Koittakaa jo tajuta: kummi EI OLE LAHJAKONE!
Ihan järkyttäviä joululahjatoiveita taas kummilasten vanhemmilta. Yksi toivoo 85e lahjaa, toinen 50e lahjaa, kolmas onneksi vain 15e lahjaa. Opiskelijana en todella pysty irrottamaan 150e pelkästään kummilasten joululahjoihin, sillä summa on koko tämän vuoden lahjabudjettini (jolla pitäisi saada lahjat myös poikaystävälle, sisaruksille ja vanhemmille).
Miksi ihmeessä kummilasten vanhemmat kuvittelevat, että kummin tehtävä on ostaa jotakin todella mahtavaa? Joka ikiselle kummille olen kummiksi pyydettäessä sanonut, että en sitten pysty nyt enkä todennäköisesti tulevaisuudessakaan mitään suuria lahjoja ostelemaan, ja sen on sanottu olevan ihan ok. Eikö 85 euron lahjatoive kuitenkin ole mielestänne aika suuri??
Eikä ole kyse siitä, että muistaisin lapsia vain jouluisin - vähintään kortit ja pienet oheislahjat (kirjekuoreen mahtuvia kuten tikkari, tarroja, ilmapalloja, cd-levy tms) lähtee joka synttäri, joulu, ystävänpäivä, osin vappu jne... Sitten tietysti jos juhlapäivänä nähdään, niin saa ihan "kunnon" lahjan, mutta ei mitään yli 20 euron edestä.
Kommentit (35)
Hyi. Kuulostipa kauheelta nuo odotukset näin tulevalle kummille. Onneksi toinen kummilapseni vanhemmista on minulle läheistä sukua ja tietää ettei rahaa ole mihinkään hienoihin merkkilahjoihin. Puolisonsakin varmasti ymmärtää ja heidät tuntien ajatus on tärkein, ei lahjan arvo. He eivät varmastikkaan nyrpistäisi nenäänsä edes kirpputorilahjalle. 80e on todella iso summa, muistan kun pienenä sain kummiltani ystäväkirjan lahjaksi ja voi että oli pieni lapsi onnellinen. Ei lahjan tarvitse kallis olla että se tekee lapsen iloiseksi. Jos ainoastaan lahjat tekevät kummilapsen (tai vaikka ne vanhemmatkin..) onnelliseksi, voisi jo miettiä kummiuden syvimpiä asioita ja ehkä opettaa lapselle mikä elämässä on oikeasti tärkeää :). Materian sijaan.
Minä sanoin lapsille kummeja pyytäessä, että ei ole yhtään mitään velvoitteita. Riittää, kun annatte nimenne, että lapsi saadaan kastettua.
Ja näin on ollut hyvä. Meillä on pysyneet välit kaikilla suvussa ja lähipiirissä hyvänä, kun kummeja ei ole kukaan rassannut. Kummi on ollut vain se pakko, että saadaan liitettyä kasteen myötä kirkkoon.
Ja sukulaisten ja tuttujen lapsista kyllä välitetään ilman mitään teennäistä kummijuttua.
Olen itse eronnut kirkosta ja se onneksi estää sen, että pitäisi kieltäytyä niiden kummikutsuisa, jotka haluaa, että se kummi on jotain speciaalia juuri heidän lapselleen.
No ei todella kirja ole aina mieluinen lahja, meillä kummi toi AINA kirjan vaikka tiesi ettei lapsi pidä niistä..
Onneksi on vain yksi kummilapsi enkä sitäkään ole nähnyt vuosiin. Halvaksi tulee.
Kannattaa lasten vanhempien tutustua myös seurakunnan kumminäkemykseen, eli siihen johon kummi tässä tehtävässä sitoutuu. Kummi ei valitettavasti ole senkään mukaan mikään maallisten toiveiden toteuttamisautomaatti.
Kyllä tuli minullekin noita 100€+ lahjatoiveita taas - ja kyseessä on siis vielä alle kouluikäinen nappula. Kummilapsi on siis veljeni lapsi eli sukua ollaan ja varmasti tietää niin veli kuin hänen vaimonsa, ettei meillä raha kasva puussa. Kun vähän kyselin äidiltä, että mitä olisi nyt toiveissa/tarpeen, niin tuli esim. tietty haalari (hinta +100€), pelikone (väh. 100€) jne. Sitten vielä sanoi, että joku samsungin (kallis) älypuhelin olisi hyvä, kun koulukin alkaa syksyllä, mutta "ehkä ostavat sen itse sitten alesta". Ei kyllä mielestäni kuulu ihan kummille ostattaa ylipäätään jotain haalareita ja kännyköitä... Sitten kun vielä nuo lahjat ovat "joulupukilta", niin ei lapsi edes tiedä, keneltä lahjat tulevat... Yleensä panostankin vähän enemmän synttärilahjoihin, koska ne saa sentään antaa itse ;) Mutta en silloinkaan kyllä mitään satasen lahjaa osta!
Muistaminen ylipäätänsä olisi kummeilta kivaa.Meillä kummit ei muistanut ollenkaan edes kortilla 1 vuotis päivää,eikä juuri muutenkaan.Oma mieheni ostaa kyllä ihan pyytämättä serkkunsa lapselle kalliita lahjoja (yli 50e),jonka sylikummi on.Mutta minulle marmattaa kun ostan sisareni lapsille euron suklaapukit ja siskoni poika (jonka sylikummi mieheni on),sanoo ettei saa ostaa sitten mitään kallista syntymäpäivä lahjaa.Nöyränä sitten sanoin,ettei mennyt kuin 8e synttärilahjaan.Hiemanko väärin?
No, kasvatustehtävä kummeus on. On hyvä opetella kohtuutta ja pieniä pettymyksiä. Ei pienet käsitä onko toive liian kallis.
Paitsi minä! Iihhanaa katsoa mitä kaikkea voisinkaan ostaa pienelle.
Ostetaan kaveriporukassa kummilapsille noin 30 euron lahjoja. Kaikki työssäkäyviä, hyvin toimeen tulevia ihmisiä eli varaa olisi paljon kalliimpiinkin. Riittää hyvin että lahja on mieluinen, ei sen välttämättä tartte olla kallis
Toiveet on toiveita, ei ne aina toteudu.
Kyllä mä oletan, että kummi muistaa lahjalla, mutta toisaalta me tietenkin muistetaan myös kummeja lahjalla, eikä kyllä lähetetä mitään tiettyä toivetta. Jos ne kysyy että mitä lapselle niin ympäripyöreesti sanoisin lelu/vaatteita tms, en mitään tiettyä ja iskisi hintaa tiskiin. AIka tylyä kavereiltasi tuollainen. Tylsää saada vain lahjoja jotka tietää etukäteen!
häh. toiveet on toibeita voit päättää hankkia jotain muuta.