Lapsettomuuden hyvät ja huonot puolet
Olen pohtinut viime aikoina paljon perheenlisäystä. En ole kokenut halua tai tarvetta hankkia lasta, mutta mietityttää, tulenko katumaan myöhemmin, jos jään vapaaehtoisesti lapsettomaksi.
Olisi mukava kuulla plussia ja miinuksia lapsettomuudesta. Perheelliset ja perheettömät, vapaaehtoisesti ja vasten tahtoaan lapsettomat - kertokaa ajatuksianne!
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 23:15"]
Mitäpä tähän muuta sanoisi kuin että hienoa että olet lapseton! Kaikki muutkin, jotka ette jälkikasvua halua, niin älkää ihmeessä siihen ryhtykö!
Voisin kuvitella että lapsia haluavilla olisi esim tällaisia syitä:
1. Lapsissa on tulevaisuus. Voi olla hienoa kokea edes ajatuksen tasolla tunne siitä että maailma jatkuu minun jälkeeni, elämä jatkuu uusissa ihmisissä -minun lapsissani, ja että he vievät sinne tulevaisuuteen mukanaan jotain siitä, mitä toivottavasti ovat kotoaan saaneet, samalla muokaten elämäänsä omilla valinnoillaan. Elämä menee eteenpäin, se ei koskaan jää paikalleen.
2. Liittyy ykköseen. Saadessani ja kasvatteassani lapsiani olen linkki sukupolvien ketjussa joka on alkanut ajan hämärissä ja jatkuu omalta pienen pieneltä osaltaan minusta eteenpäin.
3. Kasvan ihmisenä vaaliessani muiden ihmisten hyvinvointia. En ole enää pelkästään minä ja minun hyvinvointini vaan olen osa kokonaisuutta jonka puolesta olisin valmis kuolemaan -siis perhettä.
4. Ei ole enää tylsää eikä tarpeetonta hetkeä (ainakaan jos lapsia on useampi).
5. Liittyen edellisiin kohtiin. Koska en ehdi enää tuijotella pelkkää omaa napaa olen myös muille aikuisille parempaa seuraa. Tämä ei toki ole yleispätevää (muutenkin nämä ovat vain omia hypoteettisia pohdintojani) Kiinnostun heidän kokemuksistaan ja olen empaattisempi, ymmärrän että elämä voi olla karikkoista arjessa -ja juhlassa. En pidä ystäviäni ja heidän aikaansa itsestäänselvinä. Osaan arvostaa vapaita hetkiäni tavattomasti ja nautin niistä.
6.Olen töissä tehokas. Asiat on pakko saada valmiiksi mahdollisimman hyvin ja mahdollisimman kompaktissa ajassa. En halua käyttää aikaani turhuuksiin (juoruihin...) vaan perheeseeni joka onkin minulle kaikki kaikessa.
7. Perheesi, varsinkin pienet lapsesi, rakastavat sinua ehdoitta. Työyhteisössä olet vain työntekijä, sinut voi korvata. Lapsillesi olet koko maailma aluksi ja
myöhemminkin muovaat käsityksiä elämästä ja maailmasta.
8.Perheellisenä suhteellisuudentajusi on monesti kehittynyt. Olet hyvä aikatauluissa, joustamisessa ihmissuhteissa ja luovimisessa erilaisten ratkaisujen kanssa.
Nyt nämä teesit täällä teilataan enkä väitä (en edes kerro onko minulla itselläni lapsia vai ei) että nämä olisivat mitenkään ainoita syitä tai mitenkään parhaita, ehkä eivät usealle teistä merkitse mitään. Nämä tulivat kuitenkin mieleeni kun aihetta pohdin.
[/quote]
Tuossa ei ollut mitään mitä lapseton ei voisi tehdä paitsi omien geenien monistamisen hienous.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 23:09"]
Siis järkyttääkö jotakuta oikeasti se, että pieniä lapsia pidetään yhdentekevinä, rumina tai ärsyttävinä? Karvattomia apinoitahan ne ovat sekä älyltään että ulkomuodoltaan. Eivät herätä söpöilyreaktiota läheskään kaikissa.
[/quote]
Moni äiti pitää lapsia ärsyttävinä. Ja toisaalta vela voi olla esim LTO, nauttia työstään ja arvostaa lapsia suuresti. Tai olla onnellinen äitipuoli. Pointtini on: uskoisin todella harvan kuvittelevan kaikkien saavan jotain söpöilyreaktioita muiden lapsista.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 00:27"]
Pointtini on: uskoisin todella harvan kuvittelevan kaikkien saavan jotain söpöilyreaktioita muiden lapsista.
[/quote]
Jaa. Kyllä meillä töissä ainakin muodostuu heti sellainen ihkutusrinki, jos joku tuo vauvan töihin. Tosin samat naiset siellä aina niitä lapsia ihastelevat, joten ehkä kaikki eivät ole samanlaisia.
"Lapsen voi sitten syyllistää ilmaiseksi kodinhoitajaksi, kun on itse huolehtinut tästä vuosikaudet" ööööööö mitä ironiaa!! :D Itsehän olet valinnan tehnyt ja lapsen synnyttänyt, ja ennen sitä olet varsin hyvin tiennyt että tulet kantamaan huolta jälkeläisestäsi lähes kaksi vuosikymmentä. Uskomatonta!
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 21:54"]
Jos joku halveksuu lapsiperhe-elämän tavallisia kivoja puolia, sinä koet sen jotenkin sensuroivan ilmaisuasi?
[/quote]
Se sanoi ettei viitsi, aika ymmärrettävää. Viesti nro 72 esimerkkinä. Ei ole oikein järkeä luetella hyviä puolia, kun niillä ei ole merkitystä sellaiselle, joka ei niitä asioita halua. Ja joku myös lähes aina näin tulee ilmaisemaan. Eli joko asia jäisi siihen, jolloin lopputulos on, ettet menetä mitään, jos et hanki lapsia, tai sitten siihen voisi jankata takaisin "mutta joo, mulle on näillä merkitystä". Loputon suo, ei mitään järkeä.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 23:57"]
Tämä on idioottimaisin aloitus sitten miesmuistiin. Miten joku täysjärkinen voi edes ajatella saatikka olla niin tyhmä, että esittää tällaisia vastakkaisasettelukysymyksiä.
[/quote]
Selitätkö vielä, mikä tässä aloituksessa on niin tavattoman tyhmää.