Ihan oikeasti apua, en osaa tehtä perukirjoitusta.
Ei ole opiskelijana varaa palkata ammattilaista ja pesä on aivan varmasti varaton. En tiedä missä pankissa on ollut, mitä varallisuutta on jne.
Mitä tapahtuu, kun en saa tuota 3 kuukaudessa tehtyä?
Kommentit (82)
Korjaan vielä viestiä 21, että rahaa ei ole tulossa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan koskaan omaiset eivät tee sitä itse. Aivan varmasti esimerkiksi sosiaalitoimi auttaa siinäkin asiassa ja Apua löytyy esimerkiksi hautaustoimistosta.
Kyllä vaan omaiset tekevät perukirjoituksia itse.
On olememassa selkeät oppaat perukijoituksesta niin kirjana joita saa kirjastosta sekä netissä.
Se on selkeä juttu, jos omaisuuta on vain vähän.
Työtähän se kyllä teettää.
Paras ratkaisu ap:lle on tosiaan hakea apua oikeusaputoimistosta.
Niiden hinnat ovat alhaiset, verrattuna hautaustoimistojen ja pankin juristin hintoihin.
Jos on täysin varaton pesä, niin oikeusapu on ilmaista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankeista tulee automaattisesti saldotodistukset. Onko yhdestäkään pankista tullut?
Missä asui? Vuokralla/oma?
Ei ole tullut mitään. En tiedä missä asui. Sehän se onkin, kun en tiedä mistä edes kysyä.
ap
Oletko lähiomainen? Saldotodistukset menee sinne kuolinpesän osoitteeseen. Mistä olet saanut tiedon kuolemasta? Haluatko ottaa perinnön vastaan vai luopua siitä ja velvollisuuksista?
Olen lapsi, poliisilta sain tiedon. Perintöä ei ole tulossa. Itse en jaksaisi tätä oikeasti, mutta pesässä on toinen osakas, jolle lupasin hoitaa asiat. Haluan hänelle antaa mahdollisuuden päättää mitä tekee mahdollisilla tavaroilla, joilla voi hänelle olla tunnearvoa.
Missä ne tavarat on, ellette edes tiedä missä vainaja asui? Tavarat listataan perunkirjoituspapereihin, eikä niitä voi jakaa ennen perunkirjoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankeista tulee automaattisesti saldotodistukset. Onko yhdestäkään pankista tullut?
Ei ole tullut mitään. En tiedä missä asui. Sehän se onkin, kun en tiedä mistä edes kysyä.
ap
Nyt tää on kyllä on provo.
Olet aineissa ap ja pahasti.
Et muka tiedä missä asuu, ja olet perukirjoitusta tekemässä.
Henkilötunnus sinun pitää saada. Sitten soitto maistraattiin vai mikä se nykyään on ja pyydät virkatodistuksen asioiden hoitamista varten. Jos vainaja ei ole koskaan seurakuntiin kuulunut niin tämä virkatodistus riittää.
Tuolla virkatodistuksella ja henkkareillasi sinulla on lupa käydä vainaja asunnolla, jos se on vuokra-asunto. Muut kuolinpesän osakkaat kirjoittavat vainajan pankkiin ja verottajalle valtakirjat niin saat tiedon kaikesta ja voit hoitaa helposti asiat.
Asunnosta kaikki lähtee tuon virkatodistukset saannin jälkeen.
Pösilöhän tuo ap on, pahimmasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Olet aineissa ap ja pahasti.Et muka tiedä missä asuu, ja olet perukirjoitusta tekemässä.
Ei voi tietää, jos ei tämä ihminen ole koskaan ilmoittanut asuinpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Oletko lähiomainen? Saldotodistukset menee sinne kuolinpesän osoitteeseen. Mistä olet saanut tiedon kuolemasta? Haluatko ottaa perinnön vastaan vai luopua siitä ja velvollisuuksista?
Olen lapsi, poliisilta sain tiedon. Perintöä ei ole tulossa. Itse en jaksaisi tätä oikeasti, mutta pesässä on toinen osakas, jolle lupasin hoitaa asiat. Haluan hänelle antaa mahdollisuuden päättää mitä tekee mahdollisilla tavaroilla, joilla voi hänelle olla tunnearvoa.
Missä ne tavarat on, ellette edes tiedä missä vainaja asui? Tavarat listataan perunkirjoituspapereihin, eikä niitä voi jakaa ennen perunkirjoituksia.
En tiedä. Oletan, että hänen kodissaan tai kai sitten jo roskiksessa nyt kun sanoit...
ap
Ainakin ennen vanhaan maaseudulla poliisikonstaapelit hoitelivat tällaisia pienimuotoisia asioita. Jotkut jopa kohtuuhintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Olet aineissa ap ja pahasti.Et muka tiedä missä asuu, ja olet perukirjoitusta tekemässä.
Minustakin tämä olisi iso vitsi, jos tämä ei olisi totta. Kukaan ei ole ilmoittanut mitään muuta kuin että tämä ihminen on kuollut. Sitten minä joudun tekemään jotain perunkirjoitusta, mistä en ole koskaan kuullutkaan ihmisestä, jota en ole nähnyt yli 10 vuoteen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei voi tietää, jos ei tämä ihminen ole koskaan ilmoittanut asuinpaikkaa.
Kyllä ne ilmoituksen tehneet poliisit kertoo vainajan asuinpaikan ja kuolinpaikan. Eli porvoota huutelen minäkin.
Perukirjaan tulee mm. "kuolinpesän osakkaat ja oikeudenomistajat" eli vainajan lapset. Heiltä tarvitaan koko nimi, osoite ja henkilötunnus. Nämä voit koota valmiiksi.
"Perinnönjättäjän varat": kaikki pankkitilit ja niiden numerot sekä saldotieto. Pankki kertoo.
Jos vainajalla oli S-ryhmän vihreä kortti, siitä merkitään "HOK-Elanto osuusmaksu", joka on ollut 100 euroa ja on ehkä edelleen. Se S-tili täytyy sitten käydä lopettamassa kuten muutkin tilit. Satanen tulee perinnöksi perillisille.
Varat lasketaan yhteen.
"Pesän velat": tähän voi laittaa hautauspalvelun laskun (mihin sisältynee arkku), seurakuntayhtymän laskun (voi olla muutama satanen), krematoriolaskun (n. 400-500), mahdollisen ravintolalaskun muistotilaisuudesta, perunkirjoituspalkkion (jos sellainen pitää johonkin maksaa), sukuselvityksen hankkimisen kustannukset (ehkä noin 60 e), mahdollisen asunnon vuokramaksun, jos pitää vielä joku kk siitä maksaa. Eli vainajan varoista, ei sinun.
Kun vainajan varoista vähennetään velat, saadaan pesän nettovarallisuus. Ehkä tässä tapauksessa ei sitten paljoa ole.
Seurakunnasta pyydetään virkatodistus perunkirjoitusta varten. Niillä pitäisi olla tiedot eri asuinpaikoista ja seurakunnista joihin on kuulunut. Mahdollisista eri seurakunnista pitää saada omat virkatodistukset.
Toivottavasti tästä on edes jotain apua. Niitä liitteitä pitää vaan ryhtyä tilaamaan.
Ota nyt heti yhteyttä oman kuntasi oikeusaputoimistoon. Sieltä saat neuvot ja avun. Lisäaikaa perunkirjoitukseen saat, jos haet sitä ennen kuin kolme kuukautta tulee täyteen kuolemasta. Se hoituu helposti, kun kirjaudut pankkitunnuksilla Omaveroon. Hae vaikka puoli vuotta lisäaikaa. Sinun ei tarvitse tehdä perunkirjoitusta itse.
https://perukirjanetissa.fi/
Tuossa yksi vaihtoehto. Maksaa 24€. Siis jos haluaa tehdä itse perukirjan.
Jos on kerran toinen osakas joka tietää missä henkilön irtaimisto on niin kaiketi kyseinen henkilö tietää myös Missä henkilön asunto on ollut koska kyseisen Asian selvittäminen kuuluu kuolinpesän hoidettavaksi
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan koskaan omaiset eivät tee sitä itse. Aivan varmasti esimerkiksi sosiaalitoimi auttaa siinäkin asiassa ja Apua löytyy esimerkiksi hautaustoimistosta.
Miksei muka tekisi? Toki riippuu tilanteesta, mutta esimerkiksi minä oli ainoa perillinen ja menehtyneellä vanhemmallani oli vain asunto omaisuutena. Eli hyvin yksinkertainen tilanne.
Pankki olisi mielellän tehnyt perukirjan, mutta 1200€ on hieman liikaa tunnin hommasta. Tein perukirjan itse. Se kelpasi verotoimistolle ja pankeille. Tai no tämän yhden pankin täti alkoi kettuilemaan perukirjan muotoilusta, mutta taisi vain johtua siitä, että sitä ketutti kun en antanut heille toimeksiantona perukirjan tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
no minä olen omaisena tehnyt sen jo kolmesti. Ei ole rakettitiedettä.
Vierailija kirjoitti:
...
Mitä tapahtuu, kun en saa tuota 3 kuukaudessa tehtyä?
https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/yhteystiedot-ja-asiointi/lom…
Tuosta kannattaa lähteä liikkeelle, jos vaikuttaa siltä ettet ehdi ajoissa.
Hae lisäaikaa ja senkin jälkeen perukirjaa voi täydentää jos esim jostain pompsahtaa joitain pankkitilejä jotka eivät olleet tiedossa.
Äitini jälkeen perukirjat teki vainajan pankin lakimies ja isän jälkeen sama lakimies mutta minä olin tämän pankin asiakas, ei isäni. Maksoi pari sataa, vainajan varoista.