Mihin yleiseen valituksen aiheeseen et pysty samaistumaan?
Minä siihen, kun lapsiperheen vanhemmat valittavat, kuinka "koko ajan on hirveä sotku ja kaaos" ja "hirveä pyykkivuori". Meillä on kolme lasta. Joka päivä siivotaan vähän: tavarat paikoilleen, keittiön siivous, jos jotain roiskuu, heti pyyhitään pois jne. Pyykkiä pestään useampana päivänä viikossa ja kuivat viikataan heti pois. Kerran viikossa isompi siivous. Ihan kohtuullista minusta. Paikat pysyy siistinä eikä vie tuhottomasti aikaa.
Kiusallista, kun monesti joku alkaa valittaa em.aiheesta yrittäen saada minusta jonkin hengenheimolaisen. Hymähtelen vaan kohteliaasti "eh joo niin, sellaista se on", vaikkei ole.
Kommentit (542)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajan Wilma-viesteistä valittaminen. Ei niille tarvitse tehdä mitään, jos ei kerran kiinnosta.
Opettaja on virkavelvollinen kertomaan lapsen koulunkäynnistä. Merkinnät ovat myös hänen omaa kirjanpitoaan tai suunnattu työkavereille.
Mitä varten pitää valittaa siitä, miten taas tyhmä ope laittoi merkinnän myöhästymisestä, vaikka mirkkupetteri oli vain kaksi minuuttia myöhässä tai viestin siitä, että pojat painivat, kun se on ihan normaalia käytöstä. Eivät ne merkinnät tai viestit vaadi sinulta mitään.
Meinaat, että lukematta tietää, oliko kyse siitä et leikkimielisesti painittiin vai siitä että lapsi löikin toiselta huulen halki? Opettajan työpäivää osa on Wilmaviestit. Meillä vanhemmilla ne tulee työpäivän viestien päälle, ei kiinnostaisi aukoa ja lukea vaan huomatakseen, et jaa, tää olikin hänen omaa kirjanpitoaan tai suunnattu työkavereille,mitä nyt mun nimi oli tässä. Muissa työpaikoissa on huonoa etikettiä spämmätä viestejä asiaankuulumattomille.
Sinä voit pyytää, että ope laittaa teille täpin sinne wilmaan niin, että huoltajalle viestit ei näy. Käyt sitten vanhempain vartissa kuuntelemassa koko vuoden kirjanpidon kerralla - mikäli jotain kerrottavaa on.
Mutta - älä sitten valita siitä, jos tulee yllätyksiä, lapsi ei juodakaan kotiläksyjä, lapsi syystä x myöhästyy aina koulusta (minkä lie namusedän kanssa on jäänyt juttelemaan), omaa lasta kiusataan tai hän kiusaa muita tai hän on siellä tappelussa alimmaisena.
Itse sinä et ole halunnut tietää asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Valitukseen opiskelijoiden köyhyydestä. Itsellä menee rahaa muiden menojen lisäksi psykoterapiaan n. 250e/kk enkä siltikään ole vielä tarvinnut edes opintolainaa. Vaikka en mitenkään kitkuttele vaan ostan esim. ruokakaupasta mitä huvittaa sen kummemmin miettimättä. Toki käyn kesällä töissä ja asun 2 hengen kimppakämpässä, mutta silti vaikea ymmärtää, mihin rahat oikein menevät niillä, joilla ei muka ruokaankaan meinaa olla varaa vaan joutuu syömään vain makaroonia.
Minäpä kerron: Opiskelijaelämään, ennen kaikkea mm. ohrasta tehtyihin juomiin.
Tosin niistä juhlista on itsellä ihan parhaat muistot opiskeluajoilta. Me tosin tehtiin juomat itse - oli pönttö pöhisemässä ja 4-5 opiskelijan kimppa kustannuksissa.
En ole koskaan sietänyt yksinhuoltajien kitinää.
Ensinnäkin ko. porukka saa kaikki mahdolliset tuet lapsilisistä elatusmaksuihin (näitä kahta edes tulot eivät vähennä).
Toiseksi niitä muksuja ei ole mikään pakko tehdä jos on niin vaikeaa.
Kolmanneksi lähivanhemmuuden voi aivan hyvin siirtää etävanhemmalle, jos se etävanhemmuus on niin helppoa.
En koskaan ole pystynyt samaistumaan ihmisiin, joilla on lähes joka kuussa tili miinuksella. Olen ollut elämässäni pitkiä aikoija taloudellisesti tiukilla, koska minulle on ollut tärkeintä hankkia omistusasunto. Nyt asunto on velaton ja minulla on taloudellisesti turvallinen olo.
Valitetaan miten suomalaiset naiset ei meikkaa ja ole naisellisia.
"Ei tarvii mennä kun viroon niin jo on naiset niin upean laittautuneita"
No ei tarvii mennä kun viroon niin ei kysytä nälvien et miks sä meikkaat...
Ei sekään ole hyvä, että meikkaa. Suomalaisessa kulttuurissa kasvatetaan siihen, että meikkaaminen ja laittautuminen on turhaa ja tyhmää naisten hömpötystä. Sitten kuitenkin haukutaan kaikki oman kansan naiset että kun ei olla iloksi miesten silmille.
Ja en tajua tuota valitusta, jotkut meikkaa ja laittautuu ja jotkut ei.
Tuo tuntuu vähän olevan joku keino korostaa itseään, että hän kun on tämmönen maailmanmies niin tietää että ei täällä mitään oo että parempia löytyy heti kun menee täältä "junttisuomesta pois!!"
En oikein usko, että näissä maagisissa "muissa maissa" haukutaan tuolla lailla oman maan naisia.. ennemmin olen kuullut kehuttavan, että on meillä täällä maailman kauneimmat naiset.. tuo suomalaisten omien dissaus on noloa ja typerää.
Ja please, älkäääää tulko vaahtoamaan tähän miten nää valittajat on "oikeassa"
Se valittaminen on silti junttia ja urpoa
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan oikein ymmärtänyt keskituloisia tai hyvätuloisiakin ihmisiä, jotka valittavat, miten raha ei riitä. Näitä tuntuu olevan yllättävän paljon. Mutta ei ne suuret tulot vaan... Monella näistä ihmisistä on kuukaudessa niin kovat menot, että joutuisin oikeasti näkemään vaivaa pistääkseni saman haisemaan ja pysyäkseni silti järjissäni.
Sama. Kerran höpötin tätä ystävälle ja hän sanoi, etten voi tietää, miten ihmiset esimerkiksi tukevat vanhempiaan, sisaruksiaan tai aikuisia lapsiaan. Joillain voi myös olla vanhoja velkoja tai mitä tahansa, mistä ei voi tietää. Onneksi sain palautetta ja otin opikseni, enkä enää arvostele toisten raha-asioita.
Valittaminen ei johda mihinkään. Se harmittaa. Perheissä, joissa aikuiset valittaa, lapsetkin kuulevat sen ja oppivat samat tavat.
Eniten sieppaa, kun ollaan puolisolta vaatimassa, vaikka mitä. Esimerkiksi mies ei tee mitään kotitöitä työpäivän jälkeen ja minä joudun hoitamaan kotia 24 tuntia vuorokaudessa. Voi, voi. Jospa se mieskin on väsynyt. Toivoisin, että ymmärrettäisiin toista ihmistä ilman valitusta. Sitten nämä avioerot. Ajan ruuvia ei voi kääntää taaksepäin. Nuoruutta ei saa takaisin. Jos ottaa eron, sen kanssa on tultava toimeen ilman kitinöitä.
Onneksi itsellä on kaikki hyvin.
Nuorten valitukseen lähes kaikesta. Asuvat Pohjoismaassa eli yhdessä maailman onnistuneimmista valtioista, ovat ällistyttävän varakkaita, eivät ole lapsena näemmä joutuneet (saaneet) tekemään kovinkaan paljon kotitöitä, ei näytä olevan mitään muita velvollisuuksia tai vaatimuksia kuin käydä koulua.
Silti ihan jatkuva uhriutuminen ja valitus.
Vierailija kirjoitti:
Siihen, että sairaanhoitajan palkka olisi liian pieni. Olen tehnyt vuosia sh:n töitä ja mielestäni palkka on työnkuvaan nähden tarpeeksi hyvä. Myös työ on kohtuullisen mukavaa, ainakin niissä paikoissa joissa itse olen ollut, joten en kadu alavalintaa.
Mihin sitä palkkaa vertaa? Joillain suomalaisilla on 100 000e kuukausitulot. Raha ei merkkaa kaikkea mutta mahdollistaa vaikka vuoden pituisen mukavan loman. En ole ehkä ymmärtänyt kaikkea mutta haluaisin hyvinvointia enemmän hoitajille kuin toimitusjohtajille. Oikeudentunto on eri asia kuin kateus.
Kiitos sinulle silti hoitajana työstäsi ja hyvä että pärjäät palkallasi. Valittaminen olisikin kuluttavaa, siksi valitan puolestasi.
Lumesta ja kylmästä valittaminen. Aina niitä on vaan vähemmän mutta valitus vaan lisääntyy.
Lasten flunssien ym. ylidramatisointi. Meidän Jessellä on flunssa. Voi kamala, kovasti voimia teidän perheelle🙏
Vakavat sairaudet on asia erikseen, mutta en koskaan tajunnut mitä hirveää lapsen pikku kuumeessa tai nuhassa on. Päinvastoin, silloinhan lähinnä lepäillään ja katsellaan lastenohjelmia, jää se puisto/kuravaatehässäkkä kokonaan pois.
Toinen ne pyykkivuoret. Likaiset vaatteet pyykkikoriin, sieltä koneeseen, kuivumaan joko narulle tai kuivuriin (meillä 99% narulla). Kuivana viikkaus kaappiin. Miten tässä syntyy pyykkiVUORIA? Kone laulaa lähes päivittäin, monta lasta, pyykkivuoria 0 kpl.
Syksystä ja talvesta valittajat, tupakoinnista valittavat vaikka itse en polta.
Oikeastaan kaikenlainen pieni kitinä, milloin ei tiktok ysi IG toimi tai muuta vastaavaa ja naurettavaa turhuutta
Liian kuumat kesäpäivät. Täällä Suomessa on puolet vuodesta pimeää ja vielä suurempi osa kylmää. Hellepäiviä on niin vähän, että luulisi ne kestävän mukisematta. Tässä maassa ei kuitenkaan ole minkäänlaista pelkoa siitä, että helleputki jatkuisi esim. marraskuulle.
Olen asunut myös trooppisessa maassa, jossa viilentävän sadekauden tulo eräs vuosi myöhästyi. Silloin ymmärsin, että paikallisia tuskastutti, kun lämpötilat huitelivat yli puoli vuotta putkeen lähes neljässäkympissä
En ymmärrä miksi patistetaan pienten lasten työttömiä äitejä töihin. Niitä on muitakin työttömiä, esimerkiksi niitä jotka vain lorvivat. Äidit tekevät kokopäivätyötä kasvattaessaan lapsia kotona. Aamulla ei nukuta puoleen päivään, vaan aikaisin aamulla, ihan niinkuin töihinkin lähtevät. Silloin on myös vähemmän lapsia päivähoidossa, kun äidit hoitavat lastaan itse, joten siellä on pienemmät ryhmät.
Ehkä monesti käykin niin ,
että jonkin asian toteaminen tulkitaan valittamiseksi🤔🤭
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen matkustaminen lastenvaunujen kanssa bussissa Helsingissä.
Hyvä, etteivät hyydy koteihinsa.
t. köyhä, joka käy töissä ja maksaa lippunsa
Ja minä lapseton matkustan tasapuolisuuden vuoksi pummilla. Kiva, että maksat minunkin matkani!
Selkä/niskat jumissa.
Tuohon auttaa aika monikin asia, kokeilisin ekaksi venyttelyä, liikuntaa, joogaa, kävisin hierojalla (jos on varaa ja palvelut saatavilla), mobilat tai joku vastaava tuote. Työterveyteen voi varata ajan, voisiko päästä fyssarille.
Siis menee hermot. Olen pari vuotta kuunnellut tuota samaa valitusta työkaverini jumeista.
Yh:n valitus rahattomuudesta. Olen 4 lapsen yh ja taloudellisesti menee paremmin kuin ikinä. Käyn palkkatyössä, mutta talouden tuloista 65% on erilaisia tukia. Jokaisella lapsella on yksi maksullinen harrastus, käyn itsekin joogassa kerran viikossa. Ruokakaupassa vertailen vähän hintoja, mutta tarjousten perässä ei tarvitse juosta. Asunto on oma, auto on 5 vuotta vanha ja kelpaa mulle hyvin. Mulle on tärkeintä että se toimii. Maksan vielä muutaman vuoden myös aiemman asunnon lainaa, kun jouduttiin myymään se tappiolla.
Vaivaannuttavia ne tilanteet kun mulle ollaan että "kai senkin mielestä yksinhuoltajia pitäisi tukea enemmän??" Mulle on suututtu, kun menin sanomaan pärjääväni hyvin. Ihmisten ahneudella ei ole mitään rajoja...
Siihen, että sairaanhoitajan palkka olisi liian pieni. Olen tehnyt vuosia sh:n töitä ja mielestäni palkka on työnkuvaan nähden tarpeeksi hyvä. Myös työ on kohtuullisen mukavaa, ainakin niissä paikoissa joissa itse olen ollut, joten en kadu alavalintaa.