Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan oikeasti apua, en osaa tehtä perukirjoitusta.

Vierailija
17.09.2020 |

Ei ole opiskelijana varaa palkata ammattilaista ja pesä on aivan varmasti varaton. En tiedä missä pankissa on ollut, mitä varallisuutta on jne.

Mitä tapahtuu, kun en saa tuota 3 kuukaudessa tehtyä?

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. yhteys oikeusaputoimistoon, sieltä saat apua perunkirjoituksen tekoonm ja varmasti ohjeistavat näitä seuraaviakin

2. jos kuolinpesässä on toinenkin osakas, tarvitset häneltä valtakirjan (googleta valtakirja kuolinpesän hoitoon, pankeilla on olemassa oma tarkempi sanamuotonsa vielä, mitä valtakirjaan vaativat kirjattavan)

3. yhteys maistraattiin, tarvitset virkatodistuksen sieltä

4. jos vainaja kuului kirkkoon, joudut pyytämään jokaiselta asuinpaikkakunnalta virkatodistuksen. Jos et tiedä koko historiaa, aloita viimeisimmästä

5. joudut selvittämään, missä pank(e)issa vainajalla on ollut tili, ja pyytämään näistä tiliotteet

käytännössä helpoimmalla taitanee päästä, jos pääsee penkomaan vainajan asunnosta papereita, joista voisi selvitä pankkitietoja  jne.

Nyt jäi epäselväksi kyllä se, mikä on APn yhteys vainajaan (lapsi?) ja kuka on kuolinpesän toinen osakas (lapsi, puoliso?)

Vierailija
62/82 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos tilejä on monissa pankeissa ja joku jää tietymättömiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankeista tulee automaattisesti saldotodistukset. Onko yhdestäkään pankista tullut?

Missä asui? Vuokralla/oma?

Ei ole tullut mitään. En tiedä missä asui. Sehän se onkin, kun en tiedä mistä edes kysyä.

ap

Nyt tää on kyllä on provo.

Olet aineissa ap ja pahasti.

Et muka tiedä missä asuu, ja olet perukirjoitusta tekemässä.

Minustakin tämä olisi iso vitsi, jos tämä ei olisi totta. Kukaan ei ole ilmoittanut mitään muuta kuin että tämä ihminen on kuollut. Sitten minä joudun tekemään jotain perunkirjoitusta, mistä en ole koskaan kuullutkaan ihmisestä, jota en ole nähnyt yli 10 vuoteen. 

ap

Jos poliisi sinulle ilmoitti hänen kuolemasta, niin tietää myös missä on asunut. Aloita kysely sieltä. Osaat kai soittaa sinne.

Vierailija
64/82 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos tilejä on monissa pankeissa ja joku jää tietymättömiin.

Kuolemasta menee tieto kaikille pankeille ja ne lähettävät tilien saldot yms. automaattisesti kuolinpesälle.

Vierailija
65/82 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankeista tulee automaattisesti saldotodistukset. Onko yhdestäkään pankista tullut?

Missä asui? Vuokralla/oma?

Ei ole tullut mitään. En tiedä missä asui. Sehän se onkin, kun en tiedä mistä edes kysyä.

ap

Nyt tää on kyllä on provo.

Olet aineissa ap ja pahasti.

Et muka tiedä missä asuu, ja olet perukirjoitusta tekemässä.

Minustakin tämä olisi iso vitsi, jos tämä ei olisi totta. Kukaan ei ole ilmoittanut mitään muuta kuin että tämä ihminen on kuollut. Sitten minä joudun tekemään jotain perunkirjoitusta, mistä en ole koskaan kuullutkaan ihmisestä, jota en ole nähnyt yli 10 vuoteen. 

ap

Hyvänen aika, perunkirjoituksen toimittamisvelvollisuus on eri asia kuin itse perukirjan laatiminen, uskotut miehet tekee, kaksi henkilöä pitää olla, pankista voi kysäistä apuja. Muuta ei tarvitse kuin ajallaan hommaa ne tekemään ja määrää milloin pidetään ja missä. 

Vierailija
66/82 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on teetetty pankissa ja lakiasiaintoimistossa perunkirjoitus ja muutamien kymppien erolla oli samat hinnat. 

Vierailija
67/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne sellaiset uskotut miehet ovat, joita kuitenkin tarvitaan, jos tekee perukirjan itse? Mistä niitä sellaisia saa reväistyä? Ketkä siihen hommaan kelpaa?

Vierailija
68/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne sellaiset uskotut miehet ovat, joita kuitenkin tarvitaan, jos tekee perukirjan itse? Mistä niitä sellaisia saa reväistyä? Ketkä siihen hommaan kelpaa?

Sama kuin todistajat. Kai sinä kaksi ihmistä tunnet?

Hautaustoimistoista saa ohjelehtisiä, sairaalasta jos vainaja kuolee siellä

Ja verotoimistosta voi anoa lisäaikaa. Itse tein niin, en siihen mitään edes perustellut vaan pyysin kaksi kuukautta lisäaikaa 

Vierailija
69/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja verotoimistosta voi anoa lisäaikaa. Itse tein niin, en siihen mitään edes perustellut vaan pyysin kaksi kuukautta lisäaikaa 

Tunnen kyllä, mutta pitääkö niiden olla fyysisesti läsnä? Joudun tässä hoitamaan yhden pesän asioita, eikä juuri tällä paikkakunnalla ole tuttujani. Vai menenkö vain itsekseni jonnekin kahden tuttavani kanssa (olen pesän ainoa osakas), ja se tilaisuus on sitten se perunkirjoitus, jos niin päätetään?

Vierailija
70/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketkä tahansa kaksi täysi-ikäistä ja täysivaltaista henkilöä. Uskotut miehet voivat olla myös kuolinpesän osakkaita tai heidän sukulaisiaan, vaikka täällä on usein nähnyt keskusteluissa väitettävän, että uskottujen miesten pitäisi olla ulkopuolisia.

Vierailija
71/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen kyllä, mutta pitääkö niiden olla fyysisesti läsnä? Joudun tässä hoitamaan yhden pesän asioita, eikä juuri tällä paikkakunnalla ole tuttujani. Vai menenkö vain itsekseni jonnekin kahden tuttavani kanssa (olen pesän ainoa osakas), ja se tilaisuus on sitten se perunkirjoitus, jos niin päätetään?

Perukirjan voi tehdä toisella paikkakunnalla kun tarvittavat paperit on mukana.  Esim meidän suvun (sinkkuja kuollut) perukirjat on tehty syntymäkotikunnassa missä suurin osa kuolinpesän jäsenistä asuu.  Vainajat pääkaupunkiseudulla asuneet.

Paperiennmukaanhan se tehdään. 

Vierailija
72/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte kolmistaan pitää sen vaikka kotonasi.

Vierailija
73/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskottujen miesten samoin kuin pesän ilmoittajan (ilmeisesti sinä) pitää olla paikalla perunkirjoitustilaisuudessa ja allekirjoittaa perukirja. Jos teetät perukirjan ammattilaisella, hän toimii toisena uskottuna miehenä ja hoitaa paikalle toisen (usein työkaverinsa).

Jos teet perukirjan itse, voit olla yksi uskottu mies. Sen lisäksi sinun pitää saada paikalle joku toinen. Ja tämä toinen käy läpi ne paperit, joihin perukirjan listat vainajan omaisuudesta ja veloista perustuvat (esim. tilien saldotodistukset), joten älä pyydä hommaan sellaista, jonka et halua näkevän näitä papereita. Uskotun miehen tehtävä on todistaa, että perukirjan listat vainajan omaisuudesta ja veloista vastaavat hänen näkemiään dokumentteja.

Vierailija
74/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitte kolmistaan pitää sen vaikka kotonasi.

Itse asiassa kaksi henkilöä riittää, koska pesän ilmoittaja voi toimia myös toisena uskottuna miehenä.

Vierailija
75/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos infosta. Täytynee harkita tätä vaihtoehtoa myös. Pankki sanoi, että heillä on kiireitä, ja hautaustoimistossakin olivat vähän sitä mieltä, että voisin hoitaa homman itse. Tapaus on yksinkertainen, varoja on asunto-osake (jonka arvo pitäisi arvioida) ja pankkitili, eipä muuta. Eikä velkoja, ei mitään mainittavampaa irtaimistoa, ei kulkuneuvoja, aseita tms. 

Vierailija
76/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoitus myydä asunto-osake lähivuosina niin, että et asu siinä itse ensin kahta vuotta, ei kannata laittaa asunnon hintaa alakanttiin, koska myyntivoitosta menee korkeampi vero kuin perinnöstä. Myyntivoitoksi lasketaan silloin saadun myyntihinnan ja perukirjaan merkityn arvon erotus.

Vierailija
77/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungin oikeusavustajaan yhteys. Sen kanssa hoidatte perunkirjotukset se on vähävarasille tarkoitettu ja ilmainen.

Se on tarkoitettu kaikille kansalaisille. Vähävaraisille se on ilmainen, muut joutuvat maksamaan, toki vähemmän kuin asianajotoimistoille.

Vierailija
78/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkoitus myydä asunto-osake lähivuosina niin, että et asu siinä itse ensin kahta vuotta, ei kannata laittaa asunnon hintaa alakanttiin, koska myyntivoitosta menee korkeampi vero kuin perinnöstä. Myyntivoitoksi lasketaan silloin saadun myyntihinnan ja perukirjaan merkityn arvon erotus.

Arvon voi oikaista määräaikaan mennessä jolloin sd huomioidaan verotuksessa

Vierailija
79/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunkirjoitus on suhteellisen helppo tehdä, netistä löytyy valmiit pohjat. On siis kuolinpesän veroilmoitus. Etenkin jos vainaja on vähävarainen ja sinkku. Aivan turhaa maksaa, tietenkin jos oikeusaputoimistosta saa ilmaisen avun se kannattaa vastaanottaa.

Vierailija
80/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeusaputoimisto ei ehdi auttaa. lakitoimiston hinta 1600e!! Onko todella näin kallista?

Kaksi perillistä, hieman erilaista omaisuutta, kaksi pankkilainaa vainajalla. Ei mitään kovin monimutkaista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi