Hajuste-hysteerikot työpaikoilla, harrastuksissa ja elämässä yleensä
Työkaveri tuli siis luokseni ja pyysi että en käyttäisi hajusteita, kun hän voi niistä pahoin. Olin ymmärtäväinen ja pyysin anteeksi että en ollut tajunnut ottaa tätä huomioon. Emme työskentele kovin lähekkäin ja työ on luonteeltaan liikkuvaa.
Noh, en siis lisännyt parfyymia tai laittanut hiuslakkaa enää, mutta muutaman päivän jälkeen hän ilmoitti esimiehelle ettei voi työskennellä kanssani koska haisen ja hän ei siedä hajuja.
Esimiehen kanssa keskusteltuani minulle selvisi että joutuisin uusimaan kotona shampoon, hoitoaineen, käsisaippuan, suihkusaippuan, pyykinpesuaineen, huuhteluaineen, deodorantin ja meikit, sillä työkaveri on hajusteherkkä.
Onko tämä mielestänne reilua?
Kommentit (690)
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemukseni hajusteyliherkästä työpaikalla oli .. hmm, mielenkiintoinen. Taustatietona kerron, että olen ite atoopikko ja herkkäihoinen, myös allerginen mutta en tuoksuille. Ja pidän parfyymeista ja tuoksuvista tuotteista. En kuitenkaan kylve niissä, vaan ajattelen kanssaihmisiä. Lisäksi minulla on joskus migreeniä jolloin en siedä mitään hajuja, edes tavallisia.
Työpaikallani oli "hajusteyliherkkä" nainen. Hän valitti tiettyjen naisten tuoksuista. Hän ei KOSKAAN valittanut minun tuoksuistani. Hän ei suoraan sanottuna pitänyt näistä naisista, joiden "kamalan voimakkaita hajuvesiä" hän kritisoi kaikille jatkuvasti. Itse olen sellainen leppoisa aina kiva kaveri, joka jättää nahistelun työpaikan ulkopuolelle ;) ja nauraa näkymättömään partaansa. Nämä "haisevat" rouvat olivat sellaisia temperamenttisia ja sanoivat asiat usein suoraan ja painokkaasti. Mutta eivät mitään moukkia tai päällemölöttäjiä.
Työpaikkamme oli naisvoittoinen, mutta muutamia miehiäkin siellä kävi. Eräällä herrasmiehellä oli niin voimakkaan hajuista tuoksua, että itselleni tuli paha olo ja päänsärky. Tämä "hajusteyliherkkä" oli kuin sulaa vahaa tästä kollegasta ja hymisteli menemään hänen haju.. vanavedessään pitkin käytäviä.
Huipennuksena rakas "hajusteyliherkkämme" poltti myös tupakkaa ja haisi itse tupakalta.
Tällaisten kokemusten jälkeen en ihmettele, etteivät ihmiset ota näitä asioita tosissaan. Ihan varmasti on myös ihmisiä, joilla on aidosti ongelmia tuoksujen kanssa. Mutta joku raja pitää vaatimuksissakin olla. Ap:n tapauksesta tulee mieleen, et ehkä noin rankasti herkistynyt ihminen kuuluisi työkyvyttömyyseläkkeelle.
Tyyppiesimerkki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hajusteherkkä. Saan voimakkaista hajuista migreenin. En ole työpaikallani ainoa ja meillä onkin sovittu, ettei hajuvesiä/partavesiä käytetä töissä. Jokainen voi käyttää sellaista dödöä tai saippuaa kuin haluaa, kunhan dödöä ei käytetä hajuveden tapaan suihkimalla ympäriinsä. Tämä on toiminut ihan hyvin. Joitain erityisjärjestelyjä joudun välillä tekemään, mutta ne ovat mielestäni omalla vastuullani. Esimerkiksi yksi työkaveri käyttää voimakkaan hajuista huuhteluainetta enkä voi mennä lähellekkään häntä. Siispä pidän huolen, etten joudu lähelle. Kahvitauoilla ja kokouksissa menen aina eri pöytään tai toiselle puolelle huonetta istumaan. Sanon myös aina jos kyseinen henkilö yrittää tulla lähelle tai esim huoneeseeni, ettei hän voi tulla lähelleni. Tässä kohdin vastuu siirtyy hajusteiden käyttäjällä ja hänen on pysyttävä sovitun välimatkan päässä. Esimies myös tietää tämän eikä laita meitä työskentelemään saman projektin parissa. Joskus jonkun shamppoo tms. saattaa hetkellisesti aiheutaa saman ja taas auttaa välimatka.
Aina homma ei kuitenkaan hoidu välimatkaa pitämällä. Meillä työskenteli aiemmin henkilö joka oli todella allerginen kaikelle mm. tuoksuille. Koska allergia oli todella paha ja tökaveri ei kestänyt edes niitä shamppoita tai dödöjä, tai lemikillisten ihmisten läsnäoloa, hän ei voinut jatkaa työskentelyä meillä. Työpaikasta on aika vaikea saada kokonaan tuoksutonta.Voisiko tässä olla kyse jo syrjinnästä tätä hajusteita käyttävää kohtaan? Normaalia deodorantin käyttäjää vaaditaan pysymään sovitun välimatkan päässä kuin hän olisi joku spitaalinen tai oikeuden määräämässä lähestymiskiellossa. Hän jää osasta projekteja automaattisesti ulkopuolelle hajusteherkän vaatimuksesta. Onko hän edes tietoinen tästä?
Toisekseen on tutkittua, että hajusteherkkyys on pitkälti psykosomaattinen vaiva. Tätä tutkittiin laittamalla tilaan samoja aineita hajustettuina ja ilman. Vain hajustetut versiot aiheuttivat "allergisen" reaktion, kun henkilö oli tietoinen hajusta. Mutta samat hiukkaset ilman hajua eivät saaneet aikaan mitään.
Kolmannekseen ihmetyttää tämä hajusteherkkien valikoivuus. Esimerkiksi ruoan käry, kahvin tuoksu, tuore maali, kellarin haju, tupakka tms. haju ei aiheuta oireita, vaan vain mieto shampoon tai deodorantin haju jollakin tietyllä henkilöllä. Joskus astmakohtauksen laukaisee ihan vain jonkun tietyn henkilön haju. Välillä tuntuu todelliselta kiusaamiselta.
Mua taas eniten ihmetyttää näissä hajusteherkkiä koskevissa ketjuissa että mikä ihmeen logiikka tuossa kolmoskohdassa on, että tuota pitää tulla aina päivittelemään. Siis eikö osa ihmisistä ihan aikuisten oikeasti käsitä että kyseessä on yliherkkyys sen hajun aiheuttavalle kemikaalille, ei hajuille itselleen? Miten on niin vaikeaa ymmärtää että kyllä, ihminen voi olla yliherkkä kemikaalille x, y, z ja yhdistelmälle f&d, mutta kestää pieninä määrinä kyllä sitä pelkkää kemikaalia f ja lukemattomia muita kemikaaleja sitten ihan ok? Tai joku voi olla olematta kemikaaliherkkä muuten, mutta kun on allerginen ruusuille niin ei voi tulla samaan tilaan ruusupuskan kanssa eikä sellaisen ihmisen viereen, joka on kaatanut päälleen puoli pulloa ruususta uutettua tuoksua?
Mikä tässä on niin älyttömän vaikeaa teille ymmärtää? Tää kitinä on ihan yhtä fiksua kuin syyttää kissa-allergista valehtelijaksi kun ei se koirasta tai hevosesta saa oireita! Kyllä se nyt vaan kiusaa mua kun ei tule mun viereen istumaan kahvipöytään kun mulla on päällä tää villapaita jonka päällä misse nukkui viime yön, väittää ja teeskentelee että alkaa nenä vuotaa ja henkeä ahdistaa, mutta tuolla se vaan istuu mirkun vieressä vaikka mirkulla on koira! Törkeetä syrjintää mua kohtaan!
Ei, kyllä tää ymmärretään, että ihmiset on allergisia ja yliherkkiä eri jutuille kun on "perinteisistä" asioista kyse, eläimistä tai ruuista. Mutta osalla ei ilmeisesti älykkyys riitä siihen, että tuo ihan sama homma koskee erilaisia kemikaaleja, oli ne sitten kosmetiikassa, puhdistusaineissa tai esim. homeen- ja palontorjunta-aineina erilaisissa tekstiileissä.
Jokainenhan saa olla just niin törppö kuin haluaa, mutta kyllä mun mielestä menee ihan peruskohteliaisuuteen, että vaikka rakastatkin kalaa muodossa missä hyvänsä, et tuo työpaikalle kalaruokia evääksi jos joku työkaveri on kalalle tosi pahasti allerginen. Jos joku työkavereistasi on tosi pahasti allerginen hevosille, ei sinne töihin tarvitse ottaa samaa takkia kuin millä tallilla aina hengaa. Jos työkaveri alkaa pihistä naama punaisena mun shampoostani niin totta hitossa mä voin sitä vaihtaa/pitää hiukseni kiinni/välttää hiusten pesua just tolla shampoolla työaamuina. Änkyrät mUttA mULla ON OIKEUS HaiSta juSt Siltä mIltä Mä tAhdon ei sitten ilmeisesti tälläisen muiden huomioimiseen kykene vaan päivittelee takanapäin että kyllä ne on outoja noi allergiset ja kaikelle yliherkät... Siis mieti nyt pirkko, toi lissu väittää että se on yliherkkä kemikaalille x jota on mun käsirasvassani/kalalle/koiran hilseelle/porkkanalle mutta niin se vaan juo kahvia ja menee kellaritilojen kautta röökille sen jälkeen kuitenkin!1! Siis miten on mahdollista ettei sitä se kahvinjuonti/kellaritilat/rööki sitten ahdista vaikka kemikaali x/kala/koira/porkkana ahdistaa?!?
🤦♀️🤦♀️🤦♀️
(Niin ja kohtaan 2. Totta kai on myös "tuoksuherkkiä". Ihan kuten on "gluteenittomia", "hiilariherkkiä", "erityisherkkiä" etc. Sulkeeko nää muotisairaat sitten muissa ryhmissä pois sen oikean ongelman? Että kun on muotigluteenittomia, ei oikeaa keliakiaa ole olemassa ollenkaan? Prkleen valehtelijat, nyt sitä palsupullaa ääntä kohden vaan ettei leipojan tarvi loukkaantua kun ei vehnänen kelpaa!)
Vierailija kirjoitti:
[quotep=Vierailija]Oma kokemukseni hajusteyliherkästä työpaikalla oli .. hmm, mielenkiintoinen. Taustatietona kerron, että olen ite atoopikko ja herkkäihoinen, myös allerginen mutta en tuoksuille. Ja pidän parfyymeista ja tuoksuvista tuotteista. En kuitenkaan kylve niissä, vaan ajattelen kanssaihmisiä. Lisäksi minulla on joskus migreeniä jolloin en siedä mitään hajuja, edes tavallisia.
Työpaikallani oli "hajusteyliherkkä" nainen. Hän valitti tiettyjen naisten tuoksuista. Hän ei KOSKAAN valittanut minun tuoksuistani. Hän ei suoraan sanottuna pitänyt näistä naisista, joiden "kamalan voimakkaita hajuvesiä" hän kritisoi kaikille jatkuvasti. Itse olen sellainen leppoisa aina kiva kaveri, joka jättää nahistelun työpaikan ulkopuolelle ;) ja nauraa näkymättömään partaansa. Nämä "haisevat" rouvat olivat sellaisia temperamenttisia ja sanoivat asiat usein suoraan ja painokkaasti. Mutta eivät mitään moukkia tai päällemölöttäjiä.
Työpaikkamme oli naisvoittoinen, mutta muutamia miehiäkin siellä kävi. Eräällä herrasmiehellä oli niin voimakkaan hajuista tuoksua, että itselleni tuli paha olo ja päänsärky. Tämä "hajusteyliherkkä" oli kuin sulaa vahaa tästä kollegasta ja hymisteli menemään hänen haju.. vanavedessään pitkin käytäviä.
Huipennuksena rakas "hajusteyliherkkämme" poltti myös tupakkaa ja haisi itse tupakalta.
Tällaisten kokemusten jälkeen en ihmettele, etteivät ihmiset ota näitä asioita tosissaan. Ihan varmasti on myös ihmisiä, joilla on aidosti ongelmia tuoksujen kanssa. Mutta joku raja pitää vaatimuksissakin olla. Ap:n tapauksesta tulee mieleen, et ehkä noin rankasti herkistynyt ihminen kuuluisi työkyvyttömyyseläkkeelle.
Tyyppiesimerkki
Tyyppiesimerkki mistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilön, jolle pieninkin tuoksahdus toisten käyttämissä hygienia- tai kosmetiikkatuotteissa aiheuttaa oireita, kannattaa suosiolla keksiä itselleen homma, jota voi tehdä kotona omalla hajuttomalla vyöhykkeellään. Jos kanssani samassa taloudessa asuvalla läheisellä olisi yliherkkyys, olisi itsestäänselvää että luopuisin tuoksuvista tuotteista. Niin huomaavainen en kuitenkaan ole, että annan työkaverin erityisongelman vaikuttaa elämääni. Hajuvettä en laittaisi, mutta that's it.
Oletko nyt ihan varma tuosta toisen yliherkkyydestä tai muusta sairaudesta?
Onko hän näyttänyt potilastietonsa sinulle, kun niillä revittelet täällä?
Mitä oikein horiset? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoisin että saan migreenin tämän hajuherkän asukokonaisuudesta, ja vaatisin uudistamaan vaatekaappinsa, koska nämä nykyiset koskevat silmiini ja aiheuttavat migreeniä.
Totta, en voi sietää kirkkaita värejä, punaista, oranssia ja keltaista, saan niistä migreenin ja vaadin jatkossa ettei kukaan työpaikalla käytä sen värisiä vaatteita.
Kukaan ei saa migreeniä erilaisista väreistä, joten ei ollenkaan sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien tuotteiden vaihtaminen hajusteettomiksi ei ainakaan minulta onnistuisi siksi, että minulla on tietyt vuosien varrella hyviksi havaitut tuotteet joita haluan käyttää, eikä yhtä hyviä tuotteita yksinkertaisesti löydy hajusteettomina. Näin on erityisesti shampoon, hoitoaineen ja kasvovoiteen kohdalla. Minulla on pitkä, hieman vaalennettu tukka, joka tarvitsee tehokkaat hoitoaineet. Vielä toistaiseksi ei ole tullut vastaan täysin hajusteetonta hoitoainetta joka olisi sopiva.
Samoin on kasvovoiteen kohdalla. Kesti pitkään löytää rasvoittuvalle iholleni sopiva tuote, enkä todellakaan ala sitä vaihtamaan.
Käytin pitkään hajustamatonta antiperspiranttia, mutta en enää haluaisi käyttää alumiinia sisältäviä tuotteita. Toistaiseksi en ole löytänyt toimivaa hajusteetonta deodoranttia. Alumiinittomien juju on hienhajun estäminen, joten parhaissa tuotteissa on luontaisia aromaattisia öljyjä kuten tea tree, eukalyptus, rosmariini jne, ja ne kyllä tuoksuvat.
En aio palata enää alumiinia sisältäviin jotka ovat mahdollisesti terveydelle haitallisia, joten saavat sietää yrttisen tuoksuisia kainaloitani.Siellä sitten oireiset esittelee esimiehen luona lääkärintodistuksia. Toisella on iholääkärin todistus kasvojen rasvaisuudesta ja sille sopivasta tuotteesta mutta tuon todistuksen kumoaa hajusteyliherkän vetoomus hajuttomuudesta. Löytyykö hajusteyliherkältä lääkärintodistusta?
Apteekissa myytävät voiteet ovat harvoin hajustettuja. Jokaisesta näyttää löytyvän hajustamaton versio. Erikoista, jos ihosauraudesta kärsivä haluaa ehdoin tahdoin valmisteen, jossa on lisäksi hajustetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hajusteherkkä. Saan voimakkaista hajuista migreenin. En ole työpaikallani ainoa ja meillä onkin sovittu, ettei hajuvesiä/partavesiä käytetä töissä. Jokainen voi käyttää sellaista dödöä tai saippuaa kuin haluaa, kunhan dödöä ei käytetä hajuveden tapaan suihkimalla ympäriinsä. Tämä on toiminut ihan hyvin. Joitain erityisjärjestelyjä joudun välillä tekemään, mutta ne ovat mielestäni omalla vastuullani. Esimerkiksi yksi työkaveri käyttää voimakkaan hajuista huuhteluainetta enkä voi mennä lähellekkään häntä. Siispä pidän huolen, etten joudu lähelle. Kahvitauoilla ja kokouksissa menen aina eri pöytään tai toiselle puolelle huonetta istumaan. Sanon myös aina jos kyseinen henkilö yrittää tulla lähelle tai esim huoneeseeni, ettei hän voi tulla lähelleni. Tässä kohdin vastuu siirtyy hajusteiden käyttäjällä ja hänen on pysyttävä sovitun välimatkan päässä. Esimies myös tietää tämän eikä laita meitä työskentelemään saman projektin parissa. Joskus jonkun shamppoo tms. saattaa hetkellisesti aiheutaa saman ja taas auttaa välimatka.
Aina homma ei kuitenkaan hoidu välimatkaa pitämällä. Meillä työskenteli aiemmin henkilö joka oli todella allerginen kaikelle mm. tuoksuille. Koska allergia oli todella paha ja tökaveri ei kestänyt edes niitä shamppoita tai dödöjä, tai lemikillisten ihmisten läsnäoloa, hän ei voinut jatkaa työskentelyä meillä. Työpaikasta on aika vaikea saada kokonaan tuoksutonta.Voisiko tässä olla kyse jo syrjinnästä tätä hajusteita käyttävää kohtaan? Normaalia deodorantin käyttäjää vaaditaan pysymään sovitun välimatkan päässä kuin hän olisi joku spitaalinen tai oikeuden määräämässä lähestymiskiellossa. Hän jää osasta projekteja automaattisesti ulkopuolelle hajusteherkän vaatimuksesta. Onko hän edes tietoinen tästä?
Toisekseen on tutkittua, että hajusteherkkyys on pitkälti psykosomaattinen vaiva. Tätä tutkittiin laittamalla tilaan samoja aineita hajustettuina ja ilman. Vain hajustetut versiot aiheuttivat "allergisen" reaktion, kun henkilö oli tietoinen hajusta. Mutta samat hiukkaset ilman hajua eivät saaneet aikaan mitään.
Kolmannekseen ihmetyttää tämä hajusteherkkien valikoivuus. Esimerkiksi ruoan käry, kahvin tuoksu, tuore maali, kellarin haju, tupakka tms. haju ei aiheuta oireita, vaan vain mieto shampoon tai deodorantin haju jollakin tietyllä henkilöllä. Joskus astmakohtauksen laukaisee ihan vain jonkun tietyn henkilön haju. Välillä tuntuu todelliselta kiusaamiselta.
Mua taas eniten ihmetyttää näissä hajusteherkkiä koskevissa ketjuissa että mikä ihmeen logiikka tuossa kolmoskohdassa on, että tuota pitää tulla aina päivittelemään. Siis eikö osa ihmisistä ihan aikuisten oikeasti käsitä että kyseessä on yliherkkyys sen hajun aiheuttavalle kemikaalille, ei hajuille itselleen? Miten on niin vaikeaa ymmärtää että kyllä, ihminen voi olla yliherkkä kemikaalille x, y, z ja yhdistelmälle f&d, mutta kestää pieninä määrinä kyllä sitä pelkkää kemikaalia f ja lukemattomia muita kemikaaleja sitten ihan ok? Tai joku voi olla olematta kemikaaliherkkä muuten, mutta kun on allerginen ruusuille niin ei voi tulla samaan tilaan ruusupuskan kanssa eikä sellaisen ihmisen viereen, joka on kaatanut päälleen puoli pulloa ruususta uutettua tuoksua?
Mikä tässä on niin älyttömän vaikeaa teille ymmärtää? Tää kitinä on ihan yhtä fiksua kuin syyttää kissa-allergista valehtelijaksi kun ei se koirasta tai hevosesta saa oireita! Kyllä se nyt vaan kiusaa mua kun ei tule mun viereen istumaan kahvipöytään kun mulla on päällä tää villapaita jonka päällä misse nukkui viime yön, väittää ja teeskentelee että alkaa nenä vuotaa ja henkeä ahdistaa, mutta tuolla se vaan istuu mirkun vieressä vaikka mirkulla on koira! Törkeetä syrjintää mua kohtaan!
Ei, kyllä tää ymmärretään, että ihmiset on allergisia ja yliherkkiä eri jutuille kun on "perinteisistä" asioista kyse, eläimistä tai ruuista. Mutta osalla ei ilmeisesti älykkyys riitä siihen, että tuo ihan sama homma koskee erilaisia kemikaaleja, oli ne sitten kosmetiikassa, puhdistusaineissa tai esim. homeen- ja palontorjunta-aineina erilaisissa tekstiileissä.
Jokainenhan saa olla just niin törppö kuin haluaa, mutta kyllä mun mielestä menee ihan peruskohteliaisuuteen, että vaikka rakastatkin kalaa muodossa missä hyvänsä, et tuo työpaikalle kalaruokia evääksi jos joku työkaveri on kalalle tosi pahasti allerginen. Jos joku työkavereistasi on tosi pahasti allerginen hevosille, ei sinne töihin tarvitse ottaa samaa takkia kuin millä tallilla aina hengaa. Jos työkaveri alkaa pihistä naama punaisena mun shampoostani niin totta hitossa mä voin sitä vaihtaa/pitää hiukseni kiinni/välttää hiusten pesua just tolla shampoolla työaamuina. Änkyrät mUttA mULla ON OIKEUS HaiSta juSt Siltä mIltä Mä tAhdon ei sitten ilmeisesti tälläisen muiden huomioimiseen kykene vaan päivittelee takanapäin että kyllä ne on outoja noi allergiset ja kaikelle yliherkät... Siis mieti nyt pirkko, toi lissu väittää että se on yliherkkä kemikaalille x jota on mun käsirasvassani/kalalle/koiran hilseelle/porkkanalle mutta niin se vaan juo kahvia ja menee kellaritilojen kautta röökille sen jälkeen kuitenkin!1! Siis miten on mahdollista ettei sitä se kahvinjuonti/kellaritilat/rööki sitten ahdista vaikka kemikaali x/kala/koira/porkkana ahdistaa?!?
🤦♀️🤦♀️🤦♀️(Niin ja kohtaan 2. Totta kai on myös "tuoksuherkkiä". Ihan kuten on "gluteenittomia", "hiilariherkkiä", "erityisherkkiä" etc. Sulkeeko nää muotisairaat sitten muissa ryhmissä pois sen oikean ongelman? Että kun on muotigluteenittomia, ei oikeaa keliakiaa ole olemassa ollenkaan? Prkleen valehtelijat, nyt sitä palsupullaa ääntä kohden vaan ettei leipojan tarvi loukkaantua kun ei vehnänen kelpaa!)
Tuo nimimerkki Lääkäri selitti, että pitää löytyä joku muu mekanismi, kuin vaurio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä oireyhtymä tämä hajusteyliherkkyys. Valitettavan vähän puhutaan myös siitä, että siihen liittyy isolla osalla myös psyyke- ja tunnepuolen ongelmaa.
No entäs kun ei ole psyyke- tai tunneongelmaa, vaan on esim ylipistollisessa sairaalassa tutkittu ja todettu allergisuus hajusteille? Ei tunnu kivalta, jos ei uskota, että on oikeasti fyysisesti tosi kipeä. Ihan sama, jos olisi luu poikki ja joku vähättelisi kipua, että kuvittelet vaan. 😕
Allergiset eivät työskentele esim. Eläntenhoitajana ja vaadi, että he voisivat tehdä vain niitä tehtäviä, joissa ei olla tekemisissä eläinten kanssa. Samoin jos on allerginen monen ihmisen arkielämän hajuille, ei pitäisi työskennellä ihmisten parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilön, jolle pieninkin tuoksahdus toisten käyttämissä hygienia- tai kosmetiikkatuotteissa aiheuttaa oireita, kannattaa suosiolla keksiä itselleen homma, jota voi tehdä kotona omalla hajuttomalla vyöhykkeellään. Jos kanssani samassa taloudessa asuvalla läheisellä olisi yliherkkyys, olisi itsestäänselvää että luopuisin tuoksuvista tuotteista. Niin huomaavainen en kuitenkaan ole, että annan työkaverin erityisongelman vaikuttaa elämääni. Hajuvettä en laittaisi, mutta that's it.
Miksi käsittelet täällä jonkun sairautta?
Oletko itse terve?
Tässä on jauhettu aiheesta 21 sivua, joten voimme kaikki olla sitä mieltä, että hajusteyliherkät täytyisi päästää työkyvyttömyyseläkkeelle. Se olisi kaikille paras ratkaisu.
Kaikilla meillä on rajoitteita. Omansa kannattaa ottaa ammatinvalinnassa huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse terve?
En tiedä, kelle luulet vastailevasi. Minä en revittele tässä kenenkään sairautta, vaan puhuin täysin hypoteettisesta työkaverista. Olen aika terve, kiitos kysymästä. Mutta jos minulla olisi vaiva, joka haittaa työskentelyä muiden parissa, niin hyväksyisin etten voi sellaisissa hommissa toimia enkä vinkuisi että toisten pitää ottaa minut kaikessa huomioon. Oliko muuta?
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla meillä on rajoitteita. Omansa kannattaa ottaa ammatinvalinnassa huomioon.
Harmi vaan, että niitä rajoitteita alkaa tulla vasta vuosia ja vuosikymmeniä myöhemmin. Jos sinä osaat ennustaa tulevat rajoitteesi, niin hieno juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että ärsyttää tämmöset.
Se on niin että joko haisen hieltä tai sitten käytän itselleni sopivia tuotteita, jolloinka fyysisessä työssä pakostakin pintaan tuleva hiki ei haise.Kumpikin pahasta hajuherkkien mieleen,eli parempi kun lakkaisi vaan olemasta sitten.
Hiki ei itsessään haise yhään miltään. Sun ihossa olevat paskabakteerit kylläkin. Pidä parempaa huolta hygieniastasi.
Jos jollain opilla saisit ihosi täysin bakteereista vapaaksi, olisi se paljon epäterveellisempi tilanne kuin yksikään hajuste kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Astmaatikko voi kuolla hajusteisiin, mutta kukaan ei kuole siihen, että joutuu olemaan ilman. Oikeus elämään suurempi kuin mukavuuksiin?
Allergiset voivat kuolla joutuessaan kohtaamaan allergisoivan aineen. Silti ei olla poistamassa maailmasta kaikkea allergisoivaa. Maapähkinät ja mehiläiset ovat kuitenkin aika mukavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi vaan, että niitä rajoitteita alkaa tulla vasta vuosia ja vuosikymmeniä myöhemmin. Jos sinä osaat ennustaa tulevat rajoitteesi, niin hieno juttu.
Tilanteen mukaan toimitaan sitten, kun niitä alkaa ilmaantua. Ei se ole työkavereiden vastuulla. Tietysti voi tarjoutua maksamaan heidän tuoksuttomat tuotteensa siitä lähtien, jos joku vaikka tarttuisi tarjoukseen.
Työpaikan hajunatsi juuri mainosti suureen ääneen, että olin syönyt valkosipulia kun haisin. Eli ei ne luonnollisetkaan hajut kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse terve?En tiedä, kelle luulet vastailevasi. Minä en revittele tässä kenenkään sairautta, vaan puhuin täysin hypoteettisesta työkaverista. Olen aika terve, kiitos kysymästä. Mutta jos minulla olisi vaiva, joka haittaa työskentelyä muiden parissa, niin hyväksyisin etten voi sellaisissa hommissa toimia enkä vinkuisi että toisten pitää ottaa minut kaikessa huomioon. Oliko muuta?
Hienoa, ettei rajoitteita ole osunut omalle kohdallesi. Hypoteettista on, että osuukokaan koskaan.
Minua yököttää pahantuoksuiset hajusteet joita jotkut laittavat tolkuttomasti, haisee halvalle. Jotkut miesten hajusteet tuoksuu ihan Raid hyönteismyrkylle. Olen hajusteallerginen mutta tykkään kun vaatteet tuoksut puhtaalle. Myös hiukset ja iho pitää olla puhtaan tuoksuinen, ei myrkyn.
Kyllä minä ainakin olen nähnyt sellaisen.
Lisäksi nämä tiedot seuraa mm. potilas- ja muihin yhteiskunnan tarjoamiin kuljetuksiin niin kuin hyvin tiedät.