Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isä pois töistä synnytyksen takia

Vierailija
12.11.2013 |

Meidän kuopus syntyi yöllä kahden jälkeen, osastolle pääsimme seitsemän aikaan aamulla. Miehen työnantaja on sitä mieltä, että miehen olisi pitänyt nennä tuona päivänä töihin (Kelan isyysloma alkaa synnytystä seuraavasta päivästä, eli tuo päivä ei ole ollut vielä isyysvapaata). Päivä tulee nyt miehelle palkattomaksi, koska ei ole ollut sairaana eikä pitämättömiä lomapäiviä ole. 

Minusta tämä on uskomatonta! Luulisi, että oman lapsen synnytykseen osallistuminen menee kategoriaan "läheisen äkillinen sairastuminen" tms. Eihän mies olisi ollut työkykyinen valvottuaan koko yön. Lisäksi hänen piti olla esikoisen kanssa, kun minä olin sairaalassa.

Miten teillä on mennyt synnytyspäivät miehen työn kannalta? Voiko tämä todella mennä näin? Eikö asiasta ole mainittu työaikalaissa? Tietääkö joku asiasta paremmin? Esikoisen kohdalla asia ei ollut mikäön ongelma, siitä ei ikinä edes keskusteltu (työpaikka oli sama, mutta pomo eri).

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa nillittämiseltä. Meillä mies on aloittanut isyysvapaan samana päivänä, kun lapsi on syntynyt.

Vierailija
42/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluavatko kaikki miehet tosiaan itse nykyisin synnytykseen? Itse en nimittäin haluaisi, lapsia ei kyllä ainakaan vielä ole. Voisin mennä synnytykseen jos lapsen äiti välttämättä niin haluaisi, mutta itselläni ei olisi hinkua tuohon mennä. Eikö monissa maissa olekaan käsittääkseni tapana että miehet menisivät synnytykseen mukaan.

Jos olet mukana raskauden alullelaitossa, miksi saisit luistaa sen lopusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluavatko kaikki miehet tosiaan itse nykyisin synnytykseen? Itse en nimittäin haluaisi, lapsia ei kyllä ainakaan vielä ole. Voisin mennä synnytykseen jos lapsen äiti välttämättä niin haluaisi, mutta itselläni ei olisi hinkua tuohon mennä. Eikö monissa maissa olekaan käsittääkseni tapana että miehet menisivät synnytykseen mukaan.

Alapeukuttajan mielestä siis kaikkien miesten pitää haluta mukaan synnytykseen... :)

(Vaikkei haluaisikaan...)

Alapeukut saattoivat johtua myös siitä, että viestisi liittyi harvinaisen vähän ketjun aiheeseen :)

Vierailija
44/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa kulttuureissa miehet eivät todellakaan mene synnytykseen, yleisintä varmaan länsimaissa, ei kaikissa niissäkään mikään 100%:n sääntö. Silti suhteet lapsiin ovat varmasti ihan yhtä voimakkaat kuin Suomessa.

Vierailija
45/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttajan mielestä siis kaikkien miesten pitää haluta mukaan synnytykseen... :)

Ei tarvitse haluta, kunhan menee ja on avuksi. Ei kaiken elämässä tarvitse olla huviretki.

Vierailija
46/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos äiti ei halua miehen tulevan synnytykseen? Silloin ei ilmeisesti voi mennä paikalle.

Vierailija
47/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos äiti ei halua miehen tulevan synnytykseen? Silloin ei ilmeisesti voi mennä paikalle.

Ei tietenkään. Synnyttäjä päättää mikä on hänelle paras ratkaisu.

Vierailija
48/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä äkillinen sairaus on yksi luonnollisimmista asioista?! Kyllähän teillä oli ihan tiedossa, että lapsi syntyy. Yhtään lasta ei ole vielä kohtuu jäänyt, joten esikoisen hoitoasioista on ollut ihan n 9 kuukautta aikaa järjestään.

Joillakin sikiö on 40 vuotta kohdussa

http://www.voice.fi/hullu-maailma/uskomatonta-naisen-kohdussa-kelluu-yl…

Vierailija
49/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin itse synnyttämässä, oli kiire yö ja ilman miestä olisin joutunut olemaan pitkiä aikoja yksin. Olin vielä niin sekaisin kivusta, että ilman tukea olisin ollut hädissäni.

Avautumisvaihe on yleensä pitkä ja silloin voi hyvin olla seurana. Voithan miettiä siltä kantilta, haluaisitko olla yksin kivuissasi eikä kanssasi olisi sinulle rakasta ihmistä, joka toisi juotavaa ja hieroisi selkää. Jos sinulle tulee rankka vatsatauti, niin mitä mieltä olisit, jos vaimo sanoisi että moido, soittele kun olet parantunut?

Vierailija
50/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse haluta, kunhan menee ja on avuksi. Ei kaiken elämässä tarvitse olla huviretki.

Sanoinkin nimenomaan että voisin toki mennä paikalle äidin toiveesta, en siksi, että jotenkin välttämättä haluaisin aidosti olla paikan päällä. Mutta ilmeisesti tämä mielipide on kielletty.

Vierailija
51/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli miehellä ei tässä(kään) asiassa ole kauheasti sananvaltaa... :)

Vierailija
52/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi valitat kun mies sai pitää vapaan kuitenkin? Jossain virassa tai työssä se ei vaan välttämättä edes onnistu niin vaan.

Muutenkin tää haiskahtaa provolta. Jos oot viime yönä saanu vauvan nii mitä helkkaria sä roikut täällä palstalla?

Vierailija
53/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano miehelles et hakee saikkua, jos menette konkkaan yhdestä päivästä. Todistuksessa selviää sitten, että miksi ei ollut työkykyinen tänään valvottuaan yön putkeen.

Vierailija
54/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoinkin nimenomaan että voisin toki mennä paikalle äidin toiveesta, en siksi, että jotenkin välttämättä haluaisin aidosti olla paikan päällä. Mutta ilmeisesti tämä mielipide on kielletty.

Miksi ihmeessä kuvittelet, että sinun haluamisesi tässä asiassa olisivat kiinnostavia? Kaikki ei pyöri sinun ympärilläsi, synnytys yhtenä esimerkkinä.

Vierailija
55/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan isä voi kaiketi seuraavalma perusteella olla synnytyksen ajan poissa palkattomasti, koska äiti tarvinnee apua viimeistään, kun ei pysty enää oikein seisomaan:

"Poissaolo perheenjäsenen tai muun läheisen hoitamiseksi

Jos työntekijän poissaolo on tarpeen hänen perheenjäsenensä tai muun hänelle läheisen henkilön erityistä hoitoa varten, työnantajan on pyrittävä järjestämään työt niin, että työntekijä voi jäädä määräajaksi pois työstä. Työnantaja ja työntekijä sopivat vapaan kestosta ja muista järjestelyistä.

Työhön paluusta kesken sovitun vapaan on sovittava työnantajan ja työntekijän kesken. Jos siitä ei voida sopia, työntekijä voi perustellusta syystä keskeyttää vapaan ilmoittamalla siitä työnantajalle viimeistään kuukautta ennen työhön paluuta.

Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä selvitys poissaolon ja sen keskeyttämisen perusteesta."

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110197

Vierailija
56/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin teidän puolellanne. Miksei isyysvapaata voi aloittaa heti? Eka päivä voi olla ikimuistoisin. Usein äiti on sitäpaitsi tokkurassa esim. leikkauksen tai jonkun komplikaation jäljiltä, silloin lapsi tarvitsee isää heti. (Teen töitä vastasyntyneiden parissa.) Synnytys tulee harvoin kello kaulassa (ellei ole kyseessä suunniteltu keisarinleikkaus) joten työnantajan on silti elettävä tietyssä epätietoisuudessa. Yksi päivä sinne tai tänne ei hänelle merkitse mitään. Onnea vauvalle ja koko perheelle!

Vierailija
57/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kuvittelet, että sinun haluamisesi tässä asiassa olisivat kiinnostavia? Kaikki ei pyöri sinun ympärilläsi, synnytys yhtenä esimerkkinä.

Tein vain oikeastaan havaintoja Suomessa vallitsevasta kulttuurista nykyisin, että lähes kaikki miehet nykyisin menevät mukaan synnytykseen. Ei tässä juuri oma suhtautumiseni edes ollut se pointti.  Näkökulmani oli siis enemmänkin sosiologinen, kyseessä lienee jonkinlainen sosiaalinen toimintamalli.

Vierailija
58/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli miehellä ei tässä(kään) asiassa ole kauheasti sananvaltaa... :)

Tietenkään ei ole, miksi olisi? Synnytys ei ole tasa-arvokysymys. Vai luuletko että naiset haluaisivat synnyttää jos olisi mahdollista saada biologisia lapsia muuten?

Vierailija
59/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos.

Kela sanoo näin:

"Voit aloittaa isyysvapaasi, kun vauva syntyy."

http://www.kela.fi/isyysraha

Jos puoliso soittaa tiistaina ja sanoo, että on kovat supistukset, mutta vauva syntyy keskiviikkona tai torstaina, taitaa isyysrahahakemus tulla Kelasta "bumerangina", jos on jäänyt pois jo tiistaina ja hakee siitä alkaen.

Vierailija
60/64 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Sano miehelles et hakee saikkua, jos menette konkkaan yhdestä päivästä. Todistuksessa selviää sitten, että miksi ei ollut työkykyinen tänään valvottuaan yön putkeen.

Tuosta saa Z-alkuisen diagnoosin eli ei-palkallinen sairausloma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi