Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä olen huolissani alkoholin käytöstäni. Auttaisiko Selincro?

Vierailija
12.11.2013 |

Yrityksistä huolimatta en pysty olemaan juomatta tai oikeastaan edes vähentämään määrää. Juon siis lähinnä viikonloppuisin, harvoin känniin, mutta tissuttelen pitkin iltaa ja määrät ovat kohtuullisen isot jo nykyään. Illassa menee n. 6-10 annosta alkoholia ja viikolla joskus kerran 1-3 annosta. Onko kellään kokemusta auttaisiko Selincro vähentämään juomista? Kokonaan en ole valmis alkoholista luopumaan, mutta olen todella huolissani terveydestäni, kun määrät ovat aika isoja.

Kynnys mennä hakemaan reseptiä on aika korkea. Työterveyteen en missään tapauksessa mene, koska siellä on liikaa tuttuja töissä. Yksityiselle voisin mennä, ilmeisesti aivan yleislääkärikin kirjoittaa reseptin? Täytyykö ottaa labrakokeet ensin, vai voisiko reseptin saada heti mukaan? Mulla olisi nyt kova into päästä kokeilemaan lääkettä enkä haluaisi odottaa viikkoa tai paria jotain labratuloksia.

Miehelläni on sama ongelma ja alkoholimäärät vielä isommat. Hän ei suostu edes myöntämään alkoholiongelmaansa, mutta uskon, että hänkin innostuisi, jos mä saisin hyviä käyttökokemuksia tuosta lääkkeestä. 

Toivottavasti en saa mitään fiksuja vastauksia, että lopetat vaan juomisen tms., sellaisilta ihmisiltä, joilla ei itsellä ole kokemusta alkoholismista.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noin vähän juova edes tietää jonkun tuollaisen lääkkeen nimen? Hitaasti juotuna pitkin iltaa 6 annosta vapaapäivänä, siinähän pysyy jopa ajokunnossa... Ja yksi annos viikolla. Oikeastiko tuollaiseen määrätään jo lääkitystä?

Sinänsä kyllä kiinnostaisi, sillä itse olen ikävä kyllä ihan oikea alkoholisti (juon sen 6-10 annosta joka päivä viikonpäivään katsomatta, joskus enemmänkin) mutten ole ollenkaan selvillä siitä miten ja mistä tällaiseen saisi lääketieteellistä apua. En tunne ketään muuta alkoholistia.

Vierailija
22/36 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 20:08"]

No ei nuo ap:n käyttömäärät kyllä kummoisia ole. Siis viikollakin suurin osa päivistä raittiita päiviä, ja KERRAN 1-3 annosta. Viikonloppuna jos menee 2:na päivänä nuo 6-10 annosta niin meneehän se nyt vähän suurkulutusrajan yli toki, muttei kovin dramaattisesti. 

Itse join lähes 20 vuotta vähän eri tyyliin... Siis arki-iltatissuttelu oli joka ilta 4-6 isoa kaljaa. Viikonloppuna sitten pe ja la viinaa kunnes nukahdin tai sammuin yksin kotona. Loppuaikoina siihen tarvittiin kokonainen hanapakkaus viiniä että toivottu vaikutus tuli, tai pullo kirkasta. 

Ja minäkin pääsin silti eroon tuosta, ja kohtuukäyttöön. Miten? Minä vaan päätin, että tämä juominen pilaa elämäni ja että sitä pitää vähentää. Aloin asteittain vähentää. Ensin vähensin viikkojuomista ihan vaan kalja kerrallaan, esim. että en enää juokaan sixpäkkiä arki-iltana vaan vain 5 kaljaa. Seuraavalla viikolla 4 jne. Lopulta pääsin viikkojuomisesta suht helposti eroon. Viikonloput oli vaikeampia, koska kärsin vakavasta yksinäisyydestä ja elämän tyhjyydestä, jota olin lääkinnyt viinalla. Määriä oli suht helppo pienentää jonkun verran, keinona esim. juomisen aloittaminen myöhemmin illalla, mutta aitoihin kohtuukäyttömääriin oli aika vaikea päästä. Kyllä siinä meni vuosi tai pari taistelessa, että lopulta pääsin siihen ettei koko viikon käyttö ylittänyt sitä 16 annoksen suurkulutusrajaa. Mutta onnistui se, sisulla ja sillä ettei lannistu vaikka välillä menisikin 3 litran hanapakkaus vaikka piti ottaa vain muutama lasi.

[/quote]

Tää on kyllä ihan käsittämätöntä tää puliakkojen toisten vähättely.

Jos nyt ap kerran yrittää saada ongelmansa hallintaan ENNEN KUIN ON SAMASSA JAMASSA KUIN SINÄ OLIT, niin mikähän viddu siinä on niin kovin väärin???

Ei se määrä ole niin olennaista, vaan se riippuvuus, se että kokee ettei oikeasti hallitse juomistaan eikä voi olla ilman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:34"]

Miten noin vähän juova edes tietää jonkun tuollaisen lääkkeen nimen? Hitaasti juotuna pitkin iltaa 6 annosta vapaapäivänä, siinähän pysyy jopa ajokunnossa... Ja yksi annos viikolla. Oikeastiko tuollaiseen määrätään jo lääkitystä?

Sinänsä kyllä kiinnostaisi, sillä itse olen ikävä kyllä ihan oikea alkoholisti (juon sen 6-10 annosta joka päivä viikonpäivään katsomatta, joskus enemmänkin) mutten ole ollenkaan selvillä siitä miten ja mistä tällaiseen saisi lääketieteellistä apua. En tunne ketään muuta alkoholistia.

[/quote]

Kyllä mulla kohtuukäytön rajat ylittyy paukkuen. Naisilla kohtuukäytön raja on noin 16 annosta viikossa, ja kyllä mulla lähes aina se ylittyy, joskus reilustikin. Lisäksi unenlaatu on huono, kun on juonut. Mä olen aidosti huolissani terveydestäni. Haluaisin kokeilla tuota lääkitystä, koska en henkisesti ole valmis kokonaan alkoholista luopumaan, ainakaan vielä. Säälittäväähän tämä tietysti on. 

ap

Vierailija
24/36 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei nuo ap:n käyttömäärät kyllä kummoisia ole. Siis viikollakin suurin osa päivistä raittiita päiviä, ja KERRAN 1-3 annosta. Viikonloppuna jos menee 2:na päivänä nuo 6-10 annosta niin meneehän se nyt vähän suurkulutusrajan yli toki, muttei kovin dramaattisesti. 

Itse join lähes 20 vuotta vähän eri tyyliin... Siis arki-iltatissuttelu oli joka ilta 4-6 isoa kaljaa. Viikonloppuna sitten pe ja la viinaa kunnes nukahdin tai sammuin yksin kotona. Loppuaikoina siihen tarvittiin kokonainen hanapakkaus viiniä että toivottu vaikutus tuli, tai pullo kirkasta. 

Ja minäkin pääsin silti eroon tuosta, ja kohtuukäyttöön. Miten? Minä vaan päätin, että tämä juominen pilaa elämäni ja että sitä pitää vähentää. Aloin asteittain vähentää. Ensin vähensin viikkojuomista ihan vaan kalja kerrallaan, esim. että en enää juokaan sixpäkkiä arki-iltana vaan vain 5 kaljaa. Seuraavalla viikolla 4 jne. Lopulta pääsin viikkojuomisesta suht helposti eroon. Viikonloput oli vaikeampia, koska kärsin vakavasta yksinäisyydestä ja elämän tyhjyydestä, jota olin lääkinnyt viinalla. Määriä oli suht helppo pienentää jonkun verran, keinona esim. juomisen aloittaminen myöhemmin illalla, mutta aitoihin kohtuukäyttömääriin oli aika vaikea päästä. Kyllä siinä meni vuosi tai pari taistelessa, että lopulta pääsin siihen ettei koko viikon käyttö ylittänyt sitä 16 annoksen suurkulutusrajaa. Mutta onnistui se, sisulla ja sillä ettei lannistu vaikka välillä menisikin 3 litran hanapakkaus vaikka piti ottaa vain muutama lasi.

Vierailija
25/36 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluisin tuota lääkettä kokeilla miehenkin takia, jolla määrät on vielä paljon isompia kuin mulla. Ja usein vetää viikonloppuiltaisin niin, että muisti menee, vaikka muuten käyttäytyykin ihan fiksusti. Aamulla meillä ei juurikaan ole varsinaista krapulaa, mutta väsymystä kyllä, kun uni ei ole hyvää. Mies ei siis myönnä omaa ongelmaansa, mutta uskon, että kokeilisi tuota lääkettä helpostikin. Mies pystyy olemaan juomatta kokonaan joskus, mutta kun ottaa, menee aina överiksi. Ja en mäkään pysty lopettamaan ennenkuin kello on niin paljon, että on pakko käydä nukkumaan. Ja kai mäkin kännissä olen, mutta en koe olevani. En siis menetä muistia tms. Meillä juominen rentouttaa ja on mukava fiilis ja hyvä meininki kotona. Baareissa käydään harvoin, mutta kotona tissutellaan sitäkin enemmän siis. En voi kuvitella perjantai-iltaa, etten voisi ottaa muutamaa olutta tai viinilasillista. Tekemisiäkin tuo juominen rajoittaa, kun ei haluta mennä sellaisiin menoihin, joissa ei voi juoda. Elämä siis pyörii liikaa tuon juomisen ympärillä. Nyt viikolla puhkun intoa olla selvinpäin tai ottaa vain pari perjantaina, mutta odotas, kun se päivä koittaa, niin on jotenkin pakko juoda.

ap

Vierailija
26/36 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jo se että itse olet huolissasi juomisestasi ja terveydestäsi, on hyvä syy vähentää juomista, tai lopettaa. Itselläni on ollut samankaltainen tilanne, annosmäärätkin suunnilleen samoja. Lopettaminen oli yksi parhaista päätöksistä mitä elämässäni olen tehnyt. Nyt nautin elämästäni, harrastuksistani, hyvistä unista ja kaikista pikku nautinnoista kuten ruuasta ja kahvista niin paljon enemmän kuin silloin. Humalassa tai krapulassa oleminen, tai tulevan humalan odottaminen vei aivan liian paljon iloa pois muista nautinnoista.

Vierailija
27/36 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä onnellinen elämässäni ja harrastuksissani nytkin, mutta hiprakka tuo olevinaan jotain lisää. Enkä siksi ole valmis lopettamaan vielä kokonaan. Haluisin kuitenkin jatkossakin ottaa saunaoluen tai lasillisen viiniä ruoan kanssa. Näillä määrillä olen kuitenkin huolissani terveydestäni ja mieheni terveydestä.

Eikö kellään ole kokemusta tuosta Selincrosta?

ap

Vierailija
28/36 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta mutta käsittääkseni lääke vaikuttaa siten, että nousuhumalan tunne vaimenee eli et saa sitä vaikutusta alkoholista, mitä toivot. Mutta sinähän haluat sitä hiprakkaa, joten ei taida lääkkeestä olla apua. Eikä siitä kuulemma ole todellisille alkoholisteille myöskään apua, he vetävät sitten kaksin käsin niin kauan että se kaivattu tunne tulee.

Älä petä itseäsi noilla "yksi saunaolut"- tai "lasi viiniä ruuan kanssa" -puheilla. Ole rehellinen itsellesi. Haluat hiprakkaan mutta mopo karkaa toistuvasti käsistä.

Vierailija
29/36 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 21:38"]

Minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta mutta käsittääkseni lääke vaikuttaa siten, että nousuhumalan tunne vaimenee eli et saa sitä vaikutusta alkoholista, mitä toivot. Mutta sinähän haluat sitä hiprakkaa, joten ei taida lääkkeestä olla apua. Eikä siitä kuulemma ole todellisille alkoholisteille myöskään apua, he vetävät sitten kaksin käsin niin kauan että se kaivattu tunne tulee.

Älä petä itseäsi noilla "yksi saunaolut"- tai "lasi viiniä ruuan kanssa" -puheilla. Ole rehellinen itsellesi. Haluat hiprakkaan mutta mopo karkaa toistuvasti käsistä.

[/quote]

En mä omalla kohdallani puhuisi aivan termillä "mopo karkaa käsistä", mutta määrät ovat kyllä liialliset. Enkä nyt täysin ymmärrä tuota älä petä itseäsi-kommenttiakaan. Kyselin nimenomaan, onko kellään kokemusta lääkkeestä ja sen vaikutuksesta. Enkä nyt itseäni aivan todelliseksi alkoholistiksikaan vielä itseäni luokittele. Ymmärtääkseni lääke on tarkoitettu juuri minunlaisilleni, joilla määrät ovat liian isot, ja lääkkeellä saisi "pakkojuomisen" lopetettua eli juomisväärät vähentyisivät merkittävästi, jolloin myös terveyshaitat olisivat vähäisemmät. 

ap

Vierailija
30/36 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 21:50"]

[/quote]

En mä omalla kohdallani puhuisi aivan termillä "mopo karkaa käsistä", mutta määrät ovat kyllä liialliset. Enkä nyt täysin ymmärrä tuota älä petä itseäsi-kommenttiakaan. Kyselin nimenomaan, onko kellään kokemusta lääkkeestä ja sen vaikutuksesta. Enkä nyt itseäni aivan todelliseksi alkoholistiksikaan vielä itseäni luokittele. Ymmärtääkseni lääke on tarkoitettu juuri minunlaisilleni, joilla määrät ovat liian isot, ja lääkkeellä saisi "pakkojuomisen" lopetettua eli juomisväärät vähentyisivät merkittävästi, jolloin myös terveyshaitat olisivat vähäisemmät. 

ap

[/quote]

Jos et ole vielä alkoholisti, sinusta on hyvää vauhtia tulemassa sellainen. Puhut "pakkojuomisesta", eikö se jos mikä jo terminä tarkoita sitä, ettet hallitse juomistasi. Lisäksi kirjoitat, ettet oikein osaa kuvitella perjantaita tai lauantaita ilman jotain juomista.

Mitä odotat Selincrolta? Määrien vähenemistä? OK, määrät vähenevät ehkä, mutta aiotko syödä sitä lääkettä loppuikäsi aina, kun on tarkoitus juoda viinaa?

Vierailija
31/36 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selincro on hukkaan heitettyä rahaa, ei toimi pitkällä tähtäimellä ja kaikilla ei edes lyhyellä tähtäimellä. Mikään lääke ei paranna ihmisen halua tulla känniin. Pistä korkki kiinni NYT ja pidä se alkuunsa kiinni ainakin pari-kolme kuukautta. Jos on vaikeuksia olla juomatta tuona aikana tai jos et pysty olemaan juomatta, sinulla on alkoholiriippuvuus eli selvällä suomen kielellä: olet alkoholisti.

Vierailija
32/36 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 22:00"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 21:50"]

[/quote]

ap

[/quote]

Jos et ole vielä alkoholisti, sinusta on hyvää vauhtia tulemassa sellainen. Puhut "pakkojuomisesta", eikö se jos mikä jo terminä tarkoita sitä, ettet hallitse juomistasi. Lisäksi kirjoitat, ettet oikein osaa kuvitella perjantaita tai lauantaita ilman jotain juomista.

Mitä odotat Selincrolta? Määrien vähenemistä? OK, määrät vähenevät ehkä, mutta aiotko syödä sitä lääkettä loppuikäsi aina, kun on tarkoitus juoda viinaa?

[/quote]

Juuri tällaisia kommentteja en toivonut, kuten aloituksessani jo kerroin. Jos ei ole mitään omakohtaista kokemusta aiheesta, niin en toivo kannanottoa. Mähän tunnustan reilusti, että ongelma on ja sen takia yritän kysellä omakohtaisia tai läheisen kokemuksia tuosta lääkkeestä. Jostain olen lukenut, että lääke auttaisi joitakin ihmisiä vähentämään juomista selkeästi pysyvästi pitemmän käytön jälkeen ja jotkut ovat lopettaneet juomisen kokonaan. Enkä tiedä estääkö mikään käyttämään lääkettä vaikka lopun ikää, jos siitä saa apua.

ap

Vierailija
33/36 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin lääkkeitä että voit olla juomatta niiden avulle, jotta pärjäisit ilman alkoholia jos tulet raskaaksi?

Vierailija
34/36 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 22:17"]

Ensin lääkkeitä että voit olla juomatta niiden avulle, jotta pärjäisit ilman alkoholia jos tulet raskaaksi?

[/quote]

En mä ole tosiaankaan tulossa raskaaksi enää tässä elämässä :D Raskausaikani olen aikanaan ollut täysin juomatta ja paljon aikoja sen jälkeenkin.

ap

Vierailija
35/36 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen painiskellut juomisongelman parissa muutaman vuoden ja tänä vuonna homma on lähtenyt lapasesta. Katkenneita hampaita, heräilemisiä ihme paikoissa, totaalisia black outteja.. Mutta se nousuhumalan mielettömän ihana tunne. Se koukuttaa. Hain apua syksyllä a-klinikalta ongelmaan. Oli maanantai ja vetinen viikonloppu takana. Olin lopen kyllästynyt siihen laskujen aiheuttamaan oloon, tärinää, hirveää oloa, koordinaation vaikeutta, hikoilua yms. Olin onnekas. Mennessäni A-klinikalle maanantaina minulle tuli ensimmäistä kertaa viinakramppi. Pyörryin, menin tiedottomaksi ja tuli kouristuskohtauksia. Ennen kuin huomasinkaan oli ensihoitajat paikalla ja sain kunnon lääkettä, vaaleanpunaista nestettä ruutasta. Kun selvisin aikanaan tuosta keikasta tiesin yhden asian. Olen riippuvainen alkoholista. ALKOHOLISTI.  Sain lääkäriltä Selincroa ja minulle se on mahtava aine. Kun ottaa tabletin ennen mahd. houkutuksia niin ei tule juotua liikaa. Ensimmäinen reaktio oli vitutus. Lääkkeen ottamisen jälkeen alkoholista tuleva tunnevaste (nousuhumalan hype) jää todella paljon laimeammaksi. Kun on päättänyt vähentää juomista Selincro on mahtiaine sen päätöksen tukemiseen. Tutkimuksien mukaan ihmiset vähentävät juomista keskimäärin 2/3 osaa entisestä. Eli esimerkiksi 24 -> 8. Omat kokemukset tukevat tuota väitettä. Selincro pohjalla ei tee vaan mieli juoda. Eihän sitä vettäkään kukaan juo 5 litraa illassa :)

Vierailija
36/36 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinä näköjään et halua mitään järkeviä neuvoja ihmisiltä, joilla todella on omakohtaista kokemusta alkoholiongelmasta. Tilaa sitten aika lääkärille ja kysy häneltä tietoja lääkkeestä. Jos saat reseptin niin tule vuoden päästä kertomaan, pääsitkö juomisongelmastasi eroon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan