Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkotiin vieminen aamuisin

Vierailija
14.11.2013 |

Miten te muut hoidatte aamulla lapsen päiväkotiin viemisen, jos molemmat vanhemmat käyvät töissä? Herääkö teillä jompikumpi aikaisemmin, että ehtii töihin aikaisemmin ja vastaavasti hakemaan aikaisemmin? Vai oletteko molemmat samaan aikaan hereillä ja lähdössä töihin? Kumpi hoitaa aamulla päivävaatteiden pukemisen ja ulkovaatteiden pukemisen?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole päiväkoti-ikäisiä lapsia, mutta olen huomannut yleisimmän järjestyksen olevan tämä: 

- äiti laittaa lapsille illalla kaikki vaatteet valmiksi, koska isä ei osaa ajatella

- äiti herää aikaisin, nauttii rauhallisesta aamusta ja lähtee töihin viimeistään kun muu perhe herää

- isä pukee mitä on "käsketty" ja vie lapset ja menee töihin

- äiti hakee lapset, käy kaupassa tekee ruuan, siivoaa ja pyykkää

- isä tulee töistä ja harrastuksista kun viitsii, mutta usein isän tehtäviin kuuluu lasten iltatoimet (kun äiti valitsee niitä vaatteita seuraavalle päivällä, siivoaa ja pyykkää)

Vierailija
22/36 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vuoroviikoin joko aamu tai iltavuoro, joten aamuvuorolla mies vie ja minä haen ja iltavuorolla minä vien ja mies hakee. Joskus helpottaisi jos lapsen raskisi viedä hoitoon 8:ksi tunniksi päivässä niin viikonlopun siivouksen ja kauppareissut voisi hoitaa jo perjantaina... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustellaan illalla, monelta kumpikin lähtee aamulla. Lähtöajat vaihtelee, on liukuva työaika, mies saattaa mennä päivästä riippuen tapaamisiin eri paikkoihin yms. Jos toisella on aikainen lähtö ja toisella ei niin kiire, se, jolla ei ole niin kiire, vie lapsen. Jos toinen lähtee selkeästi myöhemmin, hän vie lapsen.

Pääsääntöisesti se joka vie, huolehtii lapsen vaatteet ja aamutoimet. Toinen voi autella ehtiessään.

Meillä kyllä mieskin osaa ottaa kaapista vaatteet ja katsoa, mitä tarvitaan ja millainen ilma on.

Se hakee, joka pääsee aikaisemmin kotiin. Jos toisella on tärkeä työmatka tai aamulla aikaisin tärkeä palaveri tms. niin toinen pyrkii joustamaan ja järjestämään menonsa niin, että siihen tärkeään tapaamiseen ehtii hyvin ja ei tarvitse stressata lapsen viemisellä. Tämä toimii siis kumminkin päin - puolin ja toisin joustetaan.

Vierailija
24/36 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätään samaan aikaan, minä laitan päiväkotilaisen ja alakoululaisen vaatteet valmiiksi, herättelen ja vahdin että pukevat. Mies hoitaa tällä aikaa omat aamutoimensa. Hoidan päiväkotilaisen ulkovaatteisiin ja mies vie päiväkotiin. Minä jään vielä hetkeksi kotiin, teen omat aamupuuhat ja odotan kunnes koululainenkin on lähtenyt. Ja iltapäivällä pääsen aikaisemmin kotiin (teen lyhennettyä työpäivää), joten haen lapsen päiväkodista.

Menee mukavasti näin. Joskus vien pienemmän päiväkotiin, jos miehellä on aikainen lähtö töihin.

Vierailija
25/36 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen vuorotyötä joten olen aina se joka vie lapsen hoitoon. Kun menen aamulla seitsemäksi, herätään miehen kanssa yhtäaikaa, viideltä. Siinä ehtii rauhassa laittaa itsensä ja syödä aamupalan. Minä herätän lapsen ja puen päivävaatteet. Mies tulee auttamaan ulkovaatteiden kanssa varsinkin nyt, kun on jo enemmän vaatetta. Minä sitten kerään kasaan tavarat, sulattelen auton yms.

Aamuvuoropäivinä minä myös haen lapsen, koska työni loppuvat aikaisemmin. Iltavuoropäivinä lapsi luonnollisesti menee myöhemmäksi hoitoon ja mies hakee häent.

Vierailija
26/36 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen äitiyslomalla, mutta viime vuosi meillä mentiin niin että mies lähti aikasin töihin ja minä myöhemmin. 

katsoin vaatteet illalla valmiiksi. 

sinänsä lähteminen oli helppoa kun lähdettiin sen verran myöhään että lapset heräsi omia aikojaan Jolloin olivat virkeitä aamulla. Pukivat sitten itse, pestiin hampaat, ulkovaatteet päälle ja ulos ovesta. Silloin jos varsinkin pienempää 2v:tä joutui herättelemään niin oli kyllä niin kiukkuinen että hänet täytyi kyllä pukea. Muutenkin tietty sellaisia aamuja että ei haluata lähteä jne oli satunnaisesti. 

ite nappasin kahvin ja leipäpalan lasten pukiessa. Usein heräsin 20-30min ennen kuin piti olla ulkona ovesta. Meikkasin sitten töissä..

Vierailija
27/36 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti minä vien aina, todella poikkeuksellista, että mies veisi. Minä myös yleensä haen, kerran tai kaksi viikossa mies hakee, kun itse olen pidempään töissä. Minä myös huolehdin vaatteet ym yhteydenpidon päiväkotiin

Vierailija
28/36 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni noon, että mies vei, minä hain. Itsellä työmatkaajoten lähdin ennen kuin mies ja lapsi edes heränneet. Hain sitten siinä klo 15 pois. Tuo kyllä meilläkin, että valmiiksi piti katsoa lapsen vaatteet, muuten mies olisi saattanut puke aties mitkä haalistuneet ja rähjäiset kotivaatteet :D ei ne miehet niin aina keskity moisiin. 

Vierailija
29/36 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ärsyttää suunnattomasti se, että mieheni ei oikein tunnu ymmärtävän, että toisen meistä olisi hyvä päästä lähtemään aamuisin tarpeeksi ajoissa, jotta ehtii hakea lapsen ennen kuin hoitoaika päättyy. Meillä on harva se aamu nahistelua siitä, että minä yritän lähteä siinä vaiheessa kun mies alkaa syömään aamupalaansa ja tietysti lapsikin siinä kohti alkaa haluta jotain suuhunpantavaa. Lapsi siis syö päiväkodissa aamupalan, ei kotona, koska siihen ei vaan ole aikaa. (Ja joo, jos on sellainen tilanne, että lapsi onkin herännyt aikaisemmin ja minä olen vasta syömässä aamupalaa, annan toki lapsellekin)

Miehen mielestä minun pitäisi tulla ruokkimaan lasta ja siis myöhästyä töistäni.

Olen jo siihen mennessä herännyt itse n. 45 min aikaisemmin, tehnyt omat aamutoimeni ja syönyt, herättänyt lapsen, pukenut sen, pessyt hampaat jne ja miehelle käytännössä jää ulkovaatteiden pukeminen ja päiväkotiin vienti.

Mun mielestä ei olisi täysin kohtuutonta, että mieskin heräisi tarpeeksi ajoissa niin, että ehtii itse hoitaa itsensä lähtökuntoon ja syödä aamupalansa ennen kuin lapsi on herännyt ja puettu. Mutta miten ihmeessä saan tämän mieheni päähän?!

ap

Vierailija
30/36 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä luulen että jätät parina aamuna sen lapsen miehen kanssa nukkumaan ja häivyt töihin. Hoitakoon sitten koko aamun itse. Luulen että rupeaa arvostamaan sitä mitä sä teet aamusin vähän enemmän  :) 

Meillä mä katson illalla kaikki valmiiksi lapselle (jos en katso niin puolet jää) ja hiippailen töihin. Mies herää lapsen kanssa samaan aikaan, pukee lapsen, laittaa sille lastenohjelmat pyörimään jotta saa itse rauhassa juoda aamukahvinsa (lapsi 3v) ja käydä suihkussa. Sitten hän vie pojan tarhaan. Mä haen ipanan iltapäivällä ja teen ruoan ja siivoan ja pyykkään ja ja.. ja miehellä menee töissä pitkään... mutta ei parane valittaa kun se suurimman osan rahoista meidän talouteen tuo..

Vierailija
31/36 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 08:35"]

No mä luulen että jätät parina aamuna sen lapsen miehen kanssa nukkumaan ja häivyt töihin. Hoitakoon sitten koko aamun itse. Luulen että rupeaa arvostamaan sitä mitä sä teet aamusin vähän enemmän  :) 

Meillä mä katson illalla kaikki valmiiksi lapselle (jos en katso niin puolet jää) ja hiippailen töihin. Mies herää lapsen kanssa samaan aikaan, pukee lapsen, laittaa sille lastenohjelmat pyörimään jotta saa itse rauhassa juoda aamukahvinsa (lapsi 3v) ja käydä suihkussa. Sitten hän vie pojan tarhaan. Mä haen ipanan iltapäivällä ja teen ruoan ja siivoan ja pyykkään ja ja.. ja miehellä menee töissä pitkään... mutta ei parane valittaa kun se suurimman osan rahoista meidän talouteen tuo..

[/quote]

Eikä tartte olla kuin lapseton normaalijärjellä varustettu ihminen osatakseen vastata että suurimmalla osalla perheistä homma menee just näin. Ja lopuilla sitten noin kun edellisellä - mies ei haluaisi joutua tekemään mitään lapsiin liittyvää. Harvassa on oikeasti "tasa-arvoiset" perheet, ja niistäkin varmaan osa on sitten niitä, jossa palkattu apulainen huolehtii lapset ja kodin. Ei ole nykymaailmassa lapsia omaavan perheenäidin muuten mahdollista olla samalla uranainen. Ja sitten ihmetellään kun naisia on niin vähän johtotehtävissä! Johtuu vaan siitä, että miehet ei suostu ottamaan vastuuta kodista ja lapsista kuten useimpien johtajamiesten vaimot tekee.

Vierailija
32/36 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nousen aikaisemmin ja olen jo lähtenyt siinä vaiheessa kun mies ja lapset (yksi päiväkodissa, kaksi koulussa) heräävät. Mies hoitaa aamutoimet ja vie päiväkotiin. Mä sitten haen päiväkodista. Näin saadaan lapsen päiväkotipäivä hiukan lyhyemmäksi. Ja muutenkin on mukava olla aikaisin kotona niin ei koululaisten iltapäivä kahdestaan veny niin pitkäksi. Onneksi on sellainen työpaikka että tämä onnistuu (liukuva työaika)

Vierailija
33/36 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kotona vauvan kanssa, joten mies vie esikoisen päiväkotiin ennen töihinmenoaan, heti kun pk aukeaa 6.15. Hän myös hakee tytön kotimatkallaa puol viiden aikoihin.

Tällä sadekelillä en halua lähteä vauvan ja vaunujen kanssa ulos.

Vierailija
34/36 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi kun näin kauhistelen, mutta esikoisesi on siis päiväkodissa noin 10 tuntia, kun itse olet samalla vauvan kanssa kotona?

Vierailija
35/36 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 08:55"]

Minä olen kotona vauvan kanssa, joten mies vie esikoisen päiväkotiin ennen töihinmenoaan, heti kun pk aukeaa 6.15. Hän myös hakee tytön kotimatkallaa puol viiden aikoihin.

[/quote]

Kuulostaa....miten sen nyt sanoisi nätisti....no melko oudolta....

Vierailija
36/36 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 08:55"]

[/quote]

Mä niin toivon, että tää on provo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi