Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koittakaa jo tajuta: kummi EI OLE LAHJAKONE!

Vierailija
14.11.2013 |

Ihan järkyttäviä joululahjatoiveita taas kummilasten vanhemmilta. Yksi toivoo 85e lahjaa, toinen 50e lahjaa, kolmas onneksi vain 15e lahjaa. Opiskelijana en todella pysty irrottamaan 150e pelkästään kummilasten joululahjoihin, sillä summa on koko tämän vuoden lahjabudjettini (jolla pitäisi saada lahjat myös poikaystävälle, sisaruksille ja vanhemmille).

Miksi ihmeessä kummilasten vanhemmat kuvittelevat, että kummin tehtävä on ostaa jotakin todella mahtavaa? Joka ikiselle kummille olen kummiksi pyydettäessä sanonut, että en sitten pysty nyt enkä todennäköisesti tulevaisuudessakaan mitään suuria lahjoja ostelemaan, ja sen on sanottu olevan ihan ok. Eikö 85 euron lahjatoive kuitenkin ole mielestänne aika suuri??

Eikä ole kyse siitä, että muistaisin lapsia vain jouluisin - vähintään kortit ja pienet oheislahjat (kirjekuoreen mahtuvia kuten tikkari, tarroja, ilmapalloja, cd-levy tms) lähtee joka synttäri, joulu, ystävänpäivä, osin vappu jne...  Sitten tietysti jos juhlapäivänä nähdään, niin saa ihan "kunnon" lahjan, mutta ei mitään yli 20 euron edestä.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummilapseni ovat vielä sen verran pieniä, että tuskin ovat itse lahjatoiveensa esittäneet, enemmän kyseessä on vanhempien toiveita (varsinkin tuo 85 euron lahjatoiveen esittänyt kummilapsen äiti toivoo lapselleen aina klassikkolelulahjoja, brioa jne. Olen nähnyt kun hänen lapsensa avaa lahjojani - ne eivät kiinnosta lasta!).

Nähdäkseni kummin ajatellaan olevan mukava extrakustantaja kaikelle sille, mitä lapsille haluttaisiin hankkia - kalleimman pään lahjat ostatetaan sitten surutta kummeilla.

Tuosta 15 euron lahjasta tiedän että sitä on lapsi toivonut juuri itse, sillä lahjatoive on niin eriskummallinen ja olen nähnytkin sitä hänen toivoneen (tyyliin teräskattila, en kehtaa paljastaa tarkemmin jottei minua tunnisteta). Sen aionkin ostaa, mutta nuo monen kymmenen euron vehkeet jätän kyllä ostamatta, sori vaan.

Ja tarkennuksena vielä, että olen itse kummilasten vanhemmilta lahjatoiveita kysynyt, lähinnä mitä kummilapsi tarvitsisi tai olisi vailla. Näköjään oletus on, että kun viime jouluna lahja maksoi sen ja sen verran, tänä jouluna summaa voi kysymättä korottaa muutamalla kympillä, onhan lapsikin kasvanut.

Antakaa vinkkejä miten pääsen kiemurtelemaan tästä irti, aaa!

-AP

Vierailija
2/35 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kysy enää! En itsekään ihan ymmärrä tuota, jos kummilla/isovanhemmilla ostatetaan kaikkea, itse en kehtaa.

Toisaalta sekin ärsyttää että ikinä ei kysytä mitä voisi tarvita, vaan ostetaan sitten jotain ihan ihme krääsää millä ei mitään tee... näin meillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyit mitä tarvitaan ja sait vastauksen. 

Vierailija
4/35 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuoko puki ne lahjat, ei lapsi voi tietää saiko kummilta 80e lahjan vai 10 e

Vierailija
5/35 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisko sunkin ap kannattanu vähän miettiä, ennenkuin änkesit kummiksi. Ja toisekseen kun tuo on sulla ajoissa tiedossa, että joululahjoja ym. kaivataan ja kummilapsia on noin monta, niin miten on mahdotonta muka alkaa ajoissa säästämään rahaa lahjoihin? Katso peiliin, sieltä se vika löytyy. Ei kummilapsista.

Vierailija
6/35 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 19:06"]

Kysyit mitä tarvitaan ja sait vastauksen. 

[/quote]

Toki, mutta pyysin vinkkejä, en lähes komentomuotoista "tilaa verkkokauppa.com peli Anaheim Shockwoofer", hinta 49,90e.

Ja mielestäni on kohteliasta kysyä, mitä lapselle, joka ei välttämättä vielä itse osaa kertoa mitä haluaisi, voisi ostaa joululahjaksi. Kahdestakin syystä, eli siksi ettei tulisi ostettua jotakin täysin turhaa tai tuplalahjoja, ja myöskin siksi, että koska tulot ovat opiskelijana tosiaankin aika vähäiset, ei huvittaisi laittaa rahojaan turhan lahjan muodossa "hukkaan".

-AP

Vierailija
7/35 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 19:42"]

No olisko sunkin ap kannattanu vähän miettiä, ennenkuin änkesit kummiksi. Ja toisekseen kun tuo on sulla ajoissa tiedossa, että joululahjoja ym. kaivataan ja kummilapsia on noin monta, niin miten on mahdotonta muka alkaa ajoissa säästämään rahaa lahjoihin? Katso peiliin, sieltä se vika löytyy. Ei kummilapsista.

[/quote]

Kopsahtikos siellä omaan nilkkaan? ;) Oletko ajattelematta asiaa pyytänyt lastesi kummeilta kenties soittimia, sisustussäkkituoleja, pleikkaripelejä? Legosettejä, kauko-ohjattavia autoja, Stigoja?

Kummilapsianihan en ole tässä syytellyt, vaan vanhempiaan, ellei se selväksi jo käynyt. Kummin tehtävä EI OLE ostaa lahjoja, vaikka se nykyisin hyvin tavallista onkin. Moni ei tätä näytä tietävän.

Lisäksi ihan vain tarkennukseksi tuolle yllä kirjoittavalle, että en ole hingunnut yhdenkään kummilapseni kummiksi, itse asiassa olen jokaisena kolmena kertana sanonut, etten ole erityisen innoissani tehtävästä. Vanhemmat ovat tämän ymmärtäneet, ja silti toivoneet, että alkaisin kummiksi, joten kieltäydypä siinä sitten... Varsinkin siinä vaiheessa, kun minulla jo on kummilapsi(a): se, etten oikeastaan haluaisi olla kummi, ei oikein enää ensimmäisen kummilapsen jälkeen ole kelvannut perusteeksi kieltäytyä.

Kummilasteni vanhemmat ovat ystäviä ja sukulaisia, joiden lapsia todennäköisesti muistaisin muutenkin, joten kummius on sinänsä "helppo tehtävä", jos pelkkiä lahjoja ajatellaan - ellei siitä syntyisi tämmöinen haloo joka helkatin joulu. Kristillinen, kasvatuksellinen ja hätätapauksiin ja kriiseihin liittyvä kummin vastuu taas on eri juttu.

Vierailija
8/35 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni kun sai esikoisensa, niin tälle pyydettiin kuusi kummia. Saivat toisen ja pyysivät mua yhdeksi kummiksi. Kyselin näiltä, että mitä haluavat kummiuidelta.. Selittelivät kristillisestä kasvatuksesta ja aikuiskaverina olosta.. Kysyin vielä noi esikoisen kummit läpi ja kaikki olivat täysin kyllästyneet kummina olosta kolmen vuiden ajalta,

Käly aina synttäreiden ja joulun läheatyessä laittaa tekstarin, että mitä muksu haluaa lahjaksi. Yleensä hinnat pyörii viidenkympin kalliimmalla puolella. Jos kummi ei osta vaadittua lahjaa, niin saa paskamyrskyn niskaansaniskaansa.

Tässä valossa kieltäydyin kummiudesta kohteiaasti. En selitellyt sen kummosempia. Käly suuttui, enkä ole sen jälkeen tavannut heidän perhettään. Näiden kuluneen neljän vuoden aikana veljeni on soitellut salaa mulle muutaman kerran. Haluaa pitää vaimoonsa välit kunnossa. On se semmoineö vässykkä.

Vierailija
9/35 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 19:59"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 19:42"]

[/quote]

Kopsahtikos siellä omaan nilkkaan? ;) Oletko ajattelematta asiaa pyytänyt lastesi kummeilta kenties soittimia, sisustussäkkituoleja, pleikkaripelejä? Legosettejä, kauko-ohjattavia autoja, Stigoja?

Kummilapsianihan en ole tässä syytellyt, vaan vanhempiaan, ellei se selväksi jo käynyt. Kummin tehtävä EI OLE ostaa lahjoja, vaikka se nykyisin hyvin tavallista onkin. Moni ei tätä näytä tietävän.

Lisäksi ihan vain tarkennukseksi tuolle yllä kirjoittavalle, että en ole hingunnut yhdenkään kummilapseni kummiksi, itse asiassa olen jokaisena kolmena kertana sanonut, etten ole erityisen innoissani tehtävästä. Vanhemmat ovat tämän ymmärtäneet, ja silti toivoneet, että alkaisin kummiksi, joten kieltäydypä siinä sitten... Varsinkin siinä vaiheessa, kun minulla jo on kummilapsi(a): se, etten oikeastaan haluaisi olla kummi, ei oikein enää ensimmäisen kummilapsen jälkeen ole kelvannut perusteeksi kieltäytyä.

Kummilasteni vanhemmat ovat ystäviä ja sukulaisia, joiden lapsia todennäköisesti muistaisin muutenkin, joten kummius on sinänsä "helppo tehtävä", jos pelkkiä lahjoja ajatellaan - ellei siitä syntyisi tämmöinen haloo joka helkatin joulu. Kristillinen, kasvatuksellinen ja hätätapauksiin ja kriiseihin liittyvä kummin vastuu taas on eri juttu.

[/quote]

Edelleenkin: MIKSI RUPESIT? Ja edelleen katso peiliin. Siihen et vissiin vieläkään pystynyt. Ihmetyttää nämä valittajat.

Vierailija
10/35 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en tajua miksi pitää suostuvammojen lapsen kummiksi ja sitten valitetaan kun pitäis viettää aikaa ja ostaa pari lahjaa vuodesta tai ajella parin sadan kissan päähän synttäreille.. Huoh, kannattaisiko ihan peilin edessä harjoitella sitä ei sanaa niin ei tarvis kuunnella rutinaa.

itsellä on kaksi kummilasta, vietän heidän kanssa 1-2 päivää kuukaudessa, ja. Ostan 25-50e lahjan kaksi kertaa vuodessa

Vierailija
11/35 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti. Miksi rupesit? Siksi kun pyydettiin. On erittäin epäkohteliasta kieltäytyä kummin tehtävistä. Omien kummilasteni vanhemmat osaavat onneksi käyttäytyä, itseasiassa kaikki jotka tunnen käyttäytyvät paremmin kuin suurin osa tällä palstalla.

Vierailija
12/35 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeintä on kun kummilapsi tai hänen vanhempansa pommittavat lahja/rahavaatimustekstareilla nimipäivänä, syntymäpäivänä, joulun alla, rippiäisten alla, koulun päättyessä etc. Sitten ollaan vihaisia ja mökötetään kun ei herunut enempää. Kummilapsi ei ole ikinä ollut kiinnostunut seurastani, lähettänyt korttia tai kuvaansa. Tympii koko homma!

Vierailija
13/35 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 20:17"]

Ei helvetti. Miksi rupesit? Siksi kun pyydettiin. On erittäin epäkohteliasta kieltäytyä kummin tehtävistä. Omien kummilasteni vanhemmat osaavat onneksi käyttäytyä, itseasiassa kaikki jotka tunnen käyttäytyvät paremmin kuin suurin osa tällä palstalla.

[/quote]

Kiitoksia tsempistä :) Tosiaankin, vaikka kummin tehtävä ei ole houkutellut, olen pyydettäessä kummin tehtäviin suostunut, mutta ensin olen kummilasteni vanhempien kanssa keskustellut siitä, mitä he minulta kummina toivovat, ja joka kerta olen kuullut, että "mitään lahjoja" eivät minulta odota. Ovat toivoneet sitä, että olisin lapsen kasvussa mukana.

Ääni kellossa on kyllä totaalisesti muuttunut, paitsi tämän yhden kummilapsen vanhempien kohdalla. Tämä kummilapsi on myös se, jonka kanssa eniten vietän aikaa: hänen vanhempansa toivovat vain, että minä saisin olla heidän lapsensa kanssa, ja heidän lapsensa saisi olla minun kanssani. Välillä olen lapsenvahtina, välillä käyn muuten vain kylässä, välillä käyvät meillä. Tällaisessa kummisuhteessa lahjojen ostaminen onkin mukavaa (sellaisessa, jossa kummilapsen vanhempien yhteydenotto koskee aina jonkin asian PYYTÄMISTÄ, ei ole).

-Ap

Vierailija
14/35 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule oma vikasI. Tässä sulle apua, jos  et itse osaa. Kysyt seuraavan kerran lahjatoiveen ja sanot että hintaluokassa 10- 15 euroa. Meidän lasten kummi ostaa lahjan joka maksaa 250 euroa. Yleensä antaa lahjarahaa 200 euroa per vuosi.  Toinen kummi ei anna enää mitään. Ei jouluna , eikä synttäreillä. Nämä kummit on vielä sisaruksia.

Vierailija
15/35 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirja on aina hyvä lahja.

Vierailija
16/35 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummit ei todellakaan ole lahja/lapsenvahtikoneita!

Omalla lapsellamme on kolme kummia, eikä ikinä  koskaan oleteta että ostaisivat/vahtisivat lasta.

Jo kummiksi kysyttäessä kerroimme "samaan lauseeseen" ettemme todellakaan odota että kummi osallistuu lapsen kustannuksiin tai hoitaisi lastamme ilmaiseksi.

Kun kummit ovat sitten kysyneet lahjatoiveita ollaan vastattu ettei tarvitse mitään (Koska jos _tarvitsee_ on se mielestämme vanhempien homma hankkia!)

mutta pitää esimerkiksi palloista. 

Lapsemme kummeille ostetaan myös lahjat synttäreinä ja jouluna (ja toki pidetään yhteyttä vähän väliä muutenkin) Edellinen kummille annettu lahja maksoi n 100e, toiselle ostettu maksoi 15e. Jokaiselle ollaan ostettu sellaista mitä olemme kokeneet mieleisiksi ja kiitosta onkin tullut siitä että ollaan ajatuksella hankittu.

Itsellämmekin (minulla ja miehellä) on kummilapsi ja ostetaan juuri sitä mikä sattuu sopimaan fiilikseen/budjettiin. ...

Vierailija
17/35 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummeiksi pyytäessämme sanoimme näille kolmelle ihmiselle, että me emme milloinkaan koskaan ikinä odota, että he ostaisivat lapsellemme lahjoja tai erityisesti viettäisivät aikaa (yökylät, matkat, huvipuistot jne.) hänen kanssaan. Toivoimme, että kummit aina joskus poikkeaisivat kahvilla, jotta lapsi oppisi tuntemaan heidät, ja että he tulevat ristiäisiin ja rippijuhliin. Muutoin voi vaikka heittää joskus onnittelukortilla. Rippiristikin voi olla kimppalahja kaikkien kummien ja meidän vanhempien kesken.

Vierailija
18/35 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 20:44"]

Kirja on aina hyvä lahja.

[/quote]

dvdekin on lapselle usein mieluisa, sama se jos äiti tai isä ei tykkäisikään. 

Vierailija
19/35 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sanonut lasteni kummeille, että emme missään tapauksessa odota heiltä kovin kalliita lahjoja. Kummeiksi otimme meille tärkeitä ihmisiä, emme miettineet heidän rahatilannetta. Minulla ja miehelläni on yhteensä 5 kummilasta ja jokaiselle annetaan korkeintaan 20e maksavat lahjat. Toiveen voi kysyä, mutta silti voi ilman syyllisyytä antaa jonkin muun. 

Vierailija
20/35 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aloittanut jo kummimuksun hemmottelun vaikka parka ei ole vielä vatsastakaan päässyt. Poispilattu kummin osalta jo ennen syntymää... :) 

Onko tämä jotenkin yleistä, että kummeille heitetään oikeasti semmoisia 80 - 100 € ja siitä ylöspäin olevia lahjatoiveita? En kyllä itse kehtaisi esittää tällaisia toiveita, eikö ne kalleimmat lahjat voi vanhemmat itse hankkia. Ja kyllä, 70 - 80 € on kyllä iso summa. Ja on vaikea kuvitella, että ihan pirpanainen lapsi/taapero/vauva kaipaisi juuri sitä-ja-sitä-lelua jonka hinta on vähintään 299 € tarjouksessa. Sen ikäinen saisi varmaan viihdettä ihan käpylehmistäkin. :) 

Terv. tuleva kummi joka metsästää netistä DIY-leluja. :D