Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajuste-hysteerikot työpaikoilla, harrastuksissa ja elämässä yleensä

Vierailija
18.09.2020 |

Työkaveri tuli siis luokseni ja pyysi että en käyttäisi hajusteita, kun hän voi niistä pahoin. Olin ymmärtäväinen ja pyysin anteeksi että en ollut tajunnut ottaa tätä huomioon. Emme työskentele kovin lähekkäin ja työ on luonteeltaan liikkuvaa.

Noh, en siis lisännyt parfyymia tai laittanut hiuslakkaa enää, mutta muutaman päivän jälkeen hän ilmoitti esimiehelle ettei voi työskennellä kanssani koska haisen ja hän ei siedä hajuja.

Esimiehen kanssa keskusteltuani minulle selvisi että joutuisin uusimaan kotona shampoon, hoitoaineen, käsisaippuan, suihkusaippuan, pyykinpesuaineen, huuhteluaineen, deodorantin ja meikit, sillä työkaveri on hajusteherkkä.

Onko tämä mielestänne reilua?

Kommentit (690)

Vierailija
341/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun. Ei. Ole. Pakko. Haista. Hajuvedeltä.

Minun. On. Pakko. Hengittää.

Capish?

Vierailija
342/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä van olet tottunut niihin kaikkiin hajuihin. Pärjäät hajuttomillakin.

Jos sulla tosiaan o

Ne voimakkaat tuoksut kaikissa?

Siis jo se hirveä pesuaineesta tarttuva haju vaatteisiin on kamala.

Lisäksi hiuslakka hajuvesi dödö?

Sähän olet ihan pilvessä, mutta et huomaa sitä itse.

Vähennä niin, että yksi noista on hajullinen kerrallaan.

Ja vaihda se pesuaine ja hiukiinme parempiin.

Ja.

Mitä sinä teet parfyumilla, kun sulla on noissa kaikissa muissa tuoksut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisile hajusteyliherkkyys ei ole ongelma, onko astma? Lasketaanko oikeaksi asiaksi?

Järki käteen nyt. 

Vierailija
344/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta hajuveden käytön voi rajoittaa työpaikan ulkopuolelle ja Omon vaihtaa hajusteettomaan pyykinpesuaineeseen, mutta siinä on mentävä jo raja. Shampoo ja deodorantti ovat henkilökohtaisia hygieniatuotteita, ja ihmisillä on näistä monesti ne itselle sopivat luottotuotteet käytössä. Niitä on kohtuutonta pyytää vaihtamaan.

Kyllä se pyykinpesuainekin on ihan oma asia, aivan kuten deodoranttikin.

Näyttää olevan. Mutta on kyllä vaikea ymmärtää, miksi jotkut haluavat haista pyykinpesuaineelle metrien päähän - onko tää nyt se Omo tai Surf tai joku vastaava, joka haisee samalle kuin kirpparit: sellainen pistävän kitkerä löyhkä, joka käy henkeen vaikkei olis mikään allergikkokaan. Näihin törmäilee aina silloin tällöin kaupassa tai julkisissa. Onneksi työpaikalla ei kukaan haise moiselle.

Vierailija
345/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksenne, ei todellakaan ole työsuojelullinen ongelma jos työntekijä ei kestä olla työpaikalla missä ihmiset käyttävät deodoranttia tai tuoksuja. Näkisin, että voisi antaa yliherkälle jopa potkut jos on tämän takia pysyvästi kyvytön tekemään työtään. Ei taida edes lääketiede tunnistaa mitään tuoksuyliherkkyyttä.

Vierailija
346/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla puhkesi hajusteherkkyys ihotulehduksen aikana. En pystynyt menemään kaupassa ollenkaan kemikaaliosastolle. Nyt en enää voi yhtä pahoin peseuanehyllyjen edessä. Mutta ymmärrän että hajusteherkkyys on todella hankala nykypäivänä.

Olet varmaan niitä yliherkkiä, jotka saavat oireita ikkunalasin takaakin. Oikeasti saat oireita siksi, että alitajuntasi tekee sinulle ne oireet. Ei oikeasti ne hajut, joita ei edes pakkauksien läpi tule.

Minä en ole mikään hajusteherkkä, mutta kyllähän ne pyykinpesuaineet todellakin haistaa pakkausten läpi, ei ne pahvipakkaukset mitään ilmatiiviitä ole. Ja ovat kyllä tosi voimakkaita hajuja, jos pidempään joutuu hyllyn edessä seisomaan, niin alkaa aivastuttaa minuakin. Käytännössä taas todettu toissaviikolla, kun etsin hajusteetonta pyykkipulveria ja siksi jouduin hyllyn edessä vähän pidempään seisoskelemaan.

Vierailija
347/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te hajustevammaiset (lähes aina moniongelmaisia) ette pystyisi päivääkään elämään Ranskassa tai Italiassa 😂🤣👌🏽

Yleensä näillä empatiakyvyttömillä on ääliövamman lisäksi itsellään aika monta muutakin ongelmaa.  Ja se hajusteyliherkkyys tai astma voi iskeä jokaiseen.  Sitten voi naureskella kahta enemmän. 

Vierailija
348/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajusteyliherkkyys on aina kuulostanut omaan korvaan turhalta kiukuttelulta ja halulta hallita muita.

Käytän runsaasti huuhteluaineita ja tuoksuvia pesupulvereita, kotona tuoksuu aina kloriitti.

Nämä ovat tuoksuja jotka saavat minut pirteäksi ja voimaan hyvin. En todellakaan luovu nautinnostani jonkun kiukuttelijan takia.

Mun mielestä tää tarve taas käyttää näitä hajusteita ja kloriitteja kotona kuulostaa yhdeltä isolta huijaukselta. Kuka sai meidät alunperin näin laajoina joukkoina uskomaan ja kokemaan, että me tarvitaan niin paljon sitä kaikkea? Ai että tuolla jotkut markkinamiehet nauraa partaansa ja ajaa hienoilla autoilla ja huvijahdeilla sillä rahavirralla, minkä valtaosa ihmisistä laittaa näihin tuotteisiin! Ja sitten jossain vaiheessa viimeistään 60 v:nä sairastetaan erilaisia syöpiä ja keuhkosairauksia. Hyvä diili ja laajemman luokan aivopesu.

Missä olen sanonut että tarvitsen näitä tuotteita?

Omon ja Comfortin tuoksuinen paita on nautinto pukea päälle.

Siinä missä joku nautiskelee maistellen viinejä ja juustoja, itse rentoudun pyykkäämällä ja siivoamalla näillä tuoksuilla jotka selvästi stimuloivat aivojani positiivisella tavalla.

Jessus se Omo haisee kauhealle!

Vierailija
349/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSEn adonis kirjoitti:

Tiedoksenne, ei todellakaan ole työsuojelullinen ongelma jos työntekijä ei kestä olla työpaikalla missä ihmiset käyttävät deodoranttia tai tuoksuja. Näkisin, että voisi antaa yliherkälle jopa potkut jos on tämän takia pysyvästi kyvytön tekemään työtään. Ei taida edes lääketiede tunnistaa mitään tuoksuyliherkkyyttä.

Tuoksujen käyttäminen ei ole välttämätöntä. Työpaikalla pitää ottaa toiset huomioon. Tuoksuyliherkälle ei todellakaan voi antaa potkuja, tai voi, mutta siitä tulisi taatusti oikeusjuttu laittomasta irtisanomisesta. 

Kaikenlaiset sitä mielipiteitään tänne kirjoittavatkin. 

Vierailija
350/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmisile hajusteyliherkkyys ei ole ongelma, onko astma? Lasketaanko oikeaksi asiaksi?

Järki käteen nyt. 

Järki käteen tosiaan. Onko kurkun turpoaminen umpeen ongelma? Esimerkkejä kun oli äänen lähtemisestä.

Vierailija
351/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ihmettelen, että miksi tässäkin määrä korvaa laadun. Niitä halpoja ”tuoksuja” kun likimain kaadetaan päälle. Ja haju on todellakin kuvottava. Se ei sinällään vielä oikeuta vaatimaan tällaista henkilöä muuttamaan tapojaan, mutta se oikeuttaa, että tuo lemu aiheuttaa migreeniherkälle turhia poissaoloja ja epäinhimillistä kärsimystä.

Todella laadukas parfyymi, jota on laitettu niin kevyt häivähdys, että se tuoksuu vain sellaiselle, joka on todella läheisessä fyysisessä kontaktissa, ei haittaa ketään. Työpaikalla tällaisia kohtaamisia ei työnteon puitteissa yleensä ole.

Ensinnäkin, sinä et tuoksusta pysty varmasti sanomaan, mitä hintaluokkaa se hajuvesi on. Niissäkään laatu ja hinta eivät kulje käsi kädessä. Toiseksi, hintavampaakin tuoksua on vallan mahdollista laittaa häiritsevästi liikaa ja monet laittavatkin. Kolmanneksi, monet (kuten minä) haluavat että käytetty tuoksu on muutenkin haistettavissa, kuin siten että toisen pitää lykätä nokkansa sinuun kiinni tai tulla halausetäisyydelle. Sellaista tuoksua ei haista itsekään ja se menee täysin hukkaan.

Neljänneksi, meitäkin on, joille hajuvesi on yksityisasia, se riittää, että se tuoksuu itselle, ei muille. Se on täysin mahdollista. Meilläkin on olemassa ihmisiä, jotka pääsevät halausetäisyydelle tai saavat lykätä nokkansa kiinni meihin, mutta he eivät ole työpaikalla tai työkavereita.

Vierailija
352/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiustuotteita en suostuisi vaihtamaan ellei työkaveri maksa kaikkia uusia tuotekokeiluja.

Muuten ei olisi ongelma, koska muita hajusteita en käytä töissä. Tuoksuja käytän koiraharrastuksessa, koska siellä ei ole tullut vastaan allergisia.

Vierailija
353/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu homma kun juuri kävi sama juttu PAITSI että työkaverillani on ihan hyvä syy eli krooninen migreeni. Hänellä on joka päivä oireilua, hajuste voi pahentaa ja olen jättänyt hiuslakan pois. Ei ole ollut ongelma, koska työkaveri lähestyi asiaa ystävällisesti ja samalla kunnioittavasti. Minullakin on joskus migreeniä ja tiedän, miltä se päänsärky ja aistiherkkyys tuntuu. Käytän luonnostani hajuttomia tai heikkohajuisia shampoita ynnä muita koska olen myös astmaatikko. Hiuslakkatilanne oli helppo jättää koska kyseessä oli vain kokeilu eli en usein käytä lakkaa. Kerran olin saada astmakohtauksen kun joku asiakas oli käyttänyt hyvin, hyvin vahvaa deodoranttia tai partavettä. En uskaltanut yskiä, olen siis julkisessa paikassa töissä ja ihmiset ovat herkkiä koronan suhteen... Tämä siis että vahvat hajusteet voivat hankaloittaa hengittämistä ja työntekoa. Joten vahvahajusteiset jättäkää työpaikalta ne pois, mutta vapaalla voitte varmasti käyttää miten lystäätte (puhun siis vain hajuvesistä ja siitä ettei käytettäisi hiuslakkaa yhteisissä tiloissa) Tuo shamppoo ja muut hajutuotteet hmmm... Aika paljon vaadittu. Näitä hajuherkkiä on eri sorttisia, eli näitä joilla ei ole sairauksiin kuten astmaan tai migreeniin liittyviä. Myös sekin vaikuttaa millainen ilmastointi ja ilmankierto paikoissa kai.

Vierailija
354/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajusteiden ongelma on siinä, että kun sitä samaa tuoksua käyttää vuosikaudet, sitä ei enää itse haista ja lopulta yksi suihkaus muuttuu kokovartalokylvyksi siinä hajusteessa, ainakin ulkopuolisen mielestä. Osa myöskin taitaa suihkussakäymättömyyttä / huonoa henkilökohtaista hygieniaa peitellä ylenpalttisella hajusteella. Koita siinä sitten tehdä työtä jos toimistokaveri löyhkää jollekin voimakkaalle myski+kukkaiskimaraparfyymille niin että vedet valuu silmistä ja henkeä salpaa. Työpaikoilla tulisi ehdottomasti olla parfyymi/ partavesikielto. Deodorantit ja suihkusaippuat on ok, ne harvoin tuoksuvat todella voimakkaasti.

Nyt ei ole mitään estettä käyttää maskia. Se blokkaa todella hyvin hajut!

Vierailija
355/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiustuotteita en suostuisi vaihtamaan ellei työkaveri maksa kaikkia uusia tuotekokeiluja.

Muuten ei olisi ongelma, koska muita hajusteita en käytä töissä. Tuoksuja käytän koiraharrastuksessa, koska siellä ei ole tullut vastaan allergisia.

Joo. On reilua laittaa kaikki kustannukset sairastuneelle.

Vierailija
356/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tarvitse edes olla hajusteyliherkkä, vaan elää pikkulapsen kanssa alle pari vuotta hajustevapaata arkea. Mulla meni vuosi siihen, etten enää halunnutkaan suihkuttaa hajuvettä itseeni. Se haju vaan saa voimaan pahoin.

Nyt ymmärrän, miten erilaista elämää hajusteherkät elävät ja millaiset myrkkypilvet leijailevat useimmista ihmisistä. Tupakanhaju on nykyään myös niin vahva haju, etten pysty olemaan lähellä tupakoivaa ihmistä. En vaan siedä sitä hajua enää.

Muistan nuorena koulussa tavanneeni pojan, joka oli hajusteyliherkkä. Hän aina kovaan ääneen huusi, kuinka minulla on paljon hajusteita, vaikka olin juuri häntä ajatellen vähentänyt mielestäni hajuveden käyttöä roimasti. No, tiemme onneksi erkanivat pian, mutta silloin ihmettelin suuresti.

Vierailija
357/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs tällainen tilanne? Työpaikalla on ehnkilö A, jolla on astma, mutta joka pärjää siitä huolimatta hyvin töissä eikä mitään ongelmia ole ollut. Hän on ollut samassa työpaikassa 15 vuotta ja hänellä on sellaista osaamista, jota kenelläkään muulla siinä työpaikassa ei ole. Töihin palkataan henkilö B. Hän käyttää paljon voimakkaan tuoksuisia hajusteita. A alkaa saada niiden vuoksi astmakohtauksia ja joutuu olemaan sairauslomilla. Ihanko oikeasti työnantaja vaan levittelee käsiään ja A:n pitää irtisanoutua työstä? Keksittekö mitään muuta ratkaisua?

A on huomannut korvaamattomuutensa ja narsistisesti päättää käyttää tilannetta hyväkseen, kun kokee nuoren ja kauniimman työntekijän pärjäävän työpaikan sosiaalisissa tilanteissa paremmin.

Vierailija
358/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en koskaan valita kenenkään hajuista. Mutta jos sattuu parfyymin käyttäjä vaikka vain edelle kassajonossa, alan aivastella ankarasti. Sillä saa nykypäivänä melko hyvin tilaa, ja uskoisin viestin menevän perille.

Olet huonokäytöksinen draamailija.

Muutenkaan omista sairauksista numerontekeminen ei ole suomalaisittain hyväksyttyä. Itse kullakin meistä on omia vaivojamme mutta emme tuo niitä esiin emmekä eteenkään sotke muiden elämää sen takia.

Vierailija
359/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi olla yliherkkä millekään.

Pitkäaikainen homealtistus kuitenkin muutti jotain elimistössäni ja nykyisin kärsin vahvoista hajuvesien tuoksusta.

Päänsärky ja hengenahdistus ovat yleisimmät oireet.

Kestän dödöt, hiuslakat ja hajuveden maltillisesti käytettynä.

Samassa kerrostalossa asuu nuori nainen jonka hajuveden tuoksu jää leijumaan pitkäksi aikaa rappukäytävään vaikka naista ei enää näy mailla halmeilla.

Hän jättää päänsärkyä aiheuttavan hajuvanan.

Miten vielä tänä päivänä joillekin pitää selvittää ettei hajusteiden käyttö tarkoita sitä että kuljetat mukanasi valtavaa hajupilveä joka lemuaa vielä kun olet poistunut.

Vierailija
360/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Tuoksujen käyttäminen ei ole välttämätöntä. Työpaikalla pitää ottaa toiset huomioon. Tuoksuyliherkälle ei todellakaan voi antaa potkuja, tai voi, mutta siitä tulisi taatusti oikeusjuttu laittomasta irtisanomisesta. 

Kaikenlaiset sitä mielipiteitään tänne kirjoittavatkin. 

Oletko varma tästä? Työsopimuslain 7. luvun 2 §:n 2. momentti ja kohta 1. Tämä siis tapauksessa jossa henkilö ei voi olla esim. avokonttorissa tai palavereissa koska joku käyttää..deodoranttia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi