketta sen sijaan että pidettäisiin rinnalle. ei se imetys lopu jos ei korviketta anna. 

Vierailija
18/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettaa imettamisen kesken? Kuulostaa kuin rinta riuhtaistaisiin vauvan suusta kesken imemisen.

Ehka kyse on kuitenkin imettamisen lopetuksesta vauvan viela ollessa pieni?

Vierailija
19/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma näkemykseni on, että nämä äidit eivät haluakaan imettää. He kokevat imettämisen raskaaksi tai jostain muusta syystä eivät halua imettää. Joko tietoisesti tai tiedostamatta.

AP

Vierailija
20/82 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi moni tutuistani on lopettanut imetyksen syystä että "maito loppui". He eivät näe mitään yhteyttä sen kanssa että antoivat korviketta koko ajan...

Yksi kaveri lopetti imetyksen siksi että tunsi kuulemma olonsa lehmämäiseksi. Tosiasiassa halusi vain jatkaa tupakointia. Tai mistä minä tiedän, ei se raskauskaan nimittäin estänyt tupakoimasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä