Mihin yleiseen valituksen aiheeseen et pysty samaistumaan?
Minä siihen, kun lapsiperheen vanhemmat valittavat, kuinka "koko ajan on hirveä sotku ja kaaos" ja "hirveä pyykkivuori". Meillä on kolme lasta. Joka päivä siivotaan vähän: tavarat paikoilleen, keittiön siivous, jos jotain roiskuu, heti pyyhitään pois jne. Pyykkiä pestään useampana päivänä viikossa ja kuivat viikataan heti pois. Kerran viikossa isompi siivous. Ihan kohtuullista minusta. Paikat pysyy siistinä eikä vie tuhottomasti aikaa.
Kiusallista, kun monesti joku alkaa valittaa em.aiheesta yrittäen saada minusta jonkin hengenheimolaisen. Hymähtelen vaan kohteliaasti "eh joo niin, sellaista se on", vaikkei ole.
Kommentit (542)
Siihen miten toimeentulotukea saavat valittavat miten saavat vähän lisää rahaa ja mitä sellaisella reilulla 70 eurolla ylimääräistä edes saa.
Siihen, että on kamalaa olla flunssassa tai oksennustaudissa. Minulla on flunssa noin kerran kahdessa vuodessa ja oksennustauti kerran kymmenessä, enkä muista niissä olleen mitään muuta kuin tervetullutta vaihtelua arkeen. Influenssasta, tai keuhkokuumeesta puhumattakaan, kun niistä ei ole kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksa kävellä. Kauheeta kun pitää kävellä, eikä oo edes täydellinen sää. Ei kai nyt sinne voi kävellä. Kauheen pitkä matka, kai sinne pitää mennä bussilla.
Tai julkinen liikenne. En voi lähteä kun sinne ei pääse omalla autolla.
Joo ole menemättä.
Siihen, että omaa lapsettomuuttaan pitäisi selitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unettomuus lapsiperheessä. Meillä on nukuttu aina hyvin. Muutama sairasyö on valvottanut mutta niitä on vuosien varrella kertynyt kourallinen. Samalla tavalla hymähtelen kun ihmiset valittaa univelkaa, ei ole ollut meidän ongelma.
Kuulostat täydeltä mulkulta. Hymähtelet, kun toinen kertoo uupumuksesta? Joo, et ole kärsinyt univelasta mutta tekeekö nukkuminen todella noin ikäväksi ihmiseksi? Nauratko myös kivuille tai syövälle, jos sinulla ei ole niitä ollut?
Ehkä tulkitsit viestini väärin. En hymähtele omahyväisenä vaan myötäilevänä kuten ap kertoo. Aluksi jaksoin mainita, että meillä nukutaan hyvin ja voi sitä vihaa minkä se aiheutti niin olen oppinut myötäilemään kun joku valittaa unettomuutta. Tietysti sympatisoin tilannetta, mutta monilta puuttuu ymmärrys, että lapsiperheessäkin voidaan nukkua hyvin ja tuntuu että kaikkien pitäisi joukossa valittaa unettomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajan Wilma-viesteistä valittaminen. Ei niille tarvitse tehdä mitään, jos ei kerran kiinnosta.
Opettaja on virkavelvollinen kertomaan lapsen koulunkäynnistä. Merkinnät ovat myös hänen omaa kirjanpitoaan tai suunnattu työkavereille.
Mitä varten pitää valittaa siitä, miten taas tyhmä ope laittoi merkinnän myöhästymisestä, vaikka mirkkupetteri oli vain kaksi minuuttia myöhässä tai viestin siitä, että pojat painivat, kun se on ihan normaalia käytöstä. Eivät ne merkinnät tai viestit vaadi sinulta mitään.
Meinaat, että lukematta tietää, oliko kyse siitä et leikkimielisesti painittiin vai siitä että lapsi löikin toiselta huulen halki? Opettajan työpäivää osa on Wilmaviestit. Meillä vanhemmilla ne tulee työpäivän viestien päälle, ei kiinnostaisi aukoa ja lukea vaan huomatakseen, et jaa, tää olikin hänen omaa kirjanpitoaan tai suunnattu työkavereille,mitä nyt mun nimi oli tässä. Muissa työpaikoissa on huonoa etikettiä spämmätä viestejä asiaankuulumattomille.
Mitä jos kasvattaisit ne mukulas niin, ettei niistä ole tarvetta laittaa kuin positiivisia viestejä. Oppilaista kuitenkin n. 80 % on sellaisia.
Miten se muuttaisi tilanteen? Tiedän millasia mun lapset on, miksi pitäisi seuloa tarpeellinen asia joidenkin "hienosti meni lukeminen"- (tiedän, on lukenut neljävuotiaasta) viestien joukosta. Uskokaa jo että ylimääräinen viestintä ei ole viestintää, se on hälyä ja antiviestintää.
Sitä, kun valitetaan, että tekee kaikkensa toisten eteen, muttei saa takaisin mitään. No älä hitto tee! Ei kukaan ole pyytänyt, luultavasti toivoisivat, että jättäisit rauhaan ja antaisit heidän hoitaa omat asiansa! Kaikenlainen marttyyrius ylipäätään ärsyttää. Hoida omat asiasi ja auta, jos joku sitä pyytää ja vaadi sama takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajan Wilma-viesteistä valittaminen. Ei niille tarvitse tehdä mitään, jos ei kerran kiinnosta.
Opettaja on virkavelvollinen kertomaan lapsen koulunkäynnistä. Merkinnät ovat myös hänen omaa kirjanpitoaan tai suunnattu työkavereille.
Mitä varten pitää valittaa siitä, miten taas tyhmä ope laittoi merkinnän myöhästymisestä, vaikka mirkkupetteri oli vain kaksi minuuttia myöhässä tai viestin siitä, että pojat painivat, kun se on ihan normaalia käytöstä. Eivät ne merkinnät tai viestit vaadi sinulta mitään.
Meinaat, että lukematta tietää, oliko kyse siitä et leikkimielisesti painittiin vai siitä että lapsi löikin toiselta huulen halki? Opettajan työpäivää osa on Wilmaviestit. Meillä vanhemmilla ne tulee työpäivän viestien päälle, ei kiinnostaisi aukoa ja lukea vaan huomatakseen, et jaa, tää olikin hänen omaa kirjanpitoaan tai suunnattu työkavereille,mitä nyt mun nimi oli tässä. Muissa työpaikoissa on huonoa etikettiä spämmätä viestejä asiaankuulumattomille.
Mitä jos kasvattaisit ne mukulas niin, ettei niistä ole tarvetta laittaa kuin positiivisia viestejä. Oppilaista kuitenkin n. 80 % on sellaisia.
Miten se muuttaisi tilanteen? Tiedän millasia mun lapset on, miksi pitäisi seuloa tarpeellinen asia joidenkin "hienosti meni lukeminen"- (tiedän, on lukenut neljävuotiaasta) viestien joukosta. Uskokaa jo että ylimääräinen viestintä ei ole viestintää, se on hälyä ja antiviestintää.
Olisikohan se kenties hyväksi sun lapsen kasvulle ja kehitykselle, jos koulusta tullut hyvä palaute noteerattaisiin kotona?
Olet painajaisvanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Siihen, että on kamalaa olla flunssassa tai oksennustaudissa. Minulla on flunssa noin kerran kahdessa vuodessa ja oksennustauti kerran kymmenessä, enkä muista niissä olleen mitään muuta kuin tervetullutta vaihtelua arkeen. Influenssasta, tai keuhkokuumeesta puhumattakaan, kun niistä ei ole kokemusta.
Vatsatauti on minusta kauhean kiva. Ei kuumetta pahemmin, en oksenna. Ripulia, ei liian yllättävää ettei aina vessaan ehtisi. Ruokaa ei tee mieli mutta myös nälkä on minusta hyvä tunne niin ei sekään haittaa.
Saa muutaman päivän makoilla katsomassa Netflixiä ilman että tarvitsee nousta jääkaapille.
En ymmärrä valitusta, että poikalasten vaatteet ja kengät hajoavat välittömästi! Minulla on 13v ja 10v pojat ja suurin osa vanhemman vaatteista siirtyy varsin hyväkuntoisina pikkuveljelle. Ja vielä hänenkin jälkeen kahdelle serkulle. En osta mitään kalliita "kestää sitten pidempään" - vaatteita eikä pojat kulje missään reikäisissä ja kulahtaneissa vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä, kun valitetaan, että tekee kaikkensa toisten eteen, muttei saa takaisin mitään. No älä hitto tee! Ei kukaan ole pyytänyt, luultavasti toivoisivat, että jättäisit rauhaan ja antaisit heidän hoitaa omat asiansa! Kaikenlainen marttyyrius ylipäätään ärsyttää. Hoida omat asiasi ja auta, jos joku sitä pyytää ja vaadi sama takaisin.
Se hetken marttyyrius auttoi huomaamaan ettei kukaan välitä ja lopettamaan sen ainaisen muiden auttamisen. Siitä on hyötyä vaikka sitä ei tajuisi se joka ei kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka käskee lukea Wilma-viestejä kesken työpäivän? Jos koulussa tapahtuu jotain, mihin pitää vanhemman reagoida kesken työpäivän, koulusta soitetaan vanhemmalle. Näin ainakin meillä.
Minä luen Wilma-viestit aamulla, heti kun herään. Katson, onko jotain, mikä vaatii toimenpiteitä ennen kuin lapset lähtevät kouluun. Siihen menee aikaa n. 3-10 minuuttia. 4 peruskouluikäistä lasta. 1 alaikäinen on ammattikoulussa, mutta sieltä tulee harvoin mitään viestejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ihan avuton? Poista Wilma-sovellus ja käytä sitä vain selaimella. Silloin voit katsoa merkinnät niin harvoin kuin haluat.
Wilmassa on myös toiminto, jonka avulla voi estää merkinnän näkymisen huoltajalle. Voit pyytää opettajaa käyttämään sitä.
Opettaja ei kuitenkaan valitettavasti voi lähtökohtaisesti pitää sinua asiaankuulumattomana henkilönä, koska se olisi edelleenkin häneltä virkavirhe.
On uskomattoman typerää valittaa siitä, että joku tekee työtä, joka hänen on pakko tehdä. Ei opettaja voi kieltäytyä Wilman käytöstä. Sitä paitsi jos sinne ei tietoa laita, siitäkin voi joutua kovan kritiikin kohteeksi. Luulisi, että aikuinen itsekin työssä käyvä ihminen ymmärtäisi, että jokaiseen duuniin liittyy tietynlaisia realiteetteja.
Kohta alkaa taas se joulusta valittaminen. Kun lämmin keskitalven juhla on ikävintä mitä voi kuvitella, asiat ovat todella todella huonosti.
En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on jo vähän karmivaa. Koulusta ei saisi laittaa lapsista hyviä Wilma-merkintöjä, ettei huoltajan työpäivä vaan häiriinny 😧 first things first ja silleen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tullut ajatelleeksi, että nuo hyvä-merkinnät ovat tärkeitä lapselle? Hänestä tuntuisi varmaan tosi kivalta, jos äiti ilmaisisi joskus kiinnostusta ja ilahtumista siitä, että koulussa on mennyt hyvin. Jos illallispöydässä sanot lapselle, että teille oli kuulemma semmoinen tai tämmöinen tehtävä ja taisi mennä kivasti, hän tulkitsee sen välittämiseksi ja kiinnostukseksi. Toki voit myös pitää lasta ja hänen työtään itsestäänselvyytenä...
Valitukseen siitä, kuinka ikävää on asua vuokralla, kun ei ole varaa omistusasuntoon.
Mun mielestä perheessä, jossa on 3 - n määrä lasta ei vain voi valittaa, miten on kauhea pyykkivuori tai hirveästi siivottavaa, vaan silloin on pakko olla hanskassa tietty rytmi tiskien, pyykkien, imurointien sun muiden osalta. Ja jos meinaa edelleen paikat lahota pystyyn, niin sitten vähennetään kamoissa ja räteissä.
Moni yrittää samalla tavalla etsiä minusta hengenheimolaista omiin mielenterveysongelmiinsa, lastensaantiinsa tai lapsiperheongelmiinsa, mutta pystyn harvoin samaistumaan. Sen sijaan ne asiat joissa haluaisin samaistumispintaa on yleensä avointa riistaa juoruille ja vahingoniloisuudelle. Olen vain loputtoman puhki vähän kaikkeen siihen mistä ei saa puhua ja siihen mistä puhutaan liikaa.
Koskeeko tämä myös heitä, jotka irtisanotaan uran jo luoneina? Vai kuvitteletko ettet itse voi joutua työttömäksi?
Ja oon töissä kiitos vaan ja saanut olla aina, ymmärrän et omasta ansiostani mut myös tuurista.