Joululahjattomuus harmittaa
Joulu on minulle rakas juhla, ja pidän älyttömästi joululahjojen ostamisesta, paketoinnista, antamisesta ja saamisesta. Rakastan miettiä kullekin hyviä ja sopivia lahjoja, ja lahjojen saaminenkin on ihanaa! Minulle joulun kohokohta syömisen ja yhdessäolon ohella on lahjojen avaaminen. Olemme menossa jouluksi anopin ja apen luokse, ja anoppini sanoi miehelleni puhelimessa ettei tänä vuonna osteta lahjoja. Tiedän ettei juttu merkitse monelle varmasti mitään, mutta minua harmittaa todella paljon. Ihan kuin jouluaatosta jäisi puuttumaan jotain kun lahjojen antohetki jää välistä... Joulua yhdessä juhlii anopin ja apen lisäksi minä ja mieheni, sekä mieheni veljet ja heidän puolisonsa. Kellään ei ole lapsia, joten ehkä anoppi (tai muutkaan?) eivät koe lahjoja niin tärkeänä. Mieheni tietää minun rakastavan lahjatraditiota ja sanoikin että ostaa minulle lahjoja, mutta ei ole sama asia avata niitä etu- tai jälkikäteen ilman joulutunnelmaa, kuusta yms. Anoppila on siis muutaman sadan kilometrin päässä ja olemme siellä useamman päivän. En kehtaa alkaa ostamaan kaikille lahjoja ja jaella niitä itsekseni, kun kerran muutkaan eivät osta. Tiedän murheeni olevan pieni ja elämässä on todellakin suurempiakin huolia, mutta en voi sille mitään että harmittaa :(
Kommentit (62)
En usko että haluavat osoittaa lahjattomuudella sitä, että haluaisivat olla keskenään. Olemme olleet joitain jouluja töissä ja silloin ovat olleet harmissaan kun emme ole päässeet käymään. Nytkin anoppi soitti hyvissä ajoin ja pyysi sinne. Meillä on lämpimät välit ja silloin kun kerkeämme olla siellä vain pari päivää, sitä harmitellaan, joten uskon kyllä että kyläpyyntö oli vilpitön. Yksi vaihtoehto olisi tosiaan viettää kahdestaan joulua, mutta perhejoulu on vain niin ihana. Viime vuosi jäi muistoihin yhtenä parhaimmista jouluista kun meidän oli mahdollista olla kylässä useampi päivä, ja söimme, pelailimme, seurustelimme yms. porukassa.. Ja tosiaan vaihdoimme niitä lahjojakin :) Mieheni on taitava ruoanlaittaja ja minäkin autoin keittiössä ja siivoamisessa, joten en usko että anoppi mitenkään rasittuu joulun laitosta.
Tänä vuonna mieheni työkuviot ovat muuttuneet sen verran, että hän pystyy todennäköisesti olemaan vain pari päivää vapaalla, joten joulun jakaminen kahteen paikkaan tuntuu typerältä välimatkan vuoksi. Meillä ei ole autoa ja ajokortteja, joten junalla suhaamme tuon matkan anoppilaan.
Ihanaa minustakin, että löytyy samoin ajattelevia, helpottaa kun pääsee täällä jauhamaan aiheesta!
ap
Ihanaa löytää joku saman henkinen. Itse olen lähes kolmekymppinen sinkku, joka viettää joulu lapsuudenkodissa. Kaikki muutkin siellä jouluviettävät ovat lapsettomia ja äitini mielestä silloin ei tarvita lahjojakaan. Minua se vaan kovasti harmittaa kun muita ei haluta muistaa.