Onko kukaan kasvattanu kotona porsasta?
Haluaisimme ottaa kotipihalle ensi kesänä lihapossun, jonka kasvattaisimme omaksi ruoaksi. Mutta mitä pitää ottaa huomioon possun kasvattamasiseksi? Minkälainen karsina, mitä sille syötetään, muuta huomioitavaa?
Kommentit (4)
Eli siis possut kasvatetaan itse, niitä on kolmesta viiteen kärsäkästä jotka joulun alla teurastetaan. Se mitä kannattaa ottaa huomioon on, että taajamassa possujen pitoon, vaikka kesänkin ajaksi, tarvitsee luvat, maallakin pitää rekisteröityä sikarekisteriin mikä taas onnistuu kunnan maataloussihteerin kautta.
Possut syövät sitten valtavasti. Niille voi syöttää joko itse tehtyä ruokaa kokonaan, kuten puuroja, keitettyjä perunoita, hedelmiä, marjoja jne. tai sitten maatalouskauppojen tiivisteitä - tai molempia. Sika on siisti eläin, joten lätin pitäminen puhtaana on helppoa.
että minkälainen lätin pitäisi olla. Meillä on n. 10 neliön katettu tallitila, josta pääsee ulos. Nyt ympärillä on lammasverkkoa, mutta riittääkö se possulle? Tarvitseeko maapohjan lisäksi jotain alle? Lampaille käytämme karjankuivikepuruja, jotka on helppo vaihtaa ja vaihdamme ne kokonaan kerran viikossa, päivittäin kerään pois "isommat jätökset" Riittääkö tämä kärsäkkäille, tarvitseeko aluspurut vaihtaa useammin vai käykö possuille purut lainkaan?
Lampaille annamme kirimaikkia eli lypsykrossia. Käyköhän tämä possuille?
Ja vielä siitä lätistä, eli kaivaako possut itsensä ulos maapohjasta ja riittääkö verkkoaita?
Olemme jo nyt rekisteröity kotieläintila maaseudulla, joten sen suhteen ei liene muuta muistettavaa, kuin ilmoittaa uudesta tulokkaasta. Miten teillä hoituu teurastus? Teettekö sen itse, vai jotenkin muuten? Ja käytättekö jollakin tavalla hyödyksi nahan ja luut?
tosi hauska kysymys!
Minä itse en ole kasvattanut, mutta vanhemmillani oli vuosia sitten kaksi possua pihassa tai siis vanhan navetan takana. Niitä oli tosi kiva seurata kesän ajan. Joku niille teki "raa'asta" laudasta karsinan, ruoka-asiat kehitettiin jostain muovisaaveista, ämpäreistä tms., aaltopellin pala sade/aurinkosuojaksi. Ruoka-asiaa en muista. Ja koiramme kävi karsinan vieressä joka päivä haukkumassa ne maanrakoon:)