Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten reagoisit, jos lasta pyydettäisiin tuomaan omia Legoja kouluun?

Vierailija
12.11.2013 |

Ihan peruspalikoita. Vaikka 10 kpl punaisia, valkoisia, vihreitä, sinisiä kutakin väriä ja rakennusalusta.

Legot olisivat ihan vaan lapsen omassa käytössä oppitunnilla ja niitä säilytettäisiin hänen omassa pulpetissaan.

Katselin huutopistenetistä ja aika hurjia summia ne pitää siellä vanhoilla lego-kasoilla. Kun open pitäisi sitten itse ostaa ne legot, jos luokassa haluaa käyttää opetustarkoituksiin.

Lähtökohtaisesti joka lapsella lienee kuitenkin Legoja kotona? Ja todella ihan vaan peruspalikoita tarvittaisiin, ei muuta.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin paniikkiin. Ottaisin kupin viinaa. Sitten soittaisin sosiaalipäivystykseen ja naapureille, ehkä myös äidilleni.

Vierailija
22/72 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen se häivähdys, minkä olen Montessori-menetelmästä joskus kuullut. Vaikka siinä välineet taittiin tehdä suurelta osin itse?

Samoin tulee mieleen omat kouluajat.  Ennen vanhaan 70-luvulla meidän kyläkoululla oli ns. mittausvälinelaatikko. Yksinkertainen vanerilaatikko, jossa oli vetomittoja ja kuutiotilavuuksia pienemmästä päästä noin litran vetoisiin, monenlaista purkkia ja pulikkaa. Legendaarisin (minusta) oli n. 10 cm läpimitalta oleva pyöreä noin 20 cm pitkä puunpätkä. Sen säteeksi keskiviivasta reunaan saakka oli laitettu musta kangas, joka jatkui niin pitkästi, että sen pystyi kietomaan koko pyöreän puunpätkän ympäri. Ja kuinka mystistä, kun se mitattiin: tuon ympärille menevä osa oli 3,14.... kertaa tuon säteen mittainen. Mä olen nyt 47v., enkä millään tavalla matemaattisesti lahjakas. Kuitenkin tämän muistan, ja vain juuri sen havainnollisen mittaamistavan takia (näin uskon) mulla on vielä lähes 40 vuoden jälkeen ihan kirkas kuva, miten piin arvo muodostuu ja mitä se tarkoittaa. Monta muuta suhdetta ja kaavaa on aika nakertanut, tämän muistan.

Eli vilpitön kannatus havainnollistamiselle täältä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden muutamien nipojen lapset tulevat oppimaan kotoaan todella kummallisen elämänasenteen... sääli heitä :(

Vierailija
24/72 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 00:45"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 23:25"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 23:22"]

Pidä vanhempainilta ja havainnollista vanhemmille opetusta lego-palikoilla. Kysy sitten olisivatko he valmiita lainaamaan palikoita kouluun oman lapsensa käyttöön.

Minä ainakin suostuisin.

[/quote]

Ja muista kertoa, että yksi vaadittu legopaketti maksaa noin 20 e eikä se tuo opetukseen mitään sellaista, mitä ei toiset opettajat kykene ilman legoja opettamaan.

Aika moni voisi ihmetellä, mikä vika on tässä opettajassa, joka haluaa leluja tuotavan koululle, vaikka muut eivät sitä vaadi.

[/quote]

Joo. Nämä asenteet alkaa kyllä vaikuttaa siltä, että olen väärällä alalla. Eipä mitään. Pääsenhän helpommalla, kun tunteja ei tarvitse sen kummemmin suunnitella. Toteutan ne valmiit paketit, jotka kirjojen opettajanoppaissa on kuvattu. Ne on minusta aika tylsiä ja asiat voisi havainnollisemmin ja mielenkiintoisemminkin toteuttaa, mutta annetaan mennä sillä, mikä on valmiina annettu.

Tulen luokkaan, pajatan sen päivän asiat, katson kotitehtävät ja lopputunnin määrään oppilaat istumaan paikallaan ja lukemaan kirjaa. Niinhän ne muutkin opet tekee.

Toivottavasti sitten vanhempana tyydyt siihen, että lapsesi opiskelee asioita kymmenen vuotta vanhasta kirjasta eilispäivän menetelmin.

[/quote]

Täytyy ihmetellä, miten huonolla osaamisella nykypäivänä opettajat työtään tekevät. Jos oppilas ei tuo legopalikoita kouluun, ei opettaja kykene miettimään mitään muita vaihtoehtoja kuin mennä luokkaan suunnittelematta opetusta.

Käykö pienessä mielessäsi, että jos olisit päässyt opiskelemaan opettajaksi (sinulla ei voi olla koulutusta, niin yksinkertaiselta vaikutat), olisi saanut runsaasti erilaisia erilaisia menetelmiä "osaamisreppuusi" ja osaisit soveltaa niitä eri tilanteissa. Nyt jumiuduit ajatukseen siitä, että vanhemmat ostavat kukin 20 eurolla legoja, joita sitten käytetään luokassa jokaisella oppitunnillasi, koska et osaa muuten havainnollistaa asioita.

Hyvä oppilas ei kärsi huonosta opetuksesta, joten omille lapsilleni on ihan se ja sama, onko heillä edessään ikivanha kirja vai pergamenttikääröjä. He löytävät uuden tiedon netistä opettajaa nopeammin ja osaisivat kertoa sinullekin, miten käyttää tietotekniikkaa hyväksesi, jos et kykene muuten opettamaan.

Vierailija
25/72 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 23:31"]

Lähtökohtaisesti meillä on kotona kirjojakin, joten voisiko jokainen tuoda myös ne kotoa? Tai edes Aku Ankkoja? Lähtökohtaisesti meillä on kotona paperia, ruokaa ja juotavaa, joten eikö oppilaat voisi ottaa nekin mukaan? Olisi koululle halvempaa. Oppilailla on myös runsaasti lautapelejä: jokainen tuokoot siis yhden opettavan lautapelin, ope jakaa listan, mistä voi valita sen, minkä koululle tuo. Kotona on porakokeita jne. teknisessä työssä tarvittavia välineitä, joita oppilaat voivat tuoda ja tietysti monella on kotona ompelukone, jonka senkin voi tuoda koululle.

Lähtökohtaisesti kotona on niin paljon kaikkea, että open ei tarvitse kuin tehdä lista ja kas - koulussa tarvittava välineistö on saatu kodeista.

[/quote] Minä olen vienyt koululle paljon akkareita ja lapsi on vienyt luokan hyllyyn paljon omia tietokirjojaan, joita on helppo hyödyntää opetuksessa. Pitäneepä kysyä tarvitsisiko joku luokka legoja. t. yh joka ei mustasukkaisesti vandi joka esinettään vaan jakaa ne muiden kanssa, lapsikin on oppinut tämän taidon. Mitään ei ole varastettu vaikka tämä on maahanmuuttajakoulu.

Vierailija
26/72 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 23:21"]

Kai opettajana ymmärrät, että tuo ehdottamasi paketti maksaa noin 20 e. Siis ei ihan pieni summa, joten mieti kahdesti, voitko oikeasti vaatia moista.

Tai vastaavasti hyväksytkö sen, että lapseni tuo vähän yli 2000 legopalikkaa luokkaan ja sinä vastaat siitä, että yksiköön ei katoa: olet itse mennyt sanomaan, että palikoita on tuotava ja toisaalta koulu ei vastaa kouluun tuoduista tavaroista, joten opettajana sinä olet vastuussa. Yksin.

[/quote]

Minä en kolmen tytön äitinä tiedä legopalikoiden hintoja. Kukaan tytöistä ei ole niitä tahtonut, joten emme ole niitä ostaneet.

Tuntuisi kyllä aika kalliilta panna 60 euroa legoihin, jos pitäisi jokaiselle oma laatikko ostaa.

Mutta vaatihan täällä joku opettaja, että vanhempien pitää ostaa opettajalle shakkilautoja. Ei siis ostettu oppilaille itselle, vaan opettajan työvälineiksi, jotka jäisivät siis opettajan omistukseen seuraaville luokille, kun omat lapset siirtyy toiselle luokalle.

Eli miten reagoisin. Pakkohan se olis ostaa, vaikka 60 euroon nyt saan tehdä töitä useamman tunnin. Mutta mitä sitä ei maksais, ettei oma lapsi joutuisi silmätikuksi

Vierailija
27/72 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ehkä aika uusi opettaja ja innostuksesi on ihailtavaa :) (Oletkohan myös tuo sama, joka aikoo pyytää vanhempia hankkimaan shakkilaudat luokalleen?) Mietin vain, että sinun kannattaisi ehkä miettiä, miten samat tavoitteet voisi saavuttaa jo olemassaolevilla / ilmaisilla välineillä tai vaikkapa kierrätysmateriaaleilla. Kouluilla on usein monenlaisia matemaattisia apuvälineitä (esim. multilink) tai muita peruspalikoita, joita voi käyttää vastaaviin tehtäviin. Noita legoja / duploja voi saada ihan ilmaisena lahjoituksenakin, kun vain avaa suunsa oikeassa paikassa - usein niitä lahjoitetaan päiväkoteihin, kun jäävät kodeissa tarpeettomiksi.

Vierailija
28/72 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin opettajalta, sopiiko hänelle, että lapseni tuo kouluun myös nukkekodin, muotinukkekokoelmansa jne. eli jos jotkut lelut ovat "pakollisia", niin opettaja saa luvan sietää sitten ne loputkin leikkipyssyistä vakoilukameroihin.

Opettaja ei voi vaatia tuomaa kouluun opetuksessa käytettäviä välineitä, joiden hankinta on oppilaille maksullista. Ei siis legoja, ei omia värikyniä, ei punaista kartonkia eikä 8 metriä verhokangasta. Ei pianoa, viulua eikä kitaraa. Urheiluvälineet tekevät poikkeuksen: sukset ja luistimet oletetaan perheen hankkivan.

Eli jos opettaja haluaa, että lapseni tuo kouluun legoja, lähetän opettajalle niistä laskun. Hän kun ei kykene huolehtimaan siitä, että kaikki palikat palautuvat meille kotiin. Kyllä ne varastelevat lapset varastavat toisiltaankin, ei vain koululta.

Vierailija
29/72 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa suhtautuisin positiivisesti. Tosiasia kuitenkin on, ettei meillä ole kaivattuja peruspalikoita kaikille kolmelle ala-astetta käyvälle lapselle, kun näissä nykyisissä legosarjoissa on lähinnä vain erikoisosia. Lisäksi meillä on huonoja kokemuksia kouluun vietävistä omista tavaroista, niitä varastetaan tai tuhotaan ilkivaltaisesti aivan yllättävän paljon. Tällä lukukaudella lapsiltani on varastettu/tuhottu mm. sisäkengät, penaali, pyyhekumeja, puukyniä ja yliviivaustusseja.

Vierailija
30/72 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin legoja koko luokalle. Meillä niitä on tosi paljon. Ihana idea.

Vierailija
31/72 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiku ne saa laskea herneillä 

Vierailija
32/72 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
33/72 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
34/72 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
35/72 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivaisin tuolta 70-luvun legolaatiosta. voi olla että kaikkia eri värejä ei löytyisi, joten pitäisi miettiä mistä ne saataisiin.

Vierailija
36/72 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä unohda ihan ensin av-palsta ja ehkä jopa kaksplussalle,iltalehteen

Vierailija
37/72 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin legot mukaan. Tähän mennessä olen laittanut lapselle kouluun jo hankkimani repun, penaalin ja sen sisällön, sisäkengät, nokkahuilun, sisäliikuntavarusteet pyyhkeineen ja pusseineen, varasukat ja juomamukin.

Ostaisin myös shakkilaudan + nappulat jos sellaiset tarvittaisiin, ostan myös sukset ja luistimet. Ja voisinpa laittaa maksulliseen yksityiskouluun jos sillä saisi rahoilleen vastinetta. Verorahoilla ei aina tunnu saavan.

Vierailija
38/72 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jösses mikä kysymys. Miten reagoisit? No alkaisin itkeä, saisin silmittömän raivokohtauksen, naureskelisin tyhmälle idealle ja soittelisin siitä kaikille kavereille hyvänä vitsinä, kertoisin miehelle että olen JÄRKYTTYNYT ääni täristen.

Miten tohon nyt pitäisi reagoida? Oikeasti tekisin työtä pyydettyä, ja järjestäisin leegot koululle, ostaisin jos kotona ei olisi. Tosin en ole koskaan törmännyt ala-asteikäisen perheeseen, jossa leegoja ei olisi. Ja voisin ostaa niitä lisää jos joku kauhea hirviö niitä varastaisi (kyllä, maailma on uhkia ja pelkoja ja pahuutta täynnä, kerro se lapsellesikin) niitä, tai kuspää ope hukkaisi niitä, eikä haukan lailla vahtisi lapseni leegoja, joutuisin varmaan toimittamaan niitä lisää. Toki kannattaa hinnoitella ne ja laittaa lasku kouluun, kun leegot on TOSI KALLIITA.

Jestas täällä on vajaata porukkaa. Kiitos sinulle, joka sanoit, että toimittaisin niitä ylimääräisiäkin kaikille. Niin mäkin varmaan tekisin.

Vierailija
39/72 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, jos ajattelen omaa lapsuutta / kouluaikaa 80-luvulla, olisi ollut kova paikka. Meillä ei ollut legoja, ei ollut varaa ostaa. (sitten kerran ostettiin pikkuveljelle käytettynä tutulta, kun olin itse jo isompi).

Huomaathan myös, että tosiaankin legorasioissa nykyään on lähinnä kaikkia erikoisosia, ei juurikaan peruspalikoita. Jos ostaa ns. "peruspalikka"rasian, ei siinäkään niin kauheasti niitä peruspalikoita ole. Ja etenkin vihreä väri on aika harvinainen. Ja alustat.

Meillä on kaikki 4 lasta sekä minä ja mies oppineet kyllä kaikki asiat ihan ilman legoleikkejä koulussa. Eli itsekin kannattaisin sitä, että jollain muilla apuvälineillä havainnollistettaisiin.

Jos haluat käyttää legoja, osta vanhoja duploja, jotka on isompia ja näkyy luokan edestäkin, ja sitten niillä näytät sen jutun. Ja otat vaikka vuorollaan kunkin oppilaan eteen tekemään sen esimerkin, niin että kaikki pääsee sinne tekemään sitä duplojuttua.

Vierailija
40/72 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on erikoiskoulussa, jonne pitää toimittaa kaikenlaista tarviketta vuoden varrella, myös retkirahaa kerätään 20e lukukaudessa jotta pääsevät teattereihin yms. Olen valmis maksamaan ja hankkimaan kaiken mitä tarvitsevat, sehän on lapsen etu. En ymmärrä kuinka jotkut eivät voi periaatteessa hyväksyä mitään maksullista "koska se on perusopetuslain vastaista".  Muutaman legopalikan luulisi jokainen voivan antaa, niitähän voi ostaa kirppikseltäkin jos on rahasta tiukkaa. Hienoa että opettajalla on tällaisia innostuneita visioita miten opetusta voi kehittää.