Paljonko 19-vuotiaalla kuuluu olla työkokemusta?
Mikä on asiassa yleinen mielipide tai työnantajien mielipide?
Itsellä on se käsitys, että tuonikäiseltä odotetaan jo aika paljon kokemusta, ja lisäksi menestystä opinnoissa.
Kommentit (23)
Ja sen kokemuksen pitää olla tietynlaista, että on tarpeeksi hieno cv.
eihän tuossa nyt vasta ole kuin muutama kesä joilloin on ehkä jo saanut töitä joten jos noin 4 kk on työkokemusta niin se on hyvin
Tänä päivänä kokemusta on vähän kun töitä on mahdoton saada. 80-luvulla syntyneet lapseni löysivät viimestään 15v kesätöitä mutta 90-luvulla syntyneet lapseni eivät. Suhteet on ainoa keino saada töitä.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:46"]
Tänä päivänä kokemusta on vähän kun töitä on mahdoton saada. 80-luvulla syntyneet lapseni löysivät viimestään 15v kesätöitä mutta 90-luvulla syntyneet lapseni eivät. Suhteet on ainoa keino saada töitä.
[/quote]
Kumma juttu, kun meidän kaks 1990-luvulla syntynyttä lasta ovat kyllä löytäneet aina kesätyötä ihan itse. Suhteita meillä ei sellaisille aloille ole, joita lapset ovat opiskelleet tai jonne ovat halunneet.
Mä täytän pian 22 ja mulla on säälittävän vähän työkokemusta. Tuntuu ettei mihinkään kehtaa edes hakea kun en ole koskaan ollut kunnon töissä. Ainoa "meriitti" on lehdenjakohommat, joita tein puolisen vuotta koulun ohella lukiossa. Sitä ennen olin kuukauden kesäduunissa kun olin kai 15-vuotias. Niin ja tein kokonaisen viikon puhelinvaihdehommia, oli siis sovittu vain viikon pesti.
Minä kävin lukion eikä vanhemmat koskaan erityisemmin painostaneet kesätöihin. Lukiossa kävin vaihto-oppilaana, eli olin jo täyttämässä 20 kun pääsin lukiosta pois. Sitten jatkoin yliopistoon, opiskelin vuoden ja sain siitä parin kuukauden päästä lapsen. Nyt lapsi on reilu vuoden ikäinen. Tuon yhden yliopistovuoden jälkeisenä kesänä hain paljonkin töitä, mutta en vain saanut. Enkä oikeasti olisi varmaan voinut mihinkään mennäkään raskausmahan ja supistelujen takia, mutta enpä minä niitä työhakemuksissa maininnut, alkuvuodesta kun hain niin ei ollut vielä tietoakaan...
Ajattelin ratkaista asian jättämällä yliopisto-opinnot sikseen ja jatkamalla ensi syksynä ammattikorkeaan alalle, josta melko takuuvarmasti saa töitä jo opintojen aikana. Yliopistohommat kiinnostaisi mutta tällä kokemuksella on kesätöiden saaminen haave vain, ehkä johonkin Lidlin kassalle voisi tuurilla päästä. Eikä näin lapsen kanssa oikein voi enää haahuilla lukemassa sitä sun tätä. Toivottavasti pääsen sinne ammattikorkeaan ja saan "oikean" ammatin. Ehtii sitten opiskella myöhemminkin lisää.
Ei ehkä fiksuin veto tehdä lapsi kesken opintojen, mutta toisaalta lapsi on motivoinut aivan uudella tavalla opiskelemaan ja nimenomaan tekemään töitä.
Syrjemmällä asuvien nuorten työkokemus kotona-asumisiässä on usein jotain marjapoimintaa tai seudun maatiloilla jotain apuhommia. Ei taida k.o. työkokemus cv:hen asti päätyä monellakaan alalla.
Pyh, tuon ikäisellä kuulu mitään työkokemusta olla. Koulut loppuun, tutkinto plakkariin, sitten töihin. Kesät saa opiskelijat lomailla rauhassa. Opiskelu oli ihan mielettömän paljon rankempaa kuin työelämä.
Riippuu täysin siitä, missä asuu. Suomi on iso maa ja mahdollisuudet sen mukaan. Nuoret ovat riippuvaisia vielä vanhempiensa asuinpaikkakunnan työtarjonnasta. Se, että vanhemmat ovat työllistyneet siellä ei takaa nuorille kesätyöpaikkoja.
No suurin osa varmaankin aloittaa työt 15-vuotiaana, eli n. neljältä kesältä. Itse en tosin tehnyt alaikäisenä täyttä kesää, vaan 15-17 -vuotiaana 3-5 viikon jaksoja. Moni tekee lukion ohellakin töitä, itse en.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:48"]
[/quote]
Kumma juttu, kun meidän kaks 1990-luvulla syntynyttä lasta ovat kyllä löytäneet aina kesätyötä ihan itse. Suhteita meillä ei sellaisille aloille ole, joita lapset ovat opiskelleet tai jonne ovat halunneet.
[/quote]
millaisia töitä lapsesi ovat saaneet?
Järjellähän sitä ajattelisi, että tuon ikäinen on juuri saanut koulunsa päätökseen. Eli ei pitäisi mahdollisten kesätöiden lisäksi minusta ainakaan vaatia mitään. Mulla itsellä oli 19-vuotiaana lukio takana ja työkokemuksena ainoastaan kuukauden kesätyöt. Siitä pääsin onneksi harjoittelijana kokemusta kartuttamaan.
Nykyään on ihan älyttömiä vaatimukset. Pitäisi olla tohtorin/maisterin paperit ja työkokemusta vähintään 5 vuotta ja ikä mieluiten siellä 25:n kieppeillä. Jepjep...-.-''
Kärjistän kyllä, mutta en edes kamalan paljoa.
Lähikauppaan ei enää pääse kun ikää on alle 18v, puutarhahommiin ei pääse kun ikää on alle 18v.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 13:09"]
Lähikauppaan ei enää pääse kun ikää on alle 18v, puutarhahommiin ei pääse kun ikää on alle 18v.
[/quote]Totta. Tyttö yritti vaatekauppaan, jossa oli tetissä muttei päässyt kun ikää ei ole tarpeeksi. Moniin paikkoihin ei enää oteta alle 18 vuotiaita.
Suurimmalla osalla 19v ikäisistä on palkallista työkokemusta muutama kuukausi. Kouluaikainen harjooittelu ei ole työkokemusta vaan osa opintoja.
mun vanhimmilla lapsilla ei ollut vielä yhtään.
joillain voi olla jo kesä- yms työkokemusta ja työkokemusta muuten jo 3 v.
ei sitä välttämättä pidä olla ollenkaan.
Suomalaisten työnantajien mukaan 15 vuotta työkokemusta jo pitäisi olla. Onneksi en asu Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuutonen vastaa: 1992 syntynyt on ollut varastotöissä pari ekaa kesää kun ei saanut oman alansa paikkaa, mutta sen jälkeen on hankkinut oman alan (kauppatieteet) työpaikan joka kesä. On ollut ostajana it-alan firmassa ja taloussuunnittelijan tuuraajana lakifirmassa.
1994 syntynyt valmistui sähköasentajaksi keväällä ja sen kaks ekaa kesäduunia olivat kunnan hommia, 4-6 viikkoa puutarhassa tai ruohonleikkuuta, sit amiksen ekan vuoden jälkeen haki ja sai hommia paikoista firmoissa joissa oli harjoittelemassa. Sähköalan pienkomponenttien valmistusta ja viime kesänä jo automaatioasennusta.
Miehen kanssa ollaan kumpikin ihan eri aloilla kuin lapset, minä taloushallinnossa ja mies on tutkija ja tuttavapiirimmekin sen mukainen eli ihan urpoja ollaan lasten opintoalojen suhteen jos työtä pitäisi suhteilla hankkia.
Meidän 2000 syntyneelle ei vielä kesätöitä ollut viime kesänä tarjolla, mutta nyt jo uhoaa kovasti, että ens kesänä aikoo vähintään mansikoita poimimaan. 2002 syntynyt ei vielä kesätöistä haaveile, vanhempien antama viikkoraha tuntuu riittävän. :=))
No mulla ei ollut yhtään ennen 20 ikävuotta. Ei ollut pikkukaupungissa kaikille halukkaille kesätöitä lukioaikana ja minä halusin niitä varmaan vähiten. Monien vanhemmat oli heikossa tilanteessa taloudellisesti ja he itse halusivat rahaa biletykseen tai ihan elämiseenkin, jos asuivat jo omillaan, joten heillä riitti motivaatiota etsiä niitä töitä. Minulla oli kaikkea, mitä tarvitsin, joten ei edes huvittanut kilpailla niistä muutamista työpaikoista näiden epätoivoisten kanssa. Tuntui turhalta. Myöhemmin kyllä tuli huomattua, että sitä työkokemusta odotetaan olevan, ja sitten vähän harmitti.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuutonen vastaa: 1992 syntynyt on ollut varastotöissä pari ekaa kesää kun ei saanut oman alansa paikkaa, mutta sen jälkeen on hankkinut oman alan (kauppatieteet) työpaikan joka kesä. On ollut ostajana it-alan firmassa ja taloussuunnittelijan tuuraajana lakifirmassa.
1994 syntynyt valmistui sähköasentajaksi keväällä ja sen kaks ekaa kesäduunia olivat kunnan hommia, 4-6 viikkoa puutarhassa tai ruohonleikkuuta, sit amiksen ekan vuoden jälkeen haki ja sai hommia paikoista firmoissa joissa oli harjoittelemassa. Sähköalan pienkomponenttien valmistusta ja viime kesänä jo automaatioasennusta.
Miehen kanssa ollaan kumpikin ihan eri aloilla kuin lapset, minä taloushallinnossa ja mies on tutkija ja tuttavapiirimmekin sen mukainen eli ihan urpoja ollaan lasten opintoalojen suhteen jos työtä pitäisi suhteilla hankkia.
Meidän 2000 syntyneelle ei vielä kesätöitä ollut viime kesänä tarjolla, mutta nyt jo uhoaa kovasti, että ens kesänä aikoo vähintään mansikoita poimimaan. 2002 syntynyt ei vielä kesätöistä haaveile, vanhempien antama viikkoraha tuntuu riittävän. :=))
[/quote]
niin että olivatko lapset alaikäisiä tehdessään töitä? Poikani on syntynyt -97 ja varastohommiin ei nykyään pääse alle 18v.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:20"]
Mikä on asiassa yleinen mielipide tai työnantajien mielipide?
Itsellä on se käsitys, että tuonikäiseltä odotetaan jo aika paljon kokemusta, ja lisäksi menestystä opinnoissa.
[/quote]
Jos on normaalisti opiskellut, niin ainakin kahden kesän, mieluiten kolmen kesän kesätyökokemus tulisi olla ja ammatillisen tutkinnon suorittaneella tulee olla hyvin suoritettu työharjoittelu. Opintojen pitää olla edennyt normaalisti, mieluiten. Jos työkokemusta ei ole lainkaan, tulee mieleen, että mikä lusmu tämä on - eikö kesätyö ole kiinnostanut.