Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iso ero on lukiolaisilla ja amiksilla

Vierailija
13.11.2013 |

Kuljen töihin aina bussilla, ja voin kertoa että siinä on ISO ero millaisia nuoria jää pois ammattikoulun autopuolen pysäkillä ja millaisia jää pois urheilulukion kohdalla.

Pelkkä olemus on jo kuin yöllä ja päivällä. Miksi tätä ei saisi ääneen sanoa? 

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 18:07"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 17:51"]

Eli eikö saisi kritisoida ihmisiä, jotka eivät osaa käyttäytyä ja esimerkiksi syljeksivät pitkin katuja? On eri asia haukkua toisten ulkonäköä (jolle ei voi mitään, mutta siististi voi silti pukeutua ja olla ryhdikäs) kuin näiden käyttäytymistä.

[/quote]

No voihan sen asian noinkin esittää, mutta kyllähän tässä ketjussa on tullut selvästi esiin nimenomaan oman paremmuuden pönkittäminen.

Ja mitä tällä "kritiikillä" oikein halutaan saada aikaiseksi? Muuta kun itselle "kylläpä minä olen parempi"-fiilis?

[/quote]

En minä muista tiedä, mutta saa kai sitä asioita huomioida ja niistä mainitakin. Jostain syystä erityisesti amikset näyttävät haluavan käyttäytyä huonosti, yliopistolla ihmiset käyttäytyvät enimmäkseen normaalisti. Jos se sinusta on "paremmuuden pönkittämistä", niin sitten se on. Ehkäpä jotkut vanhemmat voisivat kasvattaa lapsensa paremmin.

Vierailija
42/44 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa, millä paikkakunnalla näin on.

Itse olen nähnyt useampia yliopistokaupunkeja, ja vielä useampia lukio&amispaikkakuntia. Missään en ole pystynyt päättälemään, kuka on lukiossa/amiksessa tai yliopistossa.

Olen kyllä kuullut, että esim. Helsingissä työttömät erottuvat katukuvassa selvemmin kuin vaikka Kemissä. Kai ne jossakin lukiolaisetkin ovat jotain "eliittiä"; mutta ainakin meillä tupakoivat ainakin yhtä paljon kuin amikset. Kaikkein fiksuimmin käyttäytyviä ovat ehdottomasti ammattilukiolaiset. Sinne kun on kaikkein vaikein päästä ja valikoituvat vain fiksuimmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 14:08"]

Sehän on selvää että yhteiskunnan pohjasakkaa on enemmän amiksissa kuin lukioissa.

Koko ikäluokka koulutetaan ja huonokäytöksiset luuserit löytyy todennnäköisemmin amiksesta kuin lukiosta. Amis ei jaksa raahata edes sitä yhtä oppikirjaa oppitunneille muistiinpanovälineistä puhumattakaan (yli puolet).

Amiksissa on myös innostunutta ja motivoitunutta opiskelija-ainesta tätä ei pidä unohtaa.

ammattiopiston opettaja

[/quote]

Minä olen myös opettaja sekä lukiossa että amiksessa ja ero on mieletön näiden kahden oppilaitoksen välillä.

Osittain se johtuu siitä että ammattikoululaisten yhteisössä on kirjoittamattomat säännöt suosia tiettyä karkeatapaisuutta, joka liitetään hyveenä duunarikulttuuriin. Amiksessa kiroillaan, ei tervehditä, ei kiitetä, ei huolehdita omista tavaroista, ei haluta oppia teoriaa, ei haluta oppia oikeakielisyyssääntöjä ja kiusataan edelleen kuin peruskoulussa.

Lukiolaiset haluavat tietoisesti erottua tästä porukasta ja tavoitteet siellä esiintymisen suhteen ovat siksi hyvin päinvastaisia. Kompurointia esiintyy niissäkin ja sellaista peluriutta ja pätemistä, joka ei myöskään ole täysin hyvien tapojen mukaista. Kiusaamista kuitenkin esiintyy huomattavasti vähemmän kuin amiksessa, sillä sitä pidetään lapsellisena ja moukkamaisena touhuna.

Lukiossa on enemmän sijaa persoonallisille piirteille kuin amiksessa, jossa kaikki asettuvat samaan mustiin pukeutuvien tribaalikuvioitujen ja lävistettyjen teinien heimoon.

Vierailija
44/44 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 18:34"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 14:08"]

Sehän on selvää että yhteiskunnan pohjasakkaa on enemmän amiksissa kuin lukioissa.

Koko ikäluokka koulutetaan ja huonokäytöksiset luuserit löytyy todennnäköisemmin amiksesta kuin lukiosta. Amis ei jaksa raahata edes sitä yhtä oppikirjaa oppitunneille muistiinpanovälineistä puhumattakaan (yli puolet).

Amiksissa on myös innostunutta ja motivoitunutta opiskelija-ainesta tätä ei pidä unohtaa.

ammattiopiston opettaja

[/quote]

Lukiossa on enemmän sijaa persoonallisille piirteille kuin amiksessa, jossa kaikki asettuvat samaan mustiin pukeutuvien tribaalikuvioitujen ja lävistettyjen teinien heimoon.

[/quote]

Tämä ainakin on ihan totta! Mä yritin huonolla menestyksellä aloittaa amiksen (ONNEKSI vaihdoin seuraavana vuonna lukioon) mutta jäin porukan ulkopuolelle ja tulin kiusatuksi koska en tupakoi, en pukeudu mustiin, en maalaa itseäni Jussi69:n näköiseksi, en kiroile, en hauku äitiäni v*tun lehmäksi, enkä varasta Siwasta olutta. Niimpä päädyin amiksen alimpaan "mitä v*ttua sekin s*'tanan lehmä luulee olevansa" - kastiin. Näin oli ainakin vielä 8 vuotta sitten kun olin 16 vuotias, en usko että mikään on muuttunut niistä ajoista!!!