Hajuste-hysteerikot työpaikoilla, harrastuksissa ja elämässä yleensä
Työkaveri tuli siis luokseni ja pyysi että en käyttäisi hajusteita, kun hän voi niistä pahoin. Olin ymmärtäväinen ja pyysin anteeksi että en ollut tajunnut ottaa tätä huomioon. Emme työskentele kovin lähekkäin ja työ on luonteeltaan liikkuvaa.
Noh, en siis lisännyt parfyymia tai laittanut hiuslakkaa enää, mutta muutaman päivän jälkeen hän ilmoitti esimiehelle ettei voi työskennellä kanssani koska haisen ja hän ei siedä hajuja.
Esimiehen kanssa keskusteltuani minulle selvisi että joutuisin uusimaan kotona shampoon, hoitoaineen, käsisaippuan, suihkusaippuan, pyykinpesuaineen, huuhteluaineen, deodorantin ja meikit, sillä työkaveri on hajusteherkkä.
Onko tämä mielestänne reilua?
Kommentit (690)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla meillä on rajoitteita. Omansa kannattaa ottaa ammatinvalinnassa huomioon.
Harmi vaan, että niitä rajoitteita alkaa tulla vasta vuosia ja vuosikymmeniä myöhemmin. Jos sinä osaat ennustaa tulevat rajoitteesi, niin hieno juttu.
Tilanteen mukaan toimitaan sitten, kun niitä alkaa ilmaantua. Ei se ole työkavereiden vastuulla. Tietysti voi tarjoutua maksamaan heidän tuoksuttomat tuotteensa siitä lähtien, jos joku vaikka tarttuisi tarjoukseen.
Asia on työnantajan vastuulla. Jos et noudata ohjeita, jotka työnantajalta saat, voi se olla peruste irtisanomiseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tein kerran niin kun sattui samalle työpaikalle tällainen valittava, että sanoin tälle työkaverille, että vaihdoin kaikki tuotteet käsisaippuaa myöten hajusteettomiin. Työkaveri oli oikein tyytyväisenä ja julisti kuinka ei enää tule päänsärkyä joka päivä. Oikeasti käytin ihan niitä samoja tuotteita kuin ennen. Että joillain se hajusteyliherkkyys on vain päänsisällä.
Kokeilehan ap alkuun samaa! Itse epäilen, että työkaverisi nimenomaan luulee haistavansa jotakin seurassasi. Hajusteherkkien ei kannata suuttua tästä, sillä on paljon tutkimuksia, joissa on todettu, että hajuherkkyys on ollut ns. kuvitelmaa. Ei meinaa, etteivätkö oireenne, kuten päänsärky ja hengenahdistus jne. olisi todellisia tuntemuksia, mutta aivonne saattavat vain luulla, että haistatte jotakin ja sitten alatte oirehtia. Myös aivonne voivat luulla, että päänsäryn iskiessä haistatte jotakin hajua, vaikka särky liittyisikin johonkin muuhun asiaan. Kyllä sitä itsekin on haistavinaan hometta ja mitälie viemärin hajuja, kun niitä etsii ja odottaa vaikka vanhaan rakennukseen mennessään. Ei tarkoita, että hometta ja hajuja todella olisi.
Ai että ihan ajatuksen voimalla saa kehitettyä itselle astmakohtauksen? Wau.
Hei, kunhan se olisikin ollut astmakohtaus, mutta nämä hajusteoireet ovat usein suurta draamaa / huomionhakuisuutta!
Isoon ääneen voivotellaan päänsärkyä, huonovointisuutta, nenäverenvuotoa, huimausta, aivosumua, vapinaa jne.
Oireet hyvin monella ovat osa psykogeenistä komponenttia.Itse en käytä hajuvettä, mutta pyykit pestään pesuainetabletilla (pyykkituvalla iso teollisuuskone johon laitamme yhden tabletin per kone) huuhteluun pyykille etikkaa.
Hikoilun estoon apteekista tehokasta dödöä, hiukset pesen toisinaan syväpuhdistavalla shampoolla, hiuksiin silloin jätettävä hoitoaine.
Ihoa rasvailen aamuisin perusvoiteella jossa pieni tuoksu.
Kotimme puhdistukseen ei käytetä pesuaineita vaan mikrokuituliinalla pyyhimme pinnat.Silti yksi työkaveri voivottelee miten ei voi olla lähelläni, kun jokin kotonamme oleva pesuaineen haju on tarttunut minuun ja voi huonosti lähelläni, ihan veri vuotaa nenästä. On tämän vuoksi jopa lähtenyt kotiin kesken päivän!
En tiedä enää mistä voisin voisin tätä hajukuormaani vähentää. Olen aika neuvoton.
Hän kertoo myös, etteivät voi koskaan ostaa kotiin uusia huonekaluja, eivät uusia tekstiilejä, eivät voi rempata kotiaan koska näistä nouseva uuden haju saa aikaan kuolemaa muistuttavan reaktion.Mutta monesti olen miettinyt työkaverin hajusteherkkyyden oikeaa luonnetta, hän nimittäin tupakoi. Tupakkaa kuluu melkein aski päivässä, hän itse haisee voimakkaasti tupakalle.
Minä voin huonosti hänen lähellään sen tupakan hajun vuoksi. Hän on polttanut yli 30 vuotta ja hänen ihon lävitse nousee tupakan haju.
Lisäksi hänen hengitys haisee tupakalle, hiukset ja vaatteet haisee sille samalle.
Niin siis sä saat itse huonoa oloa siitä työkaverin tupakankatkusta mutta kestät itse erinäisiä hajustekemikaaleja.
Työkaverisi taas ei kestä jotain sun käyttämääsi hajustekemikaalia mutta kestää sitä tupakankatkua.
Selittäisikö joku, mikä tässä nyt on niin kovin hämmentävää ja ihmetyttävää? Ihmiset on erilaisia? Toinen kestää hajut ja toinen ei, toinen kestää röökinkatkun ja toinen ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kiistä etteikö yliherkkä saisi oireita mutta se miksi hän saa oireita on epäselvää. Astmaatikko oireilee astman takia ja nyt on selvinnyt, että astmaatikotkin reagoivat eri ärsykkeisiin ja kaikki eivät saa oireita samoista asioista. Tieteelliset tutkimukset ovat osoittaneet, että hajusteyliherkkä ei kontrolloiduissa oloissa osannut erottaa oireita aiheuttavien kemikaalien läsnäoloa tutkimustilassa. Näin ollen hänen saamansa oireet johtuvat jostain muusta kuin fysiologisesta reaktiosta kemikaaliin. Todennäköisesti taustalla on ahdistus, joka voi johtua kemikaalien pelosta tai jostain muusta.
Niin kuin esimerkiksi allergiasta.
Allergia voidaan todentaa esim. Ihoaltistuskokeella. Kaikilla yliherkillä ei ole todettu allergiaa vaan diagnoosi perustuu pelkästään potilaan kertomaan ” sain oireen x, kun haistoin hajun y”
Vierailija kirjoitti:
Hajusteherkkä todella kärsii hajusteista. Voi aiheuttaa astmakohtauksen, huimausta, pyörtymisen, päänsärkyä...
Hajusteet jäävät leijumaan ilmaan. Töissä tiedän lemusta, jonkun olevan töissä, näkemättä häntä ollenkaan.
Hajusteiden käyttö työpaikallani on kiellettyä ja osa ei välitä siitä.
Ajattelemattomat.Täysin mahdollista olla käyttämättä ollenkaan hajusteita. Hiusten hoitoaineista ja muotoilutuotteista ihovoiteisiin sekä pyykinpesuaineista meikkeihin. Loistavasti
pystyy.
Voisitko vinkata minulle hajustamattoman, tummille pyykeille tarkoitetun pesuaineen, en ole sellaista löytänyt yrityksestä huolimatta. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
HSEn adonis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HSEn adonis kirjoitti:
Tiedoksenne, ei todellakaan ole työsuojelullinen ongelma jos työntekijä ei kestä olla työpaikalla missä ihmiset käyttävät deodoranttia tai tuoksuja. Näkisin, että voisi antaa yliherkälle jopa potkut jos on tämän takia pysyvästi kyvytön tekemään työtään. Ei taida edes lääketiede tunnistaa mitään tuoksuyliherkkyyttä.
Tuoksujen käyttäminen ei ole välttämätöntä. Työpaikalla pitää ottaa toiset huomioon. Tuoksuyliherkälle ei todellakaan voi antaa potkuja, tai voi, mutta siitä tulisi taatusti oikeusjuttu laittomasta irtisanomisesta.
Kaikenlaiset sitä mielipiteitään tänne kirjoittavatkin.
Oletko varma tästä? Työsopimuslain 7. luvun 2 §:n 2. momentti ja kohta 1. Tämä siis tapauksessa jossa henkilö ei voi olla esim. avokonttorissa tai palavereissa koska joku käyttää..deodoranttia.
Kuvitellaan, että toimistossa on muuten hämärä valaistus, mutta jokaisella on oma pöytävalaisin ja lisäksi katossa on isoja välkkyviä diskopalloja. Yhdellä työntekijällä laukeaa valonvälkkeestä migreeni ja toisella epilepsiakohtaus. Työterveyshuolto tutkii syitä sairauslomien syistä ja käy katsastamassa tilanteen työpaikalla. Suositteleeko työterveyslääkäri näille kahdelle potkuja vai diskopallojen poistamista? Tai kenties sellaista työtilaa, jonne valonvälke ei näy?
Diskopalloille yliherkkiä ei olisi pitänyt palkata ollenkaan. diskopalloille yliherkät eivät olisi hakeutuneet esim.diskoon töihin.
Nyt he ovat kuitenkin töissä toimistossa, jonka vallitsevaan tilanteeseen he ovat herkistyneet. Pitääkö toimiston vallitsevaa tilannetta muuttaa kahden herkistyneen takia? Yleensä heille yritetään etsiä muita tehtäviä tai korjata työoloja heidän osaltaan. Yleensä ei lähdetä muuttamaan koko työpaikan vallitsevaa tilaa parin herkistyneen takia. Diskossa työskentelevä altistunut taas ymmärtää itse vaihtaa työpaikkaa, koska tietää ettei enää sovellu alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kiistä etteikö yliherkkä saisi oireita mutta se miksi hän saa oireita on epäselvää. Astmaatikko oireilee astman takia ja nyt on selvinnyt, että astmaatikotkin reagoivat eri ärsykkeisiin ja kaikki eivät saa oireita samoista asioista. Tieteelliset tutkimukset ovat osoittaneet, että hajusteyliherkkä ei kontrolloiduissa oloissa osannut erottaa oireita aiheuttavien kemikaalien läsnäoloa tutkimustilassa. Näin ollen hänen saamansa oireet johtuvat jostain muusta kuin fysiologisesta reaktiosta kemikaaliin. Todennäköisesti taustalla on ahdistus, joka voi johtua kemikaalien pelosta tai jostain muusta.
Niin kuin esimerkiksi allergiasta.
Allergia voidaan todentaa esim. Ihoaltistuskokeella. Kaikilla yliherkillä ei ole todettu allergiaa vaan diagnoosi perustuu pelkästään potilaan kertomaan ” sain oireen x, kun haistoin hajun y”
Ja mitä sitten? Siitä sitten verenpainelääkkeet perään ja potilas kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien tuotteiden vaihtaminen hajusteettomiksi ei ainakaan minulta onnistuisi siksi, että minulla on tietyt vuosien varrella hyviksi havaitut tuotteet joita haluan käyttää, eikä yhtä hyviä tuotteita yksinkertaisesti löydy hajusteettomina. Näin on erityisesti shampoon, hoitoaineen ja kasvovoiteen kohdalla. Minulla on pitkä, hieman vaalennettu tukka, joka tarvitsee tehokkaat hoitoaineet. Vielä toistaiseksi ei ole tullut vastaan täysin hajusteetonta hoitoainetta joka olisi sopiva.
Samoin on kasvovoiteen kohdalla. Kesti pitkään löytää rasvoittuvalle iholleni sopiva tuote, enkä todellakaan ala sitä vaihtamaan.
Käytin pitkään hajustamatonta antiperspiranttia, mutta en enää haluaisi käyttää alumiinia sisältäviä tuotteita. Toistaiseksi en ole löytänyt toimivaa hajusteetonta deodoranttia. Alumiinittomien juju on hienhajun estäminen, joten parhaissa tuotteissa on luontaisia aromaattisia öljyjä kuten tea tree, eukalyptus, rosmariini jne, ja ne kyllä tuoksuvat.
En aio palata enää alumiinia sisältäviin jotka ovat mahdollisesti terveydelle haitallisia, joten saavat sietää yrttisen tuoksuisia kainaloitani.Siellä sitten oireiset esittelee esimiehen luona lääkärintodistuksia. Toisella on iholääkärin todistus kasvojen rasvaisuudesta ja sille sopivasta tuotteesta mutta tuon todistuksen kumoaa hajusteyliherkän vetoomus hajuttomuudesta. Löytyykö hajusteyliherkältä lääkärintodistusta?
Apteekissa myytävät voiteet ovat harvoin hajustettuja. Jokaisesta näyttää löytyvän hajustamaton versio. Erikoista, jos ihosauraudesta kärsivä haluaa ehdoin tahdoin valmisteen, jossa on lisäksi hajustetta.
Nää hajusteyliherkät on just näin itsekkäitä. Eivät ymmärrä toisten vaivoja eli sitä, että jollain on vaikea ihosairaus ja on käyttänyt satoja euroja erilaisiin tuotteisiin. Jokin kosmetiikkafirma on kehittänyt hänelle toimivan tuotteen joka helpottaa sairasta ihoa, sairautta jonka lääkäri on diagnosoinut. No hajusteyliherkkä ei halua eikä pysty asettumaan toisen asemaan vaan tuputtaa vain omaa uskontoaan eli hajusteet on aina pahasta ja niistä luopuminen on vastaus kaikkeen. EI. Tajutkaa, että olette itse psyykanneet itsenne yliherkiksi ja toisilla on sairauksia, joihin löytyy hoito ilman että pitää vaatia muita muuttamaan omaa käytöstään.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa.
Jätä nyt hyvä nainen edes se huuhteluaine pois, sitä ei tarvitse.
Sitten vähän jotain tasoa näihin viritelmiin. Vaikka nyt sait heti muutaman apinan perääsi, niin he eivät edusta kaikkia.
Oon muuten tehnyt itselleni tuoksupuutarhan, eikä siitä mitään oireita ole tullut moneen vuoteen:-)
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla meillä on rajoitteita. Omansa kannattaa ottaa ammatinvalinnassa huomioon.
Totta kai jokainen tekee näin. Mutta valitettavasti ihmisillä on taipumus saada niitä sairauksia ja rajoitteita pitkin elämää, niin että ei voi enää lähteä ammattiaan valitsemaan uudestaan ihan noin vain. Mulla puhkesi kissa-allergia 45-vuotiaana. Jos olisin ollut töissä eläinklinikalla, olisin varmaan joutunutkin vaihtamaan työpaikkaa. Hajusteyliherkkyys tulee yleensä myös iän kautta, ja on aika vaikea keksiä ammattia, missä ei olisi tekemisissä ihmisten kanssa. Ja ne ihmiset voi sitten haista ihan mille vaan. Ehkä joku yövartijan homma voisi sitten sopia, mutta ei kaikille sitten kuitenkaan muista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien tuotteiden vaihtaminen hajusteettomiksi ei ainakaan minulta onnistuisi siksi, että minulla on tietyt vuosien varrella hyviksi havaitut tuotteet joita haluan käyttää, eikä yhtä hyviä tuotteita yksinkertaisesti löydy hajusteettomina. Näin on erityisesti shampoon, hoitoaineen ja kasvovoiteen kohdalla. Minulla on pitkä, hieman vaalennettu tukka, joka tarvitsee tehokkaat hoitoaineet. Vielä toistaiseksi ei ole tullut vastaan täysin hajusteetonta hoitoainetta joka olisi sopiva.
Samoin on kasvovoiteen kohdalla. Kesti pitkään löytää rasvoittuvalle iholleni sopiva tuote, enkä todellakaan ala sitä vaihtamaan.
Käytin pitkään hajustamatonta antiperspiranttia, mutta en enää haluaisi käyttää alumiinia sisältäviä tuotteita. Toistaiseksi en ole löytänyt toimivaa hajusteetonta deodoranttia. Alumiinittomien juju on hienhajun estäminen, joten parhaissa tuotteissa on luontaisia aromaattisia öljyjä kuten tea tree, eukalyptus, rosmariini jne, ja ne kyllä tuoksuvat.
En aio palata enää alumiinia sisältäviin jotka ovat mahdollisesti terveydelle haitallisia, joten saavat sietää yrttisen tuoksuisia kainaloitani.Siellä sitten oireiset esittelee esimiehen luona lääkärintodistuksia. Toisella on iholääkärin todistus kasvojen rasvaisuudesta ja sille sopivasta tuotteesta mutta tuon todistuksen kumoaa hajusteyliherkän vetoomus hajuttomuudesta. Löytyykö hajusteyliherkältä lääkärintodistusta?
Apteekissa myytävät voiteet ovat harvoin hajustettuja. Jokaisesta näyttää löytyvän hajustamaton versio. Erikoista, jos ihosauraudesta kärsivä haluaa ehdoin tahdoin valmisteen, jossa on lisäksi hajustetta.
Nää hajusteyliherkät on just näin itsekkäitä. Eivät ymmärrä toisten vaivoja eli sitä, että jollain on vaikea ihosairaus ja on käyttänyt satoja euroja erilaisiin tuotteisiin. Jokin kosmetiikkafirma on kehittänyt hänelle toimivan tuotteen joka helpottaa sairasta ihoa, sairautta jonka lääkäri on diagnosoinut. No hajusteyliherkkä ei halua eikä pysty asettumaan toisen asemaan vaan tuputtaa vain omaa uskontoaan eli hajusteet on aina pahasta ja niistä luopuminen on vastaus kaikkeen. EI. Tajutkaa, että olette itse psyykanneet itsenne yliherkiksi ja toisilla on sairauksia, joihin löytyy hoito ilman että pitää vaatia muita muuttamaan omaa käytöstään.
Taas jotain mutua käyttäytymisestä?
Mihis se allergian tutkiminen jäi?
Entäpä kun puoliso on töissä paikassa, josta saa ilmaiseksi pesuaineet, joissa on hajusteita. Kukaan ei voi vaatia, että niiden sijaan ostamme hajusteettomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi vaan, että niitä rajoitteita alkaa tulla vasta vuosia ja vuosikymmeniä myöhemmin. Jos sinä osaat ennustaa tulevat rajoitteesi, niin hieno juttu.
Tilanteen mukaan toimitaan sitten, kun niitä alkaa ilmaantua. Ei se ole työkavereiden vastuulla. Tietysti voi tarjoutua maksamaan heidän tuoksuttomat tuotteensa siitä lähtien, jos joku vaikka tarttuisi tarjoukseen.
Asia on työnantajan vastuulla. Jos et noudata ohjeita, jotka työnantajalta saat, voi se olla peruste irtisanomiseesi.
Ei työnantaja voi määrätä, mitä shampoota työntekijät käyttävät _kotonaan_. Tajuatko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan selitit. Lääkevoiteissa en ole ikinä kohdannut tuotetta, joka tuoksuisi jollekin hajuvedelle. Yleensä ne tuoksuu vain antiseptiselle tai ei miltään. Itsellä on vaikea ihosairaus, ja ne voiteet, joita joudun käyttämään, ei tuoksu miltään. Mulla on itsellänikin tuoksuyliherkkyyttä, mutta lääkkeitten tuoksu ei aiheuta yhtään mitään ongelmaa. Sen sijaan teatterissa viereeni istahtanut naishenkilö, joka oli suihkutellut itseensä jotain chanel viitosta tai vastaavaa, aiheutti minulle sen, että väliajan tultua lähdin kotiin.
Joidenkin vanhojen ihmisten hengitys haisee lääkkeelle. Se tulee sitä, että joutuu syömään niitä paljon. Se ei ole miellyttävä tuoksu, mutta ei se aiheuta huonoa oloa kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä kun puoliso on töissä paikassa, josta saa ilmaiseksi pesuaineet, joissa on hajusteita. Kukaan ei voi vaatia, että niiden sijaan ostamme hajusteettomia.
Hajusteettomat maksaa siellä enemmän, vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan näinkin tavallinen apteekissa myytävä voidekuin Bellavita
https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/BELLAVITA-PAeIVAeVOIDE-hajustet…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työnantaja voi määrätä, mitä shampoota työntekijät käyttävät _kotonaan_. Tajuatko?
Mitä kohtaa et itse tajua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajusteettomat maksaa siellä enemmän, vai?
No ei vaan siellä ei ole niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan selitit. Lääkevoiteissa en ole ikinä kohdannut tuotetta, joka tuoksuisi jollekin hajuvedelle. Yleensä ne tuoksuu vain antiseptiselle tai ei miltään. Itsellä on vaikea ihosairaus, ja ne voiteet, joita joudun käyttämään, ei tuoksu miltään. Mulla on itsellänikin tuoksuyliherkkyyttä, mutta lääkkeitten tuoksu ei aiheuta yhtään mitään ongelmaa. Sen sijaan teatterissa viereeni istahtanut naishenkilö, joka oli suihkutellut itseensä jotain chanel viitosta tai vastaavaa, aiheutti minulle sen, että väliajan tultua lähdin kotiin.
Joidenkin vanhojen ihmisten hengitys haisee lääkkeelle. Se tulee sitä, että joutuu syömään niitä paljon. Se ei ole miellyttävä tuoksu, mutta ei se aiheuta huonoa oloa kuitenkaan.
Sama kokemus. Jotkut ihmiset tuntuu ikään kuin mätänevän, kun haisevat pahalle. Ei silti vessassa käyntiä ihmeellisempää.
"kaataa päälleen puoli pulloa"
"läträä hajuvesillä"
"suihkuttelee ympäriinsä"
Hauskat nää argumentit aina. Tässä maassa jossa kukaan ei uskalla tuoksua miltään ja naiset ostaa AINA hajuvettä pyytäen "jotain ihan mietoa, ei mitään vahvaa"
Sulle varmaan kelpaa kommunismi paremmin. Muuta Venäjälle?