Iso ero on lukiolaisilla ja amiksilla
Kuljen töihin aina bussilla, ja voin kertoa että siinä on ISO ero millaisia nuoria jää pois ammattikoulun autopuolen pysäkillä ja millaisia jää pois urheilulukion kohdalla.
Pelkkä olemus on jo kuin yöllä ja päivällä. Miksi tätä ei saisi ääneen sanoa?
Kommentit (44)
Mikä paikkakunta?
Toisaalla Suomessa eli täällä meillä ei tiedä, missä koulussa kukin on eikä voi päätellä, onko pysäkillä olevat nuoret amilaisia vai lukiolaisia, jos ei koulun seinässä tai pysäkillä ole nimeä.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 14:09"]
mutta kuitenkin 20% niistä lukion käyneistä päätyy valkolakin saatuaan amikseen räkimään ja röökaamaan :)
[/quote]
Juurikin näin. Itse kävin lukion ja siellä röökasin ja ryyppäsin. Amikseen menin sen jälkeen, mutta sitten ei enää päihteet maistuneetkaan. Nyt olen ammattikorkeassa, enkä tiedä mitä pitäisi tehdä, röökata vai ei. Entäs kuinka pitkään mä nyt sitten elän?
[/quote] Kyllä AMK-porukalla ja yliopistoporukallakin on eroja.
Mun on kehuttava nuoria sairaanhoitaja- ja lähihoitaja-opiskelijoita.Tuntemani nuoret ovat selvästi kypsempiä kuin muut ikäisensä, ja vanhemmatkin. Olkoonkin että tupakoivat paljon. Monilla on kokemusta elämän nurjasta puolesta, läheisten päihdeongelmasta, itsemurhasta jne. He ovat joutuneet pohtimaan isoja asioita varhain. Ihaniin nuoriin olen työssäni törmännyt, ihailen heidän tasapainoisuuttaan. Toivoisin että rankat kokemukset ja rankka työ eivät tekisi heistä katkeroituneita aikuisia.
No jaa, meidän poika on lukiossa ja kyllä ainakin heidän luokallaan on aika monenkirjavaa sakkia ja varsinkin tytöistä iso osa tupakoi. Just yks aamu katoin kun vein poikaa kouluun, että on ällöttävän näköistä kun sätkää vedetään posket lommolla ja sen päälle syljetään räkäklimppejä. Voihan se tietysti olla, että nämä räkäilijät tippuvat pois jossain vaiheessa tai sitten fiksuuntuvat. Poika valittaa, että ei ole oikein kavereita luokassa, kun kaikki on niin tyhjäpäisiä, kiinnostaa lähinnä biletys ja seurustelu ja tunneilla monet nukkuvat. Ihan tavallinen lukio on, ei mikään erityislukio.
Mieheni on opettajana amiksessa ja kehuu, että porukka on aivan mahtavaa, älykästä ja fiksua ja yleistieto valtavan laaja. Sanoo myös, että nämä nuoret ovat niitä, jotka ovat peruskoulussa olleet niitä outolintuja ja ei mitään opettajien suosikkeja. Amiksessa loistavat ja kuin puhkeavat kukoistukseen. Monet ovat taiteellisesti lahjakkaita ja musikaalisia, eivätkä todellakaan mitään valtavirran kuljeteltavina olevia pölkkypäitä. Mieheni on ollut opettajana myös lukiossa, mutta tykkää paljon enemmän olla opettajana amiksessa. Tosin kyseessä ei ole autopuoli tms. Ja totta on, että oppilaat ulkoasultaa melko hmmmm persoonallisia ;D
mun amis-poika on ahkera, siisti ja urheilullinen, ei tupakoi :) lukuaineet vaan ei suju.
Amiksessa on aloittain ihan älyttömät erot. Oulussa Kaukovainion Amiksessa on kuin yö ja päivä kun on Kauppis ja Amis vierekkäin. Kauppislaia
set polttavat suht. Hyvin merkityillä paikoilla, eivät syljeskele, pukeutuvat siististi. Amiksen puolella räkistään, poltetaan missä sattuu ja pukeudutaan epäsiististi. Hyvin sieltä erottaa opiskelijoiden alan.
Olen opettanut sekä amiksia että lukiolaisia. Suurin osa kummistakin on kivoja ja kunnollisia enimmäkseen. :)
Näinhän se menee. Älynlahjoiltaan rajoittuneet amikseen ja fiksut lukioon. Useinhan tuo jonkinasteinen älyresurssien puute näkyy jo amislaisten ulkonäössä ja ennenkaikkea käytöksessä.
Eikait tuo nyt kenellekään yllätyksenä voi tulla?
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 22:46"]
mun amis-poika on ahkera, siisti ja urheilullinen, ei tupakoi :) lukuaineet vaan ei suju.
[/quote]
Eli älypuolella puutetta. Siinä ei silloin ahkeruus paljon paina, jos ei pysty ymmärtämään ja toteuttamaan ohjeita täyspainoisesti työelämässä.
Buaaahhh...taas keskiluokka yrittää kakkensa nostaakseen itseään muita haukkumalla, te ootte epätoivoisia.
Ite oon käynyt niin ammattikoulun, kauppaopiston, lukion, AMK:n ja yliopiston (eli persettä on koulun penkillä levitetty, kyllä) ja kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että eipä niitä eroja ole...kuspäitä kaikki tyynni - niin kuin ihmiset pruukaa yleensäkin olla.
Toivottavasti ei muuten tämä laji pääse levittäytymään koskaan muualle avaruuteen - tuhoaa ja paskaa vain kaiken tielleen osuvan.
En voi yleistää onko tämä enemmän amislaisia vai muita koskevaa, mutta kuinka ällöttävä ihmisen pitää olla että tupakoi ja syljeskelee. Se syljeskeleminen on erityisen iljettävää, kuka helvetin aivoton apina tekee niin?
Pitäisikö mun sanoa tähän tohtorintutkintoni perusteella, että tohtorintutkinnon ja maisterintutkinnon suorittaneiden välillä vallitsee suuri kuilu?
Enpä kuitenkaan sano, koska totta se ei ole lainkaan. Ammattikouluun menijöistä osa on itseasiassa "aikuisempia" nuoremmalla iällä, koska valitsevat ammattiuransa niin varhaisessa vaiheessa. Erittäin lapsellista ja kehittymätöntä dissata ihmisiä koulutuksen perusteella.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 16:05"]
En voi yleistää onko tämä enemmän amislaisia vai muita koskevaa, mutta kuinka ällöttävä ihmisen pitää olla että tupakoi ja syljeskelee. Se syljeskeleminen on erityisen iljettävää, kuka helvetin aivoton apina tekee niin?
[/quote]
Aika monet nuoret...
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 21:21"]
Kyllä AMK-porukalla ja yliopistoporukallakin on eroja.
[/quote]
AMK:ssa huomaa myös eron lukion ja amislaisten välillä, amikset lähtivät tauoilla aina ulos polttamaan. Yliopistossakin on eroa vielä jonkin verran, mutta sinne harvoin pelkällä amistaustalla tullaan, mutta amk:laiset saattavat erottua. (Itse tosin olen se poikkeus.)
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 16:04"]
Ite oon käynyt niin ammattikoulun, kauppaopiston, lukion, AMK:n ja yliopiston (eli persettä on koulun penkillä levitetty, kyllä) ja kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että eipä niitä eroja ole...kuspäitä kaikki tyynni - niin kuin ihmiset pruukaa yleensäkin olla.
[/quote]
No kielenkäytön perusteella sinut voi laskea ainakin ihan "amislaiseksi", riippumatta tutkinnosta.
Siis hetkinen! Eikös näiden korkeasti koulutettujen pitäisi olla myös sivistyneitä? Ja eikös sivistykseen kuulu mm. se, ettei haukuta ja arvostella muita ulkoisten seikkojen perusteella. Tuntemani sivistyneet henkilöt eivät myöskään tapaa mollata muita nostaakseen omaa egoaan. O-ou, mitä voimme tästä siis päätellä...
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 17:46"]
Siis hetkinen! Eikös näiden korkeasti koulutettujen pitäisi olla myös sivistyneitä? Ja eikös sivistykseen kuulu mm. se, ettei haukuta ja arvostella muita ulkoisten seikkojen perusteella. Tuntemani sivistyneet henkilöt eivät myöskään tapaa mollata muita nostaakseen omaa egoaan. O-ou, mitä voimme tästä siis päätellä...
[/quote]
Eli eikö saisi kritisoida ihmisiä, jotka eivät osaa käyttäytyä ja esimerkiksi syljeksivät pitkin katuja? On eri asia haukkua toisten ulkonäköä (jolle ei voi mitään, mutta siististi voi silti pukeutua ja olla ryhdikäs) kuin näiden käyttäytymistä.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 17:46"]
[/quote]
Eli eikö saisi kritisoida ihmisiä, jotka eivät osaa käyttäytyä ja esimerkiksi syljeksivät pitkin katuja? On eri asia haukkua toisten ulkonäköä (jolle ei voi mitään, mutta siististi voi silti pukeutua ja olla ryhdikäs) kuin näiden käyttäytymistä.
[/quote]
No voihan sen asian noinkin esittää, mutta kyllähän tässä ketjussa on tullut selvästi esiin nimenomaan oman paremmuuden pönkittäminen.
Ja mitä tällä "kritiikillä" oikein halutaan saada aikaiseksi? Muuta kun itselle "kylläpä minä olen parempi"-fiilis?
Amislaiset ovat kertoneet, että se tupakanpoltto ei ole enää "ihailtavaa". Teeskentelmättömyys on toisaalta ihailtavaa, kuin hyvien tapojen taakse piilotettu kauna. Hyvä veronmaksaja siitä amiksestakin tulee, kun löytää paikkansa elämässä.