Uusperheen joulunviettoa
Perheessäme on minun aikaisemmasta suhteesta 7-vuotias lapsi ja miehelläni on 4-vuotias lapsi ennestään. Yhteisiä meillä on 1 ja toinen tulossa.
Oma lapseni viettää isällään joka toisen joulun. Nyt olemme sitten yrittäneet, että miehen 4-vuotias olisi meillä ne joulut, kun olemme kaikki koolla. Eli siis nuo joulut, kun minunkin lapseni on kotona. Miehen lapsi ei ole vielä tähän mennessä jouluja meillä viettänyt, koska niistä ei ollut aiemmin sopimusta, joten äiti ei lasta meille antanut.
No sopimuksessa lukee juuri päinvastaiset joulut ja lapsen äiti haluaa nyt sitten pitää sopimuksesta kiinni. Eli siis meillä ei koskaan olisi joulua, että kaikki lapset paikalla. Tuo minun lapseni ja miehen lapsi leikkivät aina yhdessä, eli eivät voisi yhdessä odottaa joulupukkia ja leikkiä lahjaleluilla yms. Minusta joulu on lasten juhla ja nyt on todella toivoton olo.
Onko tämä meidän toiveemme yhteisistä jouluista todella niin turhanpäiväinen, kun miehen lapsen äiti antaa ymmärtää? Kauheasti tässä ei nyt keinoja meillä ainakaan ole käytettävissä...
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 11:05"]
Jos asiasta on oikeudessa sovittu niin näin se silloin on. Itseänne saatte syyttää jos ette silloin ole tajunneet että mistä asioista haluatte sopia. Meilläkin on juuri takana raskas oikeusprosessi miehen lapsesta ja kyllä me ainakin ollaan mietitty todella tarkkaan miten halutaan, että lapsi on meillä. Ja on sanomattakin selvää että kun oikeuteen asti piti lähteä asioita sopimaan, niin silloin on välit niin kiristyneet, ettei ole mahdollista neuvotella yhtään mistään ilman asianajajaa.
Toki tilanne voi myöhemmin muuttua paremmaksi. Mutta tuskin enää tänä jouluna saatte asiaa sovituksi. Vuoden päästä se ehkä voi jo olla mahdollista.
[/quote]
Tuo oikeuden päätös tuli noin vuosi sitten. Välillä heillä jo oli jokin neuvotteluyhteys, mutta nyt se on taas kadonnut ja siitä alkoi tuo jouluongelma. On totta, että meidän tyhmyyttä kun ei valitettu oikeuden päätöksestä silloin. Oltiin vaan jo niin väsyneitä silloin ja onnellisia, että saatiin sovittua tapaamiset muilta osin. Nyt ei kai auta muu, kuin hyväksyä tämä. Silti harmittaa, että noille vanhimmille lapsille ei tule yhteisiä joulumuistoja. Itsekkin muistan lapsuudesta, kuinka ihanaa oli se joulujännitys jakaa veljen kanssa ja sitten yhdessä leikkiä/pelata uusilla lahjoilla.
Luin vielä tämän ketjun läpi, enkä ainakaan näistä vinkeistä saanut apua tuohon ongelmaan. Miehen kanssa ollaan tästä puhuttu ja kai se on vaan tosiaan pakko hyväksyä, että miehen lapsi tulee meille jouluksi silloin, kun omani on isällään. Eli nyt tulevana jouluna sitten jo ekan kerran näin. Toivon vaan että se äiti joskus huomaisi oman typeryytensä, viimeistään silloin, kun lapsi itse osaa näistä jouluista enemmän kysellä. Onneksi muuten tapaamiset sujuvat suurinpiirtein hyvin.
Nyt kyllä jännittää, kun olemme myös suunnitelleet ulkomaan matkaa, johon kaikki lapset tulisi mukaan. Tuo miehen exä on antanut suostumuksen, kunhan me maksetaan matkat, rokotukset ja passit jne. Uskaltaakohan tuotakaan varata ja maksella, kun kostona saattaisi päättää, että mennään sittenkin sopimuksen mukaan. Tätähän tämä nyt sitten on. Olishan se helppoa olla ydinperhe ja tehdä kaikki ratkaisut vaan perheen sisällä. Mutta pienistä ongelmista huolimatta olen joka päivä onnellinen tästä perheestäni ja ihmettelen onnekkuuttani. Onneksi olemme juuri perheenä niin vahva, että vaikka joku yrittää vähän laittaa kapuloita rattaisiin, ei meitä niin vain kaadeta :)
Toivottavasti joskus mies ja exänsä pääsee taas neuvotteluväleihin ja asiat siltä osin paranee, nyt täytyy vaan mennä näillä.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:05"]
Tuo vain ei oikeastaan ole minun ja mieheni toive vaan sisaruksille on tärkeää viettää joulua yhdessä. Eli siis on juurikin eniten siltä miehen lapselta pois jos meillä joulun silloin, kun perhe ei "ehjä"
[/quote]
Ai teillä 4v toivoo, että ei saisi olla äidin kanssa jouluna? Jostain syystä en tätä usko.
En usko, että se 7v kaipaa jouluna ketään, jos oma perusturvallisuus on kunnossa. Lapsille tekee muutenkin ihan hyvää se, että ei aina olla yhdessä ja aina mennä sen mukaan, mitä jonkun äiti hyvänä pitää.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:33"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:26"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:15"]
No voisiko sitten lapsesi tulla joulupäivänä teille? Parempi kun ei mitään.
[/quote]
No lapsellani on isänsä luona omat joulutraditionsa sisarustensa kanssa, enkä halua niitä lapseltani pois ottaa. On aina isällään aatonaatosta tapaninpäivään
[/quote]
Eli kukaan ei halua joustaa mistään, ja sinun mielestäsi kaikkien muiden joustamattomuus on ymmärrettävää ja hyväksyttävää, paitsi miehesi exän?
[/quote]
Oletko tosissasi, että lapseni ja exäni ja heidän koko perhe pitäisi laittaa joustamaan, koska mieheni exä ei voi vaihtaa jouluja päikseen. Meillä on exäni kanssa hyvät neuvotteluvälit ja käymme syömässä yhdessä yms. Välit ovat hyvät juuri siitä syystä, että ymmärrän, että isä on lapselle tärkeä. En siis aio sotkea välejämme supistamalla tapaamisia varsinkaan jouluna.
[/quote]
Tämähän tarkoittaa juuri sitä, mitä sanoin: mielestäsi kaikkien muiden joustamattomuus on ymmärrettävaa paitsi miehen exän, ja jos ex vain toimisi sinun toiveidesi mukaan, kaikki olisi onnellista ja harmonista.
Ja tiedän muuten, mistä puhun, elän itse uusperheessä, miehen ex oli ensimmäiset vuodet todella nihkeä joustamaan, mutta silti meillä ei koskaan valitettu tai riidelty tapaamisista. Me joustimme silloin, kun miehen ex sitä pyysi, emmekä itse koskaan peruneet niitä isä-viikkoja, jotka oli sovittu. Kaikki oli hyvin yksinkertaista, kun lapset olivat etusijalla, ja se, ettei heidän tarvinnut koskaan tuntea, että heidän takiaan riideltiin. Toki keskenämme sitten naureskelimmekin välillä miehen exän tempauksia, mutta koskaan ei tarvinnut riidellä. Lopputuloksena on nyt jo isot lapset, joilla on hyvät ja läheiset välit kaikkiin vanhempiin ja "varavanhempiin".
Mikään yksittäinen päivä - ei edes joulu - ei ole sen arvoinen, että siitä kannattaisi tehdä tuollainen kiistakapula lasten elämässä.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:05"]
Tuo vain ei oikeastaan ole minun ja mieheni toive vaan sisaruksille on tärkeää viettää joulua yhdessä. Eli siis on juurikin eniten siltä miehen lapselta pois jos meillä joulun silloin, kun perhe ei "ehjä"
[/quote]
Ai teillä 4v toivoo, että ei saisi olla äidin kanssa jouluna? Jostain syystä en tätä usko.
[/quote]
No se 4vee on meillä joka tapauksessa joka toisen joulun, niin tottakai on mieluummin ne joulut, kun muutkin sisaret paikalla. Jos esim. on meillä joskus viikonloppujakin niin, että tuo vanhempi on silloin isällään, niin kyllä kovasti kaipaa tätä kotiin. Eiköhän se ole ihan luonnollista. Muutenkin lapsi viihtyy meillä hyvin ja usein haluaisi olla pidempään, eikä lähteä kotiin. Joten tuskin hänestä mikään rangaistus viettää joulua isänsä luona. Kyllä tuo minun omakin lapsi viettää mielellään joulun isänsä luona. Mielestäni olemmekin tasvertaisia vanhempia, enkä pidä itseäni jotenkin ylivertaisena. Lapsi tarvitsee isän.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 13:15"]
En usko, että se 7v kaipaa jouluna ketään, jos oma perusturvallisuus on kunnossa. Lapsille tekee muutenkin ihan hyvää se, että ei aina olla yhdessä ja aina mennä sen mukaan, mitä jonkun äiti hyvänä pitää.
[/quote]
No lapsille tekee hyvää ettei aina olla yhdessä, mutta onko tosiaan joulu sitten juuri se aika jolloin pitäisi olla erikseen? Ja kyllä tuolle minun 7veelle on ainakin sisarukset tärkeitä.
Onneksi on vain se yksi mies ja yhdet lapset. Ei mitään exän exien lapsia ja exän nyxien lapsia ja sisarpuolia siellä ja täällä kylässä. Tsiisus. Mahtavaa kun saa viettää perhejuhlat ihan oman perheen kesken ilman, että parit kolmet muut perheet traditioneen pääsee hankaloittamaan suunnitelmia. En tajua miten joku jaksaa tuollaista jokavuotista säätämistä jos molemmilla on exät, joiden uudet perheet pitää huomioida. Niin ja ne exien nyxien ex-perheen lapset vuorovuosineen ja viikonloppuineen. Ei helkkari mitä säätämistä.
Kannustaa taas kummasti selvittämään mitättömät ja isommat riidat miehen kanssa ja rämpimään sisukkaasti vaikeidenkin aikojen yli kohti uusia onnen vuosia. Myötä- ja vastamäessä, niinhän sen piti olla. Siitä kannattaa todella pitää kiinni ja nähdä vaivaa, isompi vaiva on jos menee sotkeutumaan tuollaiseen "hullunkuriset perheet"-peliin.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 09:51"]
Saisitko itse vaihdettu joulukierto jos miehen x on tuommoinen veemäinen akka? Silloin saisistte rauhan taloon. Eli juttele sun x:si kanssa, ehkä onnistuu jos siellä puolella ei ole uusia jolla lapsia mihin vaikuttaa teidän vaihto. Ei ole helppoa ei. Uusperheelämää olen elänyt yli 10v jo, minun ja sinun ja yhteinen lapsi mukana. Miellä ollut niin että joka toinen jouluaatto x:ien luona lapset (silloin me ollaan oltu vain meidän lapsen kanssa aaton) mutta vietetty sitten "jouluaattoa" joulupäivänä meillä eli 25.12 kaikki lapset meillä. Seuraava vuosi päinvastoin. Näin ollen lapset saaneet tavallaan 2 jouluaattoa. Toiminut meillä ainakin.
[/quote]
Exäni kanssa voisinkin asiasta varmasti neuvotella, mutta hänellä kanssa se tilanne, että muitakin etälapsia, joten pitäisi jo niin monen lapsen joulua muuttaa, että käytännössä mahdotonta. Lapseni siis silloin joulun isällään, kun siellä myös koko perhe paikalla.
[/quote]
Huh huh, onneksi elää ydinperheessä, ettei ole etälapsia sinne ja etälapsia tänne.
Miksi niitä lapsia pitää jokaiselle miehelle vääntää?