Onko Helsingissä asuminen ihmisoikeus?
Vuokrien nousu ja tukien kutistuminen johtavat siihen, ettei ole varaa asua helsingissä vuokralla. Kela pakottaa hakemaan halvempaa asuntoa, jota ei lähistöltä löydy. Tämä tarkoittaa sitä, että ainakin itse joudumme muuttamaan kauas ja lasten koulut sekä kaveripiirit joutuu vaihtoon.
Kommentit (50)
Fudua vaan stadista jos ei fyrkat riitä. Varmaan kaikki haluaisivat jotain mihin ei ole varaa. Suu säkkiä myöten.
Helsinkiin jäävät asumaan vain somalit ja lähi-idän Kelaturistit. Näillehän kaikki maksetaan valtion pussista.
Helsingissä hän ei ole enää halpoja vuokra-asuntoja missään kun halvimmatkin nousee yli 10% heti ens vuonna siihen vielä kaikki leikkaukset.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiin jäävät asumaan vain somalit ja lähi-idän Kelaturistit. Näillehän kaikki maksetaan valtion pussista.
Ei muuten makseta
Vierailija kirjoitti:
Mikä kaikki samat tuet ne saa kuin muutkin ja samat leikkaukset tulee heille.
Keravat ja Järvenpäät ovat olemassa köyhien varastoimista varten.
Pitää kieltää Helsinkiin muutto maalta. Helsinki on vain stadilaisten paikka.
Kyllä. Jos joku on tottunut asumaan siellä ja se on koti, on varmasti vaikea löytää muualta muuta. Itse en muuttaisi mistään hinnasta Helsinkiin, koska on tottunut asumaan muualla maassa. Tampereella ollut aina sama ongelma, että voiko täältä lentää ulos, asuntojen saanti ja ylläpito miltei mahdotonta pienituloisille. Kuitenkin erikoislääkäreitä ei ole pikkukaupungeissa saatavilla, optikot, hammashoidot jne. Välimatkat kohtuuttoman pitkiä isoon tai hankala matka edestakaisin.
Helsingissä asuminen on perustuslaillinen oikeus:
"Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa."
Noh, asuinpaikan valinta on aika perustavanlaatuinen oikeus.
Vierailija kirjoitti:
"Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa."
No, eihän kukaan sitä estä, että muutat vaikka 200-neliöiseen asuntoon Eiraan.
Maalaisten muutto pääkauounkiseudulle luo tarpeetonta skismaa. Ei juntti lantavarvas todellisuudessa koskaan sopeudu kaupunkielämään.
Vierailija kirjoitti:
JOS SIJALTAINEN NOUSISI kirjoitti:
Noh, asuinpaikan valinta on aika perustavanlaatuinen oikeus.
Vapaasti saa valita, mikäli omasta pussista myös maksaa. Jos on yhteiskunnan tukien varassa ja odottaa että muut elättävät ja maksavat, niin se ei käy.
Esim. asumistuen pitäisi olla joka kunnassa sama. Miksi juuri Helsinki saa tulonsiirtoja veronmaksajilta alueensa asukkaille enemmän kuin vaikka Perniö.
Aina oppii! Mä kun olen tähän asti luullut, että helsinkiläiset lähettävät tulonsiirtona verorahojaan muualle Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Eli asuntojen rakentamisen estävät NIMBYt estävät perustuslain toimeenpanon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on, mutta ei ole oikeutta vaatia muita maksamaan siitä.
Tarkemmin sanottuna on oikeus vaatia, mutta ei välttämättä kukaan kenenkään asuntoa ala maksamaan. Saa haluta ja saa jäädä ilman.
Syntyperäiselle heksinkiläiselle on. Muille ei.
Ei, muttei työvoimakaan ole.
Jos halutaan työntekijöitä Helsinkiin, pitäisi sillä palkalla kyetä elämään.
Köyhät Keravalle minne ne kuuluukin. Valittakoon siellä sitten että natsihallitus sitä ja tätä.
Olen syntynyt Helsingissä ja en ikimaailmassa halua asua siellä. Maalla on mukavaa ja rahatkin riittää.
Huono juttu ja ei koske vain työttömiä vaan myös pienipalkkaisia, joista moni saa asumistukea. Entä opiskelijat? Jos asumistukia leikataan liikaa, pitäisi pienipalkkaiset protestina muuttaa pois. Siinä sitten kiireessä kaupunki ja muutkin järjestää rekryjä ja kosiskelee työntekijöitä. Kalliit vuokra-asunnot saattaa olla tyhjillään. Ei niihin hyvätuloiset halua. Ei tule halvaksi.
Jos tarkoitus ajaa pitkäaikaistyötön pois, pitäisi jotenkin ovelasti leikata tukia vain heiltä.
Eihän tuo ihmisoikeus ole, mutta periaatteessahan saa itse valita missä asuu ja mitä maksaa, vaikka olisi tukien varassa.
Vuosikymmeniä sitten Helsingissä oli asuntoja haettaessa (siis kaupungin) käytäntö , jossa lisäpisteitä sai, jos on asunut Helsingissä.
Nytkin voisi olla niin ja lisäpisteitä myös työpaikasta.
Halpojen vuokra-asuntojen tai aso asuntojen saaminen kun alkaa olla arpaonnea.