Joko Suomessakin juopotellaan jouluaattona
Joulu on ollut pitkään se ehkä ainoa juhla, jolloin ei kehdata ottaa kuppia mutta taitaa olla muuttumassa eurooppalaisempaan suuntaan?
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 13:21"]
Meillä juodaan näin:
- joulurauhanjulistus 11.30 terästettyä glögiä
- lasi glögiä vielä ruuanvalmistelun lomassa
- ruuan kanssa valkoviiniä
- joulusaunassa samppanjaa
- illalla juustojen kanssa portviiniä
[/quote]
Vähän samanlaista listaa kuten talvilenkkari-miehet Alkon takana metsikössä. Nekin ottaa tasaiset perseet päivän aikana.
[/quote]
Niin ja miedoista juomista yleensä kuten av-mamma jouluna
[/quote]
ja huom. av-mamma juo jouluna (anteeksi maistelee hyvää juomaa) laadukasta viiniä, mikä ei mene päähän
Ja absot älkää tulko moralisoimaan
[/quote]
Kyllä se päähän menee, miksi tuollainen sävy? Känniin ei tule, mutta pieneen hilpeään hipsakkaan. Känniksi kutsun tilaa, jossa sanat sekoaa, kaatuillaan, ei enää ruoka maistu, ei ymmärretä syödä edes, sammutaan jne.
Miksi yleensä ottaa alkoholia jos ei halua humaltua =)
[/quote]
HEI HALOO, etkö sä ymmärrä, että alkoholia otetaan sen hyvän maun vuoksi.
Alkoholiton kossu olis kyllä Suomessa kova myyntivaltti, kun kukaan ei ota kännin vuoksi vaan pelkästään nautiskellaan maun vuoksi
[/quote]
Kyllä, viinejä juodaan maun vuoksi, muuta en stten juokaan kun ovat niin karmean makuisia. Poislukien joku hyvä likööri.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 14:00"]
Alkoholistin lapsena voin todeta, että olen jo lapsena päättänyt että meillä ei kotona kännätä. Siitä huolimatta viini on hyvä pari hyvälle ruoalle, etenkin juhlapäivänä.
[/quote]
Mitä viiniä suosittelet ja olisi sellainen perinteinen mm. lanttu- ja porkkanalaatikon kanssa?
[/quote]
Meillä viini valitaan kaloihin tai hirvipaistiin sopivaksi. Kinkun kanssa suositellaan monesti Pinot Noir-viinejä ja niistä en pidä. Samalla tavalla ne laatikot menee viinin ja lihan kanssa kuin muutkin kasvislisukkeet.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 13:21"]
[
HEI HALOO, etkö sä ymmärrä, että alkoholia otetaan sen hyvän maun vuoksi.
Alkoholiton kossu olis kyllä Suomessa kova myyntivaltti, kun kukaan ei ota kännin vuoksi vaan pelkästään nautiskellaan maun vuoksi
[/quote]
Wau, mikä idea. Alkoholiton kossu. Palstamammat aivan innoissaan ja varsinkin heidän miehet, koska hehän eivät lahjawhiskejäkään maistele humaltuakseen, vaan ihan hyvän maun vuoksi.
Ai vitsit, tää pitää kyllä patentoida
Minäkin olen täällä Ulko-Suomessa jo vuosia yrittänyt lähipiirilleni opettaa, että jouluna ei saa juoda, mutta ei ne perhanat ole oikein ottaneet opikseen. Naureskelevat vaan ja väittävät ihan tosissansa, että viiniä pitää olla juhlaruoan kanssa. Kaikkein järkyttävintä on se, että haluaisivat tarjota sitä lapsillekin veteen laimennettuna. Luojan kiitos tässä asiassa eivät ole vielä uskaltaneet kävellä ylitseni ja meidän lapsille ei viinillä värjättyä vettä tarjota. Olen sanonut selitykseksi, että meidän lapsilla on kuitenkin puoliksi suomalaiset juoppogeenit.
Kun siis ihan oikeasti katsoo, mitä juntteja joulun alla viinakaupassa pyörii, on vaikea kuvitella tavallista palstamammaa maistelemassa viiniä vain sen maun vuoksi joulupöydässä :D
Ei se viinilasi todellakaan tee kenestäkään sivistynyttä, vaikka sitä joulupöydässä hörppisi
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 14:09"]
Minäkin olen täällä Ulko-Suomessa jo vuosia yrittänyt lähipiirilleni opettaa, että jouluna ei saa juoda, mutta ei ne perhanat ole oikein ottaneet opikseen. Naureskelevat vaan ja väittävät ihan tosissansa, että viiniä pitää olla juhlaruoan kanssa. Kaikkein järkyttävintä on se, että haluaisivat tarjota sitä lapsillekin veteen laimennettuna. Luojan kiitos tässä asiassa eivät ole vielä uskaltaneet kävellä ylitseni ja meidän lapsille ei viinillä värjättyä vettä tarjota. Olen sanonut selitykseksi, että meidän lapsilla on kuitenkin puoliksi suomalaiset juoppogeenit.
[/quote]
Harmi, kun ette ole näitä tapoja oppineet. Ranskassakin on huikeat maksakirroosilukemat. Näihin olisi hieno päästä ja kokea olevansa oikea eurooppalainen
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 14:10"]
Kun siis ihan oikeasti katsoo, mitä juntteja joulun alla viinakaupassa pyörii, on vaikea kuvitella tavallista palstamammaa maistelemassa viiniä vain sen maun vuoksi joulupöydässä :D
Ei se viinilasi todellakaan tee kenestäkään sivistynyttä, vaikka sitä joulupöydässä hörppisi
[/quote]
Luuletko että mua kauheasti kiinnostaa jos joku random-tyyppi pitää mua junttina? Ihanko oikeasti luulet että aikuiset ihmiset tällaisia jaksavat edes miettiä?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 13:14"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 13:06"]
10 selventää siis vielä:
siis hyväksyn sellasen pienen tissuttelun, mutta että ihan varsinaista ryyppäämistä en ymmärrä. Siis sellaista, että silmät alkaa harottaa, puhe sammaltaa ja ääntä korotetaan, jne.
[/quote]
Vastaisitko tuohon mun 4 viestiin sitten niin saisi tarkemman kuvan tästä juopottelun määrästä. Meillä on joulupöydässä 4 aikuista ja yleensä on mennyt yhteensä 1 plo viiniä ja saunan jälkeen 2 pikkupulloa olutta(eli 1/2 pulloa per aikuinen) ja tuo on monen mielestä juopottelua vaikkei minusta olekaan.
[/quote]
Niin kuin sanoin, hyväksyn tissuttelun, mutta en ryyppäämistä. Niillä on selvä ero. Jokaisella on erilainen viinapää. Joku tulee känniin puolesta pulloa viiniä, toinen tulee vasta kolmesta pullosta. Jokainen tietää oman rajansa, kuinka paljon voi juoda, että tulee känniin. Onko sillä määrällä silloin niin väliä?
Ap ei ole Suomessa kasvanut. Tilannehan on ihan päinvastoin; perheelliset eivät kumoa enää kuppia samaan tahtiin kuin ennen vaan useimmat tyytyvät (kuohu)viinilasilliseen tai pariin aterian kanssa.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 14:12"]
[/quote]
Luuletko että mua kauheasti kiinnostaa jos joku random-tyyppi pitää mua junttina? Ihanko oikeasti luulet että aikuiset ihmiset tällaisia jaksavat edes miettiä?
[/quote]
Ei varmaan kiinnosta, mutta saan suunnatonta hauskuutta, kun tavalliset juntit, jotka vetää kaksin kourin halpaa punkkua viikonloppuisin, alkaa jouluna leikkiä hienoa ja selittelevät jouluviinin ja kinkun yhteismakunautinnosta :)
Se vain on niin koomista. Ja varsinkin kun tietää, että nämä loppasuut vetää sitä kallista viiniäkin kaksin kourin. Ja sitten hurskaasti nenä täynnä herneitä vaahdotaan,että miksi ei ymmärretä, kun me vain otetaan lasi hyvää viiniä joulupöydässä.
Se on vain niin suunnattoman koomista :)
Saarioisten laatikkoa, sikavainaa ja punkku. Siitä on suomalainen joulu tehty
Näissä keskusteluissa minusta on aina ihmeellisintä se ettei tältä tietyltä katsantosuunnalta koskaan saada järkevää, asiallista ja perusteltua kommenttia. Jos uskoo ettei hillitty ja kohtuullinen alkoholinkäyttö ole mahdollista ja ihmiset kuitenkin juovat enemmän kuin sanovat ja kuitenkin humaltuvat niin mihin perustatte tämän uskomuksen? (Ennemmin tosin siat lentävät ennenkuin saan vastauksen..)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 14:11"]
[/quote]
Harmi, kun ette ole näitä tapoja oppineet. Ranskassakin on huikeat maksakirroosilukemat. Näihin olisi hieno päästä ja kokea olevansa oikea eurooppalainen
[/quote] Vielä ranskalaiset eivät ole kuitenkaan päässeet samaan tasoon persekännien promillemäärissä ja suomalaiseen kesäfestivaali-perinteeseen asti, jossa mm. naiset makaavat pitkin heinikoita ja katuja sukkahousut rikki ja korot poikki kengissä.
Erään tutkimuksen mukaan, jossa humaltumisasteen vaarallisuutta mitattiin asteikolla 1-5 niin mm. Saksa ja Ranska oli arvolla n. 1,5 ja Suomi 4,5. On siinä ranskalaisilla kovasti kirimistä ammattimaisuuden suhteen.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 14:22"]
[/quote]
[/quote]
Ei varmaan kiinnosta, mutta saan suunnatonta hauskuutta, kun tavalliset juntit, jotka vetää kaksin kourin halpaa punkkua viikonloppuisin, alkaa jouluna leikkiä hienoa ja selittelevät jouluviinin ja kinkun yhteismakunautinnosta :)
Se vain on niin koomista. Ja varsinkin kun tietää, että nämä loppasuut vetää sitä kallista viiniäkin kaksin kourin. Ja sitten hurskaasti nenä täynnä herneitä vaahdotaan,että miksi ei ymmärretä, kun me vain otetaan lasi hyvää viiniä joulupöydässä.
[/quote]
Mä en kyllä näe mitään koomista toisten ihmisten mollauksessa mutta meitähän on joka junaan. Ja kun itse tiedän juomatapani ja rajani niin aika hyvin pyyhkii.
[/quote]
Joo, Suomessa jouluruoka kylläkin koostuu perinteisesti kinkuista ja laatikoista, mutta av-mammojen varman tiedon ja omien tutkimuksien mukaan mm. ranskalainen punaviini onkin tehty maksalaatikon makua korostamaan ja on hyvin perinteinen suomalainen joulujuoma siinä Koskenkorva-Vodkan ja Karhu-oluen rinnalla.
On kyllä jo kauan sitten kehitetty tosiaan Suomi-ruokiin sopivia lämpimien alueiden viinejä. Vähän samoin kuin Stuttgartin Mersun tehtaalla oleva kuuluisa Suomi-Mersu-tuotantolinja.
Jollain tuntuu tekevän tiukkaa toisten punaviini juominen joulupöydässä :D Ei taivas mitä kommentteja.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 14:25"]
[/quote]
[/quote] Vielä ranskalaiset eivät ole kuitenkaan päässeet samaan tasoon persekännien promillemäärissä ja suomalaiseen kesäfestivaali-perinteeseen asti, jossa mm. naiset makaavat pitkin heinikoita ja katuja sukkahousut rikki ja korot poikki kengissä.
Erään tutkimuksen mukaan, jossa humaltumisasteen vaarallisuutta mitattiin asteikolla 1-5 niin mm. Saksa ja Ranska oli arvolla n. 1,5 ja Suomi 4,5. On siinä ranskalaisilla kovasti kirimistä ammattimaisuuden suhteen.
[/quote]
Äläpäs parjaa. Suomessa ei humalluta, vaan maistetaan sivistyneesti viiniä. Ne on varmaan ulkomaalaisia naisia, jotka on kyykkypissalla kadulla öisin ja makaa sukkahousut revittyinä nurmikoilla sammuneena.
Suomessa otetaan sivistyneesti ja ei humalluta
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 14:26"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 14:22"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mä en kyllä näe mitään koomista toisten ihmisten mollauksessa mutta meitähän on joka junaan. Ja kun itse tiedän juomatapani ja rajani niin aika hyvin pyyhkii.
[/quote]
Minä en ole niin hyvä ihminen, etten nauraisi ihmisille, jotka tekee itsestään naurunalaisen.
Suomalainen nainenkin vaahtoaa viinasta nykyään, aivan kuin joku olisi viemässä tuttia vauvan suusta.
Se on koomista ja huvittavaa. Toisaalta säälittävääkin, mutta en jaksa tyhmiä sääliä
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 14:25"]
[/quote]
[/quote]
Äläpäs parjaa. Suomessa ei humalluta, vaan maistetaan sivistyneesti viiniä. Ne on varmaan ulkomaalaisia naisia, jotka on kyykkypissalla kadulla öisin ja makaa sukkahousut revittyinä nurmikoilla sammuneena.
Suomessa otetaan sivistyneesti ja ei humalluta
[/quote]
Mä uskallan väittää että av-palstalla pyörii paljon perheellisiä joilla on kotona pieniä lapsia ja näin ollen eivät halua kotona juoda humalaan saakka. Tällöin monesti nautitaan tosiaan viiniä muutama lasi ja klo 22 ollaan jo unten mailla jotta ehtii aamulla kukonlaulun aikaan muksujen kanssa ylös. Ne jotka dokaavat sitten enemmän palstailevat varmaan jossain muualla tai ovat palstailematta.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 14:00"]
Alkoholistin lapsena voin todeta, että olen jo lapsena päättänyt että meillä ei kotona kännätä. Siitä huolimatta viini on hyvä pari hyvälle ruoalle, etenkin juhlapäivänä.
[/quote]
Mitä viiniä suosittelet ja olisi sellainen perinteinen mm. lanttu- ja porkkanalaatikon kanssa?