Ei saatu kutsua veljenpojan ristiäisiin
Minä ja mies ollaan erottu kirkosta eikä meidän lapsia ole kastettu. Kahden viikon kuluttua on veljenpojan ristiäiset, joihin meitä ei ole kutsuttu. Kun ihmettelin tätä äidille, niin sain vastauksen, että kun "se on uskonnollinen juhla ettekä te kuulu kirkkoon". Eivät kuulemma halua, että ristiäisiin tulee ketään, joka ei kastetta hyväksy.
Kommentit (45)
Onko ristiäisiin sitten kutsuttu kaikki muut vanhempien sisarukset? Ei me ainakaan kutsuttu yhdenkään lapsen ristiäisiin muita kuin kummit ja isovanhemmat. Ihan vain siitä syystä, että pienen vauvan kanssa en jaksanut ruveta valmistelemaan kauhean isoja juhlia.
ihme kommentteja. Veikkaanpas, että täällä provoilevat muutkin kuin ap
Itse ainakin mielelläni osallistun kirkkohäihin ja ristiäisiin vaikken kirkkoon kuulukkaan. Kunnioitan muiden vakaumusta ja toivon muiden kunnioittavan omaani. Minun kohdalla ainakaan ateisteuteeni ei kuulu mitään kirkko-, uskonto- tai muutakaan vihaa.
Ei sillä ettei kuulu kirkkoon ole kyllä mitään tekemistä itse uskon kanssa. Itse en kuulu kirkkoon eikä poikamme myöskään saa lapsikastetta, mutta olen/olemme kyllä uskovaisia. Lapsemme sensijaan siunataan.
Sitä paitsi nykyäänhän luterilaiset järkkäävät ristiäisiä ilman uskoakin ja toimituksen merkitys on joku aivan muu kuin oikeasti kuuluisi olla.
Jos ihminen ei kuulu kirkkoon se näyttää uskovalle siltä ettei tätä kiinnosta kirkolliset menot? Saattehan kuulla nimen kuitenkin niin miks pitää mennä virsiä laulamaan ja ruokaa syömään sinne uskovaisten juhliin.
Niinkuin joku sanoi ei voi ottaa rusinoita pullasta. Uskovaisilla uskovaisten juhlat pakanoilla pakanoiden saatananpalvojilla omansa ja ateisteilla ei vissiin mitään?
Jos ihminen ei kuulu kirkkoon se näyttää uskovalle siltä ettei tätä kiinnosta kirkolliset menot? Saattehan kuulla nimen kuitenkin niin miks pitää mennä virsiä laulamaan ja ruokaa syömään sinne uskovaisten juhliin.
Niinkuin joku sanoi ei voi ottaa rusinoita pullasta. Uskovaisilla uskovaisten juhlat pakanoilla pakanoiden saatananpalvojilla omansa ja ateisteilla ei vissiin mitään?
Ei sillä kirkkoon kuulumisella ole kyllä nykyään mitään tekemistä uskonnon suhteen. Itse olen uskovainen vaikken kirkkoon kuulukkaan, eikä lapsemme saa lapsikastetta vaan siunauksen. Ja nykyisin luterilaiset järkkkäävät
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 22:21"]Jos ihminen ei kuulu kirkkoon se näyttää uskovalle siltä ettei tätä kiinnosta kirkolliset menot?
[/quote]
Itse erosin kirkosta parikymmentä vuotta sitten saatuani saman verran mätkyjä kuin mitä oli mennyt kirkollisveroa. Käyn silti joka vuosi joulukirkossa ja aina kun on jokin syy käyn kirkossa muutenkin. Eroaminen oli lähinnä verotekninen asia, ei se mihinkään muuhun ole vaikuttanut :-)
Ei sillä kirkkoon kuulumisella ja uskolla ole mitään tekemistä keskenään! Itse en kuulu kirkkoon, eikä lapsemme saa lapsikastetta, olen kuitenkin uskovainen. Lapsemme kyllä siunataan.
Nykyisinhän luterilaiset järkkäävät ristiäisiä ilman uskoakin.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 22:21"]Jos ihminen ei kuulu kirkkoon se näyttää uskovalle siltä ettei tätä kiinnosta kirkolliset menot?
[/quote]
Itse erosin kirkosta parikymmentä vuotta sitten saatuani saman verran mätkyjä kuin mitä oli mennyt kirkollisveroa. Käyn silti joka vuosi joulukirkossa ja aina kun on jokin syy käyn kirkossa muutenkin. Eroaminen oli lähinnä verotekninen asia, ei se mihinkään muuhun ole vaikuttanut :-)
[/quote]
Valtaosa suomalaisista on tapauskovaisia, ruikuttaa noista kirkollisveroista siinä ku muistakin veroista muttei eroa kuitenkaan. Ite oon eronnu samoin mun mies.
Kuinka paljon olette paasanneet omaa vakumustanne? Jos kaste on erittäin tärkeä veljellesi ja tämän puolisolle, niin ehkä eivät halua pilata tuota tilaisuutta paasaamisella omaa vakaumustaan vastaan.
Mä maksan kirkollisveroa jo ihan meripartion ja iltapäiväkerhon takia, en ole kokaan uskonut mihinkään, mutta on osa kulttuuria, jota tosin Suomessa raiskataan tällä hetkellä innokkaasti.
Minä olen eronnut kirkosta, en ole millään tavalla uskonnollinen, enkä ymmärrä tapakristittyjä. En halua olla missään tekemisissä kirkon/uskonnollisuuden kanssa ja ainakin meidän suvussa on hoidettu asiat niin ettei minua kutsuta kirkkoon, mutta tulen sitten uskonnollisen osuuden jälkeen juhlapaikalle onnittelemaan. Näin on menty häät ja kastajaiset, eikä kenelläkään ole ollut paha mieli.
Miksi kirkosta eronneet pitäisi kutsua ristiäisiin, häihin tai hautajaisiin?
Eivätkö he nimeen omaan ole halunneet irtautua näistä juhlista samalla, kun ovat eronneet kirkosta?
Miksi teidät pitäisi kutsua kirkolliseen juhlaan, kun ette edes kuulu kirkkoon?
Miksi te pakanoina edes haluatte mennä ristiäisiin? Ristiäisissä lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi. Kai tiesit tämän? Nimen antamisen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Nimen ehditte kuulla myöhemminkin.
Olisin vain ilahtunut, jos meitä ei kutsuttaisi ristiäisiin. Tilaisuuden tarkoitus on ottaa lapsi seurakunnan jäseneksi. Sisarusten lapsia pääsee kyllä tapaamaan muutenkin. Tietysti menen jos kutsutaan.
Häissä jumalan antama siunaus avioliitolle on yleensä pienessä sivuosassa. Jos jollakin on niin voimakas vakaumus, että ainoastaan kerhon maksavat jäsenet ovat tervetulleita paikalle, jättäköön meidät kutsumatta.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 21:15"]
Itse olen iloinen, jos meitä ei kutsuta ristiäisiin. Olimme sukulaislapsen ristiäisissä vähän aikaa sitten ja olipahan kokemus kirkkoon kuulumattomalle.. tunsin itseni kyllä NIIN ulkopuoliseksi. Todellakin uskonnollinen tilaisuus, johon en ateistina hinkua.
Eli olisin vaan tyytyväinen ap:n tilanteessa. En ole kyllä ikinä edes kuulunut kirkkoon, joten suhtautumiseni voi siksikin olla ihan eri kuin ap:lla, joka on eronnut kirkosta.
[/quote]Myötähäpeän tunne ristiäisissä on todella suuri. Sen oikein aistii kun jokaista läsnäolijaa itseäänkin hävettää kun oikeasti kukaan ei tarinoihin usko ja silti kuulutaan kirkkoon.
Itse olisin iloinen ettei minua tuollaisiin teennäisiin juhliin kutsuttaisi.
Olen uskovainen ja vahvasti sitä mieltä, että tän on oltava provo. Koska uskon, että jokainen uskova haluaa saada myös ateistisukulaiset kirkolliseen tilaisuuteen/ perhejuhlaan. Kaikista helpoin keino saada ihmiset Jumalan sanan kuuloon on kutsua heidät lähisuvun juhlaan. Piilokäännytystä siis. :) Uskovaiset eivät huutele mitään rusinoita pullasta juttuja, vaan vilpittömästi haluavat kaikki paikalle.
Riippuu varmaan siitä, kuinka "kuulutat" tätä kirkkoon kuulumattomuutta... Muistan nimittäin oman mummoni hautajaisista, kun serkkuni 18v, juuri kirkosta eronnut, oli paikalla. Hän sitten kovaan ääneen muistotilaisuudessa esimerkiksi julisti, ettei usko esimerkiksi taivaaseen pääsyyn jne., mikä taas oli esimerkiksi todella uskonnolliselle tädilleni kova paikka (ja useampi muukin pahoitti mielensä melko pahasti). Ei tullut minullekaan mieleen kutsua tätä kyseistä serkkua esimerkiksi häihini ihan siitä syystä, että hänellä on selkeästi jotain antipatioita kirkkoa kohtaan. En olisi jaksanut kuunnella hänen mielipiteitään kirkkovihkimisestä ym. tärkeänä päivänä ja eipä ole hän saamassa kutsua ristiäisiinkään samasta syystä.
No toihan ihan ok mitä suuremmassa määrin. Teidän vakaumustanne selvästikin kunnioitetaan. Mitä ihmettä valitat?
Juurikin olimme ainoina kirkosta eronneina lähisuvun ristiäisissä ja olimme kasteen todistajia. Puhekielessä "epävirallisia kummeja" olemme nyt. Olen erittäin otettu ja ylpeä tittelistä. Kukaan ei katsonut kieroon ja ovat olleet mukana nimiäisissä sekä siviilivihkimisessämme.