19 v. Aikuinen, hermot menee...neuvoja
tyttö asuu siis kotona, opiskelee, on nyt tuhlannut koko tilinsä tyhjäksi, on elätettävä. Ei käy töissä( en tosin nyt opiskelujen ohella vaadikkaan)
Ei siinä mitään, muuta kun valehtelee silmät ja suut täyteen, liehuu yökaudet jossain ties missä.
Ei noudata yhteisiä pelisääntöjä, että kun ja jos haluaa kotona asua arkena tullaan 21 kotiin. Kun on itšelläni aikaisia aamuja, en halua että neiti ramppaa ja tulee kotiin milloin lystää.
Olenko liian ankara, pitäsikö antaa vaan mennä ja tulla miten lystää.
Luotto mennyt, tytär sanooettä kyttään, joo jos lähteeesim. illalla 21 aikaan ajelemaan, kyllä herää epäilys miksi. Kun on koko päivän ollut kotona, että miksei päiväaikaan.
Kommentit (112)
Ton takia en asunut kotona enää täysikäistyttyäni..
Ihme kyttäämistä.
Meilllä on yläastelaisilla arkena kotiintulo 22, viimeistään 23 sänkyihin.
Kyllä täysi-ikäinen saa olla ja mennä. Kunhan hoitaa kotityönsä ja koulunsa hyvin. kunnioitusta tietenkin kotiväkeä kohtaan, ettei möykkää.
Varmasti valehtelee, kun et yhtään anna löysää ja luota lapseen.
Mistä luotto jos jää valheesta kiinni kerta toisensa jälkeen. Ja tästä ollaan juteltu.
Itselläni on aikaiset työaamut joten meillä pitää olla arkena 21.00 kotona.
Viikonloppuna saa mennä vappaammin.
Ja kyllä se on niin että kun kotona asuu, eikä ole haluja tehdä töitä silloin tällöin että saisi sitä piletys rahaa, saa pilettäminen arkena jäädä.
En anna rahaa jos en tiedä mihin menee. Enkä ryyppäämiseen varsinkaan.
täältä saa kodin ja ruuan , vaatteet jne. Mutta en anna rahaa huvituksiin joka viikko.
Kyllä pitää oppia että jos on rahansa tuhlannut turhuuksiin, sitä ei sit ole.
Ja vapaasti saa muuttaa jos haluaa, mutta miten rahaton muuttaa??
Sitä käy kylillä iltasella parempi flaksi ja perä menee paremmin kaupaksi. Kyllä sitä tyttölapsi tietää, miten miehiltä rahaa saa
Heitteisin pihalle asunnosta, jos minun ehdoilla ei mentäisi. Kyllä tuon ikäisen pitäisi ottaa jo vastuuta esim. kodin kustannuksiin osallistumisesta ja etenkin noudattaa sääntöjä, mikäli vain siipeilee kotona.
No voi voi, se voi olla vähän vaikeaa kun on päästänyt asiat tuohon jamaan.
Jotku tuttavat pitivät minua hirviönä kun pidin aika tiukasti kiinni kotiintuloajoista kun tytöt oli 15-17 vuotiaita, heidän mielestään tuon ikäiset osaa kyllä itse huoletia itsestään ja voivat kulkea vapaasti ja tietävät mitä voi tehdä ja mitä ei. joo'o. Nyt on vähän ääni kellossa muuttunut kun 18-20 vuotiaat lapset tekee mitä huvittaa, tuovat mm. yöllä paarista miehiä kotiinsa ja naivat äänekkäästi kun mamma yrittää nukkua viereisessä huoneessa ja aamulla olisi töihinlähtö.
Oletko ehkä yh?
Täysi-ikäisenkin kotiintuloaikoja ja menemisten ilmoitusvelvollisuutta ja kavereiden tuomista kotiin on helppo perustella sillä että aikuisetkin ilmoittaa jos menee myöhään, eikä ole tapan luuhata jossain ja tulla kotiin kahden aikaan yöllä, eikä varsinkaan tuoda kavereita kotiin jatkoille.
Tietysi jos itsekkin katoaa ilatiaisin baariin ja tuo yövieraita, niin pikkusen vaikea perustella miksi perheessä muut ei saa tehdä niin.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 22:50"]
No daa.
Minusta nipotat turhaan. Kun minä olin tuonikäinen, ainoa minulle annettu sääntö oli, että auton on oltava kotona silloin kun isä lähtee aamulla töihin.
tosin mulla oli yli yhdeksän keskiarvo ja osasin tulla hiljaaa kotiin kun tulin myöhään.
[/quote]Minkälaiasta porukkaa täällä oikein liikkuu jos tällaiseen viestiin tulee 13 yläpeukua ja 0 alapeukkua? Ilmeisesti vain kotona asuvia teinejä palstoilla.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 23:01"]
No kyllä klo 21 on vähän liian aikainen kotiintuloaika. Mitä tosiaan epäilet tyttösi tekevän? Onko oikeasti jotain huolta, vai valehteleeko vain "tavallisista" nuorten jutuista, koska pelkää reaktioitasi? Toki kotona asuessa kodin säännöt, mutta kyllä 19v opiskelijan kuuluisi saada vähän bilettää ja tulla kotiin suht myöhään arkenakin (hiljaa pitää yöllä tietysti olla eikä elämää saa ihan rappiolle heittää esim. alkoholinköytön tai muun suhteen).
[/quote]Ei yhtään liian aikainen jos ap:lla on aamulla töihinläytö. Kyllä perheen pitää pääsääntöisesti olla kotona kun mennään nukkumaan, poikkeukseet sitten erikseen.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 23:04"]
Lisäys vielä: olisi kohtuullista olettaa, että tyttö kertoo minne on menossa ja koska tulee, mutta että pääsisitte tähän niin sinun pitäisi varmaan vähän löysätä ja luottaa. Ja toisaalta pitää vähän kurinpalautusta ja edellyttää tiettyjä juttuja että saa rahaa, auton käyttöön ym.
[/quote]Tietysti pitää ilmoitella menositaan. Vai saako teillä puolisto esimerkiksi kulkea ihan miten huvittaa? Meillä on miehellä liukuvat työajat ja pisimmillään voi olla normaalipäivinä klo 18 asti töissä, kirjoittamaton sääntö on että hän ilmoittaa jos ei tule kotiin klo 19 menessä ja aina jos hän tietää etukäteen että on menossa työmatkalle, hän ilmoittaa näistä menoista, nehän voivat vaikuttaa perheen muihin menoihin. Miksi lapset pitäisi vapauttaa kaikesta normaalista peheen sisäisestä kommunikaatiosta? Jos muilla on aamulla töihinlähtöä, niin ei joku voi luuhata yötämyöten jossain ja sitten tullessaan kolistella ja herätellä muut. Hiljaisuus alkaa silloin kun mennään nukkumaan ja siihen mennessä nuoretkin ovat kotiutuneet.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 02:19"]
Ton takia en asunut kotona enää täysikäistyttyäni..
Ihme kyttäämistä.
[/quote]Niin se on tarkoituskin että lapset lähtee omilleen aikuistuessaan. Niin pitkän kun asutaan perheessä, noudatetaan perheen sääntöjä.
KLO 21 on liian aikainen kotiintulo "aikuiselle" ihmiselle.
anna nyt vähän narua, ja siirrä se klo 22.... nimim. kokemusta omaava,
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 02:26"]
Meilllä on yläastelaisilla arkena kotiintulo 22, viimeistään 23 sänkyihin.
Kyllä täysi-ikäinen saa olla ja mennä. Kunhan hoitaa kotityönsä ja koulunsa hyvin. kunnioitusta tietenkin kotiväkeä kohtaan, ettei möykkää.
Varmasti valehtelee, kun et yhtään anna löysää ja luota lapseen.
[/quote]Ap on ihan liian löysä, meillä tuolainen johtaisi ehdottomasti rangaistustoimenpiteisiin. Puhelin liittymä pois, hankkikoon oman. Netiyhteydet pois, auton käyttö pois, ei rahaa. Perheessä perheen säännöillä tai sitten omaan asumaan, jos ei kelpaa.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 10:06"]
[/quote]
Aikuisilla on oma asunto, ne jotka asuu vanhempien kanssa ovat lapsia ja noudattavat perheen sääntöjä. Se on ihan kohtuullinen sääntö että nurten pitää olla kotona ennen kuin vanhemmat menee nukkumaan ja siitä alkaa hiljaisuus. Eihän sitä saa nukuttuakaan jos lapset ei ole kotona eikä tiedä missä ovat.
Minun mielestäni se valehtelu juontaa suoraan siitä, että siten on helpompi toimia. Säännöt tms. on liian tiukat, se johtaa siihen valehtelemiseen.
Ihan älytön suoraan sanoen tuollainen klo 21. kotona. Oletteko itse aina tuohon aikaan kotona? Ettekö käy missään, elokuvissa, teatterissa, keikoilla??
Hiljaa pitää toki olla, kun tulee. Nuoret liikkuvat iltaisin.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 22:42"]
tyttö asuu siis kotona, opiskelee, on nyt tuhlannut koko tilinsä tyhjäksi, on elätettävä. Ei käy töissä( en tosin nyt opiskelujen ohella vaadikkaan)
Ei siinä mitään, muuta kun valehtelee silmät ja suut täyteen, liehuu yökaudet jossain ties missä.
Ei noudata yhteisiä pelisääntöjä, että kun ja jos haluaa kotona asua arkena tullaan 21 kotiin. Kun on itšelläni aikaisia aamuja, en halua että neiti ramppaa ja tulee kotiin milloin lystää.
Olenko liian ankara, pitäsikö antaa vaan mennä ja tulla miten lystää.
Luotto mennyt, tytär sanooettä kyttään, joo jos lähteeesim. illalla 21 aikaan ajelemaan, kyllä herää epäilys miksi. Kun on koko päivän ollut kotona, että miksei päiväaikaan.
[/quote]
Mun 19v liehuu välillä yökaudet töissä, pitäiskö asettaa kotiintuloaika klo 21? Mitäköhän työnantaja tuumaisi kun äiti kieltäisi yövuorot:D Itse olin samanikäisenä kahden lapsen äiti, joten ei tulisi mieleenkään kieltää aikuista miestä. Siksi hän onkin jo mies ja vakiduunissa jossa vastuuta koska on annettu kasvaa mieheksi ja myös oletettu käyttäytyvän sen mukaisesti. Minut on kasvatettu samalla tavalla ja siksi minusta olikin äidiksi nuorena koska en ollut mikään vastuuton kakara enää.
Johan! Melko myöhään ihmiset viikolla valvoo.. Ei ihme jos väsyttää ja masentaa eikä mikään kiinnosta.
Minä en anna lapsieni heilua viikolla kymmeneltä. Jos aamulla pitää olla koululla klo 8 niin pitää saada nukuttua riittävästi. Oletan että se kotiin kymmeneksi (tai myöhemmin tuleva) syö, katselee ehkä hiukan telkkaakin ja käy pesulla ennen nukkumaanmenoaan. Joten se itse nukahtaminen tapahtuu todella myöhään: ja aamulla siis kouluun! Melko järkyttävää.
Minusta raha-asioita kuuluu kotona oppia. Pohditaan miten paljon kotona asuvilla on tuloja, mihin ne rahat menee: siis kulkeminen, asuminen, sähkö, vakuutukset ja kurkistus laskupinoon. Sitten mietitte mitä kaikkea on mahdollista maksaa nyt, mikä jää ehkä seuraavaan tiliin. Tuleeko autonkatsastus pian, onko suunnitelmissa säästää rahaa vaikka ensi kesän matkaan tai lapsen ajokorttiin.
Sitten tarttee vähän miettiä mitä pikavippi maksaa: siis korkojen jälkeen miten paljon vaikka 300 euron laina kasvaa jos sitä ei maksa kuin osissa.
Minusta sinä olet se joka sanot rajat lapsellesi ja selität ne.
Jos lapsi valehtelee niin pitää miettiä onko jotain jossa voisi tulla puoliväliin tai onko lapsi ymmärtänyt asioita.
Minusta vaikka viikonloppuisin on parempi olla pidempään ulkona kuin arkena. Ja aina ei viikonloppuisin tartte heilua jossain vaan voisi vaikka lähteä jonnekin tai tehdä jotain.
Ei viikolla nro 23 tartte olla jossain keikoilla, varsinkaan viikottain! Sen kyllä ymmärtää joustaakin jos keikalle lähdetään arki-iltana harvakseltaan. Mutta ei: ei meillä enää kymmeneltä arki-iltana aikuisetkaan ole kuin työssä yövuorossa. En minä itsekään ole ollut jossain nuorena liikkumassa enää alkuyöstä klo 22 vaan kotona. Eikä meillä kotona todellakaan olla koskaan "tehty miten muutkin tekee".
Minusta on kurja tilanne jos lapsen rahat menee ja hän odottaa saavansa lisää sinulta. Ja valehtelee menonsa. Tuo on todella ylimielistä toimintaa. Miksi sitten puhutaan ja sovitaan mitään jos ei mitään arvosta ja valehtelee?
Kyllä tuossa menee lapseenkin aikuisen luotto ja se on huono. Katkaisisin ensimmäisenä rahapiuhat. Kotona syö ja saa puhdasta vaatetta ja lämpimän kodin. Joten kaikki muu on luksusta. Maailmassa näkee moni nälkää!
Jotenkin tähän kaikkeen kulutusihanuuteen ihmiset tottuu. Ja se on sääli. Rahaa vaan tulee ja voi mennä miten itseä huvittaa. Ei ajatella sitä että aamulla pitää jaksaa lähteä reippaana taas ja on itselläänkin velvotteita, ei vain oikeuksia.
Jos valehtelee, joustaa sopimatta säännöistä niin kai sitä kuuluu ymmärtää että se ei vaan käy? Vai kuuluuko sääntöjä noudattaa vain työpaikallaan sitten joskus?
Kyllä omasta terveydestään kuuluu pitää huolta ja nuoren tajuta ettei viikolla olla ulkona enää klo 22. Viikonloppu on asia erikseen.
Tuo kotiintuloaika on naurettava, muuten en ota kantaa. Aikuinen ihminen saa tulla ja mennä oman aikataulunsa mukaan, silleenhän sitä vastuuta ottaa. Jos tulee aamuneljältä, on hivenen vaikeaa nousta parin tunnin päästä työhön/kouluun. Eli oppii kyllä varsin pian, ettei kannata aamuneljään valvoa.
Tietenkään ei saa kolistella tai herättää muita tullessaan "aamuneljältä".
Meidän teini 18 v on vielä lukiossa eikä käy iltaisin ulkona, mutta sääntönä ettei iltakymmenen jälkeen saa enää hyppiä huoneessaan niin että talo tärisee. Muulloin hän hyppii. En tiedä mitä tekee. Ilmeisesti tanssii ja voimistelee niin että kolisee pitkin seiniä. Ja iltakaakao pitää lämmittää viimeistään klo 22, koska se mikron PLIM häiritsee muiden unia =). Mistä saisi kilisemättömiä mikroja...
Maksan vielä kaiken ylläpidon ja annan viikkorahaa ja sen lisäksi jos tarvii vaatetta, niin ostan nekin.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 10:06"]
[/quote]
Jaha, minä 35- vuotias täällä naureskelen vatsaani tuollaiselle "anna sen nyt olla 60 minuuttia pidempään jossain". Oikeasti? Tunti pidempään? Minun 9- vuotias saa luvan olla joskus tunnin pidempään ulkona mitä sovittu.
On ihan perusteltua olla ulkona arki-iltana kymppiin jos on joku leffa vaikka jota menee katsomaan muttei tuota todellakaan voi joka arki-ilta tehdä.
Eikö teille ole tärkeää kunnollinen uniaika?
Eikö teillä ole kotona tärkeää viettää aikaa yhdessä?
Kyllä munkin mielestäni kotona pitää olla kello 21.00. Mä haluan mennä nukkumaan rauhassa tietäen että lapsi on kotona. Tiukemmat pelisäännöt ap. Jos kerran lapsesi asuu kotona ja te elätätte niin te myös määräätte säännöt. Jos tyttö haluaa määrätä itse elämisestään niin hänen on muutettava omilleen. Niin se vaan menee.
ei rahaa tarvitse antaa.. viikonloppuna opiskelija voi mennä tiskariksi, postia voi jakaa, tehdä kesätöitä jos vaan saa jostakin.. ja maksaa niillä menonsa ja biletyksensä jos kerran haluaa bilettää.. miksi vanhempien tarvitsisi kannustaa tuollaseen toimintaan... ruoat tietysti opiskelija saa kotoa ja katon päänsä päälle..kyllä tuon ikäsenä jo tarvis osata ottaa vastuuta itestänsä.. sitten kun muutta pois niin ei tuu ongelmia huolimattomasta rahankäytöstä..