Velvoitetaanko myyjät nykyisin tuputtamaan tavaraa asiakkaalle?
Kävin eilen vaateliikkeessä ostamassa sukkahousut. Myyjäkysyi, katsoinko heidän rintaliivejä. En ollut katsonut. On nyt tosi hyvät valikoimat ja koossa löytyy! Kysyin, onko G-kuppia. No ei ole, C ja D löytyy, kokeiletko. Ei maksa vaivaa...
Käännyin lähteäkseni, myyjä juoksi perään. Oletko katsonut meidän farkkutarjousta? Oli pakko pysähtyä farkkuhyllyn kohtaan katsomaan. Kato, mikä sun koko on...
Olen jo ostanut syksyksi kahdet uudet housut, en tarvi enempiä. Kiitin ja lähdin. Ei ole tällaista ennen tuollaisessa isossa ketjuvaateliikkeessä tapahtunut, ennen sai ostaa ne sukkahousut ja se siitä, ei alettu tuputtamaan muuta.
Kun nyt mietin, sama ilmiö kirjakaupassa. Ostan lehden. Myyjä näyttää, katso, tiskillä on tällaisia kivoja tarroja, otatko? Ei, en tullut ostamaan tarroja vaan lehden. Mutta olisi myös tällainen suklaakeittokirja, laitetaanko mukaan? En tarvitse. Entä heijastin...?
Huoltoasemalla, maksan bensaa. Myyjä kysyy, otatko myös näitä suklaapatukoita? Ei kiitos. Entä limonadia? Makkarasämpylä?
Ei, ei ja ei! Jos olen tullut ostamaan nenäliinoja, niin tarvitsen vain ne! Jos mulla on tarvetta suklaalle,kahvipaketille tai kahvimukille, osaan kyllä itse etsiä niitä liikkeestä. Ei niitä tarvi tuputtaa! Jos en tuonut kassalle niitä pikkuhousuja, en tällä kertaa tarvitse sellaisia!
Tämä tuputus on nyt niin yleistä, että ohjeistetaanko myyjiä pakkomyymään tavaroita asiakkaille tällä tavalla?
Kommentit (104)
Asun jenkeissa mutta ei taalla kaupoissa tulla vakisin mitaan tyrkyttamaan, Yleensa kauppaan tullessa myyja tulee esittelemaan itsensa ja kertoo jos on jotain tiettya asiaa tarjouksessa, sitten han kehoittaa asiakasta tulemaan puheilleen mikali tama tahtoisi apua, sen jalkeen myyja poistuu jonnekin takavasemmalle ja asiakas saa tutkia kaupassa olevia tuotteita ihan kaikessa rauhassa. Pakkomyyntia ei ole paitsi ehka puhelinmarkkinoinnissa mutta sita varten on olemassa puhelinvastaaja ja numeronaytto seka Don't Call Me-listaukset. Tuo Suomeen tullut pakkomyyntikulttuuri kuulostaa ahdistavalta, kylla asiakkaan pitaa antaa olla rauhassa jos tama sita toivoo.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 18:51"]
Ensi kerralla sanon rumasti, kun tyrkytetään jotain, mitä en ole tullut ostamaan. Kysyn suoraan, että pidätkö myyjä minua ihan tyhmänä, etten itse osaa kaupasta valita sitä, mitä haluan ostaa.
[/quote]
nykyään sanon näille tyrkyttäjille että on kaksi mahdollisuutta 1 mä ostan nämä mitä tulin ostamaan tai 2 mä en osta niitäkään täältä
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:06"]
Riippuu nyt vähän. Jos se tuputtaminen on sitä, että tyrkytetään jotain kampanjatuotetta joka on pakko saada myytyä, niin kiitos ei. Jos se tuputtaminen lähtee asiakkaan tarpeista eli tarjotaan juuri sitä mitä asiakas tarvitsee, niin kiitos kyllä. Sit tää toivois kans, että sais rauhassa kattella ilman et joku tulee siihen niskaan hengittämään.
[/quote]
Mun kolme kuukautta myyjänä loppui juuri tähän. Ahdisti suunnattomasti se, että olisi koko ajan pitänyt tyrkyttää, mieluiten niin, että asiakas menee pyörälle päästään, ja lähtee tavaraläjän kanssa kaupasta pöllämystyneenä.
Tämä sähkötavaraliikkeessä.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 18:30"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 18:23"]
Kyllä ohjeistetaan, osa vaan ei osaa tehdä sitä nätisti. Sitä sanotaan kait lisämyynniksi...tms
[/quote]
Kuka osaa tehdä sen nätisti? En ole kertaakaan törmännyt.
Nättiä on se, että menen ostamaan kemikaliosta tarvitsemani ihonpuhdistusmaidon. Ja myyjä kysyy, tuliko muuta? Ja minä siihen, että ei kiitos tällä kertaa, maksan ja poistun. Se on nättiä, sen verran voi kysyä.
Mutta se, että meillä olisi täällä tarjouksessa kynsilakkoja ja nyt olisi erikoiserä jalkavoidetta, laitetaanko pussiin, niin SE on raivostuttavaa.
Mitä ihmeen lisämyyntiä? Pidetäänkö asiakasta ihan toopena? Että ihminen itse ei tiedä, haluaako se ostaa jäätelön tai uuden paidan, vaan se pitää erikseen taluttaa paitahyllyn luo, että osta nyt.
Ei ihme, että ihmiset siirtyy verkkokauppojen asiakkaiksi, jos tuo "lisämyynti" lisääntyy.
[/quote]
Mielelläni minä kysyisin asiakkaalta, että "tuleeko muuta", mutta kun sitä "muuta" ei saa myydä! Myyntejä seurataan ja useimmissa paikoissa ilmeisesti on aina se tietty tuote mitä miloinkin pitää tarjota jokaiselle asiakkaalle. Hiton ärsyttävää asiakkaalle, mutta lohdutukseksi voin kertoa, että niin myös myyjälle! :) Ei se niin kiva ole ihmisiltä kuunnella päivästä toiseen tylyjä kommentteja. Mutta jos et myy, niin tervemenoa muualle töihin!
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 18:51"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 18:42"]
Suomalaisessa kirjakaupassa esim. on meininki tyrkyttää asiakkaalle niitä tavaroita mitä siinä kassalla on esillä. Sitten piirrellään viivoja palaverissa myynnistä. Sitä en tiedä ettää onko ne myyjä vai myymälä kohtaisia. Olin harjoittelijana niin en ihan tarkasti päässyt kuviosta perille.
[/quote]
No siellä on ainakin jo pari vuotta tuputettu asiakkaalle milloin mitäkin värikynäpakkausta ja kirjanmerkkiä. Huvittavinta on, että jos ostaa vaikka 200 euron edestä kirjoja, niin SILTI se myyjä kysyy, että laitetaanko vielä liimaputkilo laskuun!
Näen kyllä itse, että siinä tiskillä on pizzakokkauskirjoja ja taskulaskimia ja ties mitä leimasimia. Jos tarvitsen sellaisen, osaan itsekin sen ojentaa myyjälle. Ei tarvitse tuputtaa.
Ensi kerralla sanon rumasti, kun tyrkytetään jotain, mitä en ole tullut ostamaan. Kysyn suoraan, että pidätkö myyjä minua ihan tyhmänä, etten itse osaa kaupasta valita sitä, mitä haluan ostaa.
[/quote]
Miksi haukkua myyjää, joka tekee vain työtään? Tiedustele mieluummin, mihin ylemmälle taholle voisit laittaa asiasta palautetta. Ei se myyjä omasta päästään keksi niitä taskulaskimia tarjota, tahtoo vain pitää työpaikkansa. Töissä yleensä tehdään, mitä siellä vaaditaan tekevän...
Postissa käynti on ainakin joka kerta yhtä ärsyttävää.
Ikinä en osta mitään jos tuputetaan -vaikka sitä tarvitsisinkin. Menen vaikka viereiseen liikkeeseen ostamaan mieluummin.
Kyllä ohjeistetaan, osa vaan ei osaa tehdä sitä nätisti. Sitä sanotaan kait lisämyynniksi...tms
Ikinä en osta mitään jos tuputetaan -vaikka sitä tarvitsisinkin. Menen vaikka viereiseen liikkeeseen ostamaan mieluummin.
[/quote]
Joo! Jos menet ostamaan yhtä postimerkkiä siihen yhteen kirjekuoreen, niin aletaan esitellä, että meillä olisi nyt tällaisia uutuusmerkkiarkkeja. Montako laitetaan?
Paras oli, kun oli jotain törkeenrumia merkkejä jostain kulahtaneista suomalaisista vanhemmista iskelmätähdistä ja postivirkailija sanoi, että nyt olisi tällaisia ihania uusia merkkejä! Joku Loiri-postimerkki, tyyliin, tosi ihana! (Anteeksi nyt vaan, Vesamatti!)
Ja kuka niitä postimerkkejä enää niin paljoa tarvii, kun tulee aiak vähän lähetettyä mitään postitse?
Myyjän tehtävänä on myydä, ei ainoastaan ottaa rahaa siitä tuotteesta, jonka tarvitset. MInusta hyvä myyjä toimii noin, tuputtaa ja esitteee. Jos et halua olla myynnin kohde, mene markettiin.
Kyllä ohjeistetaan. Kummityttöni on rihkamakorukaupassa töissä ja kertoi että jos asiakas ostaa kaulakorun, kuuluu tyrkyttää myös saman sarjan kaulakoruja jne. Sama vaatekaupoissa. Aina kun käyn Vilassa, myyjä tarjoaa toppia ostoksieni lisäksi. Siis aina toppia ""mikä kävis hirveen hyvin siis just tohon sun yläosaan". Myyntiä seurataan, ja joillain myyjillä on kamala paine saada tulosta aikaiseksi.
[/quote]
Kuka osaa tehdä sen nätisti? En ole kertaakaan törmännyt.
Nättiä on se, että menen ostamaan kemikaliosta tarvitsemani ihonpuhdistusmaidon. Ja myyjä kysyy, tuliko muuta? Ja minä siihen, että ei kiitos tällä kertaa, maksan ja poistun. Se on nättiä, sen verran voi kysyä.
Mutta se, että meillä olisi täällä tarjouksessa kynsilakkoja ja nyt olisi erikoiserä jalkavoidetta, laitetaanko pussiin, niin SE on raivostuttavaa.
Mitä ihmeen lisämyyntiä? Pidetäänkö asiakasta ihan toopena? Että ihminen itse ei tiedä, haluaako se ostaa jäätelön tai uuden paidan, vaan se pitää erikseen taluttaa paitahyllyn luo, että osta nyt.
Ei ihme, että ihmiset siirtyy verkkokauppojen asiakkaiksi, jos tuo "lisämyynti" lisääntyy.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 18:27"]
Myyjän tehtävänä on myydä, ei ainoastaan ottaa rahaa siitä tuotteesta, jonka tarvitset. MInusta hyvä myyjä toimii noin, tuputtaa ja esitteee. Jos et halua olla myynnin kohde, mene markettiin.
[/quote]
Myyjän tehtävä on palvella asiakasta. Jos menen ostamaan hiustenkuivaimen ja kysyn niiden ominaisuuksista myyjältä, niin hän voi sitten myydä minulle sen kuivaimen kertomalla mulle niistä eri kuivaimista tarkemmin. Se on myyjän työtä.
Mutta se, että myyjä olettaa mun tarvitsevan rintaliivejä, kun olen ostamassa sukkahousuja, on naurettavaa. varsinkin, jos myyjä on niin ammattitaidoton, ettei silmillään näen edessä olevan asiakkaan olevan jotain ihan muuta kuppikokoa kuin tarjolla oleva D!
[/quote]Aloin ap:n avausta lukiessani miettimään että missäs minulle vasta tyrkytettiin jotain kassalla ja sehän oli tosiaan posti. Tyrkytti kalenteria ensi vuodelle.
Joko en ole sitten missään tollaisissa liikkeissä käynyt tai näytän jo valmiiksi niin köyhältä ettei kannata edes yrittää tyrkyttää, koska en ole missään kohdannut tälläistä. Ainoastaan saatettu kysyä että tuliko muuta.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 18:28"]
Kyllä ohjeistetaan. Kummityttöni on rihkamakorukaupassa töissä ja kertoi että jos asiakas ostaa kaulakorun, kuuluu tyrkyttää myös saman sarjan kaulakoruja jne. Sama vaatekaupoissa. Aina kun käyn Vilassa, myyjä tarjoaa toppia ostoksieni lisäksi. Siis aina toppia ""mikä kävis hirveen hyvin siis just tohon sun yläosaan". Myyntiä seurataan, ja joillain myyjillä on kamala paine saada tulosta aikaiseksi.
[/quote]
Myyntiä lisäisi se, jos liikkeissä olisi oikeasti kunnon tarjontaa. Esim., jos myyjä olisi sanonut mulle, että meillä nimenomaan on juuri tullut iso lasti rintaliivejä G- ja H-kupeissa, niin olisin innolla sovittanut ja voinut ostaa vaikka kolmet, jos olisi ollut sopivia.
Mutta G-kupin naiselle myyjä sanoo, että meillä on erityisen paljon rintaliivejä, joissa on kunnon toppaukset?! Hei haloo!
Jos kaupat haluaa lisätä myyntiä, niin ottakoon sitten oikeita tuotteita myyntiin. Esim. siellä vaatekaupassa oli monta kivaa huivia. Olisin voinut ostaa yhden, jos olisi ollut silkkiä, villaa, puuvillaa... Mutta ei, ne oli kaikki 100% polyesteriä!
Samoin oli kiva koru. Jos se olisi ollut hopeaa, olisin ostanut sen oitis. Mutta ei, se oli jotain rihkamametallia.
Vääränlainen valikoima, ei tule kauppoja. Tuputtamallakaan.
Mä en ole ikinä kohdannut tuollaista. Monessa paikassa myyjä kyllä kysyy saako olla muuta, mutta hyväksyy mukisematta kun vastaa "ei kiitos" eikä ala tyrkyttää mitään.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 18:34"]
[/quote]Aloin ap:n avausta lukiessani miettimään että missäs minulle vasta tyrkytettiin jotain kassalla ja sehän oli tosiaan posti. Tyrkytti kalenteria ensi vuodelle.
[/quote]
Joo. Kuka tarvitsee enää kalentereita, kun tietokoneessa on kalenteri, puhelimessa on, tabletissa on, jopa meidän keittiössä olevassa digivalokuvakehyksessä on kalenteritoiminto.
Yleensä se tuputettu tuote on sellainen, jota ei kukaan tarvitse.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 18:35"]
Joko en ole sitten missään tollaisissa liikkeissä käynyt tai näytän jo valmiiksi niin köyhältä ettei kannata edes yrittää tyrkyttää, koska en ole missään kohdannut tälläistä. Ainoastaan saatettu kysyä että tuliko muuta.
[/quote]
Mun mielestä tämä alkoi Suomalaisesta kirjakaupasta ja on nyt levinnyt useampaan liikkeeseen.
Jo hampurilaisravintolassakin kysytään,että otatko isommat ransikset? Tekee euron.
En ole koskaan ymmärtänyt, miksi pitää väkisin tyrkyttää "vaan jotain tiskiltä." Omassa duunipaikassa kierteli mysteryshoppaaja ja jos ei väkisin tyrkyttänyt jotain, niin tuli iso miinus. Asiakkaatkin hämmästelivät, kun myyjät kassalla yritti epätoivoisesti kaupata jotain täysin epäsopivaa.
Tykkään valtavasti "luonnollisesta myyntityöstä." Vinkataan jotain hyödyllistä. esimerkiks jos asiakas ottaa yhden suklapatukan joka maksaa 2 euroa ja putiikissa olis tarjous että kaks patukkaa kolmosella. :-)