Hajuste-hysteerikot työpaikoilla, harrastuksissa ja elämässä yleensä
Työkaveri tuli siis luokseni ja pyysi että en käyttäisi hajusteita, kun hän voi niistä pahoin. Olin ymmärtäväinen ja pyysin anteeksi että en ollut tajunnut ottaa tätä huomioon. Emme työskentele kovin lähekkäin ja työ on luonteeltaan liikkuvaa.
Noh, en siis lisännyt parfyymia tai laittanut hiuslakkaa enää, mutta muutaman päivän jälkeen hän ilmoitti esimiehelle ettei voi työskennellä kanssani koska haisen ja hän ei siedä hajuja.
Esimiehen kanssa keskusteltuani minulle selvisi että joutuisin uusimaan kotona shampoon, hoitoaineen, käsisaippuan, suihkusaippuan, pyykinpesuaineen, huuhteluaineen, deodorantin ja meikit, sillä työkaveri on hajusteherkkä.
Onko tämä mielestänne reilua?
Kommentit (690)
Vierailija kirjoitti:
Voin harkita deodorantin ja hiustuotteiden vaihtamista hajusteettomiin vaihtoehtoihin, jos hajuhysteerikko ensin tuo minulle kassillisen tämmöisiä tuotteita kokeiltavaksi. En todellakaan ala käyttää rahaa siihen, että testaan useita tuotteita läpi löytääkseni hiuksilleni ja hikoileville kainaloilleni sopivat uudet tuotteet, koska työkaveri ei tykkää nykyisisistä.
Eikä vain kokeiltavaksi. Maksakoon kaikki mitä vaatii käytettäväksi.
Ei ole mitään järkevää syytä käyttää hajuvettä työpaikalla (ellei se ole bordelli tai vastaava), varsinkin kun itse sitä ei haista, koska sitä pitää lisätä koko ajan.
Jos on hajusteoireisia työkavereita niin nykyisin saa edullisia ja hyviä hajusteettomia tuotteita, mutta harvaa varmaan normaalit shampoot jne häiritsevät, pahinta ovat ne yökerhoon kuuluvat vahvat hajuvedet. Sellaisen hajustepilven läpi käveleminenkin tartuttaa hajun omiin vaatteisiinkin.
Tupakoitsijalla ei tosiaan ole mitään oikeutta valittaa muiden käyttämistä hajusteista :D
Hajusteyliherkkyys on aina kuulostanut omaan korvaan turhalta kiukuttelulta ja halulta hallita muita.
Käytän runsaasti huuhteluaineita ja tuoksuvia pesupulvereita, kotona tuoksuu aina kloriitti.
Nämä ovat tuoksuja jotka saavat minut pirteäksi ja voimaan hyvin. En todellakaan luovu nautinnostani jonkun kiukuttelijan takia.
Vierailija kirjoitti:
Minun äidilläni on oikeasti paha hajusteyliherkkyys. Hänelle tulee mm kieleen rakkoja, jos olen laittanut hajuvettä/hiuslakkaa/tms ja olen hänen lähellään. Hän ei kuitenkaan KOSKAAN valita asiasta, vaan on sitä mieltä, että asian kanssa voi opetella elämään tai sitten jäädä neljän seinän sisälle, mutta olisi kohtuutonta vaatia muilta hajusteettomuutta vaikka hän oireita saakin. Hän on siedätyksen kannalla, ja on kuulemma toiminut.
Ei myrkyille siedäty. Ei nekään, jotka ei niistä saa ärsytysoireita, pidempi aikaisia haittoja tulee niillekin. Googleta, mitä Parfum -merkintä tuotteessa sisältää. Se voi olla ihan, mitä vain kemiallista ainetta. Ja valmistajalla on oikeus pitää tämä salassa. Mitäpä luulet, kuinka vastuullisesti kosmetiikkateollisuussa rahankiiltosilmissä suhtaudutaan tähän vapauteen? Ihan varmasti sitä turvallisinta ja eettisesti tuotettua... eiku halvinta... vaihtoehtoa, jolla saadaan hajuaikaiseksi valitaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä oireyhtymä tämä hajusteyliherkkyys. Valitettavan vähän puhutaan myös siitä, että siihen liittyy isolla osalla myös psyyke- ja tunnepuolen ongelmaa.
Kyllä sinunkin psyyke- ja tunnepuolesi voisi kärsiä, jos saisit hajusteita esim migreeniä tai astmatyyppisiä oireita ylähengitysteihin, mutta muut leimaisivat sinut hysteeriseksi, koska joutuisivat rajoittamaan omaa elämäänsä, jos haluaisivat huomioida sinut ja yliherkkyytesi.
On kuule semmostakin nähty, et tullaan haistattamaan sitä "eikö tämä olekin ihana?"- tuoksua ihan nenän viereen. Voitko kuvitella - ihan kuin se joku makuasia olisi:-D
https://yle.fi/uutiset/3-6449738
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin hajusteyliherkkiä, vaikka itselläni sitä ei ole, sillä jotkut tuoksut aiheuttavat minullekin oireita.
Dove-suihkusaippuat saavat minut melkein oksentamaan ja Comfortit ja vastaavat saavat silmäni vuotamaan ja hengityksen vaikeaksi.
Miten niin et ole yliherkkä? Ei tuo nyt ihan normaali reaktio ole.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on tollanen työkaveri! :D Repesin nauramaan kun hän ilmoitti että Rexonaa ei sitten enää saa käyttää vaan täytyy käyttää hajusteetonta dödöä.
Noille pipipäille ei saa antaa tuumaakaan periksi. Meno vaan pahenee.
Sori mut oon sairastunut tuoksuherkkyyteen kaksvitosena eli en ole mikään tyypillinen keski-ikäinen hysteerinen nainen niinkuin ne aina kuvataan. Mulla LÄHTEE ÄÄNI parfyymeista ym, miten semmosen voi feikata? Sen huomaa muutkin kun pelkkää pihinää enää tulee.
Vierailija kirjoitti:
Hajusteyliherkkyys on aina kuulostanut omaan korvaan turhalta kiukuttelulta ja halulta hallita muita.
Käytän runsaasti huuhteluaineita ja tuoksuvia pesupulvereita, kotona tuoksuu aina kloriitti.
Nämä ovat tuoksuja jotka saavat minut pirteäksi ja voimaan hyvin. En todellakaan luovu nautinnostani jonkun kiukuttelijan takia.
Mun mielestä tää tarve taas käyttää näitä hajusteita ja kloriitteja kotona kuulostaa yhdeltä isolta huijaukselta. Kuka sai meidät alunperin näin laajoina joukkoina uskomaan ja kokemaan, että me tarvitaan niin paljon sitä kaikkea? Ai että tuolla jotkut markkinamiehet nauraa partaansa ja ajaa hienoilla autoilla ja huvijahdeilla sillä rahavirralla, minkä valtaosa ihmisistä laittaa näihin tuotteisiin! Ja sitten jossain vaiheessa viimeistään 60 v:nä sairastetaan erilaisia syöpiä ja keuhkosairauksia. Hyvä diili ja laajemman luokan aivopesu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astmaatikko voi kuolla hajusteisiin, mutta kukaan ei kuole siihen, että joutuu olemaan ilman. Oikeus elämään suurempi kuin mukavuuksiin?
Kyllä ja nuorten tupakoimattomien _naisten_ keuhkosyövät on nousussa. Muuta syytä juuri tälle kohdalle ryhmälle ei ole vielä osattu arvailla kuin runsas hajusteiden ja parfyymien käyttö. Joten voi olla Ap, että työkaveri teki sinulle pitkällä juoksulla palveluksen.
Itse asiassa syyksi on arveltu siivousaineiden käyttöä, ei parfyymien.
Kannattaa lukea muutaman siivousainepurkin ja parfyymin ym. kosmetiikkatuotteen tuotesisällöt. Löytyy paljon samoja aineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat tuoksuja jotka saavat minut pirteäksi ja voimaan hyvin. En todellakaan luovu nautinnostani jonkun kiukuttelijan takia.Mun mielestä tää tarve taas käyttää näitä hajusteita ja kloriitteja kotona kuulostaa yhdeltä isolta huijaukselta. Kuka sai meidät alunperin näin laajoina joukkoina uskomaan ja kokemaan, että me tarvitaan niin paljon sitä kaikkea? Ai että tuolla jotkut markkinamiehet nauraa partaansa ja ajaa hienoilla autoilla ja huvijahdeilla sillä rahavirralla, minkä valtaosa ihmisistä laittaa näihin tuotteisiin! Ja sitten jossain vaiheessa viimeistään 60 v:nä sairastetaan erilaisia syöpiä ja keuhkosairauksia. Hyvä diili ja laajemman luokan aivopesu.
Missä olen sanonut että tarvitsen näitä tuotteita?
Omon ja Comfortin tuoksuinen paita on nautinto pukea päälle.
Siinä missä joku nautiskelee maistellen viinejä ja juustoja, itse rentoudun pyykkäämällä ja siivoamalla näillä tuoksuilla jotka selvästi stimuloivat aivojani positiivisella tavalla.
Pesuaineen, huuhteluaineen ja deodorantin ymmärrän, ne voi haista niin voimakkaasti, että lähellä olevaa häiritsee. Itse sitä hajua ei huomaa kun siihen on tottunut. Mutta kotona käytössä oleva käsisaippua ja kasvovoiteet, meikit ym. menee jo yli ihan kertakaikkiaan. Se haju haihtuu kyllä päivän mittaan ja varmaan peset kuitenkin töihin tullessa kädet työpaikan hajusteettomalla saippualla?
Keskustelun perusteella on vain kaksi tapaa, joko et tuoksu miltään ja kaikki vähäiset tuotteesi ovat hajuttomia tai sitten käytät mahdollisimman voimakkaita tuoksuja kaikessa ja spreijaat puoli pulloa hajuvettä päällesi.
Yliherkkien mielestä kaikki joilla on vaikka hajustettu suihkugeeli on näitä jälkimmäisiä?
Vierailija kirjoitti:
Toki kenenkään ei pitäisi kaataa purkillista hajustetta päällensä. Maailma ei myöskään pyöri sen pienen promillen(jolla on psykosomaattinen vaiva) ympärillä.
Siinä kohtaa kun sanellaan mitä kosteusvoiteita, shampoita, dödöjä yms muut saa käyttää, on kyseessä jo mielenvikainen psykonarsistiterroristi.
Hajusteallergia EI ole psykosomaattista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on tollanen työkaveri! :D Repesin nauramaan kun hän ilmoitti että Rexonaa ei sitten enää saa käyttää vaan täytyy käyttää hajusteetonta dödöä.
Sori mut oon sairastunut tuoksuherkkyyteen kaksvitosena eli en ole mikään tyypillinen keski-ikäinen hysteerinen nainen niinkuin ne aina kuvataan. Mulla LÄHTEE ÄÄNI parfyymeista ym, miten semmosen voi feikata? Sen huomaa muutkin kun pelkkää pihinää enää tulee.
Ota lappusia mukaan ja kirjoita siihen valmiiksi:
Tuoksumerkkisi, kiitos!"
Ja erikseen ne valmisteet, mitä voi olla. Ei sun tarvi silloin ääntä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen allerginen koirille, mutta hajusteyliherkkä työkaveri vaan itsekkäästi ja piittaamattomasti tulee karvaisissa kuteissan töihin. Jos olisi oikein huomaavainen, luopuisi koko elukasta.
Minulla on kissa-allergia, mutta en saa mitään oireita työkaveristani, jolla on kotona kissakennel. Näen hänen vaatteissaan useinkin kissankarvoja. Ei mitään vaikutusta.
Sitäpaitsi täytyyhän sinun koiralle allergisena tietää, että allergiaa ei aiheuta se eläimen karva, vaan sen eläimen ihossa oleva hilse.
Luuletko, ettei karvan peitossa olevissa vaatteissa ole hilsettäkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tiedät mistä äänen lähteminen johtuu. Sille on olemassa diagnoosinumerokin onneksi.
Yksi tuttuni on niin hajusteherkkä että pesee pyykitkin pelkällä vedellä. Aivan neuroottinen hajukammossaan ja asuu likaläävässä likaisena ja likavaatteissa kun mitään pesuaineita ei voi hajujen takia muka käyttää. Tämän kokemuksen perusteella sanon, että hajusteherkkä vaihtakoon työpaikkaa, jos shampootkin alkaa työkavereille määrätä. Ihmettelen myös, millainen työnantaja pyytää tuollaista. Suuri loukkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota lappusia mukaan ja kirjoita siihen valmiiksi:
Tuoksumerkkisi, kiitos!"
Ja erikseen ne valmisteet, mitä voi olla.
Ei sun tarvi silloin ääntä käyttää.
Sairauden aiheuttaminen toiselle ei ole mikään naurun asia.
Itse asiassa syyksi on arveltu siivousaineiden käyttöä, ei parfyymien.